Garantifrågor

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Garantifrågor

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Member
    Post count: 30

Hej!

Jag har köpt min iphone 3g begagnad i England och har garanti kvar tills december. Om 2 veckor tänkte jag åka dit och se om jag kan få en ny alternativt fixad. Det är nämligen så att internet via 3G slutade fungera för snart två veckor sedan.

Jag har testat SIM-kortet i en annan 3g telefon (då fungerade internet) + att jag har testat med Tele2 SIM-kort och mitt gamla parlino i min iPhone (inget fungerade).

Det har även kommit in små dammkorn under skärmen.

Min telefon är jailbreakad så jag kommer att få återställa den och sätta i mitt o2 kort när jag går till butiken.

Nu till mina frågor:

1. Är dessa två fel något som går på garantin? (3g internet och dammkorn)

2. Hur agerar apple store vid sådana fel? skickar de in telefonen till verkstad eller felsöker de själva? (jag är bara där i fyra dagar)

3. Det finns en liten spricka på baksidan av mobilen precis där man sätter in usb-sladden. Kommer de att klaga på det och säga att felen är självförvållade? (sprickan var där långt innan felen uppstod)

4. Min usb sladd har gått söder lite vid där kontakten in till telefonen börjar (metalltrådarna är blottade). Går sådant på garanti?

Tack på förhand!

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@desempleado 46398 wrote:

Hej!

Jag har köpt min iphone 3g begagnad i England och har garanti kvar tills december. Om 2 veckor tänkte jag åka dit och se om jag kan få en ny alternativt fixad. Det är nämligen så att internet via 3G slutade fungera för snart två veckor sedan.

Jag har testat SIM-kortet i en annan 3g telefon (då fungerade internet) + att jag har testat med Tele2 SIM-kort och mitt gamla parlino i min iPhone (inget fungerade).

Det har även kommit in små dammkorn under skärmen.

Min telefon är jailbreakad så jag kommer att få återställa den och sätta i mitt o2 kort när jag går till butiken.

Nu till mina frågor:

Dammkornen är tveksamt, många har försökt att få en utbyteslur och vissa har lyckats, dock långt från alla. Ang. 3G, har du resettat nätverksinställningarna och angivit rätt APN?

2. Hur agerar apple store vid sådana fel? skickar de in telefonen till verkstad eller felsöker de själva? (jag är bara där i fyra dagar)

De skickar in den, butiken du besäker är bara en “front desk”/reception

3. Det finns en liten spricka på baksidan av mobilen precis där man sätter in usb-sladden. Kommer de att klaga på det och säga att felen är självförvållade? (sprickan var där långt innan felen uppstod)

Skulle det vara ett HW fel som orsakar 3G strulet (inte troligt) är det möjligt att de säger att telefonen behandlats omilt och att garantin ej gäller. Det är helt upp till dem…

4. Min usb sladd har gått söder lite vid där kontakten in till telefonen börjar (metalltrådarna är blottade). Går sådant på garanti?

Nej, min uppvisar samma problem och det kallas nog vanligt slitage. =)

Tack på förhand!

Egentligen är dessa frågor helt omöjliga att svara på, ta alltså inte mina svar som sanning utan bara som em fingervisning… Svaren är den quotade texten

muffins
    Member
    Post count: 1906

Har du testat att kolla om du har rätt APN inställningar till det simkort du stoppar i? Låter lite som om det är de som är boven i dramat när du inte kan surfa via 3G.

Kithiva
    Member
    Post count: 1

@desempleado 46398 wrote:

Hej!

Tack på förhand!

Kan inte reglerna för konsumentlagarna i England, men i sverige har tillverkaren 2 försök på sig att reparera en produkt utan man kan “reklamera” varan. Dock kör apple 1 års utbytesgaranti, har dock aldrig gjort en sådan själv, så jag vet ej om butiken gör en “service” på den och man får ny när allt är godkänt, vilket kan ta en vecka eller så. Eller om man får en ny direkt i hand, men borde finnas nån här som kan svara på det.

Till dina frågor:
    1. Låter som mjukvarufel. Kan gå iom apple inte kör service-garanti här verkar det som.
    2. Se text ovan
    3. All form av skada som uppstår (sprickor, krossad display etc) går EJ på garanti. Garanti täcker endast fabrikationsfel ej fel pga användning. Såvida inte tillverkaren lämnar mer garanti.
    4. Samma som sprickan, slitage/brutna kablar går ej på garanti.

Hoppas jag fått med det mesta där. Svaren bygger på egen erfarenhet och om vad jag vet. Jobbar i butik själv så.

Castenfors
    Member
    Post count: 8

Jag fick min precis utbytt på garanti, jag lämnade in den för att ett antal dammkorn hade smygit sig in under skärmen, ett pixel fel samt spricka vid usb-uttaget samt spricka vid hörlurar uttaget. Inga problem i mitt fall att få ut en helt ny iphone. Dock ska du tänka på att stället du lämnar in telefonen skickar vidare telefonen till ett service ställe, så räkna med minst 1 vecka.

Någon sa att sprickor inte går på garanti, men sprickor runt usb-uttaget samt volym knappen och hörlurs uttaget är kända fabriksfel och går oftast på garanti, (dock vet jag att en del har ändå har haft problem att få ut på garantin, men det är bara ett fåtal).

/M

desempleado
    Member

Tackar för alla svar!

Det fungerade faktiskt när jag återställde nätverksinställningarna andra gången! tack för det tipset!

Vi får se hur det går helt enkelt. jag kan rapportera om det är någon som har liknande fel.

desempleado
    Member

Resultat: Nämnde dammet och sprickan, sen avbröt han mig efter att knappt kollat på telefonen; “I’ll get a new one of these” utan att jag förstod vad som hänt gick jag därifrån med en sprillans ny iPhone

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.