Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!
-
AuthorPosts
-
@iceheat 57323 wrote:
Tja, jag har en iPhone 3G 8 GB köpte den förra veckan, så det är ju 3.1.3 i den, så jag kan inte jailbreaka, hur ska jag göra? (a)
Du kan jailbreaka, men inte låsa upp den. Kolla på sn0wbreeze guiden https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6969-guide-jailbreaka-iphone-3-1-3-med-sn0wbreeze.html
Finns det något sätt att se om man har sparat SHSH via cydia ? 🙂
om det står i Cydia; This device has SHSH files on store for os;
Se bild;
@ponyboy 57106 wrote:
Äntligen!!!
Satt hemma och försökte knäcka BB 05.12.01 och till slut lycakdes jag.
Iphone 3Gs fw 3.1.3 BB 05.12.01. Pwned och upplåst!
Edit: För de som inte förstod skämtet, ber om ursäkt. :confused::rolleyes:
Nej, jag har inte lyckats låsa upp BB 05.12.01.HaHahaha toklol…… :laugh: du e kung Ponyboy. Ska ta mej tusan göra så med min också… Har du sett till någon väska som passar nya upplåsningen?:rolleyes:
hej guys.
Helt ny i forumet och även med Iphone. Så dum som man är så har man jo självklart gjort misstaget med uppdateringen. Köpte telefonen för 2 dagar sedan en 3gs. Väl hemma så laddade jag ner Blackr1n och gjorde en vad jag tror en Jailbreak. Sen gjorde jag en uppdatering på telefonen genom Itunes och plötsligt slutade allt att fungera, läste lite och lyckades återställa den till original skick och nu går telefonen att starta och den funkar som det ska med Telia kortet som den är köpt med.
Av det jag har förståt så går det att öppna sim kortet om man har lyckats spara nå i Cydia som jag inte ens vet va det är.
Jag åker utomlands på Fredag då jag pluggar där och jag ahr ingen aning om vad jag bör göra.
Är min nuvarande telefon helt kört àtt öppna `?
Om jag skulle köpa en ny idag kommer det gå att öppna den eller följer dem med den senaste uppdateringen direkt `?@maxad, om du uppdaterat den till fw 3.1.3 via iTunes så kan du inte låsa upp den just nu. Jailbreak är fortfarande möjligt men endast om du hade den jailbreakad innan åtetställningen/uppdateringen i iTunes OCH om du klickade på knappen Make My Life Simpler i Cydia.
Många villkor blir det…
Köper du en ny idag kan du ha tur och få en med fw 3.1.2 men inte säkert, den KAN vara förladdad med 3.1.3 och lika omöjlig att jailbreaka/låsa upp som den du redan har.
Tack för en snabb respons.
Track tyvär inte på nån cydia när telefonen vart jailbreakad. Det enda jag såg va en killen bild som dök upp i telefonen och jag följde stegen sen hade jag en ikon på programmet Blackr1n men telefonen fungerade inte då heller men mitt andra kort så jag uppdaterade dem.
Får helt enkelt vänta och hoppas på att det dyker upp nåt snart :rolleyes:Programversion: 3.1.2 😀
tack till en grymt bra guide..
Thorn, kul att guiden även fungerar 04:20 😉
@freebo 57486 wrote:
Thorn, kul att guiden även fungerar 04:20 😉
Han gjorde i alla fall något vettigt. Om mina päron får reda på att jag var uppe till 7 idag så döda…. Aj fan.. Förlåt pappa!
Thorn jobbar kanske natt?
I alla fall! Grattis mannen! Jag ska nog göra som föregående gjort och uppdatera till 3.1.3 och ned till 3.1.2.. Eller så drar jag in 3.1.2 igen.
Seså H3NR11K, borsta tänderna och gå och lägg dig nu =)
varför kan jag ej ändra host filen?
det står att jag inte har behörighet??? Jag e ju administratör på min dator???Kan du inte redigera den så är du inte inloggad som ‘äkta’ admin. Slå av UAC och försök igen
freebo;57654 wrote:kan du inte redigera den så är du inte inloggad som ‘äkta’ admin. Slå av uac och försök igenuac??
