Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Att köpa eller att inte köpa…
-
AuthorPosts
-
Hej alla “iPhonare”!
Jag står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa en iPhone 3g 8gb (räcker bra för mig). Jag ringer och sms:ar ganska lite, alltid för under 100 kr månaden undantag någon enstaka månad. Jag är dock säker på att jag kommer surfa en hel del med min eventuella iPhone; Så min fråga är om ni har något abonnemang som ni tror skulle kunna passa mig.
Det jag har hittat är i allafall iPhone Telenor Surfa för 199 kr/mån och 0 kr för mobilen. Då ingår fri surf med upp till 6 mbit/s. Dock ingår inget att ringa för. Så min fråga är kort och gott: Vet ni något abonnemang som skulle passa mig bättre?Off topic: inte 100% säker på om det är upp till 6 mbit/s på telenor surfa, kan någon bekräfta denna fakta jag tror stämmer?
Redigering: Min kostnad för samtal, sms och mms ligger mellan 50-70 kr i månaden, så siffran 100 tidigare i meddelandet var i överkant.
Vad har du idag? Du kan köpa en 3G och sedan låsa upp den för att kunna använda tex Tele2. Jag har tele2 student 19kr/månad + 200mb surf och jag smsar som en tok å ringer en massa men jag ligger runt 100kr/månaden.
Vad har du idag? Du kan köpa en 3G och sedan låsa upp den för att kunna använda tex Tele2. Jag har tele2 student 19kr/månad + 200mb surf och jag smsar som en tok å ringer en massa men jag ligger runt 100kr/månaden.
Tack för förslag, men kommer med högsta sannolikhet att surfa för mer än 200 mb/mån. För övrigt har jag just nu Tele 2 player 99 kr/mån med Sony Ericsson K810.
Titta på Halebops abonemang riktigt schysta med iphone. Köp inte en vanlig 3g du kommer ångra dig som jag gjorde. (sitter nu med 3gs)
Vad är det för skillnad på 3g och 3gs då? Skäms nästan för att behöva fråga, men den som frågar den lär. Mycket tacksam för svar.
@mrsmart 54234 wrote:
Vad är det för skillnad på 3g och 3gs då? Skäms nästan för att behöva fråga, men den som frågar den lär. Mycket tacksam för svar.
Gå in på Apples eller Telias hemsida, eller besök en återförsäljare. Skulle vi börja räkna upp allt missar vi säkert en del.
Har du råd, köp en 3Gs! Har du inte råd, tja då är ju valet lika enkelt, då får det bli en 3G.Det blir ett svårt val, videinspelning och kompass kan kvitta, men dubbel hastighet känns väsentligare, hur stor är skillnaden, och märks den när man surfar? (svtplay, youtube, aftonbladet.se etc etc)
Dubbel hastighet är dubbel hatighet, du märker skillnaden i allt du gör med telefonen
Har för mig att jag läst att iPhone 3g 8gb är på väg bort ur sortimentet, dvs ska inte säljas mer. Stömmer detta? och om ja, när tros detta inträffa, kan man förvänta sig prisfall på 3g 8 gb när detta inträffa+ Tacksam för svar, destor detaljrikare desto bättre…
Tråd flyttad /Mod
Dubbel hastighet är dubbel hatighet
– kan bli en klassiker det där. Skämt åsido, men så mycket förstår jag också, men låt säga att jag vill se svtplay, kommer skillnaden vara milakliv eller pratar vi om en noterbar men för mig som medel-svensson måttlig förändring?
@mrsmart 54282 wrote:
– kan bli en klassiker det där. Skämt åsido, men så mycket förstår jag också, men låt säga att jag vill se svtplay, kommer skillnaden vara milakliv eller pratar vi om en noterbar men för mig som medel-svensson måttlig förändring?
SVTPlay är ju strömmande video, så antingen ser du det i realtid, eller så buffrar det. SVTPlay visas ju inte i dubbel hastighet på en 3 Gs…
Men om det tar 1 min att ladda Aftonbladets sida, så tar det 30 sek på en 3Gs.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma…? Jo, det är STOR skillnad hastighet, Gå till en affär och testa.Jag förstår inte riktigt vart du vill komma…? Jo, det är STOR skillnad hastighet, Gå till en affär och testa.
– Jag kan låta dum, jag vet, men har inte haft surf i mobil tidigare, i allafall inte så här snabb och så här tillgänglig. Så vill bara “skaffa hängslen” om du förstår vad jag menar. Och är för övrigt ingen expert på buffrar, realtid etc, men om jag förstod dig rätt; Svtplay går lika snabbt ändå?
@mrsmart 54287 wrote:
– Jag kan låta dum, jag vet, men har inte haft surf i mobil tidigare, i allafall inte så här snabb och så här tillgänglig. Så vill bara “skaffa hängslen” om du förstår vad jag menar. Och är för övrigt ingen expert på buffrar, realtid etc, men om jag förstod dig rätt; Svtplay går lika snabbt ändå?
SVTPlay finns inte för iPhone än, så det vet vi ju inte, men det borde det göra. Men det beror ju även på din anslutningshastighet not Internet….
@mrsmart 54234 wrote:
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
iPhone 3G vs. iPhone 3GS: the tale of the tape — EngadgetTack för länk 😀
Hej!
Är så att jag är väldigt sugen på iphone 3g 8gb med tre abbonemanget 3pott299. Där man tydligen ringer för hela beloppet, men är det någon som vet om man kan köpa apps till iphonen, och om man kan köpa spel, ringsignaler etc på alla sidor över internet?
Skriv gärna ner om det finns fler begränsningar och möjligheter att utnyttja beloppet på.Mycket tacksam för svar.
Mvh Mrsmart
Tråd flyttad /Mod
@mrsmart 54793 wrote:
Hej!
Är så att jag är väldigt sugen på iphone 3g 8gb med tre abbonemanget 3pott299. Där man tydligen ringer för hela beloppet, men är det någon som vet om man kan köpa apps till iphonen, och om man kan köpa spel, ringsignaler etc på alla sidor över internet?
Skriv gärna ner om det finns fler begränsningar och möjligheter att utnyttja beloppet på.Mycket tacksam för svar.
Mvh Mrsmart
Utan jailbreak kan du bara köpa program via iTunes. Och de 299 kr går ju till Tre, så du kan inte köpa program för dem. Du kan bara ringa/SMSa/MMSa upp dem. Och jag tror inte du kan spara dem över månadsgränsen heller, utan har du pengar kvar när månaden är slut, försvinner de.
Och du satsar fortfarande på 3G???Lite osäker nu, ringer antagligen max för 100kr/mån så jag kan lika väl ta iphone surfa för 199kr/mån med telenor. Tänkte att det jag inte ringer upp kunde användas till apps på iphonen med 3pott299 men om det ej går känns det ganska meningslöst.
Tack för svar
Någon som har detta abbonemanget med en iPhone 3g? Är det obegränsad mängd datatrafik? och med vilken hastighet får man surfa?
Tack på förhand
Mvh MrsmartTråd flyttad /Mod
Står ju klart och tydligt där på Telenors sida. “Dessutom ingår tjänsten Telenor Fri Mobilsurf som ger dig helt obegränsad 3G-surf inom Sverige”
Hastigheten är altså 3G och du får ca 3-400 kb/s ner och 0,1 kb/s upp. Det stryps inte heller efter någon viss datagräns.
Det räcker gott för normal surf. Youtube funkar ju med för kvalitén på klippen stryps ju när man inte kör wifi. Spotify m.m går bra. Det är samma tjänst som annars kostar 59 kr/mån “Fri Mobilsurf”
Med Iphone 3G märkte jag ingen skillnad mellan detta och “Mobilsurf turbo” för 119 kr /mån men nu med 3Gs så märker jag stor skillnad i hastighet med Turbo. Antar att lurens snabbhet kan hanera datan lite bätte.
Men enligt Telenors kundtjänst så ingår upp till 7.2 mbit/s på iphone 3g blir det alltså 3.6 mbit/s. Så vem har rätt? Jag pratar alltså om abbonemanget iPhone Telenor Surfa
Jag tycker inte det står tydligt någonstans vilken hastighet som gäller, står endast obegränsad surf…
Håller med, hastighet var inte lätt att hitta för det abonnemanget. Eftersom man inte fick så hög hastighet valde jag bort det. Får nu 500 Mb upp till 6Mbit/s.
Gå in på halebop.se och kolla, aboslut bästa priserna om du smsar mycket och 500 Mb surf räcker.Så man får alltså endast o.3xx kbit/s. Då ljuger den satans kundtjänsten.
Starta inte ny tråd för varje fråga! Sammanfogade alla mrsmarts trådar med denna tråd.
Okej, tack. Är ny på forumet så det har blivit många frågor i början och har postat i många trådar.
@mrsmart 54825 wrote:
Lite osäker nu, ringer antagligen max för 100kr/mån så jag kan lika väl ta iphone surfa för 199kr/mån med telenor. Tänkte att det jag inte ringer upp kunde användas till apps på iphonen med 3pott299 men om det ej går känns det ganska meningslöst.
Tack för svar
Sen så anser jag och många andra att Telenor suger ordentligt både i täckning och service..
Service må vara hänt, men täckningen är väsentligare. Har även kollat med kundtjänst och om jag köper iPhone 3g 8gb för 0 kr med abbonemanget iPhone Telenor Surfa för 199kr/mån så kan man surfa med 6.2 mbit/s, dock max 3.6 mbit/s med iphone 3g. Någon som kan bekräfta detta eftersom någron tidigare sa att det max var 0.348 mbit/s, bekräftelse om att det är 6.2 mbit som gälelr vore skönt.
Ja då har kundtjänst fel helt enkelt eller så är det fel på deras hemsida.
“Dessutom ingår tjänsten Telenor Fri Mobilsurf som ger dig helt obegränsad 3G-surf inom Sverige” står det ju. Och går du in på Telenors hemsida och kollar undet tjänster och läser vad som står för Fri mobilsurf så ser du också att det bara gäller 3G hastighet. Max 350 kb/s
Den snabba “tjänsten” heter Mobilsurf TURBO och den ingår ju inte utan kostar 119 kr/mån
Ja då har kundtjänst fel helt enkelt eller så är det fel på deras hemsida.
“Dessutom ingår tjänsten Telenor Fri Mobilsurf som ger dig helt obegränsad 3G-surf inom Sverige” står det ju. Och går du in på Telenors hemsida och kollar undet tjänster och läser vad som står för Fri mobilsurf så ser du också att det bara gäller 3G hastighet. Max 350 kb/s
Den snabba “tjänsten” heter Mobilsurf TURBO och den ingår ju inte utan kostar 119 kr/mån
Var står det att Telenor Fri mobilsurf ingår i abbonemanget iPhone Telenor Surfa?
Står ju där. Skall man vara extra petig så står det ju faktiskt bland infon för “Telenor fast pris 699 kr/mån” och i texten där så står det om datan. “Dessutom ingår tjänsten Telenor Fri Mobilsurf som ger dig helt obegränsad 3G-surf inom Sverige”
En bättre datatjänst med “mobilsurf turbo” ingår ju garanterat inte i det billigare surfa abb. Då skulle dom nog skrytit högt om det. Är väl sunt förnuft kan jag tycka 🙂
Sen så är det ju en gigantisk grön rund symbol sen där det står “Helt obegränsad mobilsurf, endast hos Telenor” oavsett vilken Iphonemodell du klickar på (mer info och beställ ) Hade detta gällt Turbo så hade det garanterat stått där.
Men som jag sa tidigare, det spelar ingen roll med 3G:n du märker knappt någon skillnad. Att köra med internetdelning är inte heller någon vits känns det som. Testat nu med min 3Gs kopplad som modem och kommer väl upp i runt 1 mb/s med turbotjänsten
Mitt valiga Tre trådlösa “3G turbo” ligger på typ 5 Mb/s, visserligen med deras dongel då men ändå. Är ju en sinnesjuk skillnad.
Det lustiga är att när man kör bredbandskollen utan att ha iphonen som modem så ligger jag på runt 2,5-3 mb/s men så fort jag kör internetdelning och kopplar iphonen som modem till datorn så går det som sirap och runt 1mb/s. Kan inte ens se ett hyfsat youtubeklipp utan hack och grejer.
Har faktiskt kollat med kundtjänst och enligt dem så ingår det hastighet på upp till 6.2 mbit/s dvs. mobilsurf turbo i abbonemanget iPhone Telenor Surfa.
Så det vore trevligt om någon här på forumet kunde bekräfta detta.
Det kunde jag inte tänka mig
Men varför skall du ha det bekräftat här? Det är ju mellan dig och Telenor det är intressant. Chatta med kundservice istället och se till så du får konversationen (chaten) mailad till dig efteråt. Fråga vad som gäller sen har du det svart på vitt om det skulle vara något.
Själv tycker jag det låter lite väl bra men men
Det är i chatten jag frågat, och i chatten jag fått svaret att den teoretiska maxhastigheten för det abbonemanget är 6.2 mbit/s, dock endats 3.6 mbit/s för 3g modellen, vilken jag ofint påpekade för försäljaren.
red: tack för tipset om att be att få chatten skickad till mejlen, det skall jag genast genomföra efter att ha ställt samma jobbiga frågor en gång till.
för övrigt är chattkundtjänsten väldigt rolig, en gång var det en person som blev irriterad för att jag ville få det dubbelbekräftat att 3g:n endast klarar 3.6 mbit/s, sånt tycker jag är kul.
Ja men har de lovat dig det och du har fått en kopia av chatten skickad till dig där det står att tjänsten Mobilsurf Turbo ingår med en sådan hastighet så är det ju lugnt.
Jag bara menar att du måste ha det svart på vitt OM de skulle hävda något annat sedan. Det räcker ju inte med att säga “Någon sa det på kundtjänst”
Tror fortfarande att du har fått fel info men fråga igen och få en kopia.
Jag skall fråga efter kopia, sitter i kön till kundtjänsten just i detta nu. Förresten bra att du poängterade att de tär telenor mobilsurf turbo jag ska fråga efter och inte enbart hastigheten.
Du kryssar väl i en ruta när du loggar in där du ber att få en kopia skickad till dig efter chatten? sitter du redan i kön så är det väl för sent? 🙂
Frågan är enkel. Ingår Fri mobilsurf eller Fri Mobilsurf TURBO i telenors surfa abb 🙂
Har fått det bekräftat än en gång av kundtjänst att det är TELENOR MOBILSURF TURBO som ingår i detta abbonemang, kunde dock ej få det i kopia då jag inte är kund sedan tidigare och därmed har ett inlogg på mina sidor.
Det är ju toppen då ju. En tjänst som vanligtvis kostar 119 kr/mån och lägg till 80 kr så får man en iphone 3G 🙂
ja, så tänker jag också :D. Men ska försäkerhetens skull ska jag gå till en butik och höra, har tiden på min sida då mitt nuvarande abbonemang går ut först om 2,5 månader.
Frågade också kundtjänst och de sa att det är Turbo som ingår i telenor surfa.. Orkar inte posta in loggen från chatten men du har rätt.
Tyckte det lät för bra för att vara sant men fel kan man ju ha 🙂
Du behöver inte alls redan vara kund för att få loggen mailad, bara att kryssa i rutan ju och skriva in en mailadress.
Aha okej. Och tack för att du har kollat också 🙂 Då har jag det som jag vill ha bekräftat. Men ska nog beställa den från en butik i närheten så kollar en gång till då.
Tyckte det lät för bra för att vara sant men fel kan man ju ha
– Det finns anledningar det att det är bra, snart (relativt) släpps den nya modellen och då utgår väl 3g:an som jag förstått det.
För övrigt; tack än en gång, du har varit mycket behjälplig Micke…
Najs att turbo ingår, har själv beställd en 3G ifrån telenor och går nu och väntar på att den ska komma!
Det blev den billiga 8Gb 3G med telenor surfa abonnemanget för 199kr/månaden. Det blir min första iPhone så den duger nog ett tag. Drygt att den inte finns på lager bara.. leveranstiden är 1-3 veckor.. kan säkert dröja längre..
Okej, det är den jag också funderar på att köpa med exakt samma abbonemang, de verkar vara fördelaktigt.
Ja, jag tycker också det verkar bra!
Orkade inte vänta på min så nyss var jag iväg till en telenorbutik och fick med mig en hem 😀( Fan ! Klantade till det direkt o tråden hamnade i “köp o sälj”-delen..:mad:. Flytta gärna till “Köpa Iphone”…. Sorry..)
Hej !
Sista 3 nätterna har jag läst igenom istort sett varenda tråd här o nu var det dags att regga sig. Står i begrepp att byta mobil o har snöat in lite på Iphone , men börjar bli skeptisk…. Jag behöver era råd , ni som kan. Har en hel del frågor o hoppas att nån har tid/lust att svara… Har hittat en del av svaren , men kanske ställer dom igen bara för att få dom bekräftade… Hoppas det är ok ?
Är det läge att köpa en ny Iphone nu ? Planen är isåfall att köpa den via Telenor , en 3Gs , 32 Gb o den lär väl levereras med senaste mjukvaran ?
Ska man avvakta tills den går att Jailbreakas ?
Är det bättre att köpa en begagnad ?
Ang Jailbreak… Har nog inte riktigt kopplat VARFÖR det “behövs” göras. Vad är det som gör telefonen så mkt bättre då ? Vad för sorts program kan man installera som man inte kan i en originaltel ? Förklara gärna med konkreta exempel för en total dumskalle när gäller Iphone…
Upplåsning är inget jag bryr mig om….Inte i nuläget i alla fall..:).
Ang bluetooth…. Fungerar den som vanlig bluetooth ? Läste nånstans att den bara funkar ihop med Apples headset ?? Vill gärna fortsätta använda mitt Jabra BT3030 o kunna ha möjlighet att föra över bilder , musik , etc till andra tel…. I mina öron låter det konstigt att de skulle spärrat BT på nåt sätt….
Man måste alltså använda Itunes för att “prata” med mobilen via datorn ? Har bara kikat lite lätt på det , men det verkar klöddigt…. Det går inte att få upp den i utforskaren som “lagringsmedia” eller nåt sånt , så man kan flytta filer manuellt ?
Kan jag använda den som modem mot min laptop ? Koppla ihop dom via Wifi , så Iphonen funkar som router/modem ? Hur många datorer kan jag isåfall knyta ihop mot den ? Vore isåfall en smidig lösning i sommar , så man även slipper köpa kontantkortsmodem till laptopen… Går detta att göra UTAN Jailbreak ?
Tacksam för svar…..
Tråd flyttad /Ponyboy
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.