Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > iPhone i Sverige > Allt om iPhone > Operatörer & abonnemang
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2011-11-01   #1 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
glosoli är karismatiskt upptäcksresande
Question Problem vid nyköp av iPhone efter stöld!

Jag blev i slutet av förra veckan bestulen på min iPhone 4. Inom loppet av en timme från det att mobilen stals spärrade jag abonnemang, samt gjorde en sk. "Fjärradering" via Hitta min iPhone-appen's hemsida (fjärrlåsning nekades då jag ej hade satt ett lösenord för detta). Mobilen var då, enligt appen, avstängd.
Detta följdes givetvis upp av en polisanmälan där även IMEI-numret spärrades. Min operatör är (var...) Tele2 om det har någon betydelse.

Detta inlägg blir något långrandigt, jag vet, men jag vill få med så mycket info det går så jag kan få alla mina frågor besvarade. Tack på förhand.

Nu till vad som gjort situationen ännu tråkigare, samt mina frågor till er:

Efter samtal med min hemförsäkring från Trygghansa fick jag svaret att den täcker mobilen, med en självrisk på 1.500 kr. Jaja, det kan man väl leva med, tänkte jag. Kan tillägga att Trygghansa gav mig fritt val av mobil vid nyköp, var alltså ej tvungen att köpa en ny iPhone 4 16GB. Detta kan låta som en självklarhet, men det visade sig i praktiken vara minst sagt diffust).
Väl inne i affären med en undanlagd 4S väntandes på mig tänkte jag "förnya" mitt tidigare abonnemang som jag var nöjd med. Kvitton på mitt tidigare mobilköp samt abonnemang, ett brev från Tele 2 om att mitt abonnemang var spärrat: alltså hade jag ALLA papper med mig - och dessa visades givetvis upp i kassan.
Då får jag svaret att de (Expert) ej kunde lösa ut en iPhone 4/4S pga. mitt abonnemang/IMEI blivit spärrat. Det kunde bara inte vara sant.
Efter att killen jag snackade med ringt runt och kollat hur det hela ligger till får jag reda på att den "går att lösa ut". Dock bara om man tecknar ett helt nytt abonnemang, samt cashar "restskulden" - de resterande bundna månaderna - på det helt oanvändbara & spärrade abonnemanget. Detta är fortfarande ett stort frågetecken för mig. Jag blir alltså (verkar det som) tvungen att betala för mitt gamla abonnemang (+ något mer) - totalt över 3.000 kr - för att ens få lösa ut mitt gamla och teckna ny bindningstid.

- Kan någon förklara för mig varför denna summa måste betalas för att jag ska få en ny telefon?
Det hade varit en sak om de gnällde över att jag blivit av med en 4, och sedan ville köpa en 4S; men samma sak gällde tydligen även om jag hade köpt en identisk jag blev av med.
- Har någon varit med om något liknande? Berätta!
Alla inputs och liknande historier (gärna med lyckligt slut) är varmt välkomna!
(Jag har en vag teori, att jag måste "lösa ut" mitt gamla abonnemang för att behålla mitt telefonnummer. Men så snåla kan de ju bara inte vara.) Blir inte klok på deras kundservice i dagens stress, så lösa tips om att ringa dit undanbedes.

Mer info erhålles från Tele2 samt butiken vilken jag ska till imorgon. Uppdaterar tråden när något nytt dyker upp.

Jag tackar & bockar för er tid samt respektabla expertis
glosoli är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-01   #2 (permalink)
Medlem
Legend

Reg.datum: Nov 2009
muffins bär tunga av silver
Gör som så, att tala med tele2 om detta.
Be att få ett direktnummer till personen du talar med eller rätt avdelning som du kan be de i affären (när du ska fixa ny mobil) att ringa upp och höra efter hur det ligger till i ditt ärende.

Då kan butiken och de på tele2 ha en direktkontakt med färsk information mellan varandra istället för att bara se uppgifter via tele2's databas. Det kan lätt redas ut alla de frågetecken som finns då.
muffins är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-01   #3 (permalink)
Medlem
Nykomling

Tack för ditt svar, muffins!

När jag idag var på butiken ringde, som jag nämnde, killen i kassan Tele2 med alla mina papper framför sig, och de talade i ca. 10 minuter medan jag väntade. Jag kan inte tänka mig hur man inte lyckas reda ut en kunds ärende på den tiden.
Även jag talade med två avdelningar efter jag lämnat butiken, men mest pga. stress fick jag inget rakt svar.

Kan denna summa verkligen vara rimlig? Finns det någon som helst anledning till att jag (förmodligen) behöver betala detta?
glosoli är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-11-02   #4 (permalink)
Medlem
Legend

Kort och gott sker följande vid anmälan av förlust av telefon/abonnemang vid stöld:

1. Du anmäler detta till tele2 och eventuellt polisen.
2. Tele2 spärrar abonnemanget som är kopplat till det simkort du hade innan stölden.
3. Tele2 skickar ut ett nytt simkort till dig som är kopplat till ditt abonnemang, som du kan använda precis som vanligt sen.

