Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > iPhone i Sverige > Allt om iPhone
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2009-05-05   #21 (permalink)
Medlem
Igenkänd

Reg.datum: Mar 2009
DrDistorzion är karismatiskt upptäcksresande
Citat:
Ursprungligen postat av Mekke Visa inlägg
Jag själv är oxå tekniskt kunnig, och har aldrig haft problem med iTunes...

Orsaken till att iTunes bara går åt ett håll, är pga att Apple bryr sej väldigt mycket om upphovsrättslagen Så om du har en massa musik på din iPhone, så ska du inte kunna gå till en kompis och bara slänga över låtarna på hans dator, lr om du får nåra låtar av din kompis, ska du inte kunna lägga över dom på din dator Men Apple har ändå gjort det bästa dom kan, och jag tycker dom har lyckats
Apple har inte gjort det friaste de kan, de har gjort det mest passande för deras affärsidé som de kan... det är verkligen olika saker.

Men apple har inte alls någon strategi att vara kompatibla med olika plattformar och standarder, så därför ingår inte sådana saker som kopiering och filöverföring hit och dit via standardiserade protokoll i deras affärsidé. Det går helt enkelt emot deras intresse. Men en sak jag tycker de faktiskt ändå kunde gjort som inte är speciellt svår är att de kunde haft en funktion som ändå gör att man kan använda en del av lagringsminnet som vanligt USB-minne. Drivers för detta finns ju redan i OS'et eftersom den ansluts på det sättet om man kopplar in och bild-mappen är åtkomlig.

Det suger ju öken att behöva gå runt med en USB-dongle samtidigt som man har 8GB eller t.o.m 16GB skräpandes i fickan!
iPhone 3G 8GB @ 3.0:04.26.08:US:JB

MacBook classic vit.. arbetshästen!

MacBook mini! (Asus EeePC 900 @ iPC osx86 10.5.6)
DrDistorzion är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-05-05   #22 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Mekkes avatar

Reg.datum: Nov 2008
Mekke är karismatiskt upptäcksresande
Skicka ett meddelande via AIM till Mekke Skicka ett meddelande via MSN till Mekke
Citat:
Ursprungligen postat av DrDistorzion Visa inlägg
Men en sak jag tycker de faktiskt ändå kunde gjort som inte är speciellt svår är att de kunde haft en funktion som ändå gör att man kan använda en del av lagringsminnet som vanligt USB-minne. Drivers för detta finns ju redan i OS'et eftersom den ansluts på det sättet om man kopplar in och bild-mappen är åtkomlig.

Det suger ju öken att behöva gå runt med en USB-dongle samtidigt som man har 8GB eller t.o.m 16GB skräpandes i fickan!
Där håller jag med dej totalt! Alla gamla iPods hade en sån funktion, men inte iPod Touch lr iPhone, då var den som bortblåst Det suger ju att behöva köpa ett program i AppStore för typ 15 spänn för att få den här funktionen

iPhone 3G 8GB 3.0 Jailbroken som heter Brynolf Brunstgnägg!
Telia 99 med MobilSurf Alltid och Sms Till Alla

Följ mej på Twitter!

Visst, reklam är lite elakt, men kolla gärna ändå.. Snälla?

Mekke är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-05-05   #23 (permalink)
Medlem
Omtalad

Reg.datum: Apr 2009
jasifil är karismatiskt upptäcksresande
Tycker även att det borde gå att i Itunes säkerhetskopiera valfria delar av biblioteket och eller bara spellistorna om man nu skulle vilja det. Skulle jag säkerhetskopiera allt så blir det ju hur många dvd-skivor som helst. Kunde man t.ex. kopiera endast spellistorna samt innehållet i telefonen t.ex. program/apps d.v.s välja själv fritt hur man vill kopiera skulle Itunes kännas betydligt bättre.

Någon som vet i vilken mapp telefonens säkerhetskopia hamnar så att man säkerhetskopiera den mappen? Har man någon nytta av att säkerhetskopiera hela den mappen vid eventuell ny dator eller total restore?

