Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Fabriksupplåst(..eller?) Får det inte att funka.
-
AuthorPosts
-
Jag har en iPhone 3Gs som enligt säljaren är “fabriksupplåst”. Kikar jag på diverse sidor och forum skall den ha sitt ursprung från o2 (MC131B, UK alt. Irland).
Jag har aktiverat telefonen med mitt sim från 3 och det funkade alldeles smärtfritt. Jag hade ju hoppats att jag skulle kunna sätta i ett annat kort efter det och att det skulle funka. Men icke sa nicke. Har provat med Tele2 och Telia. Tele2-kortet har jag provat att koppla till iTunes och får meddelandet (……not supported….bla). Telia-kortet har jag inte provat med iTunes då jag testade med en arbetskamrats privata kort.
Behöver man aktivera varje kort för sig i iTunes, eller ska det räcka med ett?
Kan man återställa telefonen och aktivera den på nytt?
Vad händer vid total återställning på en fabriksupplåst telefon?
Telefonen hade 3.1.3 och ny bootrom. Och med tanke på att den har sitt ursprung i ett annat land med en annan operatör än 3 borde väl tyda på att den är upplåst på ett annat sätt än JB?Jag är iPhone-nybörjare, men har läst i diverse forum konstant de senaste tre dygnen.
Någon som har några bra erfarenheter att dela med sig av??
O2 låser mycket riktigt upp iPhones när bindningstiden gått ut. Är din iPhone verkligen upplåst av O2 så skall du inte ha några av dessa problem med Telia/Tre/Telenor/Halebop. Testa att aktivera din kompis Telia-SIM så skall du se att även det fungerar – SIM-kortet förstörs inte =)
Återställer du din iPhone via iTunes så kommer den att updateras till firmware 4.0 och förbli upplåst (om den nu inte är jailbreakad och fulupplåst förstås, leta efter Cydia)
Kombinationen Tele2 och iPhone är ren skit så jag är inte förvånad över att det inte fungerar, jag vet flera som inte ens lyckats aktivera fabriksupplåsta med Tele2-SIM…
Nä, jag har förstått att Tele2 och iPhone inte är den bästa kombinationen. Tyvärr så är det ju det jag helst vill ha för att kunna använda den även på jobbet. Typiskt…..
Men är det så att varje sim måste aktiveras i iTunes? Inte bara att byta kort?
Det är mycket som talar för att den inte är fulupplåst då det är 3.1.3, 05.12.01 och den senaste bootromen det handlar om. Och just det faktum att modellen är från o2 och den funkar med mitt 3-kort.
Jag kanske får ladda för att hela koncernen jag jobbar på skall byta telefonoperatör? 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.