GPS programvara

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone GPS programvara

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 60 total)
  • Author
    Member
    Post count: 569

Vilka har ni testat, vilken är är bäst/föredrar ni?
    Har sett att navigon finns, tomtom, men finns det andra?

utalker
    Member
    Post count: 403
    Kurtson
    Member

Tack jag vet hur google funger, men jag såg fram mot att någon här testat något av de som finns…

Miche
    Participant
    Post count: 358

Navigon tycker jag är flera steg före min tom tom one xl, både smartare och smidigare att använda. Funkar också hur bra som helst! Och då är jag ändå en gammal inbiten tomtom-användare.

Kan tillägga att jag gav iväg min tomtom efter att jag “Provkört” navigon en vecka, då jag inte längre såg något behov av min tomtom då navigon gör jobbet lika bra, fast mycket smidigare!

Wanchai
    Member
    Post count: 25

Nu såg jag att det fanns något som heter iGo My Way. Jag skulle också vilja ha ett jämförande test. Som f d norrlänning med dåligt lokalsinne är man ganska lost när man kör omkring här i Stockholm.

bozz
    Member
    Post count: 1199

Jag har bara testat den man har från början. Tycker den funkar bra, iaf när man kör bil. Använde den dock för några veckor sen när jag skulle GÅ till frisören (i staden jag bott sen jag födde. JA, jag har årtusondets sämsta lokalsinne :o) då hängde den inte med riktigt. Men den kanske inte är gjord för att gå med..

maackan
    Member
    Post count: 32

Navigon är den som fungerar precis lika bra som en portabel GPS enligt tester!
    En riktig GPS i din Iphone helt enkelt, nu uppgraderad version från 1.0 till 1.1 funkar klockrent!

Har den själv! Men IGO har jag hört den också ska vara bra! 😉

blajeans
    Member
    Post count: 73

Är också riktigt nöjd med Navigon, TomTom har tyvärr inte kommit till iPhone än väl?
    Det jag saknar med Navigon är möjligheten att lägga in egna POI´s, därför kommer jag förmodligen byta till TomTom så fort den kommer ut … om den kommer ut.

jouh
    Member
    Post count: 69

Jag har alltid kört iGo i mina tidigare telefoner (WM) då den varlit överlägsen både Navigon och TomTom. Har dock inte hunnit testa iGo fullt ut på min 3G, men den känns allmänt segare än Navigon, som fö funkar över förväntan.

jompao
    Member
    Post count: 456

@miche 38745 wrote:

Navigon tycker jag är flera steg före min tom tom one xl, både smartare och smidigare att använda. Funkar också hur bra som helst! Och då är jag ändå en gammal inbiten tomtom-användare.

Kan tillägga att jag gav iväg min tomtom efter att jag “Provkört” navigon en vecka, då jag inte längre såg något behov av min tomtom då navigon gör jobbet lika bra, fast mycket smidigare!

Har den stöd för trafikkameror? Annars helt ointressant för min del.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@jompao 40241 wrote:

Navigon varnar för fartkameror, ja.

Kurtson
    Member

@thian 40275 wrote:

Navigon varnar för fartkameror, ja.

HUR ställer man in för det? Min version gör det inte.

GauntMan
    Member
    Post count: 16

HUR ställer man in för det? Min version gör det inte.

Du måste ha version 1.1.0 för att få detta. Finns under Mer->Alternativ->Fartkamera på huvudmenyn.

stickaaan
    Member
    Post count: 259

Bara en liten fråga. Vissa säger att tex Navigon drar data när man använder den, vissa säger att det inte gör det. Så vad stämmer? Det måste väl vara som en vanlig GPS, dvs att den inte drar någon data?

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

@stickaaan 40429 wrote:

Bara en liten fråga. Vissa säger att tex Navigon drar data när man använder den, vissa säger att det inte gör det. Så vad stämmer? Det måste väl vara som en vanlig GPS, dvs att den inte drar någon data?

Navigon drar ingen data trafik

GauntMan
    Member

Just, Navigon drar ingen data. Har testat det genom att slå av allt vad telias surfport heter och det gick lika bra för det.

Kurtson
    Member

Jahaja. Då måste det vara 1.0 som jag har. Men jag hittar ingenstans där versionsnumret står.

blajeans
    Member
    Post count: 73

@kurtson 40445 wrote:

Jahaja. Då måste det vara 1.0 som jag har. Men jag hittar ingenstans där versionsnumret står.

“klicka” på i:et uppe i högra hörnet så finner du denna infon:

Product Information and Copyright:

NAVIGON MobileNavigator
    Version:
    1.x.x (bla bla bla bla…)

Miche
    Participant
    Post count: 358

@jompao 40241 wrote:

“okej” då vet jag. Hade det varit du som skrivit tråden så hade jag förstått varför du skrev det där, men eftersom du är någon som bara ramla in så kunde jag inte bry mig mindre om att det är ointressant för dig eller inte 😉

stickaaan
    Member
    Post count: 259

@mrcabelguy 40431 wrote:

Navigon drar ingen data trafik

Okej, låter fint!

Kurtson
    Member

@blajeans 40446 wrote:

“klicka” på i:et uppe i högra hörnet så finner du denna infon:

Tack. Det var 1.0.0 som rullar på den här. Måste Mao hitta en fri uppgradering 🙂
    löste för övrigt varför vissa andra egenskaper inte heller hittas.

bozz
    Member
    Post count: 1199

TomTom kom ut idag, för er som väntat:rolleyes:

Robert L
    Member
    Post count: 403

Fästet med förstärkaren verkar dröja…

jompao
    Member

@robert L 40469 wrote:

Fästet med förstärkaren verkar dröja…

Helt otroligt nog! Hur länge har de inte väntat på att kunna släppa appen, nu finns alltså inte hårdvaran klar, detta suger! Kommer inte att köpa innan dockan finns. Man kan tröttna för mindre, får nog ta en titt till på Navigon..

Kurtson
    Member

oops, laddade upp nya versionen 1.1.0, men tappade svenska kartan 🙂

Hur många här har testat iGo? Bra?
    Undrar hur lång tid det tar innan tomtom finns på gu1337?

Krippe
    Member
    Post count: 80

Största skillnaderna mellan Navi och TomTom? Nån som vet?

politby
    Member
    Post count: 9

Hej, jag är just på väg att köpa min första iPhone (den nya 3GS). Jag har en lång tid bakom mig som Windows Mobile-användare och har använt iGo som navigationsprogram i flera år.

Nu finns det ju flera att välja på till iPhone. Men jag har just upptäckt att det tydligen är så att iPhone inte tillåter att program (utom ett fåtal, av Apple “godkända”) körs minimerade i bakgrunden – ingen riktig multitasking, alltså.

Vad händer då om man t ex får eller vill ringa ett telefonsamtal medan man har navigationsprogrammet igång? Kommer navigationen att abvrytas så att man måste starta om programmet efter att man avslutat samtalet?

Förutsättningen för att använda en telefon som navigator måste ju självklart vara att man inte blir utan guidning om telefonen ringer eller om man vill ringa. I WinMo fungerar det perfekt – telefonen ringer, iGo läggs i bakgrunden medan man svarar och sedan fortsätter man samtalet med telefonapplikationen i bakgrunden medan navigationen fortsätter.

Jag hoppas verkligen att Apple/iGo/Tomtom & co har löst detta?

iNAD
    Member
    Post count: 1

Var ute och provkörde tomtom innan. Fick MMS samtidigt och då kom det upp en liten ruta som sa om man ville läsa eller stänga.. tror det fungerar bra med samtal då med.. antagligen kommer samtalen upp Svara/svara ej.. så kommer man tillbaka efter samtalet.. borde vara logiskt.

politby
    Member

@inad 40533 wrote:

Var ute och provkörde tomtom innan. Fick MMS samtidigt och då kom det upp en liten ruta som sa om man ville läsa eller stänga.. tror det fungerar bra med samtal då med.. antagligen kommer samtalen upp Svara/svara ej.. så kommer man tillbaka efter samtalet.. borde vara logiskt.

Jo, men vad händer om du väljer “läsa”? Stängs då Tomtom ned och måste återstartas efter samtalet? I så fall kommer Tomtom då ihåg sitt tillstånd efter återstarten?

