Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > Off-Topic
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2009-06-29   #1 (permalink)
Medlem
Omtalad

Reg.datum: Apr 2009
jasifil är karismatiskt upptäcksresande
Kapning av mobilnummer

Finns det någon som kan förklara hur följande gått till?

Jag har fått sms ifrån en mobil dejtingtjänst och varje sms kostar mig 5 kr. Någon har alltså registrerat mitt mobilnummer som utnyttjare av tjänsten. Så långt är allt förklarligt men det som förbryllar är att den som kapat mitt nummer även lyckats ta emot sms som de sedan svarat på för att bekräfta att de tagit del av villkoren. Hur är detta möjligt? Tjänsteleverantören påstår att jag med en Nokia 1680 skulle ha beställt tjänsten en viss dag och en viss tid. Jag har aldrig ägt en Nokia 1680. Inte heller har jag någonsin besökt denna tjänsts wap-sida. Åtminstone inte innan jag började utreda hur det kommer sig att Telia plötsligt börjar kräva mig på pengar för något som jag aldrig beställt.
Gammal 2009-06-30   #2 (permalink)
Moderator

Reg.datum: Jul 2008
mossarelli talar, vi lyssnarmossarelli talar, vi lyssnar
Skicka ett meddelande via MSN till mossarelli
Du polisanmäler det helt enkelt. Om någon beställt en tjänst i ditt namn så är det olagligt och du ska inte behöve betala för någonting som du inte gjort.
Sen kan det vara företaget som bluffar dig med. Stoppar in en länk under knappen och sen har man helt plötsligt accepterat deras användarvillkor som gör att de har rätt att kräva en på 20 kr per sms.
mossarelli är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-06-30   #3 (permalink)
Medlem
Mycket känd

Reg.datum: Oct 2008
steffe är karismatiskt upptäcksresande
Skulle tro att det är ett blufföretag som kapat en helt oskyldig länk på en wapsida,åkte själv på nåt sånt härom året.
POLISANMÄL OMEDELBART!
polisen hjäper dig gärna,och givetvis ska du meddela Telia att dom tar pröjs för nåt du inte beställt.
Så får dom förvisso inte göra!
steffe är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta