Datatrafik funkar ej efter utlandsresa

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Datatrafik funkar ej efter utlandsresa

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Member
    Post count: 300

Här kommer man hem efter en dryg veckas utlandsvistelse där man snålat med internettrafiken för att inte bli ruinerad. Ställer tillbaka alla ändringar man gjorde innan resan, bara för att se att luren inte kan hämta någon som helst datatrafik via 3G. Någon som har en bra lösning? Allt är inställt som det ska (såvitt jag vet)

3G aktivt, APN= online.telia.se, operatör= Sweden 3G, Data-roaming aktivt.

Får bara felmeddelande t.ex. i Safari “Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte är anslutet till internet”

jasifil
    Member

Testade att avaktivera 3G och istället aktivera Edge. Då funkade det! Körde sedan med både 3G och Edge och då funkar det också. Tror att det är så den varit inställd innan resan. Kanske är det så att 3G inte funkar med Telia?

Svarten
    Member
    Post count: 106

Beror nog lite på vart du befinner dig.

Telia har landets sämsta 3G täckning, dock har dom landets bästa GSM (Edge) täckning, vilket förklarar att det fungerar bra med Edge för dig.

jasifil
    Member

Kan nog vara så fast jag har aldrig upplevt problem med 3G innan resan.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

EDGE-inställningen i t.ex. BossPrefs/SBSettings = datatrafik 😉 Om EDGE är avstängt så funkar inte 3G heller 🙂

jasifil
    Member

@mekke 37513 wrote:

EDGE-inställningen i t.ex. BossPrefs/SBSettings = datatrafik 😉 Om EDGE är avstängt så funkar inte 3G heller 🙂

Då är det nog det som är förklaringen i mitt fall. TAck för det! 🙂

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.