12 frågor om iPhone

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone 12 frågor om iPhone

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 51

Ställer alla frågor jag kommer på nu om Iphone som jag vill veta (helt novice, aldrig ägt en sådan)

1. kan man koppla ihop iPhone med ett trådlöst blåtandsheadset som är till för att lyssna musik? (ingen öronsnäcka nu utan med 2 hölurar headset)

2. finns det något speciellt märke om man vill ha headset trådlöst på blåtand för iPhone (när jag vill lyssna på musik, vill inte ha en kabel från örona ner till mobilen)

3. kan man använda iPhone som modem till datorn, om man har exempelvis abonnemang och låta mobilen vara bredband till datorn?

4. Kan man stänga av 3g/4g nätet på mobilen eller hela täckningen på mobilen om man åker utomlands och bara vill att WLAN ska vara igång om man hittar ett oskyddat sådant (typ flygplatser)?

5. Om batteriet i mobilen blir dåligt går det köpa nytt eller måste man köpa en helt ny mobil?

6. Läst det finns spel i mobilen (helt novice) hackar/laggar dessa något när man spelar dom?

7. finns det högtalare inbyggda i mobilen eller måste man ha ett headset anslutet till mobilen för att spela upp musik? (kanske dum fråga)

8. kan man lägga in musik i mobilen utan att använda itunes eller va det heter? typ kan man se en hdd ikon i “den här datorn” och gå in där och överföra multimedia?

9. kan man ha animerade (rörliga) bakgrundsbilder i iPhone, typ fiskar som simmar runt?

10. Kan iPhone spela upp .avi format (för filmer)

11. Kan man hitta program till iPhone som kan spela upp filformatet .FLV (filmer oftast på youtube sidor)

12. vad är just du som ger mig svar på dessa frågor, vad har just du för rekommendationer till mig, varför just jag ska skaffa en iPhone? ge 3-4 förslag på fördelar?

//tack på förhand av alla som svarar 🙂

TruB
    Member
    Post count: 476

Många frågor, rekommenderar att du tar och söker lite själv, så lär du hitta svaret på dom flesta av dina frågor och kanske lite mer? och sen återkomma när det du inte hitta.

Zike
    Member
    Post count: 571

@firstzealot 82258 wrote:

Ställer alla frågor jag kommer på nu om Iphone som jag vill veta (helt novice, aldrig ägt en sådan)

1. kan man koppla ihop iPhone med ett trådlöst blåtandsheadset som är till för att lyssna musik? (ingen öronsnäcka nu utan med 2 hölurar headset)

JA

2. finns det något speciellt märke om man vill ha headset trådlöst på blåtand för iPhone (när jag vill lyssna på musik, vill inte ha en kabel från örona ner till mobilen)

NEJ

3. kan man använda iPhone som modem till datorn, om man har exempelvis abonnemang och låta mobilen vara bredband till datorn?

JA

4. Kan man stänga av 3g/4g nätet på mobilen eller hela täckningen på mobilen om man åker utomlands och bara vill att WLAN ska vara igång om man hittar ett oskyddat sådant (typ flygplatser)?

JA, kallas flight-mode + iPhone 4 har inte 4g.

5. Om batteriet i mobilen blir dåligt går det köpa nytt eller måste man köpa en helt ny mobil?

JA, men inte utan att bryta garantin

6. Läst det finns spel i mobilen (helt novice) hackar/laggar dessa något när man spelar dom?

1, man laddar ner spel/appar från appstore, det finns inga spel i mobilen från början. 2, dom laggar inte

7. finns det högtalare inbyggda i mobilen eller måste man ha ett headset anslutet till mobilen för att spela upp musik? (kanske dum fråga)

JA, en högtalare i botten på telefonen, den spelar upp allt ljud när du inte har hörlurar eller andra högtalar inkopplade

8. kan man lägga in musik i mobilen utan att använda itunes eller va det heter? typ kan man se en hdd ikon i “den här datorn” och gå in där och överföra multimedia?

Nej (eller jo, om man jailbreakar telefonen)

9. kan man ha animerade (rörliga) bakgrundsbilder i iPhone, typ fiskar som simmar runt?

Nej (eller jo, om man jailbreakar telefonen)

Nej (eller jo, om man laddar ner VLC/oPlayer från appstore)

11. Kan man hitta program till iPhone som kan spela upp filformatet .FLV (filmer oftast på youtube sidor)

Nej (eller njae, det går om man jailbreakar telefonen och fixar med en massa krångel..) + YouTube finns i telefonen från början

12. vad är just du som ger mig svar på dessa frågor, vad har just du för rekommendationer till mig, varför just jag ska skaffa en iPhone? ge 3-4 förslag på fördelar?

Jag föreslår ärligt att du läser igenom detta dokument innan du bestämmer dig för att skaffa en iPhone 4. Det kan hjälpa dig så att du slipper köpa grisen i säcken och blir tvungen att försöka sälja telefonen.

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_iOS4_Anvandarhandbok.pdf

firstzealot
    Member

@zike 82276 wrote:

Jag föreslår ärligt att du läser igenom detta dokument innan du bestämmer dig för att skaffa en iPhone 4. Det kan hjälpa dig så att du slipper köpa grisen i säcken och blir tvungen att försöka sälja telefonen.

