Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > iPhone i Sverige > Allt om iPhone
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2011-11-15   #1 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
Nisse_Hultman är karismatiskt upptäcksresande
En stor varning

Köp inga iPhones på Tradera eller på Blocket.
Jag köpte en i april som jag sen hade i min ägo till början av maj och den funkade bra då den var jailbreakad och upplåst.
Nu så vart jag kallad på polisförhör som misstänkt internet bedrägeri och häleri då den tydligen blivit polisanmäld som stulen under tiden jag sålde den eller när jag skickade den. Det är obehagligt då jag inte vet hur det kommer gå men jag nekade till detta då den fungerade för mig och jag har inte haft vetskap om att den var stulen. Jag har iaf lärt mig att i framtiden bara handla telefoner av sådana man vet historiken på.
Nisse_Hultman är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-17   #2 (permalink)
Medlem
Legend

Reg.datum: Nov 2009
muffins bär tunga av silver
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse_Hultman Visa inlägg
Köp inga iPhones på Tradera eller på Blocket.
Jag köpte en i april som jag sen hade i min ägo till början av maj och den funkade bra då den var jailbreakad och upplåst.
Nu så vart jag kallad på polisförhör som misstänkt internet bedrägeri och häleri då den tydligen blivit polisanmäld som stulen under tiden jag sålde den eller när jag skickade den. Det är obehagligt då jag inte vet hur det kommer gå men jag nekade till detta då den fungerade för mig och jag har inte haft vetskap om att den var stulen. Jag har iaf lärt mig att i framtiden bara handla telefoner av sådana man vet historiken på.
Hoppas för bövelen att du tog kvitto när du köpte den och att det skrevs ett köpeskvitto.

Finns inget i dagsläget som heter köp i god tro längre.
Men att totalt döma ut blocket och tradera generellt och säga att man inte skall köpa därifrån är bara dumt gjort.

Man kan köpa bäst man vill på tradera och blocket bara man är noga med att få kvitto på köpet samt att ett köpeskvitto mellan köparen och säljaren upprättas.

Gör man inte detta så får man stå för sin egen dumhet.
Med ett kvitto på varan man köpt och ett köpeskvitto mellan köparen och säljaren så har man en bra grund att stå på och kan slå bort alla anklagelser om bedrägeri/häleri när man har varan/skall sälja varan.

Om man får tolka din text fritt så verkar det som om du ej tog/fick kvitto på produkten eller ens gjorde ett köpeskvitto mellan dig och säljaren.

Man ska även vara noga att be om id-kontroll också när man genomför ett begagnat köp.
muffins är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-17   #3 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
Nisse_Hultman är karismatiskt upptäcksresande
Jag fick inget kvitto av säljaren och det var via Tradera som affären gjordes upp.
Jag har alltid litat på folk men det är det slut på nu.
Jag ska försöka tala med Tradera och se om jag kan få ut uppgifterna på den jag köpte av.
Det har ju gått så lång tid att man inte har kvar vinnar mailet och man inte kan söka på Tradera efter auktions nr tyvärr.
Nisse_Hultman är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-17   #4 (permalink)
Medlem
Legend

Reg.datum: Nov 2009
muffins bär tunga av silver
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse_Hultman Visa inlägg
Jag fick inget kvitto av säljaren och det var via Tradera som affären gjordes upp.
Jag har alltid litat på folk men det är det slut på nu.
Jag ska försöka tala med Tradera och se om jag kan få ut uppgifterna på den jag köpte av.
Det har ju gått så lång tid att man inte har kvar vinnar mailet och man inte kan söka på Tradera efter auktions nr tyvärr.
Hejsan,
Tala med Tradera du, men jag kan säga att det är döfött att Tala med Tradera personligen när det gäller att få ut uppgifter.

Det du måste göra är att göra en polisanmälan, och DÅ kommer de börja kunna lämna ut uppgifter, men inte till dig utan till polisen.
muffins är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta