3 anledningar att JB:a ?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak 3 anledningar att JB:a ?

Viewing 27 posts - 1 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Member
    Post count: 14

jag är lite skeptisk till att jailbreaka min iPhone 3GS 16gb. för det första är jag rädd för att förstöra hela filsystemet o krasha telefonen totalt till nåt oåterställbart stadie där telefonen helt plötsligt är förvandlad till en väldigt dyr plastbit. sen är jag skraj för om jag skulle bli tvungen till att skicka in telefonen, vad händer då? jag har förstått att garantin ryker om man jbar.. sen undrar jag till vilken nytta det egentligen är? och om telefonen fortfarande känns igen och synkas via itunes som vanligt, och utseendet i telefonen kommer vara detsamma ?

ge mig tre bra anledningar att JB:a, och svara på mina frågor, så kör jag också JB som alla andra tuffingar ^^

jag har 3.1.2 (7D11), 05.11.07, och de nya bootgrejset.. (tillverkad v52)

muffins
    Member
    Post count: 1906

1. Du har tillgång till mer apps än bara de som finns i appstore.
    2. Vid en jailbreak har du även valet att mjukvaru-upplåsa din telefon så operatörslåset tas bort.
    3. Mer “kontroll” över telefonen då det finns massa saker man kan ändra på efter en jailbreak.

Att filsystemet skulle crasha är inte alls vanligt. Det vore om du personligen manuellt skulle unmounta alla partitioner på telefonen ( Görs via ssh-terminal) och ha dess kunskaper för att kunna göra det.

Garantin ryker om man jb:ar. Men du kan alltid återställa telefonen förutsatt att det inte är något hårdvarufel på telefonen till dess ursprung.

Micke Prylgalen
    Member
    Post count: 33

1. Youtube, kunna se klippen i bra kvalité även via 3G nätet
    2. Youtube, Möjligheten att spara ner youtubeklipp direkt i luren. (Mxtube)
    3. Winterboard, Ändra teman och anpassa telefonen som man vill ha den.

Det är väl vad jag gjorde ungefär när jag hade jb. Det är ett tag sen men jag har för mig att Cydia var ganska smart upplagt även för nötter som en annan. Man kunde välja olika “steg” för hur mkt man skulle kunna ändra och hur avancerat man vill kunna greja. Jag valde det enklaste steget och då tror jag bara man kan få ner ganska oskadliga saker som teman m.m

Sen finns det väl hur avancerade saker som helst att hitta på men inget jag känner att jag saknar.

Nu har jag en nyare 3Gs och kör utan jb, jag kan inte ta risken att stå där som en fåne om jag skulle behöva starta om den någon gång. Och skulle det hända så skulle det självklart vara på den minst önskade tidpunkten 🙂

Hoppas på en ny mjukvara snart med lite mer möjligheter att anpassa luren efter ens egen smak. Tänk vilken guldgruva om de hade sålt lite teman och roliga grejer i appstore.. Hade ju varit några miljoner som hade kunnat tänka sig betala bra för det 🙂

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

1. iBluenova
    2. IFile
    3. SBSettings

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@ponyboy 56346 wrote:

1. iBluenova
    2. IFile
    3. SBSettings

Exakt

Tommie_L
    Member

@freebo 56350 wrote:

Exakt

Ehhh.. kan ni ta det på svenska också ^^

använder man fortfarande itunes o synkar mellan datorn och telen? kommer appstore finnas kvar efter jb? hur tar man bort JB ? bara att göra en total återställning som gäller, o således få 2.1.3?

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@ponyboy 56346 wrote:

1. iBluenova
    2. IFile
    3. SBSettings

/Thread

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@tommie_l 56353 wrote:

Ehhh.. kan ni ta det på svenska också ^^

använder man fortfarande itunes o synkar mellan datorn och telen? kommer appstore finnas kvar efter jb? hur tar man bort JB ? bara att göra en total återställning som gäller, o således få 2.1.3?

