Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Gmail
-
AuthorPosts
-
hejsan
har försökt lägga till min gmail konto på min iphone 3gs. men när jag har lagt till det som man ska göra. med andra ord man trycker mail o sen väljer man inte gmail där utan väljer “annat” istället osv osv. men sen när jag trycker på spara så kommer det upp följande meddelande
“kan inte ansluta med SSl. vill du försöka ställa in kontot utan SSL?” o vad jag än väljer där o sen försöker komma in på min gmail så står det något om att den inte kan ta emot mailen. någon som vet hur man gör för att fixa detta?
/Danielsaxat.
Push-Gmail för äntligen här!
Äntligen! Idag meddelar Google att man inför push för Gmail, bättre sent än aldrig. Om du redan synkar din iPhone-kalender med Google Calendar är push-mailen max två manövrar bort. Behöver du hjälp? Lugnt, vi bjussar på en guide.
Har redan Google Calendar som synkas med Exchange
Om du redan har följt Googles instruktioner om hur man kopplar ihop sin iPhone med Googles Exchange-server som sedan pushar ut kalenderändringar mellan din iPhone-kalender och Google Calendar så är det inte mycket du behöver göra.Gå in i Inställningar och sedan E-post, kontakter, kalendrar.
Nu listas längst upp alla de konton du lagt in för antingen epost, kontakt- eller kalendersynkronisering. Välj det konto som du skapade när du kopplade ihop Google Calendar med din iPhone.
Nu ser du tre on/off-knappar, och där är antagligen alternativet*Kalendrar redan aktiverat.
Kryssa i E-post-knappen.
Gå in under Mail-mappar för push.
Kryssa i de mappar från Gmail som du vill synka ner till din iPhone.
Gå tillbaka två steg (så att du kommer tillbaka till listan med dina olika konton).
Under kontolistan finner du Hämta nya data. Gå in i den menyn.
Om on/off-knappen för Push är urkryssad, kryssa i den så får du push.
När iPhonen väl synkat ner alla dina mappar bör det bara vara att vänta på mail. Klart!
Har inte Google Calendar-synkronisering i min iPhone
Gå in i Inställningar och sedan E-post, kontakter, kalendrar.
Tryck på Lägg till konto…
Välj Microsoft Exchange.
Under E-post skriver du in hela din Gmail-adress.
Lämna Domän tomt.
Skriv in hela din Gmail-adress under Användarnamn, och ditt lösenord för Gmail under Lösenord.
Tryck Nästa.
Nu bör fältet Server dyka upp, där skriver du m.google.com.
Nästa.
Välj vad du vill synkronisera, om du bara vill ha Gmail väljer du E-post. Vill du även synkronisera kalender och adressboken som finns i Gmail kryssar du även i det.
Klar!
Det kan vara lite trögt att få ner alla mappar, och speciellt nu när trycket är stort på Googles servrar.För att jag ska förstå detta rätt:
Om jag kör Gmail via Exchange protokollet, så behöver jag inte aktivera i iTunes att telefonen skall synka kontakter med Google Contacts? Får nämligen två uppsättningar kontakter om jag går in under “Alla kontakter”, har därför valt att köra “Contacts” fliken under “Grupper”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.