Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > iPhone i Sverige > Allt om iPhone > Köpa iPhone
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2011-09-18   #1 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
henke1975 är karismatiskt upptäcksresande
2 utbytestelefoner dåliga - vilka rättigheter?

Hej!
Jag tänkte öppna en ny tråd och höra med er raketforskare om hur jag ska göra och vad jag har för rättigheter.

Min IPhone 4, original som jag köpt från telenor.se med flatrate ab. blev trög i "HOME"knappen och en vecka innan ett årstiden gått ut lämnade jag den i en telenorbutik i Lund.

Där konstaterade man att felet var som jag beskrivit och skickade den till servicebutiken i Malmö.

Jag var utan mobilen i 15 dagar och kunde på statusen se att en tekniker bytt ut den mot en utbytestelefon.

Jag åkte in och hämtade utbytestelefonen och frågade om det var fel på den så skulle jag väl få byta den? Absolut sa killen i butiken men risken att det skulle hända var väldigt liten.

Jag kom hem och det var "Ingen service". Jag åkte in igen och killen i butiken såg skamsen ut och sa att vi måste tyvärr skicka in luren igen. MEN, du får givetvis högsta prioritet! Eftersom jag bara är 36 år gammal så trodde jag ju på det och åkte hem utan lur.

14 dagar senare (samma som förra gången trots högsta prio) fick jag sms om att luren var färdig att hämtas. Jag åkte in och ännu en gång var statusen att en tekniker bytt ut mobilen mot en utbytestelefon.

Väl hemma funkade allt galant, MEN idag skulle jag använda kameran igen och hade ett väldigt ljust underlag som jag fotade. Upptäckte en 5 mm i diameter stor svart punkt på skärmen. Jag försökte rengöra linsen men fläcken är kvar. Jag tittade på andra bilder jag tagit och upptäckte att fläcken även var synlig på dem, inte lika tydligt dock då bakgrunden var mörkare.

Hur som helst, jag vill ju inte att mina bilder på ungar, familj osv ska ha en svart fläck på sig och där kommer dagens fråga.

Imorgon tänker jag åka in IGEN! men vad har jag för rättigheter? Ska de ännu en gång skicka iväg möget för att en tekniker efter två veckor ska byta ut den mot en utbyteslur och jag ska vara utan luren? Vad göra? Ska jag kräva en helt ny lur från butiken o be dem cleara mot apple? Är det lönt? Eller kan jag köra in mobilen själv till servicebutiken och en tekniker kan på 2 minuter byta ut den? Eller ska jag helt enkelt lägga mig på rygg med benen uppsträckta och lämna in den på obestämd tid?

Nån jäkla rättighet har vi väl som konsumenter? Detta börjar bli löjligt anser jag.

Sen vad gäller garantin? I sverige finns ju konsumentköplagen och där står att man numera har 3 års garanti på varor. Inte kan väl apple i USA bestämma att Sveriges lag inte gäller för deras produkt?

/Irriterad :-(
henke1975 är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-09-18   #2 (permalink)
Esmir
Mycket känd

iPhoneReservdelar.ses avatar

Reg.datum: Jul 2010
iPhoneReservdelar.se kan tala
Skicka ett meddelande via Skype™ till iPhoneReservdelar.se
Problemet är att du har fått utbytes enheter, annars så finns det nån regel om att samma vara ej ska lagas mer än 3 ggr
iPhoneReservdelar.se är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-09-18   #3 (permalink)
Medlem
Allmänt känd

Miches avatar

Reg.datum: Mar 2009
Miche är karismatiskt upptäcksresande
Kan du inte ta bort baksida på telefonen själv och rengöra på insidan av linsen till kameran? För den sitter väl ändå på skalets baksida så att säga? 2 skruv och så är den loss.. ? Skall väl inte heller påverka garantin i övrigt då dom knappast lär se det.. Inte enligt egen erfarenhet när man ruttnat på grund av exakt samma skäl som du också gjort. Känns overkill att behöva vänta flera veckor för att dom inte tittat igenom allt så att allt fungerar.
MacBook 4.1 (Svart) 13" - Windows 7 Enterprise x86 - Penryn C2D 2.4Ghz, 3GB DDR2, Corsair Force3 60GB SSD + 250GB internt
Miche är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-09-19   #4 (permalink)
Medlem
Nykomling

Jag ser inte en enda skruv på baksidan Där finns två skruvar på underkanten, vid högtalaren. Vet inte om jag vågar skruva loss o ha mig. Samt att dom två skruvarna är så små att jag knappt ser hålen i dem.

Jag vet ju inte heller om det är skit eller om det är linsen som är skadad.

