Gå tillbaka   iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige > iPhone i Sverige > Allt om iPhone > Support
Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2012-02-06   #1 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Fewa är karismatiskt upptäcksresande
Hur läser jag backup-filen för SMS, verkar vara nåt fel...

iPhone är ju fantastisk på det sättet att all SMS-kontakt med en person lagras i en lång tråd. Man kan se hur en relation utvecklats från det allra första sms:et till där man befinner sig idag.

Jag upptäckte till viss förskräckelse att för varje nytt sms jag skriver till en viss person så försvinner ett från början av historiken. Går inte att läsa in fler heller. Jag har letat på forum och hittat programmet SQLite Database Browser där man ska kunna läsa backup-filer för SMS etc. I min mapp på datorn för backupfiler hittar jag en mapp för min förra iPhone. Den sms-filen slutar med filtillägget .mddata och fungerar utmärkt att läsa med SQLite Database Browser.

Men den fil som ligger i mappen för min nuvarande iPhone fungerar inte att läsa i programmet. Filen slutar heller inte på .mddata. Jag har kopierat filen och har den på skrivbordet. Har även prövat lägga till .mddata utan resulta, när jag öppnar den i programmet är det som att den är tom. När jag öppnar filen i textredigeraren ser jag att alla sms ligger där, men det går inte att läsa pga alla kod den omgärdas av.

Vore väldigt tacksam för svar i denna fråga. Skulle även vilja att alla sms sparades i telefonen så att jag kunde se dem när jag ville.

Har en iPhone 4, iOS 5.0.1
Fewa är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2012-02-06   #2 (permalink)
Medlem
Allmänt känd

Miches avatar

Reg.datum: Mar 2009
Miche är karismatiskt upptäcksresande
Eftersom detta skall funka utan något annat program utan rakt av i telefonen så gissar jag på att det är något som gör din sms-databas fil korrupt och därför inte heller går att läsa av med något annat program...

Mitt tips är att du provar att återställa telefonen, men se till att göra en säkerhetskopia först så du kan återgå till där telefonen är just nu om det nu inte löser problemet och du bara vill "börja om från ruta ett" igen..
MacBook 4.1 (Svart) 13" - Windows 7 Enterprise x86 - Penryn C2D 2.4Ghz, 3GB DDR2, Corsair Force3 60GB SSD + 250GB internt
Miche är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2012-02-07   #3 (permalink)
Medlem
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Fewa är karismatiskt upptäcksresande
Tack för ditt svar!
Dessvärre blev det inte bättre. Jag säkerhetskopierade, fabriksåterställde och återställde sedan efter säkerhetskopian. Det som hände var att de tidiga SMS:en saknas fortfarande och nu saknas dessutom några av de SMS som skrivits och mottagits under dagen. De verkar dock finnas i backup-filen (som fortf inte går att läsa) men läggs inte in i mobilen vid synk.

Hmm.. några andra idéer?
Fewa är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta