Ett bra program – för 7 kronor (fartkameror)

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Ett bra program – för 7 kronor (fartkameror)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 658

Verkar funka perfekt.
    En polare laddade ner det och har kört en del och det varnar när det ska. Gäller hela Europa demo på YouTube – Speedcams for iPhone
    Länk till tillverkaren SCDB.info – The European Speed Camera Database – Speed Camera Alert for Apple iPhone 3G

ss-camsahoyeurope.gif

Däremot undrar jag om program som detta använder 3G?
    Satte telefonen i flygplansläge och det startar iaf.

LocDog
    Member
    Post count: 38

Helt klart intressant, en combo med “riktig” navigering så vore det bra schysst.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Programmet startar förvisso i flygplansläge,men noggrannheten lär bli kass utan 3G,eftersom programmet använder telefonens a-gps.

brorzan
    Member
    Post count: 121

@steffe 31751 wrote:

Programmet startar förvisso i flygplansläge,men noggrannheten lär bli kass utan 3G,eftersom programmet använder telefonens a-gps.

Noggrannheten blir inte ett dugg sämre i flightmode. Det enda som a-gps gör jämfört med en “vanlig” gps är att den får positionen snabbare vid start genom att använda sig av mobilnätet.
    Bortsett från det så är det en helt vanlig gps-modul, så när väl positionen är funnen så är den lika exakt som vilken gps som helst.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@# brorzan 31768 wrote:

Noggrannheten blir inte ett dugg sämre i flightmode. Det enda som a-gps gör jämfört med en “vanlig” gps är att den får positionen snabbare vid start genom att använda sig av mobilnätet.
    Bortsett från det så är det en helt vanlig gps-modul, så när väl positionen är funnen så är den lika exakt som vilken gps som helst.

Det är jag nöjd med, tack 🙂

steffe
    Member

@# brorzan 31768 wrote:

Inte riktigt rätt!Iphonen kan som de flesta mobiler med gps bara ta in 3-4 satteliter samtidigt,en modern bilnavigator tar in signaler från upp till 12 satelliter samtidigt,vilket ger högre noggrannhet.
    Jag har jämfört på samma plats vid samma tidpunkt och fått följande snittvärden:
    IPhone i flightmode:noggrannhet 75m,position 25 m fel.
    IPhone 3G på:noggrannhet 27m,position 20m fel
    Magellan crossover:noggrannhet 4m,position rätt
    Tomtom 500:noggrannhet 6m,position rätt.
    För att kunna få mätningen rätt stod jag på en punkt med känd position på en bro,och hade dessutom beräknat positionen med hjälp av tidpunkt och solhöjd.
    Som framgår av min mätning så fungerar det lite sämre i flightmode.

dema
    Member
    Post count: 2

Är nog det bästa prog. jag har i min lur!
    Till skillnad från min gps i bilen(med kamera varning i) så håller Cams Ahoy reda på vilket håll man åker åt, dvs den varnar inte för kameror på fel sida.
    När det kommer en kamera så står det vilken hastighet som gäller vid kameran.
    Helt klart värt 7:-

steffe
    Member

@dema 31828 wrote:

Är nog det bästa prog. jag har i min lur!
    Till skillnad från min gps i bilen(med kamera varning i) så håller Cams Ahoy reda på vilket håll man åker åt, dvs den varnar inte för kameror på fel sida.
    När det kommer en kamera så står det vilken hastighet som gäller vid kameran.
    Helt klart värt 7:-

Den funktionen har jag i min bilgps.

brorzan
    Member
    Post count: 121

@steffe 31772 wrote:

Inte riktigt rätt!Iphonen kan som de flesta mobiler med gps bara ta in 3-4 satteliter samtidigt,en modern bilnavigator tar in signaler från upp till 12 satelliter samtidigt,vilket ger högre noggrannhet.
    Jag har jämfört på samma plats vid samma tidpunkt och fått följande snittvärden:
    IPhone i flightmode:noggrannhet 75m,position 25 m fel.
    IPhone 3G på:noggrannhet 27m,position 20m fel
    Magellan crossover:noggrannhet 4m,position rätt
    Tomtom 500:noggrannhet 6m,position rätt.
    För att kunna få mätningen rätt stod jag på en punkt med känd position på en bro,och hade dessutom beräknat positionen med hjälp av tidpunkt och solhöjd.
    Som framgår av min mätning så fungerar det lite sämre i flightmode.

Intressant. Då går din egna mätning helt emot vad standarden för a-gps säger… Assisted GPS – Wikipedia

A-gps är som sagt till för att via grov positionering via mobilnätet kunna begränsa antalet satelliter som telefonen ska leta rätt på, så det ska inte kunna påverka noggrannheten.

Ditt resultat beror förmodliogen på något annat, för du ska ha tillgång till rätt många basstationer för att få så bra noggrannhet via mobilnätet.

steffe
    Member

Vid platsen jag sökte på finns 2 basstationer inom 10 km,om en gps verkligen ska vara användbar måste den funka hyggligt även utanför bebodda områden,min mätning visar också att iphonen har för fartkameror tillfredsställande noggrannhet då 3G är på,dock skulle jag aldrig lita på den till sjöss i trånga farvatten och nollsikt.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.