Funderingar om tull och moms i Sverige

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Funderingar om tull och moms i Sverige

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • RaditZ
    Member
    Post count: 5

    Hej!

    Jag har varit i Kanada en längre tid, och skaffat mig en iPhone 4 (olåst och obunden). Min bror och far bad mig att köpa dem en varsin, samt en iPad. Jag flyger hem på fredag: Calgary-Chicago-Stockholm.

    Jag har en fundering angående hur jag ska ta in telefonerna och iPaden i Sverige samtidigt som jag undviker moms. Jag läste någonstans att det inte är någon tullavgift på elektronik från USA, men moms är på 25%.

    Det vanliga sättet vore väl att plocka ur prylarna och sladdarna från lådorna och ha i handbagaget. Synd att missa på lådorna bara (det är Apple :)). Skulle tullsnubbarna bli otrevliga om jag har lådorna kvar i väskan? Kan det hjälpa att slå in dem i presentpapper?

    Om jag vidhåller att prylarna är gåvor (vilket de egentligen är) borde det alltså inte vara något problem, och jag bör gå igenom “Inget att förtulla”?

    Tack på förhand!

    iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

    Presenter är tillåtna..
    kolla bara upp vilket värde/person och om det överstiger så kan du säga att ipad är till hela familijen på 4 medlemar mm.
    Bry dig inte om att anmälla när du landar…
    om tullen hittar så är det presenter och inget annat

    RaditZ
    Member
    Post count: 5

    Okay, tack för svar! Det är ju verkligen presenter, men dyra presenter. En iPhone 4 16GB ($659 = 4 321 SEK), en iPhone 4 32GB ($779 = 5 100 SEK) och en iPad 32GB ($649 = 4 256 SEK).

    Läste att det är lugnt om gåvan är under 4 300 kr, vilket endast 32GB-modellen är över. Men jag antar att jag packar upp allt och ler när jag går igenom. Det är bara mängden jag är nervös över.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.