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_iOS4_Anvandarhandbok.pdf

laddar ner dokumentet nu, ska läsa igenom det tack för svaren, det låter mycket lovande 🙂

angående jailbreaka mobilen, om man gör det så slutar garantin att gälla eller?

och om man gör det får man fler saker i mobilen man kan använda program och annat? plus kan inte dom typ upptäcka att man jailbreakat mobilen om jag köper spel och program på app store?

sista frågan, om jag jailbreakar så kan jag inte uppdatera mobilen till nyare uppdateringar eller OS eller? :confused:

Kekke
    Member
    Post count: 21

@firstzealot 82317 wrote:

laddar ner dokumentet nu, ska läsa igenom det tack för svaren, det låter mycket lovande 🙂

angående jailbreaka mobilen, om man gör det så slutar garantin att gälla eller?

och om man gör det får man fler saker i mobilen man kan använda program och annat? plus kan inte dom typ upptäcka att man jailbreakat mobilen om jag köper spel och program på app store?

sista frågan, om jag jailbreakar så kan jag inte uppdatera mobilen till nyare uppdateringar eller OS eller? :confused:

Ja, garantin slutar gälla.
    Dock så är det ganska lätt att återställa mobilen.

firstzealot
    Member

@kekke 82318 wrote:

Ja, garantin slutar gälla.
    Dock så är det ganska lätt att återställa mobilen.

kan dom se typ genom datorn typ om ja har abonnemang hos tele2 att den är jailbreakad, eller om display eller något går sönder och jag skickar in den på reparation och har återsällt den, att dom skulle kunna se att den en gång varit jailbreakad?

mrsmart
    Member
    Post count: 287

@firstzealot 82258 wrote:

Ja givetvis, bara att koppla. (Frågorna 1,2,3,4,7,8,10)
    Nej, är du från vettet? (5,6,9,11,12)

Och just det, man startar inte trådar när svaren går att finna via en enkel sökning. Skäms på dig. Dumma frågor (alt. lata) får dumma svar (alt. lata).

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

@mrsmart 82320 wrote:

Ja givetvis, bara att koppla. (Frågorna 1,2,3,4,7,8,10)
    Nej, är du från vettet? (5,6,9,11,12)

Och just det, man startar inte trådar när svaren går att finna via en enkel sökning. Skäms på dig. Dumma frågor (alt. lata) får dumma svar (alt. lata).

eller så tar du och slutar spela överlägsen och är snäll mot nya användare.

@firstzealot 82319 wrote:

kan dom se typ genom datorn typ om ja har abonnemang hos tele2 att den är jailbreakad, eller om display eller något går sönder och jag skickar in den på reparation och har återsällt den, att dom skulle kunna se att den en gång varit jailbreakad?

nej, dom kan inte se fall den är jailbreakad
    nej dom kan inte se att den varit jailbreakad fall en återställning har blivit gjord.

firstzealot
    Member

tack 🙂 ska köpa mig en iphone 32gb bara försöka hitta rätt tele2 abonnemang, funderar på maxi surf eller va den hette för 730kr i månaden men 10gb att surfa för och 50 timmar att ringa “gratis” per månad är overkill för mig, ringer knappt en timma i månaden och surfa på mobilen gör jag bara om det är lätt, sällan surf på min gamla sony ericsson mobil:laugh: dock smsar jag mycket 100-400 sms per månad är nog lagom för mig.

får väl skriva mig en lista med frågor och ringa tele2 butiken, frågor om abonnemang och garanti och typ självrisk men sånt finns nog inte?

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

@firstzealot 82325 wrote:

tack 🙂 ska köpa mig en iphone 32gb bara försöka hitta rätt tele2 abonnemang, funderar på maxi surf eller va den hette för 730kr i månaden men 10gb att surfa för och 50 timmar att ringa “gratis” per månad är overkill för mig, ringer knappt en timma i månaden och surfa på mobilen gör jag bara om det är lätt, sällan surf på min gamla sony ericsson mobil:laugh: dock smsar jag mycket 100-400 sms per månad är nog lagom för mig.

får väl skriva mig en lista med frågor och ringa tele2 butiken, frågor om abonnemang och garanti och typ självrisk men sånt finns nog inte?

du kan nog hitta en del svar om abonnemang här
    Operatörer & abonnemang – iPhoneinfo.se – iPhoneforum i Sverige

mrsmart
    Member
    Post count: 287

@pongo 82321 wrote:

eller så tar du och slutar spela överlägsen och är snäll mot nya användare.

Ska ta mig en funderare. Men det behövs även ett par självgoda, cyniska användare på alla forum, blir så platt och likgiltigt annars.

Förresten innehöll mitt inlägg konstruktiv kritik, man får ta det med glimten i ögat, gamle vän.

Kurt
    Member
    Post count: 21

Visst går det att överföra filer mellan dator och telefon utan iTunes!!

JonneRacer
    Member
    Post count: 48

En del spel laggar på iPhone 3G.
    T ex MeWantBamboo.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.