Edit: Spellistorna kan man tydligen exportera, bra!
Gammal 2009-05-05   #24 (permalink)
Medlem
Omtalad

Citat:
Det suger ju att behöva köpa ett program i AppStore för typ 15 spänn för att få den här funktionen
Vad är det för app man kan köpa?

Hittade lite olika apps bl.a. Fileaid och Memory stick. Beträffande Fileaid så är tydligen datorversionen (Diskaid) gratis medan Iphone-appen kostar 38 spänn. Utan Fileaid så är ju Diskaid tämligen värdelöst eftersom man endast kommer åt filerna på Iphonen med Diskaid via datorn. För att kunna se vilka filer det är man lagt in på telefonen måste man alltså köpa ett program för 38 kr. Det är visserligen inte så dyrt men principen ....! Många bäckar små. Memory stick verkar lovande för 15 kr. Finns även på svenska. Min fråga är dock om man i memory stick tex kan välja en bild som bakgrundsbild eller kontaktbild? Funkar det eller måste man i så fall synka in bilderna genom Itunes med allt vad det innebär av kvalitetsminskning? I så fall är detta ännu en extremt irriterande begränsning med Iphone.

Senast redigerad av jasifil den 2009-05-05 klockan 21:20.
jasifil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07   #25 (permalink)
Moderator

steffeiphones avatar

Reg.datum: Dec 2008
steffeiphone kan tala
Skicka ett meddelande via MSN till steffeiphone
Citat:
Ursprungligen postat av deric Visa inlägg
Har lite svårt o förstå mej på itunes,när jag har laddat hem apps osv så lägger dom sej under Program i Itunes o kommer inte in i iphonen. Då får ja synkronisera så han nollställer hela ipoden o tar bort musik o andra apps för att dom nya appsen ska läggas in.
Hur får man det o fungera utan att han ska nollställa?

Vore guld värt om ni kan förklara lite för mej. Tack på förhand!
Är inte säker men testa att öppna upp iTunes, klicka på Affär uppe till vänster. Sedan klickar du på Auktorisera Dator. Sedan loggar du in på ditt iTunes store konto/Appstore konto.

Jag gjorde likadant när jag hade problem med program på ett annat sätt. så är inte säker faktiskt, men värt att testa
steffeiphone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25   #26 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: May 2009
Gearsofwar är karismatiskt upptäcksresande
iTunes är världens sämsta program och jag är helt ärlig! Flera gånger har iTunes tagit bort alla mina program när jag synkat från en annan dator eller efter en formatering. De är ju helt omöjligt at försöka hitta alla program igen om man är uppe i 5-6 sidor (de heter ju inte alltid likadant i iPhones meny som i Appstoren tyvärr). Har Apple verkligen rätt att göra så här mot konumenterna? Har lust att formatera deras datorer efter varje synkning, undrar vad de skulle tycka då? Nä bort med packet som tillverkade iTunes!
Gearsofwar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25   #27 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Mekkes avatar

Skicka ett meddelande via AIM till Mekke Skicka ett meddelande via MSN till Mekke
Citat:
Ursprungligen postat av Gearsofwar Visa inlägg
iTunes är världens sämsta program och jag är helt ärlig! Flera gånger har iTunes tagit bort alla mina program när jag synkat från en annan dator eller efter en formatering. De är ju helt omöjligt at försöka hitta alla program igen om man är uppe i 5-6 sidor (de heter ju inte alltid likadant i iPhones meny som i Appstoren tyvärr). Har Apple verkligen rätt att göra så här mot konumenterna? Har lust att formatera deras datorer efter varje synkning, undrar vad de skulle tycka då? Nä bort med packet som tillverkade iTunes!
Om du lyckas med nått sånt har du helt missförstått iTunes..

Följ mej på Twitter!

