Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Bekymmersfritt iPhone-köp
-
AuthorPosts
-
När jag sträckläser trådarna i detta forum, konstaterar jag bl a att många som fipplar själva med sina iPhones (upplåsning, nya program o s v) drabbas av strul av de mest märkliga slag. Mycket riktigt dyker det också upp frågor av typen “Törs jag verkligen köpa…”. För den senare kategorin kan jag berätta hur jag gjorde.
Via en annons på Blocket köpte jag (av en säljare i Skaraborg) en komplett och försvenskad 16 kB iPhone. Leveransen skedde snabbt och korrekt. Det enda jag själv sedan gjort är 1) att stoppa i mitt vanliga SIM-kort (Telia refill), och 2) tala om för Telia att jag vill utnyttja EDGE.
Sedan dess har jag haft en iPhone där allt fungerar precis som avsett, d v s enkelt, självklart och felfritt. Det är kanske säkrast att tillägga att originalfunktionerna var vad jag ville ha, och jag använder dem alla flitigt. Jag är inte den sortens användare som vill tvinga telefonen att göra något annat än vad den är avsedd för.
Det enda negativa med affären är förstås att jag fick betala mer än om jag direktimporterat den från USA. När jag läser om alla bekymmer som andra har drabbats av, tycker jag faktiskt att det var värt merkostnaden.
@sjovik 3025 wrote:
När jag sträckläser trådarna i detta forum, konstaterar jag bl a att många som fipplar själva med sina iPhones (upplåsning, nya program o s v) drabbas av strul av de mest märkliga slag. Mycket riktigt dyker det också upp frågor av typen “Törs jag verkligen köpa…”. För den senare kategorin kan jag berätta hur jag gjorde.
Via en annons på Blocket köpte jag (av en säljare i Skaraborg) en komplett och försvenskad 16 kB iPhone. Leveransen skedde snabbt och korrekt. Det enda jag själv sedan gjort är 1) att stoppa i mitt vanliga SIM-kort (Telia refill), och 2) tala om för Telia att jag vill utnyttja EDGE.
Sedan dess har jag haft en iPhone där allt fungerar precis som avsett, d v s enkelt, självklart och felfritt. Det är kanske säkrast att tillägga att originalfunktionerna var vad jag ville ha, och jag använder dem alla flitigt. Jag är inte den sortens användare som vill tvinga telefonen att göra något annat än vad den är avsedd för.
Det enda negativa med affären är förstås att jag fick betala mer än om jag direktimporterat den från USA. När jag läser om alla bekymmer som andra har drabbats av, tycker jag faktiskt att det var värt merkostnaden.
Ja du, iphones möjligheter är näst intill obegränsade, det är en dator med möjligheten att fungera som telefon.
@frigo 3028 wrote:
Ja du, iphones möjligheter är näst intill obegränsade, det är en dator med möjligheten att fungera som telefon.
OK, det var fel ord att skriva “telefonen” i den där frasen. Det är ju faktiskt som fickdator och mp3-spelare jag mest använder den. Men jag undviker i alla fall att stoppa i den konstiga program, bara för att se om det funkar.
Tycker även att det skall tilläggas att det beror dels på när man köpte telefonen och hur pass teknisk man är. Om man köpte iPhone för flera månader sedan på ZiPhone-tiden så var det mer problem. Många mjukvaru buggar är fixade i nyare upplåsnings program. Så man löper mindre risk idag att få problem som det inte finns buggfix till eller problem som ingen annan har. Sen så är det ju fördel om man är något teknisk som person.
// h
@haren 3035 wrote:
Tycker även att det skall tilläggas att det beror dels på när man köpte telefonen och hur pass teknisk man är. Om man köpte iPhone för flera månader sedan på ZiPhone-tiden så var det mer problem. Många mjukvaru buggar är fixade i nyare upplåsnings program. Så man löper mindre risk idag att få problem som det inte finns buggfix till eller problem som ingen annan har. Sen så är det ju fördel om man är något teknisk som person.
// h
Mitt första inlägg i denna tråd är riktat just till personer som inte är tekniskt lagda. De behöver inte vara “rädda” för att köpa en iPhone. Det var längesedan jag själv tillhörde ungdomsgenerationen, men jag unnar även mina jämnåriga (och alla andra generationer) att upptäcka hur användbar en iPhone är. Tyvärr är det nog inte så många av dem som deltar i detta forum.