Ja det gör du..
    Appstore finns kvar
    Man återställer telefonen
    du får 3.1.3
    De som polle säger är massa bra shit 😀 Bluenova är bluetooth, iFile så kan man flytta filer och SBS så kan man fixa massa snabb knappar

@ponyboy 56346 wrote:

1. iBluenova
    2. IFile
    3. SBSettings

Win

Miche
    Participant
    Post count: 358

Skulle det olyckligtvis vara så att hela filsystemet crashar och inte går att återställa så är det ju kolugnt att skicka in på garantiärende då dom knappast lär åta sig att fixa till filsystemet för att se vad som var på telefonen när du lämna in den.
    Så blir det så illa så gör det med andra ord inget, eftersom dom som tar in lurarna för garanti bara byter ut hela luren ändå.
    Så var inte orolig.

Skulle något annat fel hända så är det mycket enkelt att återställa luren i itunes innan du lämnar in den.

Luren funkar precis som vanligt med att du synkar via itunes och gör det du annars gör där. JB ger dig fördelen med att du kan ladda ner program och spel som annars inte finns i app store. Och programmen som finns där är mycket nyttigare och roligare än något på app store. Du kan helt enkelt göra hela telefonen mer personlig. Ändra teman och allt vad det heter så det ser ut precis som du vill ha det.

Och förresten, eftersom ingen moderator eller någon annan ens vill berätta vad respektive program gör eller vad de betyder utan bara försöker låta som häftiga haxxors (behöver väl egentligen inte betona om hur häftiga dom låter men kunde inte låta bli;)) så ska jag försöka förklara åt dig istället.

ibluenova ger dig möjligheten att använda bluetooth på din iphone så du kan skicka och ta emot filer från vad som helst annat som använder bluetooth, iphone är ju annars låst till att endast kunna användas med bluetooth handsfree.

ifile gör så att du kan gå igenom hela din iphone och även dela med dig av vilken fil som helst, även redigera eller ta bort filer, eller vad du nu än vill göra i filväg. med mera..

SBSettings låter dig få alla möjliga funktioner lättillgängliga till att sätta på och stänga av och även lite annat roligt.

H3NR11K
    Member

@miche 56407 wrote:

Och förresten, eftersom ingen moderator eller någon annan ens vill berätta vad respektive program gör eller vad de betyder utan bara försöker låta som häftiga haxxors (behöver väl egentligen inte betona om hur häftiga dom låter men kunde inte låta bli;))

Sen har vi häftiga medlemmar som inte läser föregående inlägg. Visst du skriver en utförlig förklaring men still.. Onödig kommentar tbh..

Ponyboy
    Member

Tråden heter “3 anledningar att JB:a ? ” och han fick mina 3 anledningar. Annars kan man ta lite eget initiativ och söka i forumet då det har skrivits om dessa 1000+ gånger. Andra allmäna frågor om jailbreak kan man skriva här Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Freebo
    Member

Ja jösses

Tommie_L
    Member

tack till miche för att du förklarade lite om de olika programmen!

ni får tänka på att jag är helt o hållet grön på iPhone och då särskilt JB.

ett litet förtydligande till alla, då alla verkar ta det så bokstavligt 😀 jag tror inte jag kommer krascha hela filsystemet på telefonen, jag ville bara överdriva lite 🙂 men tror ni är me på vad jag menar, att jag är rädd att nån del av den där jailbreak mjukvaran kommer förstöra telefonen helt enkelt.

Mr.Axan
    Member
    Post count: 33

@tommie_l 56447 wrote:

tack till miche för att du förklarade lite om de olika programmen!

ni får tänka på att jag är helt o hållet grön på iPhone och då särskilt JB.

ett litet förtydligande till alla, då alla verkar ta det så bokstavligt 😀 jag tror inte jag kommer krascha hela filsystemet på telefonen, jag ville bara överdriva lite 🙂 men tror ni är me på vad jag menar, att jag är rädd att nån del av den där jailbreak mjukvaran kommer förstöra telefonen helt enkelt.

Använder du sök funktionen i forumet så kan du hitta mycket fin information om programmen mm.

Man kan ju aldrig vara 100% säker när man jailbreakar, men oftast är det ganska safe.
    Jag fick error 9 på min förra iphone efter jailbreak men Apple bytte ut den för mig och nu har jag en fungerade iphone igen.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@h3nr11k 56411 wrote:

Sen har vi häftiga medlemmar som inte läser föregående inlägg. Visst du skriver en utförlig förklaring men still.. Onödig kommentar tbh..

Du var den enda som var snäll nog att ens antstränga dig till att förkorta vad de gör för nytta. Så det är ju bra. Du bör ju inte ta åt dig.

@ponyboy 56420 wrote:

Tråden heter “3 anledningar att JB:a ? ” och han fick mina 3 anledningar. Annars kan man ta lite eget initiativ och söka i forumet då det har skrivits om dessa 1000+ gånger. Andra allmäna frågor om jailbreak kan man skriva här Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Ja, och ni som moderatorer bör ju ha som självklarhet att när det kommer in nytt folk så borde ni väl också sätta in er i situationen om hur det var när man var helt ny med en iphone och vad allt betyder. Det är väl därför folk som inte kan något kommer hit och ställer frågor i från första början. Jag lovar dig att om han hade vetat mer så hade han inte frågat.

Och jag lovar att han inte heller är erfaren nog att veta att det skrivits om sakerna hundra gånger förut. Och främsta orsaken att frågor ställs på nytt är för att folk är så pass nya med allt vad forum heter att dom inte vet vad dom bör göra för att underlätta för alla. Därför är det så bra att man har forum från första början och det är för att försöka HJÄLPA varandra i vått som torrt. Annars motsäger man ju hela iden med att ha forum, eller hur?

@freebo 56425 wrote:

Ja jösses

Gäller dig med. Ibland kan man ju undra hur pass gamla ni är som styr runt på forumet eftersom ni i många fall saknar något som heter överseende. Alltså ni glömmer bort för stunden att folk kan ingenting och därför kräver mer förklaring än ett namn eller ord.
    Men det kanske är för komplicerat att tänka så långt på ett forum som moderator? 😉

Visst eran tanke är god i de allra flesta fallen, men för att verkligen hjälpa till så måste man kunna tänka ett steg längre för att verkligen kunna stå till rätt hjälpa, ofta läser man i vissa trådar om att ni ger upp om att försöka hjälpa någon. Det roligaste i dom fallen är att ni tror problemet ligger i den som försöker få hjälp. När det är tvärtom, ni missar att ni kan förenkla förklaringarna ytterligare för dessa individer istället.

Man får aldrig utgå ifrån att de som behöver hjälp kan lika mycket som en själv eller är bra på datorer, det är då det inte funkar att hjälpa varandra. Eftersom det finns en självklar anledning att fråga om hjälp för vissa.

Inget ont menat till någon dock, utan jag vill bara vidga era vyer.

H3NR11K
    Member

@miche 56487 wrote:

Du var den enda som var snäll nog att ens antstränga dig till att förkorta vad de gör för nytta. Så det är ju bra. Du bör ju inte ta åt dig.

Sant. Förlåt om jag lät otrevlig men det lät på dig som att ingen försökt att hjälpa. Min förklaring var snabb och hastig som du säger och det du gjorde var att bygga på bra mycket mer.

Sant gällande hur man ska bemöta men efter några månader med nya trådar gällande samma sak så blir det tyvärr så. Man ser inte det “lätta” i en lösning utan man utgår ifrån att personen vet hur man öppnar en dörr och inget mer än det. Tyvärr blir det så men det är något som vi alla får hjälpa till med. Både nya och gamla medlemmar + mods/admin.

Tommie_L
    Member

Okej, jag har bestämt mig för att jailbreaka telefonen, det kostar ju trots allt bara 1500kr om jag skulle totalsabba den.. hehe

vill nån själ vara så vänlig och peka mig i rätt riktning, och svara mig på ett par frågor så vore ju detta fantastiskt snällt 🙂 ( jag har sökt, men finner inte bra svar..)

1: måste telefonen rensas? köra total återställning?

2: hur kopierar jag mina kontakter till datorn, och sedan tillbaka till telefonen när den är JBad?

3: nåt mer jag måste tänka på? 😀 tänk på att jag har haft telefonen i typ en vecka.

4: kommer allt vara precis som vanligt, med fördelen att man kan ändra grejer själv, och att man får tillgång till progs via cydia?

tänk er in i min situation är ni snälla, jag är ju livrädd för att sabba nånting, och framförallt råka radera mina kontakter!

Tacksam för svar!!

Molo
    Member
    Post count: 196

1. Nej telefonen måste ej “tömmas” för att JB:a.

2. Om du säkerhetskopierar telefonen före du JB:ar så sparas även kontakerna.

3. Inget jag kan komma på förutom att du ska SÄKERHETSKOPIERA den FÖRE Jailbreak ifall att något går snett så att du får tillbaka alla saker igen om du måste återställa… Och updatera EJ till 3.1.3…

4. Japp allt är som vanligt…

Hoppas att allt stämmer annars så får gärna någon rätta mig!

///Cappe

Tommie_L
    Member

fan va gött, det känns genast mkt lättare 🙂 tack för svaret Molo

men kan man säkerhetskopiera en icke jailbreakad telefon, sen jailbreaka den, och återställa till den säkerhetskopian? kommer inte telen gå tillbaka till sitt ursprungliga läge då?

nu är ju frågan om man ska köra blackrain eller redsnow? jag har 3.1.2, baseband 05.11.07, och nya bootgrejset (tillverkad v52).. har läst att en del som kör blackrain får problem med sin wifi, gps, 3g osv? sånt vill jag inte ha 🙂 då kör jag hellre “orginal” 😛

tips?

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@miche 56487 wrote:

Allt jag sade.

När folk kommer hit och tar för givet att de ska få hjälp som någon helpdesk på HP Compaq, då blir användare lite trötta till slut.

Du har väl inte missat vårat forum? | iPhoneinfo.se

Detta är ett diskussionsforum, här diskuterar vi, utbyter information och lär varandra om våra erfarenheter kring iPhone.

Vad det egentligen är: En gratis helpdesk med utomrdentligt trevliga och ambitiösa medlemmar som vill att forumet ska fungera efter den teori som ritats upp, men i praktiken inte blir mycket mer än ersättning för Telia, Tele2, 3 och alla andra som inte kan lösa problem kostnadsfritt.

Tråkigt nog ser hela internet ut så här om det inte handlar om ett ämne som inte har några problem, exempel: Böcker, film.

Dessa ambitiösa och trevliga medlemmarna känner sig påhoppade och har tröttnat på den där repetitiva tråden som ytterliggare en dag överlevde sökfunktionen.

Nu med lite fräscht och aktivt folk i moderatorsgruppen ska nog lite saker hända. Detta forumet är fortfarande WorkInProgress.

Tommie_L
    Member

mossarelli, vad är det du försöker säga egentligen? att här får man minsann ingen hjälp? nejdå, läs dom anda trådarna, använd sökfuntionen, mixtra lite själv o riskera att sabba din nya 6-7K mobil. men fråga inte efter hjälp om den krashar/krånglar, använd google istället.. där finns allt.

taskig inställning tycker jag.. verkligen tråkigt.

nån som kan svara mig på denna frågan:

“kan man säkerhetskopiera en icke jailbreakad telefon, sen jailbreaka den, och återställa till den säkerhetskopian? kommer inte telen gå tillbaka till sitt ursprungliga läge då?”

H3NR11K
    Member

@tommie_l 56646 wrote:

mossarelli, vad är det du försöker säga egentligen? att här får man minsann ingen hjälp? nejdå, läs dom anda trådarna, använd sökfuntionen, mixtra lite själv o riskera att sabba din nya 6-7K mobil. men fråga inte efter hjälp om den krashar/krånglar, använd google istället.. där finns allt.

taskig inställning tycker jag.. verkligen tråkigt.

nån som kan svara mig på denna frågan:

“kan man säkerhetskopiera en icke jailbreakad telefon, sen jailbreaka den, och återställa till den säkerhetskopian? kommer inte telen gå tillbaka till sitt ursprungliga läge då?”

Svar på frågan; Du kan säkerhetskopiera en icke jailbreakar tele. Du kan säkerhetskopiera en jailbreakad tele men iTunes sparar inte programmen från Cydia/Rock.

Det kommer mer eller mindre att gå tillbaka som den var innan JB.

Det mossarelli säger är att man ska läsa de andra trådarna. Man kan inte förvänta sig att alla är supertrevliga 24/7. Hjälp får man men man kan hjälpa sig själv och alla andra genom att söka och slippa skapa nya trådar och irritera andra medlemmar.

Mixtra kan du göra men om du nu mixtrar utan att veta vad du gör så har du antagligen inte sökt. Att kunna bricka sin tele eller få felkod 6 är bra jobbat.. Man måste fucka upp den ordentligt då. Inget är omöjligt men det är fan svårt att ta död på en iPhone.

Sen så kan inställningen vara en tolkning. Forumet är under uppbyggnad och kommer förhoppningsvis att bli sjukt mkt najsigare snart. Ny struktur osv som gör det lättare att söka och få svar på sina frågor.

Ponyboy
    Member

@tommie_l
    Jag förstår att du är ny i forumet och som du själv skrev “helt o hållet grön på iPhone och då särskilt JB”. Vi försöker svara på alla frågor som ställs här och om du använder sökfunktionen så märker du att samma frågor har ställts och besvarats massor med gånger. Det kommer nya medlemmar varje dag och det gynnar inte nån att fylla forumet med ett hav av trådar för frågor som har redan ställts och besvarats. Det gör det bara ännu svårare för nya medlemmar att söka och hitta svar för sina frågor.

För att svara på din fråga nu så kan jag säga säkerhetskopian inte kommer att återställa din iphone till ursprungsläge. Säkerhets kopian innehåller kontakter, sms , email inställningar mm. Tänk på att med din 3Gs kan du bara jailbreaka en gång, skulle nåt hända då blir du tvungen att uppdatera till 3.1.3 och då kommer du även att uppdatera ditt baseband.

Tommie_L
    Member

okej.. najs 🙂

nu har jag iaf Blackra1nat min telefon, och hittils lugnt.. telefonen har inte totalmuppat sig än i alla fall ^^ jag valde Cydia, vet inte om det är bättre sämre än Rock, men har sett väldigt många som pratar om just detta, så det får väl funka för mig..

H3NR11K
    Member

@tommie_l 56655 wrote:

okej.. najs 🙂

nu har jag iaf Blackra1nat min telefon, och hittils lugnt.. telefonen har inte totalmuppat sig än i alla fall ^^ jag valde Cydia, vet inte om det är bättre sämre än Rock, men har sett väldigt många som pratar om just detta, så det får väl funka för mig..

Najs på det!

Cydia är varken bättre eller sämre än Rock (Vad jag vet)
    Dock så håller sig många till Cydia så det har bara blivit så helt enkelt. Jag kör med Cydia för att den är stilren och najs. Lätt att använda helt enkelt. Jag hade Rock i några dagar men jag tycker att det var så muppigt så jag tog bort det.. Blir bara arg av det nu 😛

Tommie_L
    Member

@ponyboy 56654 wrote:

@tommie_l
    Jag förstår att du är ny i forumet och som du själv skrev “helt o hållet grön på iPhone och då särskilt JB”. Vi försöker svara på alla frågor som ställs här och om du använder sökfunktionen så märker du att samma frågor har ställts och besvarats massor med gånger. Det kommer nya medlemmar varje dag och det gynnar inte nån att fylla forumet med ett hav av trådar för frågor som har redan ställts och besvarats. Det gör det bara ännu svårare för nya medlemmar att söka och hitta svar för sina frågor.

För att svara på din fråga nu så kan jag säga säkerhetskopian inte kommer att återställa din iphone till ursprungsläge. Säkerhets kopian innehåller kontakter, sms , email inställningar mm. Tänk på att med din 3Gs kan du bara jailbreaka en gång, skulle nåt hända då blir du tvungen att uppdatera till 3.1.3 och då kommer du även att uppdatera ditt baseband.

jo jag fattar det också, herregud. men så svårt kan det ju inte vara för er som är lite insatta i detta att svara på några för er enkla frågor? 😛

jag hänger på andra forum också, där jag är betydligt mera insatt i ämnet, och där hjälper jag mer än gärna till så fort jag bara kan.. tydligen är vi alla olika.

Freebo
    Member

@tommie_l 56658 wrote:

jo jag fattar det också, herregud. men så svårt kan det ju inte vara för er som är lite insatta i detta att svara på några för er enkla frågor? 😛

jag hänger på andra forum också, där jag är betydligt mera insatt i ämnet, och där hjälper jag mer än gärna till så fort jag bara kan.. tydligen är vi alla olika.

Du får gärna kalla mig 13 år men sådana där förbannade inlägg gör du inte här, inte efter att merparten av de seniora på forumet faktiskt svarat på alla dina frågor och hållit din hand genom ditt första JB. Lite hyfs får du allt ta och uppvisa. Basta.

Nu återgår vi till de strukturerade trådarna och låser denna personliga supporttråd

Viewing 27 posts - 1 through 27 (of 27 total)
  • The topic ‘3 anledningar att JB:a ?’ is closed to new replies.