Faq

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1199
    Den stora FAQn till iphone!
    Ta det lungt

Missa inte Mossarellis utmärkta introduktionskurs!

Här är det tänkta att vi ska samla alla de vanligaste frågorna & svaren för att slippa att få massor trådar om samma sak och dessutom hjälpa nya iphoneanvändare!
    Guiden kommer uppdateras kontinuerligt!
    Har ni förslag på vilka frågor som ska finnas med, PMa mig!

Stort tack till alla som gjort fina guider!
    Med ett extra tack till Freebo (som bidragit med ett antal av följande förklaringar)
    och Mossarelli för sina fullfjädrade guider!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Vanligaste frågorna

Hur laddar jag ner och installerar crackade spel?
    Forumets regler §8

Vad är Jailbreak?
    Från [url=http://wikipedia]Wikipedia[/url]: Jailbreaking är en process som gör att iPhone och iPod Touch-användare köra inofficiell kod (Ej godkänd av Apple) på sina apparater. Ett ex är Upplåsningsprogram (tex Blacksn0w), vilket av förståeliga skäl inte är godkänd av Apple.
    Småfrågor ang. jailbreak kan du bl.a diskutera här!

Hur Jailbreakar jag?
    För att Jailbreaka den nyaste mjukvaran använder du enklast Blackra1n. Kolla antingen Mossarelli’s mycket bra guide, eller på iClarifed för bra guider!

Vad är tethered jailbreak
    En tethered jailbreak får endast 3Gs’er med den nya bootromen. Är din iphone tillverkad efter vecka 39 så har den förmodligen den nya bootromen och det finns ingen lösning till det för tillfället. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx)
    En tethered Jailbreak är en jailbreak som inte tillåter din iPhone att starta utan hjälp av en dator. Varje gång en sådan iPhone stängs av, startas om (till exempel när du har installerat vissa Jailbreak Apps) eller batteriet dör, måste den anslutas till en dator och jailbreakproceduren måste utföras på nytt för att få den förbi Apples logotyp. En sådan iPhone förlorar inte sin jailbreak och alla inställningar kommer att bevaras.

Push/YouTube/GPS fungerar inte efter jailbreak
    Att push inte fungerar efter JB beror oftast på att man inte har aktiverat sin iPhone i itunes innan JB och gjort en så kallad hacktivation med blackra1n.
    Testa även att installera pushfixen. Läs om var du hittar och använder den här
    eller titta i STRY123’s guide

Mer info finns här och det som verkat ordna till det för de flesta är att installera Pushfix. Lägg till cydia.pushfix.info som Cydia source och installera Pushfix

Min iphone startar inte!
    Är skärmen helsvart? Telefonen svarar inte på försök att starta den via Power-knappen? Rekommendation är att göra en “soft reset” genom att hålla ned Home-knappen och Power-knappen samtidigt i 15 sekunder. Fungerar det inte så lägg din iPhone på laddning (vägguttag, inte USB) någon timme eller två. Försök starta.
    Fungerar det fortfarande inte så pröva hålla med Home-knappen *samtidigt* som du kopplar in den via USB till datorn, testa även att sätta telefonen i DFU-mode.

Mina apps startar men stängs ner på en gång
    Det beror nästan alltid på att du inte auktoriserat ditt konto. Lättaste sättet att lösa det är genom att ladda ner en app från Appstore i iPhonen (vilket gör att kontot auktoriseras) – testa sedan öppna valfi app igen.

Hur byter jag sms signal
    Du kan endast byta sms-signal om du jb’at. Du byter enklast genom att följa Antonfjanton’s guide

Hur gör jag egna ringsignaler
    Audiko.com gör du en egen signal på någon minut. Du kan även använda Zike’s guide

Hur byter jag teman?
    För att byta tema på din iphone krävs jailbreak. Efter det installerar du Winterboard. Med Winterboard installerat kan du hämta teman från t.ex. Cydia, det går även SSHa in teman från datorn med t.ex. ifunbox.com När du lagt in ditt tema i telefonen öppnar du Winterboard appen och bockar för/aktiverar ditt hämtade tema.

Mer info finns även här(1) och i iphoneinfo’s tråd om teman!

Winterboard for Dummies är en utmärkt guide som besvarar alla möjliga och omöjliga frågor om Winterboard

Kan ringa och skicka sms, men inte surfa
    Beror oftast på att du inte har rätt APN inlagd. För att lösa detta letar du upp vilken APN du skall ha i Jonas guide, och lägger sedan in den i Inställningar>allmänt>nätverk>mobilt datanätverk (under APN).
    Fungerar det inte, testa att återställa nätverksinställningar i Inställningar>allmänt>nätverk>mobilt datanätverk (återställ inställningar)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

suveränt
    Du får lite rykte av mig….

bozz
    Member

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Allmäna frågor

Hur sparar jag mina apps i datorn?
    Har du apps som ligger i telefonen men som du vill få över till datorn? Koppla in iphonen i datorn och starta itunes. Högerklicka sedan på iphonen i iTunes och tryck Överför inköp. Appsen förs nu över till datorn.

Jag har betalt för ett app. Kan jag installera det gratis igen?
    Ja, om du betalt för en app kan du ta bort och installera den hur många gånger du vill. Både i datorn och iphonen

Hur kan jag förbättra min batteritid?
    iPhone’s batteri är i skrivande stund en av dess största nackdelar. För de flesta håller en fulladdning vid normalt användande ca 1-2 dygn. För att förbättra din batteritid kan du bl.a göra följande:
    -Push, stäng av om du inte använder det för mail eller apps.
    -3G, behöver du verkligen 3G om du inte surfar?
    -Wifi, stäng av wifi om du inte använder det
    -Laddning, det går delade meningar om detta, men jag tycker att batteritiden blir bättre om man laddar ur batteriet helt ca en gång i månaden
    -Mutitasking (Backgrounder), kör du jailbreak och multitasking drar detta av förståeliga skäl mer. Se till att du inte kör något i onödan.
    -Ljusstyrkan, att sänka ljusstyrkan kan spara batteri.
    -Platstjänster (GPS), stäng av om du inte använder det.
    -Equalizer (ipoden)
    Du kan även hitta mer tips i denna tråd!

Jag vill föra över mina kontakter från min iPhone till min PC/Windows
    Klicka på START-knappen och bläddra dig fram till Adressboken. Öppna Windows inbyggda Adressbok. Innehåller den inga kontakter överhuvudtaget är det viktigt att vi lägger in minst en kontakt innan du fortsätter. Du kan skapa en dummy-kontakt med påhittade nummer, den enda viktiga är att du har minst en kontakt inlagd.
    – Koppla in din iPhone till PCn med USB sladd och öppna iTunes
    – Klicka på iPhone-ikonen till vänster i listan
    – Klicka på Info-fliken och ange att du vill synka dina kontakter med Windows-Adressbok samt markera Alla kontakter
    – Synkronisera
    – Du får eventuellt upp en varning om att mer än 5% av kontakterna på datorn kommer att ändras samt frågan om du vill slå samman (merge) eller ersätta (replace). Ange slå samman och klicka på OK

Nu har du dina kontakter på datorn, redo att användas och redigeras

Jag har bytt från SonyEricsson telefon till iPhone, hur får jag över alla mina kontakter utan att använda SIM-kortsexpert som bara förstör mina kontater?
    Ladda hem och installera SonyEricsson PC Suite t.ex härifrån.
    När du har etablerat anslutning mellan PC och SE telefon via antingen bluetooth eller USB-kabel klicka på Synkronisering. Ange Windows Adressbok som mål för dina kontakter och klicka på Synkronisera.
    Starta iTunes, kicka på din Iphone och klicka sedan på fliken döpt Info. Där finner du Kontakter. Ange att iTunes skall synkronisera din iPhone med Windows Adressbok.
    Voila, det enda du nu behöver lägga tid på är att jailbreka din nyinköpta iPhone och köpa Cyntact för att få ett foto på varje kontakt! Eller kan du med lätthet använda Facebookappens inbyggda fotosync.

Hur sparar jag mina sms/mms på datorn?
    För att spara appsen krävs Jailbreak och SSH.
    SMS ligger i /Var/Mobile/Library/SMS
    Kopiera * .db (Databasen) or plist-filerna, (dra även över katalogen Parts för att få med bilder från MMS) till datorn.

Fotona jag tagit med min iPhone skalas om till risiga 800×600 när jag för över dem via iTunes? Hur får jag över dem till datorn i originalupplösning?
    För att få över bilden i originalupplösning (3GS = 2048×1536 pixels samt 2G & 3G = 1600×1200)
    trycker du på foto tills den blå menyn dyker upp, välj Copy och sedan går du in i mailen, skapar ett nytt message och väljer Paste.
    Ett smidigt sätt om du vill maila flera bilder samtidigt är öppna kamerarullen, tryck på Share-knappen i det nedre vänstra hörnet. Markera miniatyrer av de bilder du vill skicka, välj sedan “Kopiera”-knappen i mitten av botten-menyn för att kopiera full upplösning versioner till klippbordet. Nu kan du klistra in dem alla i samma mail/MMS

Avinstallera/installera om iTunesOm du behöver installera om iTunes är Det viktigt att först radera alla spår av den tidigare/defekta iTunes installationen. För att lyckas med detta är det viktigt att avinstallera komponenterna i rätt ordning:

1. iTunes
    2. QuickTime
    3. Apple Software Update
    4. Apple Mobile Device Support
    5. Bonjour
    6. Apple Application Support (finns i iTunes 9 eller senare)
    7. Apple Software Update
    8. Reboot!

Ituneskonto utan kreditkort?
    Följ bara r_o_n’s guide!

Jag ska åka utomlands och vill stänga av internet
    Stäng av Dataroaming i Inställningar-allmänt-nätverk. Detta gör att telefonen inte “lånar” de utländska mobilnäten. För att vara helt säker skulle jag även ta bort APN-adressen (inställningar-allmänt-nätverk-mobildata). Sudda ut allt som står efter APN. OBS! skriv upp vad som står där och lägg till när du kommer hem igen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

bozz
    Member

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jailbreak och Upplåsning

Vad är Cydia & Rock
    När du jailbreakar din iPhone installeras Cydia eller Rock tillsammans med ett antal standard Repo’s (Repo=Repository=Förvaringsplats).
    Cydia och Rock kan liknas vid AppStore, dock innehåller dessa alla de tredjeparts-applikationerna Apple av någon anledning inte anser användarna skall ha tillgång till. De standard Repo’s som installeras tillsammans med Cydia och Rock räcker gott och väl för den vanliga användaren och innehåller 1000-tals apps, teman och SMS/ringsignaler och rekommendationen är absolut att vara försiktig med att lägga till egna Repo’s då detta lätt kan skada hela Cydia eller Rock installationen.
    En av de enda anledningarna till att lägga till nya Repo’s är att få tillgång till Beta versioner av bya Apps eller teman som ännu inte hittat sin väg in i standard Repo’s

Cydia kraschar/vill inte starta
    Det finns ett antal olika varianter på denna fix som alla rensar Cydia’s cache. Om du har OpenSSH installerat och kan logga in telefonen via puTTY gör du detta och anger följande kommandon:

Code:
    ?su root

?ditt lösenord, har du inte ändrat det så är det alpine

?apt-get remove cydia

?apt-get install cydia

?killall SpringBoard

Vänta på Respring, starta Cydia

ELLER
    SSH:a i in din iPhone med t.ex. puTTY. Gå till private/var/lib/apt/lists, och radera allting i katalogen förutom katalogen “Partial”. Öppna Cydia, välj select Changes och klicka på Refresh. Det är möjligt att du fortfarande kommer att se felmeddelanden, du kommer däremot att kunna ladda in apps från Cydia

ELLER

Via OpenSSH eller iFile går du in katalogen var/lib/dpkg/updates och raderar alla filer i katalogen

ELLER

Ladda ned denna PC applikation, koppla in din iPhone till datorn med USB, stäng iTunes och kör programet

ELLER

Om det inte funkar genom terminalen så kan du installera deb filen manuellt via SSH.
    Placera denna fil i var/root/Media/Cydia/AutoInstall. Om det inte finns en Cydia mapp i Media skapa en och samma sak med AutoInstall, se till stava exakt rätt och med stort A & I. Reboota din iphone och sen respring (ibland krävs flera respring).
    Misslyckas du med alla alternativ återstår antagligen dessvärre bara att återställa din telefon i iTunes och jailbreaka om den.

Multitasking (köra program i bakgrunden)
    För att få igång mutitasking, efter jailbreak, krävs att du installerar Backgrounder genom Cydia. Du aktiverar Backrgounder genom att hålla inne homeknappen tills “Backgrounder enabled” dyker upp.
    För att få lite “snyggare” multitasking, installera ProSwitcher

Hur ändrar jag tema?
    För att kunna modifiera utseendet på din iPhone på enklaste vis installerar du Winterboard genom Cydia. Efter det kan du installera teman antigen genom Cydia eller genom datorn med tex iFunbox – se Mossarellis guide.

Då Winterboard drar mycket kraft kan det göra telefonen seg och hackig. Ett alternativ till WB, som inte tar alls lika mycket kraft men som i sin tur är lite svårare, är att man helt enkelt byter ut iphonens orginal ikon-,klock-,bakgrundbilder osv. Ponyboy har gjort en mycket bra guide om detta.

Jag har en tethered Jailbreak. Kommer all data försvinna om iphonen stängs av?
    Nej, all data kommer finnas kvar när du startar upp den genom datorn igen.

Spara din SHSH kod för 3.1.3 via Cydia trots att du inte har jailbreakat
    Vad vinner du på detta då? Jo, du lagrar din egen ECID SHSH för firmware 3.1.3 via Cydia. När sedan nästan firmeware release kommer (3.2?) och Apple slutar signera 3.1.3 ja då kommer du att kunna återställa din icke-jailbreakade iPhone till 3.1.3 och jailbreaka med de verktyg som då finns tillgängliga.

Spara innehållet i din iPhone manuellt (tex SMS, MMS, Kontakter, Samtalshistorik, Kalender, E-post mm.)
    Följ bara Ponyboy’s Guide

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

bozz
    Member

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Problemlösaren

Många problem löses faktiskt på samma sätt. Ett tips, om Ditt problem inte finns med här, är att prova något av följande alternativ:
    -Starta om iphonen – Håll inne home+powerknapparna tills Appleloggan dyker upp
    -Återställ din iphone till Ny iphone (inte till en säkerhetskopia) i iTunes
    Fler förslag?

Hjälp! Jag kan inte ringa/sms/surfa längre!
    Har du en jailbreakad och upplåst iphone? Har du precis kört en uppdatering av mjukvaran(firmwire’n)? Om du uppdaterar din mjukvara försvinner JB och upplåsning du måste därför göra om det för att kunna ringa osv igen

Ikon/app borta!
    Börja med att söka efter appen i Spotlight (gå till första sidan, svep åt höger). Hittar du den? Om ja, har du troligtvis råkat gömma den med SBsettings(jailbreak). För att ta fram den igen gör såhär:
    -Svep över klockan för att öppna SBsettings
    -tryck more
    -gå in på “Hide Icons”, leta upp och aktivera ikonen
    Har du inte Jailbreakat, och hittar inte ikonen? Börja med att starta om iphonen (home+sleepknapparna), går inte detta är det tyvärr mjukvarureset som gäller.

Ny dator
    Ska du installera en ny dator eller blåsa om din nuvarande? Gör såhär för att få över allt:
    1.installa iTunes på nya
    2.logga in på ditt iTuneskonto
    3.Auktorisera datorn (Affär>auktotisera)
    4.koppla in iPhonen
    5.ta en säkerhetskopia (för säkerhets skull)
    6.tryck Över inköp=apps förs över till iTunes (högerklicka på iphonen i iTunes>överför inköp)
    Nu finns allt i den nya. Det går tyvärr inte få över musiken (möjligtvis med ssh). Jag rekomenderar att “hantera musik manuellt” Gör såhär för att få över musiken igen:
    7.tryck Hantera musik manuellt i iTunes, det kommer då upp en ruta som frågar du vill ta bort all musik från iphonen -> tryck ok.All musik försvinner.
    Du måste tyvärr göra såhär, då all musik annars kommer vara “grå” i iTunes (ohanterbar, då du endast får hantera musik på ett iTunes åt gången. Ditt nuvarande iTunes är ju det på den förra datorn)
    8. Lägg tillbaka musiken igen.
    Allt ska nu vara som det var på förra datorn.

Om du har problem och behöver börja om från början genom att köra en restore skall du generellt sett ange din iPhone som NY och alltså inte läsa in en gammal backup. Så hur får jag då med mig mina gamla SMS, mina kalender entries, bokmärken etc?
    Använd SCP, iPhoneBrowser eller liknande verktyg (Jailbreak krävs) och kopiera /var/mobile/Library/AddressBook till din dator. Du har nu kopierat alla dina kontakter. När du ändå håller på så passa på att kopiera:

/var/mobile/Library/Calendar – Din kalender
    /var/mobile/Library/Notes – din notes databas
    /var/mobile/Library/Safari – dina bokmärken & cookies
    /var/mobile/Library/SMS – dina SMS

När du återställt din iPhone läser du helt enkelt tillbaka filerna till samma ställe på din iPhone.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

bozz
    Member

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Operatörsfrågor

Jag har Comviq/Tele2/xxx abonnemang men på min iPhone står det Telia/Sweden 3G/xxx?
    Operatörerna delar på 3G-nätet (köper kapacitet av varandra). Du ringer till din vanliga taxa så du behöver inte vara orolig för att dina samtal blir dyrare

Till vilken operatör är min iphone låst?
    Om du köpt eller är till att köpa en begagnad, låst iPhone och undrar till vilken operatör den är låst till klickar du på: Inställningar->Allmänt->Om
    En bit ned i listan på skärmen ser du modell(beteckningen). Titta sedan i det bifogade dokumentet som heter “Vilken operatör” (i första inlägget).
    Använd denna information för att “avslöja” säljare som ljuger om telefonens ursprung, för att eventuellt aktivera din telefon med original SIM-kort (för att slippa problem med GPS, YouTube och WIFI) eller bara för att det kan vara kul att veta var telefonen har sitt ursprung!

Fungerar ett Telia-simkort i en Halebopslåst iphone (och vise versa)?
    Ja

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

johmaon
    Member
    Post count: 2

I think the iphone 4 of edition is too many!So the the iphone’s problem is too much.I think the iphone 4 factory unlocked mc605b/a is best.

gustaferiksson
    Member
    Post count: 1

@bozz 78928 wrote:

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Operatörsfrågor

Jag har Comviq/Tele2/xxx abonnemang men på min iPhone står det Telia/Sweden 3G/xxx?
    Operatörerna delar på 3G-nätet (köper kapacitet av varandra). Du ringer till din vanliga taxa så du behöver inte vara orolig för att dina samtal blir dyrare

Till vilken operatör är min iphone låst?
    Om du köpt eller är till att köpa en begagnad, låst iPhone och undrar till vilken operatör den är låst till klickar du på: Inställningar->Allmänt->Om
    En bit ned i listan på skärmen ser du modell(beteckningen). Titta sedan i det bifogade dokumentet som heter “Vilken operatör” (i första inlägget).
    Använd denna information för att “avslöja” säljare som ljuger om telefonens ursprung, för att eventuellt aktivera din telefon med original SIM-kort (för att slippa problem med GPS, YouTube och WIFI) eller bara för att det kan vara kul att veta var telefonen har sitt ursprung!

Fungerar ett Telia-simkort i en Halebopslåst iphone (och vise versa)?
    Ja

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag kanske är dålig eller nåt men jag hittar faktiskt inte det bifogade dokumentet i första inlägget. Vore sweet att lista ut vilken operatör som min begagnade 3GS är låst till.

Hittar nämligen inget på nätet om “MC132KS/B”

exneet
    Member
    Post count: 10

Titta sedan i det bifogade dokumentet som heter “Vilken operatör” (i första inlägget).

Hittar inte den bifogade filen!?

muffins
    Member
    Post count: 1906

@gustaferiksson 92014 wrote:

Jag kanske är dålig eller nåt men jag hittar faktiskt inte det bifogade dokumentet i första inlägget. Vore sweet att lista ut vilken operatör som min begagnade 3GS är låst till.

Hittar nämligen inget på nätet om “MC132KS/B”

Hittar inget på nätet ang. “MC132KS/B” ?
    Jag hittade att den är låst till Telia på första försöket med google.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.