@sjovik 3025 wrote:
du är grundlurad
med 16 kb kommer man fan inte långt. 2-3 låtar.@flipper 3314 wrote:
du är grundlurad
med 16 kb kommer man fan inte långt. 2-3 låtar.Så konstigt! Jag har faktiskt åtskilliga hundra låtar, nåt dussin långfilmer, åtskilliga kortfilmer, och ett fotobibliotek i min iPhone. Grundlurad? Eller kan det vara stavningskontrollen som missade vad jag tänkte skriva? Kanske? Det är iaf skönt med litet humor bland alla bekymmersfyllda inlägg.
Man bör ha någon form av datorvana/tänke om man ska köpa en iPhone.
Det är ju egentligen inte meningen att man ska jailbreaka telefonen och installera massa program. Så det är klart att det kan uppkomma massa konstiga problem med telefonen då. Men dom är relativt enkla att lösa om man som sagt har lite datorvana och det tänket att söka efter information själv etc.
Detta är bara början. Allt kommer förenklas väääldigt mycket och den kommer bli stabilare. iPhone 2.0 ser mycket lovande ut.
@iPhoneinfo.se 3335 wrote:
Man bör ha någon form av datorvana/tänke om man ska köpa en iPhone.
Det är ju egentligen inte meningen att man ska jailbreaka telefonen och installera massa program. Så det är klart att det kan uppkomma massa konstiga problem med telefonen då. Men dom är relativt enkla att lösa om man som sagt har lite datorvana och det tänket att söka efter information själv etc.
Detta är bara början. Allt kommer förenklas väääldigt mycket och den kommer bli stabilare. iPhone 2.0 ser mycket lovande ut.
Nu blir jag litet tjatig. Om man vill ha en bra telefon, med riktigt tangentbord, i st f pillriga små knappar med flera bokstäver på varje, och en hel drös med andra grundegenskaper som kan underlätta tillvaron, så kan man mycket väl klara en iPhone utan mer datorvana än vad en genomsnittlig pensionär orkar med. Extraprogrammen behöver man inte installera, och jailbreakandet sköter säljaren (se det inledande inlägget). Jag använder iPhonen dagligen på många olika sätt, och har ännu inte drabbats av någonting konstigt. Men givetvis kommer 2.0 att bli ännu bättre.
Ursäkta min okunnighet, men vad är syftet med den här tråden?
Jag tror inte att göra en tråd på hur bekymmersfritt ditt köp på Blocket var kommer att trösta framtida köpare. Om ni träffar varandra är det mycket säkrare än att säljaren ber dig sätta in pengar på hans Nordea konto för att han senare ska skicka med posten. Det är bara idiotiskt.
Men, grattis till ett lyckat köp!
@sjovik 3334 wrote:
Så konstigt! Jag har faktiskt åtskilliga hundra låtar, nåt dussin långfilmer, åtskilliga kortfilmer, och ett fotobibliotek i min iPhone. Grundlurad? Eller kan det vara stavningskontrollen som missade vad jag tänkte skriva? Kanske? Det är iaf skönt med litet humor bland alla bekymmersfyllda inlägg.
Lösenordet är KB. Det är alltså KiloByte. I en iPhone handlar det om 16 GB, GigaByte, det vill säga 1 000 000 gånger mer. Fast egentligen handlar det om 16 000 000 KB, vilket blir 15 625 MB, som i sin tur blir ungefär 15,26 GB. Detta för att en MB består av 1024 KB, och en GB består av 1024 MB. Detta bottnar i att en byte består av åtta bit (varje bit är en etta eller nolla), och då går det i 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024. Så nu vet ni varför de siffror som står ofta inte stämmer helt överrens, och var de andra lustiga siffrorna kommer ifrån.
@sebastian 3347 wrote:
Ursäkta min okunnighet, men vad är syftet med den här tråden?
Jag tror inte att göra en tråd på hur bekymmersfritt ditt köp på Blocket var kommer att trösta framtida köpare. Om ni träffar varandra är det mycket säkrare än att säljaren ber dig sätta in pengar på hans Nordea konto för att han senare ska skicka med posten. Det är bara idiotiskt.
Men, grattis till ett lyckat köp!
Tack för det, och ja, det är idiotiskt att inte använda något av de säkra betalsystem som finns för Blocket och Tradera. Därmed avslutas denna tråd för min del.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.