Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Dags för en wiki? dags för en wiki!
-
AuthorPosts
-
Hej på er
Det är många här som får smäll på fingrarna när man ställer frågor om saker som säkert omnämnts i femtielva trådar på detta forum. Jag tillhör dock de som precis satt igång med iphone och tycker detta forum är rörigt och svårt att leta i. Oavsett om jag hittar det jag söker i olika trådar så vet jag inte vad som är aktuellt, vad som är senaste versionen, bästa metoden etc.
Jag tycker det är dags för en wiki likt denna:
XDADeveloperWiki – HTC_Blackstone(nämner just den luren eftersom jag haft den men fick spader på winmo och bytte till iphone.. 🙂
Frågeställningar som jag har i nuläget och som jag tycker kunde spaltas upp i en wiki:
PwnageTool (vad är skillnaden mot QuickPWN? vad gör den etc och vilken version till vilken firmware? hur var när.)
QuickPWN (nerladdningslänkar, steg-för-steg-instruktion, felsökning etc.)
Custom firmware (jag har t.ex. försökt installera mekkes utan lycka, får massa konstiga fel, laddade ner någon annan custom firmware från TPB som inte heller gick att installera, nu fick jag jailbreaka 2.2 som jag har för tillfället, och även det hade jag massa problem med att få att funka. Här behövs en lista över publicerade custom firmwares snyggt spaltat och med info om vad de innehåller och inte samt, kända problem)
Sedan kommer vi till apps-delen;
Saker som kan spaltas i en wiki är t.ex. vilka program som man kan lösa de tillkortakommanden som mest irriterar oss som kommer från telefoner som kan allt men funkar kasst (läs winmo).Jag har hört att det finns custom skins till iphone och att det finns massor att tänka på om hur man utformar, filformat, var de ska läggas, vad programvaran heter etc. Ingen behöver skriva en ny guid, det räcker ju med att länka till bra guider för olika ändamål.
Detta är det bästa sättet att slippa att samma frågor ställs om och om igen, för jag förstår och märker att många av er inbitna irriterar er över det.
Och jag som ny användare irriterar mig över att hitta olika svar i massa olika threads och inte veta vad som är aktuellt och inte.Med en wiki har vi ju altid senaste och mest aktuella informationen lättåtkomligt.
Kanske kan vara nåt för nån moderator att titta på?
“Sedan kommer vi till apps-delen”
ja tycker att det ska finnas ett apps-forum här i iPhoneinfoJättebra initiativ! Ska se över detta med strukturen på dom “klibbiga”, så man kan sammanställa dom i en wiki som uppdateras löpande.
Problemet, eller problem är det väl egentligen inte, men det händer hela tiden någonting nytt inom iphone världen. Så att hålla wikin aktuell kan bli tufft.
Men ingenting är omöjligt 😛
Vi är nog många som tackar just nu,även om man lärt sig ett och annat kommer detta att vara mycket bra.Ingen vet allt,alla vet något.
@steffe 29807 wrote:
Vi är nog många som tackar just nu,även om man lärt sig ett och annat kommer detta att vara mycket bra.Ingen vet allt,alla vet något.
Jepp, för detta som dök upp nu är ett väldigt bra exempel. I länken som finns i första posten så finns massor med kommentarer till artikeln, och mitt i alltsammans finns en steg-för-steg-instruktion om hur man gör. Den skulle givetvis platsa på en wiki-sida! https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/3860-downgrade-till-02-28-00-fran-02-30-03-funkar-med-raett-bootloader.html
Imorn ska jag se vilken bootloader jag har på min oanvändbara 2.2.1’a och se om jag kan nedgradera, blir intressant!
@snook 29791 wrote:
Jättebra initiativ! Ska se över detta med strukturen på dom “klibbiga”, så man kan sammanställa dom i en wiki som uppdateras löpande.
Problemet, eller problem är det väl egentligen inte, men det händer hela tiden någonting nytt inom iphone världen. Så att hålla wikin aktuell kan bli tufft.
Men ingenting är omöjligt 😛
Men om du tittar på XDA’s wiki-system så kan reggade medlemmar själva gå in och uppdatera, så det behöver inte vara en “pain in the ass” för moderatorer t.ex. Alla får vara med och bidra, så blir det riktigt bra.
En stor fördel med detta är att själva forumen kommer innehålla mer substans, eftersom generell info lätt hämtas från wikin istället för trådar. Det har fungerat väldigt bra på XDA, forumen är mycket “renare”.
varför inte lägga röstning på första sidan?
@qeudee 29825 wrote:
varför inte lägga röstning på första sidan?
Detta är inget man behöver rösta om. 🙂 det är en självklarhet att ett sådant system behövs. 😛
(edit: det skulle väl vara om det finns olika upplägg som man måste bestämma sig för, men jag tror de som skall administrera det hela bör få välja vilket system som ska användas, så länge det är lätt för oss vanliga medlemmar att gå in och hålla det uppdaterat)
Jag är med lätt och skriver artiklar i ett framtida iPhone-wiki. Det ska vara på engelska då eller?
@mossarelli 29839 wrote:
Jag är med lätt och skriver artiklar i ett framtida iPhone-wiki. Det ska vara på engelska då eller?
Om det är på forumet är det med fördel på svenska.
@drdistorzion 29824 wrote:
Men om du tittar på XDA’s wiki-system så kan reggade medlemmar själva gå in och uppdatera, så det behöver inte vara en “pain in the ass” för moderatorer t.ex. Alla får vara med och bidra, så blir det riktigt bra.
En stor fördel med detta är att själva forumen kommer innehålla mer substans, eftersom generell info lätt hämtas från wikin istället för trådar. Det har fungerat väldigt bra på XDA, forumen är mycket “renare”.
Då får vi väl hoppas att de som skriver inte har råkat bli felinformerade.
Skulle kanske vara bra om nån kollade uppgraderingarna så att uppenbara misstag kan rättas till,det är annars lätt att felaktiga uppgifter ställer till det.@steffe 29855 wrote:
Då får vi väl hoppas att de som skriver inte har råkat bli felinformerade.
Skulle kanske vara bra om nån kollade uppgraderingarna så att uppenbara misstag kan rättas till,det är annars lätt att felaktiga uppgifter ställer till det.Man ska givetvis ha en rad riktlinjer för vad man får lägga in i wikin och inte. Först och främst tycker jag en förutsättning är att man inte får lägga in guider som man inte testat själv, man ska själv veta av egen erfarenhet att det man lägger in fungerar. Det är absolut bästa sättet att hålla wikin fräsch, för om man gör så och samtidigt skriver t.ex. “detta har testats med firmware blablabla” så kan övriga se i vilka fall en metod mest troligen fungerar.
Annars kommer nog wikin att bli ganska självgående, eftersom många kommer att klaga om informationen är felaktig. Dessutom är det väldigt enkelt för de som kan mycket att snabbt se en felaktighet, det tar bara sekunder att rätta till. Och jag tror risken att wikin skulle missbrukas är obefintlig, om man hotar med att banna medlemmar som inte följer riktlinjerna.
@snook 29851 wrote:
Om det är på forumet är det med fördel på svenska.
Den ska absolut vara på svenska, det finns engelska wikis, men idén är att ha en wiki som är så passande som möjligt för svenska användare, alltså tips och erfarenheter med svenska operatörer, svensk-språkig programvara etc.
Du har rätt!Vad jag tänkte på var inte missbruk av något slag,utan snarare felinformation orsakad av felaktiga kunskaper.
Att kräva att folk som skriver i wikin ska kunna redogöra för egna tester låter bra.@steffe 29860 wrote:
Du har rätt!Vad jag tänkte på var inte missbruk av något slag,utan snarare felinformation orsakad av felaktiga kunskaper.
Att kräva att folk som skriver i wikin ska kunna redogöra för egna tester låter bra.Jepp, och för att få rulians på informationen kan man ju lägga in en klausul att om någon hittar en metod/beskrivning som verkar lovande men inte har möjlighet så kan man ju lägga in den men med en röd text som säger (OBS! saknar verifikation!), vilket kan vara en länk och någon annan medlem som har testat det hela kan gå in och trycka på den länken och mata in en kommentar om sina erfarenheter av metoden. På så vis får man ju in det alra senaste.
Spontan tanke:obekräftade uppgifter kan väl disskuteras i forumets nuvarande delar.I wikin ska väl för allas bästa helst bara fungerande tips,guider och länkar vara med?
Vet inte vad ni andra tycker,detta är bara en tanke.nååå moderatorer och administratorer, några framsteg i detta område? 🙂
Idén om en appsdel är bra,men det finns redan en tipstråd om detta under “allt om iPhone”.
Detta hindrar iofs inte en rescensionsdel i en kommande wiki.@steffe 31142 wrote:
Idén om en appsdel är bra,men det finns redan en tipstråd om detta under “allt om iPhone”.
Detta hindrar iofs inte en rescensionsdel i en kommande wiki.Jo visst, det finns trådar om allt, men kontentan är att en tråd blir aldrig bra för detta, eftersom den sorteras efter tids-ordning när inlägg läggs till etc. Det är inget bra sätt att lagra strukturerbar information. Och om man gör en lista i första inlägget som det görs på vissa ställen så är det pernsonen som har laggt upp den posten som måste göra all uppdatering. Sådant som är allmänn fakta och inte isolerade fall eller åsikter struktureras bäst i en wiki, rästen diskuteras i forumet. På det sättet så faller inte viktig information i glömska när en tråd blir gammal. Det finns även fler aspekter; i ett forum med många användare så belastas inte sökfunktionen lika hårt om alla först börjar med att titta i wikin innan de söker på forumet efter information.
utan att låta för mycket besserwisser.. 😛 jag vill bara poängtera fördelarna med xda-developers upplägg, och eftersom den sidan har väldigt många fler användare så är wikin en kritisk komponent för att den sidan ska vara användbar.
Den sidan har visserligen 1,5 miljoner registrerade användare och denna sida har snart 4000… så behovet är väl en smula mer desperat där 😛
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.