Senast redigerad av henke1975 den 2011-09-19 klockan 07:58.
henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05   #5 (permalink)
Medlem
Nykomling

Hej!
Nu har det ju gått en tid sedan sist. Det slutade med att jag lämnade in luren IGEN och efter 8 dagar fick jag en utbytestelefon igen. Den hade jag nu haft en vecka och upptäckte nu att GPSen är en katastrof. Jag jämförde tre rundor med en riktig GPS SAMT min frus IPhone 4. Runda 1. 5 km på frugans och riktiga GPSen, 8,9 km på min iphone 4. Runda 2. 1,5 km på GPS och frugans iphone 4, 4,04 km på min IPhone 4. Runda 3. 1,04 km på frugans iphone 4, 2,4 km på min IPhone. GPSen var även dålig vid bilkörning. Den låste sig ofta ofta och blev väldigt ofta grå då den tappade kontakten med sateliterna.

Den är nu inlämnad och därmed är min 3e utbytestelefon inskickad. Den här gången ringde jag supporten hos telenor och de sa att jag borde reklamera telen (varför säger de inte det i butik?) och på så vis kanske få en ny i packet.

Väl i butiken sa de att det kvittar ju om du får en utbytestelefon eller ny i packet då även utbytestelefonen är HELT NY. Då frågade jag om det är jag och han som träffats av blixten 11 gånger som har mest otur i världen. Det känns skumt att en orginaltelefon och 3 utbytestelefoner varit dåliga om nu utbytestelefoner verkligen är helt nya.

Hur som, jag har varit av med luren i 37 dagar sammanlagt och kan lika gärna vara av med den en tid till. Bara de inte ska intala mig att en utbytestelefon är en ny telefon! För så är inte fallet.
Känns skumt som satan att man inte har mer rättigheter. Ska jag gå i evigheter och få dåliga utbytestelefoner?

Min fru har sin andra IPhone 4 då den första hon köpte saknade ljud. Så totalt sett har vi haft 6st IPhone 4 i familjen, varav en har fungerat!

Senast redigerad av henke1975 den 2011-10-05 klockan 15:15.
Gammal 2011-10-08   #6 (permalink)
Medlem
Allmänt känd

Miches avatar

Reg.datum: Mar 2009
Miche är karismatiskt upptäcksresande
Skruvarna sitter på undersidan av telefonen, givetvis.. finns inga andra skruvar på utsidan av en iphone överhuvudtaget. Så ja, självklart dom på undersidan.

Hehe blev lite roligare att läsa "packet" istället för paket som du antagligen menade att skriva..

Utbytestelefoner är inte alltid nya (mig veterligen) de jag skruvat isär som varit just utbytestelefoner har alltid haft en siffra skrivet på t.ex logikkortet eller baksidan av skärm (med tuschpenna), vilket vittnar om att det varit öppnat och något gjort.

Btw, när du testade GPS'en med sträckorna, hur många km sa trippmätaren i bilen? Hur stod den sig mot GPS-mätningarna? Kan det inte vara någon inställning i luren som gjorde att du fick avvikande data?

Ni har då verkligen haft otur, det är allt jag kan säga! Ingen av de jag känner har råkat ut för att få en dålig iphone eller haft strul med den överhuvudtaget.. Jag själv har råkat ut för att min gamla 3G blev gulskärm på och var låst med gulskärm och det efter 6månaders hård användning av att jag tappat den. Fick dock ny lur även fast jag hade klantat mig då det inte var någon yttre åverkan i sig.

Hoppas det löser sig för dig!
MacBook 4.1 (Svart) 13" - Windows 7 Enterprise x86 - Penryn C2D 2.4Ghz, 3GB DDR2, Corsair Force3 60GB SSD + 250GB internt
Miche är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09   #7 (permalink)
Medlem
Nykomling

:-D PAKET! hehe.

Jag tror att jag har sån förbannad otur för att högre makter vill att jag ska införskaffa en 4 S eller rent utav en 5a när den väl kommer ut

Just i bilen fungerade GPSen bättre. Bilens siffror var snarlika "den riktiga GPSen"s men min mobil visade mer. Tror 9 km i bil blev typ 1,6 mil på mobilen. Mest avvikande var mobilen vid löpning och powerwalks, då visade den sådana glädjesiffror att jag inte ens kunde bli glad o tro att jag blivit HE-MAN i fysisk prestanda. 1 km powerwalk blev till 4 km med mobilen...snittade runt 2 minuter per km vid gång. OS, here I come

Senast redigerad av henke1975 den 2011-10-09 klockan 10:58.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta