Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › flyttar till USA för ett år. köpa iPhone där?
-
AuthorPosts
-
Hej!
Vet att det säkert finns en tråd om detta, dock ska jag bo i USA ett år så problem om den går sönder etc kommer inte uppstå. har varit inne i en telia-butik och frågat om detta och han sa bara “inga problem, kommer funka i sverige”. Blev dock lite misstänksam, verkade för lätt, därför jag frågar här.
Jag ska flytta till USA i höst och kommer bo där ett år (minst, men utgår från att det blir ett år). Jag funderar på att köpa en iPhone där (läste att man måste vara amerikansk medborgare, stämmer verkligen det? men det är dock inget problem, kan be nån i familjen där jag kommer bo köpa den åt mig)
Men, mina frågor är
1. Är det bara en operatör som säljer iPhone i USA? (som det var i Sverige att bara Telia sålde)
2. Måste min hostdad köpa den åt mig (dvs måste man vara amerikansk medborgare?)
3. Om det ej går att köpa olåst, går det att köpa en på ett år och sedan låsa upp den och använda den i Sverige med mitt svenska SIM-kort när jag kommer tillbaka hit?VÄLDIGT tacksam för svar! Vet att jag säkert kan googla fram det, men är ingen mästare på google och får säkert säkrare svar såhär!
Min rekommendation är att köpa en svensksåld iPhone i Sverige som är över 1 år gammal. Den låser du upp i Telia eller Telenors butik innan du åker till USA. Skulle den gå sönder så omfattas den i alla fall inte av någon garanti i Sverige och du hittar serviceverkstäder i alla större orter i USA. Ska du ha en 3GS så köp en från TRE med kontantkort och lås upp den direkt, eller om du åker efter den 7/8 2010 så kan du även få en 1 år gammal 3GS upplåst eftersom det då gått 1 år efter lanseringsdatumet.
Sen kan man spendera 20 minuter på att förklara hur man köper en iPhone i USA men vi börjar så hār
Okej. Tack för ditt svar! Jag åker den 7/9, så jag skulle kunna köpa en gammal 3GS, men helst vill jag ha en ny. Men det är möjligt att köpa en från 3, med kontantkort och låsa upp den? Får kika på deras hemsida 🙂
Dock kommer jag ju inte kunna utnyttja garantin om jag köper den i Sverige (om jag köper en ny) och det är det som stör mig…
Jag har försökt googla runt på hur jag ska göra för att köpa en iPhone i USA. har förstått att jag måste ha social security nummer, vilket jag dock kommer ha, men vet inte om jag kommer få någon utländsk variant, har egentligen inte så bra koll på hur det fungerar med SSN. Sedan såg jag att den MÅSTE köpas med AT&T och en bindningstid på minst 2 år, detta stämmer alltså?? Då är det ju kört redan nu.
Vet någon om det finns något sätt att komma runt det och ifall det finns någon möjlighet att köpa den där? Kommer ha SSN, amerikanskt bankkort och vara där ett år, så ett års bindningstid fixar jag, men inte mer. Annars lägger jag ner de planerna redan nu och börjar kolla på alternativ för att köpa den här i Sverige 🙂
Jag säljer min ca 1,5 år gamla iPhone 3G 16GB. Kan låsas upp hos Telia vid behov. Skicka ett PM om du är intresserad!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.