Mekke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25   #28 (permalink)
Medlem
Nykomling

Citat:
Om du lyckas med nått sånt har du helt missförstått iTunes..
Vad har jag missförstått?
Gammal 2009-05-25   #29 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Mekkes avatar

Det vet jag inte riktigt, men du kan ju naturligtvis inte använda det på rätt sätt Du kanske tror att iTunes är som vilken "music-manager" som helst? Det är det iaf inte.. Läs i hjälpen så slipper du dessa problem

Följ mej på Twitter!

Mekke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25   #30 (permalink)
Medlem
Nykomling

Citat:
Det vet jag inte riktigt, men du kan ju naturligtvis inte använda det på rätt sätt Du kanske tror att iTunes är som vilken "music-manager" som helst? Det är det iaf inte.. Läs i hjälpen så slipper du dessa problem
Förstår inte riktigt vad som kan missförstås. Man startar iTunes och ansluter iPhonen med usb-sladden och sedan så synkar de automatiskt och det är då den tar bort alla apps.
Gammal 2009-05-25   #31 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Reg.datum: Oct 2008
steffe är karismatiskt upptäcksresande
Om man håller sig till en och samma dator hela tiden och inte försöker trixa själv så funkar det oftast bra.
Visst,itunes fixar inte allt,men det programmet är avsett för funkar oftast bra.Om folk blir missnöjda beror det oftast på att dom inte tagit reda på fakta innan dom köpte en iPhone.
Dessa människor skulle nog ha kollat apples hemsida lite bättre före köpet,eftersom det framgår av denna hemsida hur itunes är tänkt att fungera.
Naturligtvis tycker jag också att en del kunde ha gjorts annorlunda,men jag tycker nog att det funkar som programmets utvecklare tänkt sig,och som framgår av andra inlägg i denna tråd så har apple sin egen affärsidé att tänka på.
steffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25   #32 (permalink)
Medlem
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
Om man håller sig till en och samma dator hela tiden och inte försöker trixa själv så funkar det oftast bra.
Visst,itunes fixar inte allt,men det programmet är avsett för funkar oftast bra.Om folk blir missnöjda beror det oftast på att dom inte tagit reda på fakta innan dom köpte en iPhone.
Dessa människor skulle nog ha kollat apples hemsida lite bättre före köpet,eftersom det framgår av denna hemsida hur itunes är tänkt att fungera.
Naturligtvis tycker jag också att en del kunde ha gjorts annorlunda,men jag tycker nog att det funkar som programmets utvecklare tänkt sig,och som framgår av andra inlägg i denna tråd så har apple sin egen affärsidé att tänka på.
Är du allvarlig nu? Apple själva skriver ju att man kan synka med mer än en dator, de var dock en maxgräns som jag inte kommer ihåg nu. Har aldrig gillat Apple och de kommer förmodligen att stanna där, de har inte förbättrat sig ett dugg sen 90-talet. Kommer ihåg när man knackade hemsidor med PC:n och sen använde man Macen för att titta på sidan och då bomba den hela tiden
Gammal 2009-05-26   #33 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Reg.datum: Oct 2008
steffe är karismatiskt upptäcksresande
Om du inte tycker att apples os eller produkter är bra så är det bara att låta bli att köpa dom.
Jag har iaf inte haft några större problem med vare sig iphonen eller itunes,men då har jag inte heller begärt att grejerna ska klara sånt som dom aldrig varit avsedda för.
Man kör liksom inte indy 500 med traktorn heller liksom.
De flesta som köper iphonen gör det för att det är ett enkelt sätt att få tillgång till avancerade funktioner,om man bara använder itunes på rätt sätt får man oftast inga problem.
Att synka med flera datorer funkar,men då måste allt som har med itunes att göra vara identiskt och det ska helst vara Mac.
Eftersom apple konkurrerar med microsoft så är det ganska självklart att iphonen och itunes i första hand är anpassade till apples datorer,även om det förvisso går att köra windows också.
steffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26   #34 (permalink)
Medlem
Omtalad

Citat:
Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
Man kör liksom inte indy 500 med traktorn heller liksom.
Intressant att du jämför Apple med att köra traktor

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta