Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Fuktskadad 3GS – Får ej någon täckning
-
AuthorPosts
-
Tja jag har en 3gs som min fjälla fick vatten i. Men man får igång den allt fungerar förutom att de blir ingen täckning den kommer kanske 10sec sen står de bara ingen service va kan de vara och va ska man göra för att fixa mobilen? Och sen så fick vi täckning och 3g och allt men ändå gick de inte att ringa med den eller ringa till den!
mvh
Ja du, har ni någon hemförsäkring som täcker mobiler? Var det färskvatten eller bräckt/saltvatten? Var det havsvatten så skulle ni ha sköljt av den med destillerat/avjoniserat vatten, annars kommer saltet garanterat att äta upp den innifrån.
Hur som haverr, mitt tips är att begrava telefonen i en skål med ris ett par dagar, det finns ingenting som drar ut fukt lika bra som ris. Efter det kan du ev. lägga den i en varmluftsugn på låg värme (läs 30 grader Celusius!) och sedan testa igen.
@freebo 66775 wrote:
Ja du, har ni någon hemförsäkring som täcker mobiler? Var det färskvatten eller bräckt/saltvatten? Var det havsvatten så skulle ni ha sköljt av den med destillerat/avjoniserat vatten, annars kommer saltet garanterat att äta upp den innifrån.
Hur som haverr, mitt tips är att begrava telefonen i en skål med ris ett par dagar, det finns ingenting som drar ut fukt lika bra som ris. Efter det kan du ev. lägga den i en varmluftsugn på låg värme (läs 30 grader Celusius!) och sedan testa igen.
oki ja ska prova de men de roliga e att de kommer ju mottagning på möget men den vill ju inte gå att ringa med eller nått men hur länge ska man ha den i ungnen då?
@givememoney 66776 wrote:
oki ja ska prova de men de roliga e att de kommer ju mottagning på möget men den vill ju inte gå att ringa med eller nått men hur länge ska man ha den i ungnen då?
Tills den börjar få fin färg och degstickan inte längre blir kladdig när du sticker i den.
Kör den ngt dygn till att börja med
@givememoney 66812 wrote:
oki kan de verkligen vara bra att göra så med mobilen?
Ja det enda du gör är att cirkulera luften i en varmluftsugn, du skall alltså köra på så låg värme det bara går. Max 30 grader
30 grader är lite över rumstemp så det är absolut ingen fara, ingen värmebölja vi snackar om här. Så kör på. Det är ett bra sätt att få bort fukt ur elektroniken där man helst inte vill öppna upp telefonen och rengöra.
Jag brukar köra på runt 40 grader när det väl har hänt någon liknande olycka och verkligen se till att man inte provat sätta på den sak som blivit vattenskadad för att försäkra sig om att inget blivit kortslutet så man i lugn och ro kan torka saken innan man sätter på det. Jag brukar dock bara köra på runt 6 timmar, och det är absolut inga problem. Skadar absolut inte att testa.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.