Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Data-Roaming?
-
AuthorPosts
-
Hej, är lite osäker på om detta redan tagits upp men här kommer frågan ändå:
Om jag slår på data-roamingen på min iPhone, kan den dra ner på datatrafiken även i sverige då?
På min iphone står det såhär:
“Om du aktiverar data-roaming när du är utomlands kan du undvika extraavgifter när du läser e-post, surfar på nätet eller använder andra datatjänster.”
För övrigt så får jag alldeles för höga dataavgifter när räkningen kommer från Telia så jag vill gärna dra ner på kostnaderna 🙂
Data-roaming gör ju att om iPhonen inte hittar Telia, så kan den använda lite från andra operatörer 😉 Så i Sverige är ju detta bara bra, men är du utomlands så är ju allt dyrare… Så om den är på utomlands, och din iPhone kollar mailen lite nu och då, får du en saftig räkning från Telia om roaming är på, men är den av så hittar den inget nät 🙂 Så i Sverige är det bara bra, men utomlands, nej…
@mekke 30988 wrote:
Data-roaming gör ju att om iPhonen inte hittar Telia, så kan den använda lite från andra operatörer 😉 Så i Sverige är ju detta bara bra, men är du utomlands så är ju allt dyrare… Så om den är på utomlands, och din iPhone kollar mailen lite nu och då, får du en saftig räkning från Telia om roaming är på, men är den av så hittar den inget nät 🙂 Så i Sverige är det bara bra, men utomlands, nej…
okej nice, så du tycker att det kan vara smart att ha på data-roaming i sverige?:)
Ja, iaf om du använder 3G ganska mkt, då Telias 3G är dåligt… 🙂
Jag har bara lite apps i min mobil, och dem connectar till internet för att få reklam hela tiden 🙁 det blir rätt dyrt i längden.
men altså: Aktivera data-roaming i sverige och sänk datakostnaderna? 🙂
Nja, dom sänks väl inte, men dom höjs inte heller 😀 Och du kan, i vissa fall, få bättre täckning 🙂
då är jag ute och simmar :S Vad har jag för fördel av data-roaming i sverige? (lite trög är jag XD)
Haha okej 🙂
Och härmed är tråden avslutad, tack till Mekke: Ständigt min räddare i nöden! X)
@steffeiphone 30995 wrote:
Och härmed är tråden avslutad, tack till Mekke: Ständigt min räddare i nöden! X)
Tack 😮 Hoppas det hjälpte dej, och kanske nåra andra! 😀
@# brorzan 31007 wrote:
Roaming ger ingen nytta alls i Sverige. Telias kunder släpps inte in i Tres nät, precis som Tres kunder inte släpps in i Telias.
Men Tre och Telia är ju inte dom enda operatörerna i Sverige? 😛
@mekke 31011 wrote:
Men Tre och Telia är ju inte dom enda operatörerna i Sverige? 😛
Nej, men det är de två näten som är hyggligt rikstäckande, dvs Tele2/Telias nät och Tre/Telenors nät. I storstäderna har sedan Tre och Telenor separata nät.
Men för att göra det riktigt enkelt för dig: Ingen operatör i Sverige låter andra operatörers kunder roama i sitt nät.
Normalt sett gör dom inte det,men vid extremsituationer används roaming.
Efter stormen gudrun när telias nät var utslaget här eftersom masterna blåste ner så roamades alla mobilsamtal oavsett operatör via telenors nät.
Nödsamtal till sos alarm (112) roamas alltid!okej tack, blev lite fundersam vad det egentligen gjorde :S
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.