Den vill inte synka över säkerhetskopian. Det står när den e färdig: Kan ej skrivas till skiva. och så börjar den om igen. Har gjort det tre gånger nu. Ska den vibrera varannan sekund medans den synkroniserar?
@grozny 57658 wrote:
Den vill inte synka över säkerhetskopian. Det står när den e färdig: Kan ej skrivas till skiva. och så börjar den om igen. Har gjort det tre gånger nu. Ska den vibrera varannan sekund medans den synkroniserar?
Grozny, som du själv misstänker så ska den ska inte vibrera under synkroniseringen och att den inte kan skriva till iPhone minnet är även det mindre bra… ja du, osäker på vad det kan vara men ska fundera lite
Blir gaaalen.
Telefonen blev lite laggig och spunkig under morgonen, det är 3.1.2 och gamle bootromen.
Men alla fall, tänkte att jag skulle boota om den men den startar inte efter de, fastnar bara vid apple loggan.Och försäkt återställa med 3.1.2 firmwaren, får de inte att lira, har för mig att jag har varit inne på cydia ett flertal ggr, men börjar bli osäker nu.
Har lagt in sakkkus ip och gs.apple.com osv osv i host filen, återställde en kopis nalle på samma vis på min dator. Försökt på 2 datorer också.Bah vad skall jag göra 🙁
Bara därför har jag 2 samtal som är viktiga som jag måste ringa, får gå o köpa en skräp nalle så länge.Edit:
Testar denna guiden nu istället.
iClarified – iPhone – How to Jailbreak Your iPhone 3GS on OS 3.1.2 Using RedSn0w (Windows)Edit2:
De installerar snällt, och annanasen syns på telen, och sen när den skall boota om så fastnar den vid apple loggan igen.
Den laddar en stund och fastnar med den där “ladd” cirkeln som är över apple loggan.Så inte lyckats återställa/ominstallera, kanske bara 3.1.3 som gäller då. 🙁
Edit3:
Försökt med att redigera ipsw filen själv också enligt denna guiden för att lura att de är 3.1.3 men funkar inte heller.
Restore to a firmware without upgrading!Edit4:
Läste att de inte bara är cydia som backar? Även Rock?
Jag har kört med rock en del då jag tyckte de var snabbare/bättre en cydia, min fil kanske finns hos rock? Men de är välla inte samma ip som sakkku?Hej
Har ett problem, när jag går in och ändrar filen host så vill den inte sparas.
“Filen kunde C:/…..kunde inte sparas, kontrollera att sökväg och filnamn är riktiga”Vad är det för fel???
Hej allt har fungerat bra hittils men när jag håller in shift och trycker på restore för att
sedan leta efter ispw filen så hittar datan inte den fast den finns på skrivbordet…
Vad kan det vara för fel???Tack
@mrq 57776 wrote:
Hej allt har fungerat bra hittils men när jag håller in shift och trycker på restore för att
sedan leta efter ispw filen så hittar datan inte den fast den finns på skrivbordet…
Vad kan det vara för fel???Tack
Har du laddat ned IPSW-filen med Internet Explorer?
Ladda ned den med Firefox istället!
Efter en veckas försök med att försöka nergradera från iPhone 3GS 3.1.3 till 3.1.2 (skedde av en olycka, efter att ha laddat ner från Cydia så la WiFi av, provade att återställa nätverksinställningarna och den fastnade i boot utan att komma någon vart, fick panik och uppdaterade i tron om att jag kunde jailbreaka ändå på något sätt) så har jag kommit fram till följande:
Om du inte har din ECID SHSH hos Cydia = Om du inte tryckt på “Make My Life Easier” knappen när den fanns på Cydias framsida, så kan du inte återställa då din SHSH inte sparats. MEN även om du HAR tryckt på knappen så finns det risk att den inte finns sparad. 🙁
Jag försökte länge och väl återställa till 3.1.2 genom att ändra host filen till alla kombinationer som finns, men varje gång fick jag meddelandet “This device isnt eligable for the requested build”. Jag fruktade att min ECID SHSH inte var sparad, trots att jag var övertygad om att jag tryckt på Make My Life Easier.:confused:
Jag bestämde mig för att försäkra mig detta.
SÅ HÄR GÖR DU FÖR ATT SE IFALL DIN SHSH FINNS SPARAD:1. Ladda ner programmet Umbrella ifrån The Firmware Umbrella – Klicka på Quick Download
2. Ladda ner Usbview ifrån
FTDI Utilities – Bläddra ner till “USBView is available for download as a .zip file by clicking here.” Tryck på “here” för att ladda ner.3. Öppna upp Umbrella ifrån mappen du extraherat ifrån zip filen, öppna upp umbrella.exe ifall du har 32-bit JAVA eller umbrella64.exe ifall du kör 64-bit JAVA. Ifall du inte vet, prova båda, någon av dom kommer funka.
4. Ändra “Device Version” till det du vill kunna återställa till, i detta fall din iPhone/iPod touch modell och sedan 3.1.2.
5. På shsh repository så väljer du “Sauriks Server.
6. Nu vill du ha tag på din Ecid. Sätt din iPhone i restore läge, öppna sedan upp Usbview. Tryck på options och kryssa i “Config Descriptors ” och “Location ID’s” Tryck F5 för att refresha. Bläddra ner till Apple Mobile device… eller liknadnde och tryck på den. I rutan till höger kommer en massa text dyka upp.
7.Leta upp där det står serial number, fortsätt scrolla till höger tills de kommer stå ECID: 00000429349213492 eller liknande. kopiera alla siffrorna.
8.Klicka upp Umbrella igen och klistra in siffrorna du kopierat från Usbview.
9.Tryck på SUBMIT
10. Så, nu kommer programet ladda. Det den gör är att den letar efter din SHSH hos Saurik (Cydia) Finns den där så laddar den hem den till din dator. Detta innebär att du kan återställa till 3.1.2 utan problem. Om det däremot står “Couldnt find SHSH for the model osv.” så har du inte din SHSH sparad hos Saurik och kan därmed inte återställa till 3.1.2. 😮
Jag har oturen med att inte ha fått min SHSH sparad hos Saurik, så jag måste dessvärre vänta tills det kommer en jailbreaking metod för 3.1.3.
Det här kommer troligen spara en massa tid för er.;)LYCKA TILL:D
After a week of attempts to try downgrading iPhone 3GS from 3.1.3 to 3.1.2 (there was an accident, having been downloaded from Cydia my WiFi stopped working, tried to reset the network settings and it got stuck in the boot without coming anywhere , panicked and updated in the belief that I could jailbreak yet anyway) so I’ve come to the following:
If you do not have your ECID SHSH of Cydia = If you did not press “Make My Life Easier” button when it was on Cydia front, you can not recover because your SHSH is not saved. But even if you press the button so there is still a risk that it is not stored. :O
I tried long and hard to restore to 3.1.2 by changing the host file for all the combinations available, but every time I got the message “This device isn’t eligable for the requested build.” I feared that my ECID SHSH was not saved, even though I was convinced that I pressed on Make My Life Easier.
I decided to make my self sure
HOW IT to see if YOUR SHSH is stored:1. Download the program from http://thefirmwareumbrella.blogspot.com/- Click on the Quick Download
2nd Download usbview from
FTDI Utilities – Scroll down to “usbview is available for download as a. Zip file by clicking here.” Press the “here” to download.3rd Open up the Umbrella from the folder you extracted from the zip file, open up umbrella.exe if you have 32-bit Java or umbrella64.exe if you run 64-bit JAVA. If you do not know, try both, one of them will work.
4th Change the “Device Version” to what you want to restore to, in this case, your iPhone / iPod touch model, and then 3.1.2.
5th On shsh repository select “Sauriks server”.
6th Now you want to get hold of your Ecid. Put your iPhone in restore mode, then open up usbview. Press the options and check “Config Descriptors” and “Location ID’s” Press F5 to refresh. Scroll down to the Apple Mobile Device … or something like that and press it. In the box to the right, a bunch of text to appear.
7.Find where it says serial number, keep scrolling to the right until it will say ECID: 00000429349213492 or similar. copy all the numbers.
8. Click up Umbrella again and paste the numbers you copied from usbview.
9. Press Submit
10th So, now the program will load. What it does is it looks for your SHSH on Saurik (Cydia) If it there it loads it home to your computer. This means that you can restore to 3.1.2 without any problems. However, if it says “couldnt find SHSH for the model and so on.” then you have not saved your SHSH at Saurik and can not restore to 3.1.2.
I have the misfortune of not having my SHSH saved at Saurik, so I have to unfortunately wait until there comes a method for jailbreaking 3.1.3.
This will probably save a lot of time for you.GOOD LUCK
@pepsimaxiboy, tack för summering på svenska (även om Umbrella guide redan postats i tråden redan)
Well, detta däremot är oroväckande läsning; The Firmware Umbrella: Looking Ahead…
@freebo 57813 wrote:
@pepsimaxiboy, tack för summering på svenska (även om Umbrella guide redan postats i tråden redan)
Well, detta däremot är oroväckande läsning; The Firmware Umbrella: Looking Ahead…
den guiden var enbart för Mac och tyckte att det skulle bli mycket mindre komplicerat om man gjorde guiden så enkelt för windows som det bara går ^^
@freebo 57777 wrote:
Har du laddat ned IPSW-filen med Internet Explorer?
Ladda ned den med Firefox istället!
Laddade ner med firefox, höll in shift och vald filen…sen kom detta upp:
“iPhone-enheten “iPhone” kunde inte återställas. This device isn´t eligible
for the requested build”Vad betyder detta?
Och vad kan man göra?@mrq 57856 wrote:
Och vad kan man göra?Får upp samma sak, jag har editat host filen samt så är jag 99% säker att cydia har backat upp!
Tips?
Hej behöver snabb hjälp.. hur gör jag när jag har Jb en telefon, så trycker jag på Blackra1n och installerar cydia. men sedan så försökte jag få in alla program på min iphone men de går inte, har något minne av att man måste göra något inne i cydia för att kunna använda jailbreakade apps :S Hjälp ?
@jonas19 57876 wrote:
Hej behöver snabb hjälp.. hur gör jag när jag har Jb en telefon, så trycker jag på Blackra1n och installerar cydia. men sedan så försökte jag få in alla program på min iphone men de går inte, har något minne av att man måste göra något inne i cydia för att kunna använda jailbreakade apps :S Hjälp ?
Ge ett exempel på en app du vill få in i telefonen. Håll tungan rätt i
mun nu, du vill inte bryta mot forumregel #8 och få en varning…asså säg typ worms, osv. de e ett par stycken som redan ligger i itunes. men när jag synkroniserar så kommer dom inte in på iphonen :S… men sist jag gjorde en Jb på en 3.1.2 så gick jag in i cydia och gjorde något för att man ska kunna använda dessa appsen, något som “låste upp” telefonen
@jonas19 57879 wrote:
asså säg typ worms, osv. de e ett par stycken som redan ligger i itunes. men när jag synkroniserar så kommer dom inte in på iphonen :S… men sist jag gjorde en Jb på en 3.1.2 så gick jag in i cydia och gjorde något för att man ska kunna använda dessa appsen, något som “låste upp” telefonen
Läs Freebos inlägg eller paragraf 8 i Forums reglerna en gång till!! Har du köpt applikationerna behöver du inte installera nåt från cydia för att det ska funka.
Jonas, nu får du ta och kamma dig. Du får en varning för att du bryter mot en regel men även för att du inte läser mitt inlägg och tänker efter innan du postar ditt egna.
Har en 3GS som jag hade JB och SHSH on file hos Saurik, fick problem och blev “tvungen” att ladda in 3.1.3.
Jag har nu lyckats att återställa den till:
v.3.1.2 (7D11)
NYA fw. 05.12.01
Jag lyckas INTE JB den igen så jag undrar på vilket sätt jag skall JB och vilken fil skall jag använda?
Jag har använt pwnagetool 3.1.5 och gjort min egen:
iPhone2,1_3.1.2_7D11_Custom_Restore.ipsw
Denna fil försöker jag nu installera med Itunes igen men jag misslyckas med det 🙁
Vad skall jag göra för att JB och föra över min egen fil!!
Mitt 1:a inlägg så jag hoppas att jag har läst reglerna och inte gör några övertramp!!
Mvh Ice
New Jailbreak for iPhones & iPod Touches
Är detta fake eller har någon testat det?@zizxo 57952 wrote:
New Jailbreak for iPhones & iPod Touches
Är detta fake eller har någon testat det?Musclenerd har avslöjat dem som fake. Finns i någon tråd här i forumet
tjena har en iphone 16g 3gs vill bara jailbreaka den och inget annat den är verison 3.1.2 vilken guid ska jag följa då? hade varit jätte snällt med en exakt länk:)
tackar
@adleeer 57959 wrote:
tjena har en iphone 16g 3gs vill bara jailbreaka den och inget annat den är verison 3.1.2 vilken guid ska jag följa då? hade varit jätte snällt med en exakt länk:)
tackar
iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
Skulle telefonen av någon anledning krascha efter att du jailbreakat så kommer du bara att kunna återställa den till 3.1.3 vilket just nu innebär att du får leva utan jailbreak.
Behöver du inte låsa upp din iPhone så hoppar du över installationen av Sn0w i steg 6
gör som thorn läs guiden noga och följ den klockan 4-5 på mogronen. Jag kan inget om iphone men lyckades ändå.. som sagt 4-5 🙂
Hej igen
Fick inget svar på min fråga så jag tänkte testa igen…
Och vad kan man göra?jag fick samma svar när jag skulle återställa min för mig s berode det på att ja inte hade sparat någon fil i cyndia så jag kan inte återställa den till 3.1.2
Låter precis som baxen säger.. Om du har fixat i den filen som man ska ändra i samt sparat SHSH i cydia så ska det gå… Annars så pajjar de!
Jag läste på ett annat forum (vet ej vad reglerna säger om man får länka till andra forum) det var en guid hur man nergradera till 3.1.2 från 3.1.3 med basband 05.12.1
utan att behövet sparat filer i cyndia. Daet var många på sidan som hade lyckas men jag provade det och det var lite överkurs för mig, man skulle skriva kommando och sånt. MEN JAG KAN LÄGGA UPP EN LÄNK OM JAG FÅR DET???@braxen 58178 wrote:
Jag läste på ett annat forum (vet ej vad reglerna säger om man får länka till andra forum) det var en guid hur man nergradera till 3.1.2 från 3.1.3 med basband 05.12.1
utan att behövet sparat filer i cyndia. Daet var många på sidan som hade lyckas men jag provade det och det var lite överkurs för mig, man skulle skriva kommando och sånt. MEN JAG KAN LÄGGA UPP EN LÄNK OM JAG FÅR DET???Ja tack eller skicka den i pm.
@braxen 58178 wrote:
utan att behövet sparat filer i cyndia. Daet var många på sidan som hade lyckas men jag provade det och det var lite överkurs för mig, man skulle skriva kommando och sånt. MEN JAG KAN LÄGGA UPP EN LÄNK OM JAG FÅR DET???Det är klart du får. Nästan det enda som bryter mot våra regler är relaterat till piratkopiering och custom IPSWs (då de innehåller kod som faktiskt tillhör Apple)
Downgrade Iphone 3gs Baseband 05.12.01 from 3.1.3 to 3.1.2 and jailbreak without SHSH
här är den, hoppas det funkar för är
@braxen 58220 wrote:
Downgrade Iphone 3gs Baseband 05.12.01 from 3.1.3 to 3.1.2 and jailbreak without SHSH
här är den, hoppas det funkar för är
Jag kan nog lova att det där inte kommer att fungera överhuvudtaget, STEG 3 är det kritiska och utan SHSH finns det ingen väg genom den guiden utan att iTunes är uppkopplat mot nätet
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.