Det vore ju katastrof om man inte kan fortsätta navigera medan man pratar…

GauntMan
    Member

Det vore ju katastrof om man inte kan fortsätta navigera medan man pratar…

i så fall är det katastrof för TT (och Navigon) hoppar ur direkt innan du ens svarat för att slå igång när du lägger på igen. Du får alltså inte ens välja om du vill svara och behålla navigatorn på utan den lägger av direkt när det ringer.

LTK
    Member
    Post count: 35

@politby 40512 wrote:

Förutsättningen för att använda en telefon som navigator måste ju självklart vara att man inte blir utan guidning om telefonen ringer eller om man vill ringa. I WinMo fungerar det perfekt – telefonen ringer, iGo läggs i bakgrunden medan man svarar och sedan fortsätter man samtalet med telefonapplikationen i bakgrunden medan navigationen fortsätter.

Jag hoppas verkligen att Apple/iGo/Tomtom & co har löst detta?

Jag ska ut och åka snart så ska testa och se vad som fungerar och inte.
    Har bara Navigon men det är ju en början.

//LTK

politby
    Member

@gauntman 40537 wrote:

i så fall är det katastrof för TT (och Navigon) hoppar ur direkt innan du ens svarat för att slå igång när du lägger på igen. Du får alltså inte ens välja om du vill svara och behålla navigatorn på utan den lägger av direkt när det ringer.

Arrgh. Då får det vara med iPhone för mig. Det gör tyvärr iPhone helt oduglig som navigator – ponera att man håller på och kör i ett okänt område med aktiv guidning. Telefonen ringer och plötsligt avbryts programmet bara.

Visserligen kan det ju hävdas att man inte borde prata i telefon när man kör, men det är ju inte säkert att man bara kan stanna direkt när man får ett samtal och sedan fortsätta när man talat klart. Värdelöst.

Det förvånar mig att Tomtom, iGo, Navigon m fl över huvud taget gör iPhone-versioner, snacka om risk för att få ryktet förstört…

politby
    Member

@ltk 40538 wrote:

Jag ska ut och åka snart så ska testa och se vad som fungerar och inte.
    Har bara Navigon men det är ju en början.

//LTK

Tack, ser fram emot en ingående reogörelse! Man kan ju tycka att Apple borde låta den här typen av program få ligga kvar i bakgrunden.

husa550
    Member
    Post count: 39

Navigon hoppar igång igen efter att samtalet avslutats!

politby
    Member

@husa550 40549 wrote:

Navigon hoppar igång igen efter att samtalet avslutats!

Tack, men kommer den ihåg sin status – eller behöver den söka efter en fix igen, behöver man ange destination igen, osv?

Kan man åtminstone neka samtalet och fortsätta navigera utan avbrott?

tack

husa550
    Member
    Post count: 39

@politby 40550 wrote:

Tack, men kommer den ihåg sin status – eller behöver den söka efter en fix igen, behöver man ange destination igen, osv?

Kan man åtminstone neka samtalet och fortsätta navigera utan avbrott?

tack

Den kommer ihåg destinationen och guidar vidare.
    Är inte säker om hur det blir om det ringer och man nekar samtalet.

Wanchai
    Member

Jag undrar hur det är med uttal av gatunamnen? Kanske låter fånigt för de flesta men jag föredrar om GPS:en säger “Sväng höger om 300 meter på Riddargatan“. En vanlig Navigon uttalar gatunamnen, hur är det med appen och TT?

jompao
    Member

@politby 40539 wrote:

Arrgh. Då får det vara med iPhone för mig. Det gör tyvärr iPhone helt oduglig som navigator – ponera att man håller på och kör i ett okänt område med aktiv guidning. Telefonen ringer och plötsligt avbryts programmet bara.

Visserligen kan det ju hävdas att man inte borde prata i telefon när man kör, men det är ju inte säkert att man bara kan stanna direkt när man får ett samtal och sedan fortsätta när man talat klart. Värdelöst.

Det förvånar mig att Tomtom, iGo, Navigon m fl över huvud taget gör iPhone-versioner, snacka om risk för att få ryktet förstört…

Kanske går att lösa med backgrounder om man har jailbreakat?

Kurtson
    Member

Gps för iphpone är just gps för iphone. vill man ha full funktionalitet, får man lov att köpa en extra gps.

Krippe
    Member
    politby
    Member

@kurtson 40599 wrote:

Gps för iphpone är just gps för iphone. vill man ha full funktionalitet, får man lov att köpa en extra gps.

Jojo, men med tanke på att man nästan får en standalone-navigator för samma pris som Tomtom för iPhone frågar man sig vad som är poängen.
    Obegripligt att Apple inte lättar på “background-förbudet” för en typ av programvara som är en sådan suverän funktion för just iPhone.

Men det är klart, iPhone-användare är väl vana att vara utan multitasking så det kanske inte är självklart för dem att slippa köra vilse för att telefonen avbryter guidningen mitt en kritisk del.

Jag hade hoppats kunna byta från min Windows-telefon (som jag är rejält trött på i alla avseenden utom just att den har multitasking). Hade Apple bara implementerat det skulle iPhone vara nästan hundraprocentig.

Kurtson
    Member

@krippe 40618 wrote:

Recension av TT.

Test av TomTom för iPhone | newapps.se – iPhone Apps

Den personen verkar inte ha testat navigon eller igo. Vore bra om de gjort någon jämförelse.

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

En skillnad jag ser mellan Navigon och Tomtom är att när man bor på landet som jag så kan man inte söka in sin hemadress på Tomtom men på Navigon funkar det.Jag har inte utvärderat själva navigeringen ännu.

politby
    Member

Ingen som kan svara på om iPhone stänger ner Tomtom/iGo/Navigon när telefonen RINGER eller när man SVARAR?

Dvs om man kan neka samtal och fortsätta navigeringen utan avbrott.

tack

Krippe
    Member
    Wanchai
    Member

@politby 40687 wrote:

Ingen som kan svara på om iPhone stänger ner Tomtom/iGo/Navigon när telefonen RINGER eller när man SVARAR?

Jag vill också veta detta. Man vill ju kunna avvisa ett samtal utan att tvingas starta om programmet. Jag fattar att navigeringen fortsätter där man sist var men det blir ju några extra knapptryckningar som kan stjäla fokus från körningen. Jag hittade en jämförande tabell och sen läste jag här att det ska komma ett jämförande test mellan TT och Navigon senare i veckan.

politby
    Member

@wanchai 40703 wrote:

Jag vill också veta detta. Man vill ju kunna avvisa ett samtal utan att tvingas starta om programmet. Jag fattar att navigeringen fortsätter där man sist var men det blir ju några extra knapptryckningar som kan stjäla fokus från körningen. Jag hittade en jämförande tabell och sen läste jag här att det ska komma ett jämförande test mellan TT och Navigon senare i veckan.

Det verkar i alla fall vara så att man kan återstarta navigeringen omedelbart efter det att man svarat (eller ringt) eftersom telefonapplikationen ju faktiskt kan snurra i bakgrunden. Det är ju faktiskt en OK nödlösning.

Kurtson
    Member

telefonen kommer upp direkt om det ringer och man går tillbaka till navigon när man lägger på.
    man KAN faktiskt prata i telefonen och gå tillbaka till navigon under tiden, har jag för mig, då jag idag av misstag pratade i telefon och fick igång ett annat prog under tiden, så då borde man kunna ha navigon igång samtidigt. Skall försöka testa lite senare.

Kurtson
    Member

Jo, kan man ställa in i navigon så att hastighetsbegränsningen visas hela tiden?
    svar till ‘glömsk och ouppmärksam’

jompao
    Member

@wanchai 40703 wrote:

Det säger sig självt att appen stänger, tror inte navigationsprogrammen har något undantag att de får köra på som en bakgrundsapp. Det får ju däremot telefonappen, därför kan man svara och sedan starta navigationsprogrammet då kör telefonappen i bakgrunden och navigeringen rullar på. Detta tror jag inte kommer ändras om inte apple ger tillstånd till att köra vissa appar i bakgrunden.

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.