Det du behöver göra är att köpa en mobil. Du betalar ju självrisken hos ditt försäkringsbolag. Sedan får du precis som du fått, klartecken att köpa en ny mobil. Detta avser kontantköp, dvs du behöver inte binda upp dig på ett nytt abonnemang.

Ditt nuvarande abonnemang, som du hade när din telefon blev stulen (om du har bindningstid kvar) är fortfarande aktiv, bara att du får ett nytt simkort hemskickat till dig som är kopplat till ditt abonnemang.
Det går inte att avsluta ett abonnemang med bindningstid kvar utan att fullfölja den månadskostnad du har för abonnemanget.
muffins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02   #5 (permalink)
Medlem
Nykomling

Anledningen till att mobilen ej kunde säljas var just för att "nya" mobiler säljs med nya abonnemang. Vet ej om detta är något som gäller enbart iPhone 4/4S (varför nu de skulle vara undantag), men det var i alla fall så jag tolkade hans argument. Han nämnde även något om att företaget kunde få böter ifall de inte höll sig till de regler som var bestämda, varpå han började ringa runt till Tele2 and whatnot.

Kan det ligga något i det? Någon slags butikspolicy, vilken jag iofs som kund inte bör vara tvungen att följa, att alltid sälja nya saker ihop med nya tillbehör i princip.
glosoli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02   #6 (permalink)
Medlem
Legend

Du kan ju köpa kontant hos comviq.se iaf vad jag vet om. Eller varför inte direkt härifrån och få en olåst telefon: iPhone 4S - Buy iPhone 4S unlocked and SIM-free - Free shipping - Apple Store (Sverige)

Senast redigerad av muffins den 2011-11-02 klockan 01:30. Anledning: Rättade stavfel
Gammal 2011-11-02   #7 (permalink)
Medlem
Nykomling

Då jag redan betalat försäkringen samt har ett tickande avtal känns det för denna gången tyvärr inte som ett alternativ.

Jag tycker vi löser detta imorgon, när jag fått tala klartext med operatör & affär, och förhoppningsvis inte är 3.000 kr + fattigare utan anledning.

Tack för dina svar, det uppskattas.
Gammal 2011-11-02   #8 (permalink)
Medlem
Legend

Du gör precis som du vill =).
Men av det jag utläst så har anmälan till försäkringsbolaget gått igenom och du har rätt att plocka ut en ny tele. Eller är det något jag missuppfattat?

Lycka till i vilket fall som helst och hoppas det löser sig för dig.
Gammal 2011-11-02   #9 (permalink)
Medlem
Nykomling

Den har gått igenom, och jag har nu rätt att hämta ut valfri lur. Så det kan inte vara från deras sida det krånglar, de har skött sig prickfritt.

Tror nästan det är butiken (kanske en väldigt vilsen praktikant som fuckade upp allt) som gjort något fel.
Gammal 2011-11-02   #10 (permalink)
Medlem
Legend

Citat:
Ursprungligen postat av glosoli Visa inlägg
Den har gått igenom, och jag har nu rätt att hämta ut valfri lur. Så det kan inte vara från deras sida det krånglar, de har skött sig prickfritt.

Tror nästan det är butiken (kanske en väldigt vilsen praktikant som fuckade upp allt) som gjort något fel.
Tänkte mest på att när jag gav förslag och du sa då att de inte var något alternativ för dig i dagsläget. Var därav jag ställde mig frågvis till om jag kunde ha missuppfattat något från din text.
Gammal 2011-11-02   #11 (permalink)
Medlem
Nykomling

Ursäkta mig, jag är lite väl trött för att formulera mig vettigt

Återkommer med konstruktivt som tillför tråden något imorgon när läget är uppdaterat!
Gammal 2011-11-02   #12 (permalink)
Medlem
Legend

Kan förklara kort och gott hur jag tänkte i det hela iaf.
Eftersom du har godkännande från försäkringsbolaget:

1. Köp en ny telefon, direkt från AppleStore online exempelvis och få en olåst iPhone 4S.
2. Använd ett simkort från tele2 som är kopplat till ditt aktiva abonnemang.

Summa: 1500 i självrisk enbart för din del hos försäkringsbolaget. Ingen annan utgift alls, då enligt vad jag uppfattar i din text är att du får plocka ut vilken tele du vill.
Gammal 2011-11-03   #13 (permalink)
Medlem
Legend

Hur gick det?
Gammal 2011-11-03   #14 (permalink)
Medlem
Nykomling

Detta visade sig vara ett totalt missförstånd från min sida. Det var summan (på 3.000 kr) försäkringsbolaget täckte för, vilken jag trodde att jag skulle behöva betala.
Misstag från min sida, men sådant lär man sig av!

Det gick iaf bra tillslut. Nu är jag en nöjd användare av 4S:en

Tack för all hjälp och feedback!
Gammal 2011-11-03   #15 (permalink)
Medlem
Legend

Skönt att allt benades ut till slut för din del =).
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta