Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!
-
AuthorPosts
-
@d0st0vei 56145 wrote:
Är det omöjligt att återställa en 3GS 3.1.2 med raderat innehåll (via telefonen i “Inställningar > Allmänt > Återställ > Radera allt innehåll och inst”) till just 3.1.2 om cydia (med blackra1n) installerades (med “Make my life easier” valt) och användes efter 2/2?
Apple slutade signera 3.1.2 den 4/2 så om du klickade på Make My Life Easier innan dess så ‘borde’ det gå bra.
Cydias funktion “Make my life easier” är alltså beroende av Apples signeringar, vilket betyder att det inte finns något sätt alls att återställa till 3.1.2 om Cydia inte har använts innan 4/2?
Det är alltså även omöjligt att (i situationen jag beskrev) jailbreaka telefonen efter återställning med 3.1.3 (vilket verkar vara det enda alternativet kvar)?
@d0st0vei 56165 wrote:
Det är alltså även omöjligt att (i situationen jag beskrev) jailbreaka telefonen efter återställning med 3.1.3 (vilket verkar vara det enda alternativet kvar)?
Ponyboy eller Muffins kan nog verifiera detta men mitt bud är: Ja, då du saknar din ECID SHSH kod är det omöjligt.
Jag har en ny iPhone 3gs med fw 3.1.2 och har nu tänkt att jailbreaka den. Finns någonting jag kan göra när jag har jailbreakat den så att det går att återställa till 3.1.2 om jag blir tvungen att återställa min iPhone av någon anledning.
@h3nr11k 56219 wrote:
Jag kan; Nej det går ej. Du måste ha ECID SHSH för att kunna nedgradera på fulväg ;P
@hohotomten 56241 wrote:
Jag har en ny iPhone 3gs med fw 3.1.2 och har nu tänkt att jailbreaka den. Finns någonting jag kan göra när jag har jailbreakat den så att det går att återställa till 3.1.2 om jag blir tvungen att återställa min iPhone av någon anledning.
Nej, det du skulle ha gjort borde du då ha utfört innan den 4:e februari
Funkar detta även ifall man har 3.1.3 med Snowbreeze jailbreak? 🙂
Har ett problem..
Efter att ha installerat lite apps från cydia, APPsync och Backgrounder, startade telen om sig. Det ska den ju efter man installerat backgrounder.’
Men problemet är att när jag kör jailbreak efter det så vill den inte gå igång.
Jag ser killen på iphonen som jag ska MEN sen startar den bara om sig och jag kommer till samma bild. Den går alltså inte o sätta på?
Någon som har samma problem eller haft det?Måste köra en återställning igen….arghhhhhh
Läs forumreglerna, särskilt paragraf 8.
Återställ och låt bli att leka pirat.
Försökte köra en backup genom itunes på min 3gs 3.1.2 men nåt blev tydligen fel och iphonen tömdes eller nåt :/ Jag blev iaf tvungen att köra en restore and update och sitter nu på version 3.1.3. Kommer denna guide att funka för mig?
@bejje 56324 wrote:
Försökte köra en backup genom itunes på min 3gs 3.1.2 men nåt blev tydligen fel och iphonen tömdes eller nåt :/ Jag blev iaf tvungen att köra en restore and update och sitter nu på version 3.1.3. Kommer denna guide att funka för mig?
Det beror på om du hade den jailbreakad på 3.1.2 innan 2:a februari och tryckte på Make My Life Easier i Cydia innan det datumet
Kul… och det finns ingen fungerande 3.1.3 jailbreak ute?
Tjena
Kan jag på något sätt uppdatera min iphone till 3.1.3 utan att uppdatera bootromen?
Iphonen jag har nu har aldrig varit jailbreakad förut.
/Mr.Axan
@Mr.Axan 56358 wrote:
Tjena
Kan jag på något sätt uppdatera min iphone till 3.1.3 utan att uppdatera bootromen?
/Mr.Axan
Vad är det i 3.1.3 som lockar så? Svaret är ja men villkoren för många för att jag ens ska börja lista dem. PwnageTool, RedSn0w och sn0wBreeze är verktygen
@Mr.Axan 56358 wrote:
Tjena
/Mr.Axan
Bootromen kan du varken uppdatera eller nergradera, det är en hårdvara. Man kan däremot göra en custom ipsw och uppgradera till 3.1.3 utan att uppdatera basebandet men inte om man har en 3Gs med den nya bootromen. Eftersom du inte har haft jailbreak tidigare så kommer du inte att kunna nergradera 3.1.2 så jag skulle inte rekommendera det.
Säger som Freebo, finns ingen anledning att uppdatera till 3.1.3.
Ok tack så mycket för era svar. Jag avaktar lite med jailbreak tills man inte behöver ha en tethered jailbreak.
Någon som har lust att hjälpa mig via MSN ? skicka ett medelande till mig så får ni msn 😀
@ponyboy 56365 wrote:
Bootromen kan du varken uppdatera eller nergradera, det är en hårdvara. Man kan däremot göra en custom ipsw och uppgradera till 3.1.3 utan att uppdatera basebandet men inte om man har en 3Gs med den nya bootromen. Eftersom du inte har haft jailbreak tidigare så kommer du inte att kunna nergradera 3.1.2 så jag skulle inte rekommendera det.
Säger som Freebo, finns ingen anledning att uppdatera till 3.1.3.
med andra jag har fuckad min 3gs med JB låst till 3 (använder tele2).. råkade uppgradera till 3.1.3 .. vet inte riktigt va jag ska göra nu .. kollar massa forums men hittar inte nått .. hmm en kille skrev att man kan nergradera till 3.1.2 hålla in shift o grejer o quickpwn22-1 .. vet nån om det funkar ? eller jag kan lägga den i papperskorg ? tack
@cruzer-300 56394 wrote:
med andra jag har fuckad min 3gs med JB låst till 3 (använder tele2).. råkade uppgradera till 3.1.3 .. vet inte riktigt va jag ska göra nu .. kollar massa forums men hittar inte nått .. hmm en kille skrev att man kan nergradera till 3.1.2 hålla in shift o grejer o quickpwn22-1 .. vet nån om det funkar ? eller jag kan lägga den i papperskorg ? tack
Inget kommer att funka. Lägg den på hyllan eller lås upp den via tre. Beror på om du köpt den kontant eller ej,.
@cruzer-300 56394 wrote:
Ja, det är helt kört för tillfället när det gäller upplåsning. Även om du skulle lyckas nergradera till 3.1.2 så ha ditt baseband uppdaterats och det går inte att nergradera. Du kan kolla runt i olika forum men jag garanterar dig att det finns ingen upplåsning om du en gång har uppgraderat till 3.1.3.
@ponyboy 56400 wrote:
Ja, det är helt kört för tillfället när det gäller upplåsning. Även om du skulle lyckas nergradera till 3.1.2 så ha ditt baseband uppdaterats och det går inte att nergradera. Du kan kolla runt i olika forum men jag garanterar dig att det finns ingen upplåsning om du en gång har uppgraderat till 3.1.3.
Kan han nedgradera med nya booten?
Edit; Såg att han inte skrivit ut det.. Börjar bli trött…
Okej ..
jag har en Iphone 3gs och den e jailbrekad innan med blackr1n och jag har även använt cydia ett par gånger på mobilen, sedan var jag dum nog att uppgradera den utan att läsa om det först, jag har försökt med denna guiden men det gick inte testade 14 gånger innan jag blev sne 😛 .. jag har windows xp på datorn, jag fattar bara inte vad problemet är :/
Mvh Jonas
ponyboy ..va tror du .. e det helt körd för min del ?
@cruzer-300 56404 wrote:
ponyboy ..va tror du .. e det helt körd för min del ?
@h3nr11k 56397 wrote:
Inget kommer att funka. Lägg den på hyllan eller lås upp den via tre. Beror på om du köpt den kontant eller ej,.
Läs och svara 🙂
@jonas19 56403 wrote:
Okej ..
jag har en Iphone 3gs och den e jailbrekad innan med blackr1n och jag har även använt cydia ett par gånger på mobilen, sedan var jag dum nog att uppgradera den utan att läsa om det först, jag har försökt med denna guiden men det gick inte testade 14 gånger innan jag blev sne 😛 .. jag har windows xp på datorn, jag fattar bara inte vad problemet är :/
Mvh Jonas
Den här guiden är krångligt men tyvärr finns det ingen annan metod. Svårt att säga varför det funkar för vissa och inte för andra. Jag testade säker 20 gånger innan jag lyckades men nu funkar det varje gång. Har nu gjort detta med 4 olika 3Gs. Det kan ju vara också att du inte har sparat din SHSH och då är det omöjligt. Freebo har skrivit här om hur man kan kolla att man har sparat sin SHSH (har inte testat den själv dock).
Vart är det exakt du fastnar? Är det innan återställningen börjar och “this device isn’t eligible for this specific build” dyker upp eller är det när återställningen är i slutfaset och du får error 1015?
this device isn’t eligible for this specific build.. det är där jag fastnar varje gång tyvärr 🙁
vet du vad man kan göra åt d ?
Guiden va bara för mac dessvärre.@jonas19 56413 wrote:
this device isn’t eligible for this specific build.. det är där jag fastnar varje gång tyvärr 🙁
vet du vad man kan göra åt d ?Antingen så har du inte sparat din SHSH eller så måste du försöka tills det går. Tro mig jag har leta över varenda forum och det enda lösningen folk har att försöka tills det går. Kan inte förklara varför det är så.
Okej jag har en hel vecka på mig innan de e skola igen satt de e ett par timmar jag kan jobba då 🙂 haha
Någon som vet hur jag kan kolla om jag har sparat shsh ?
@jonas19 56417 wrote:
Någon som vet hur jag kan kolla om jag har sparat shsh ?
Du kanske missade länken i min tidigare inlägg så titta här: https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdaterat-till-fw-3-1-3-av-misstag-se-hit-14.html#post55979
Hur vet jag om Cydia hashat/sparat ned min SHSH kod?
Får du felmeddelanden under nedgradering eller restore till 3.1.2 som t.ex. “this device isn’t eligible for this specific build” kommer här en guide som kan vara till hjälp. Felet kan innebära att ni inte har hashat/sparat ned er ECID SHSH koder i Cydia men för att vara säkra på exakt vad felet beror på så ladda ned Umbrella och använd guiden Hack that Phone – iPhone 3G S: Restoring “forbidden” firmwareJa, guiden är för Mac och fråga inte hur du skall göra i Windows. Du får helt enkelt lägga manken till och svettas lite själv med detta – ingenting kommer gratis. ( från freebo )
jag har en Iphone 8g 05.12.01 3.1.3(7e18) kan man låsa upp den på nåt sätt ?:D
Tycker vissa har svort att ens läga inlägg som ligger 2 rader upp! Snart dag för någon admin att lägga stort i bannerna att 3.1.3 fw 05.12.01 inte går att låsa upp!!
Samma fågor om och om igen i denna tråd tycker jag.Jag kommer då inte uppdatera mina iphones om jag inte vet att det finns en unlock till dem.
En stor eloge till freebo o ponyboy mfl som orkar svara på alla frågor!
/ Fredrik@fredda-79 56438 wrote:
En stor eloge till freebo o ponyboy mfl som orkar svara på alla frågor!
/ Fredrik+1
Man kan väl för i hlvte börja googla, kolla youtube OCH sen fråga!
Jag vet själv hur frustrerande det är när Iphonen dör, startar om sig osv, OCH det har jag fått hjälp av här, framför allt av Freebo. Men som sas här, Läs i länkarna som Freebo ändå orkar länka till 1000 ggr varje dag.
Ingenting kommer gratis. Fan ansträng er lite gran. Matar er morsa er fortfarande eller?
jag har också uppgraderat min iphone 3gs till 3.1.3 🙁 tänkte bara höra om det skulle vara möjligt att föra informationen som skulle sparas i cydia från en iphone som har det till en som är 3.1.3 och på så sätt lura telefonen?
tacksam för svarTack för alla kommentarer. Vet ni varför jag inte exploderar av irritation oftare? Jo, när jag hittade iphoneinfo.se som nybliven användare satt jag i samma sits som många av er. Min 3G hade låst sig och jag var kallsvettig av stress men fick hjälp av en tålmodig senior användare som i sin tur säkert suttit i samma sits vid något tillfälle. Det handlar om att ge tillbaka för den hjälp jag en gång i tiden fick, men som sagts i de två posterna ovan:
i nämnd ordning;
stressa ned
sök
frågaTyvärr så hjälper det inte så ofta. Polle hade varning i hans signatur, freebo har FAQ i signaturen men inget funkar..
Visst är det lite irro att svara på samma inlägg om och om igen men det ärså man får göra. Det är bra att de håller sig till rätt tråd och att det inte skapas nya trådar för samma problem..
Jag är glad så länge saker och ting löser sig. Ibland så frågar även de “erfarna” saker ibland
@tjattepatte 56478 wrote:
jag har också uppgraderat min iphone 3gs till 3.1.3 🙁 tänkte bara höra om det skulle vara möjligt att föra informationen som skulle sparas i cydia från en iphone som har det till en som är 3.1.3 och på så sätt lura telefonen?
tacksam för svarDet går tyvärr inte. Varje iphone har en unik chip (ECID) och denna chip genererar ett unikt kod för varje enhets firmware (SHSH). För att detta ska vara möjligt så måste apple signera fw koden. Apple slutade signera fw 3.1.2 den 4 feb och har man inte sparat sin SHSH innan dess så är det för sent nu.
blir galen! följde guiden (tack, grym guide) och trodde jag hade lyckats
blev tvungen att köra quickpwn och får nu detta meddelande istället : the ipsw file you selected (_3.1.2) does not match the firmwire version of your device (iphone1,22_2.2).
snälla hjälp trodde allt va löst och min iphone skulle komma till liv igen 🙁
mvh
@chunkie 56673 wrote:
blir galen! följde guiden (tack, grym guide) och trodde jag hade lyckats
blev tvungen att köra quickpwn och får nu detta meddelande istället : the ipsw file you selected (_3.1.2) does not match the firmwire version of your device (iphone1,22_2.2).
snälla hjälp trodde allt va löst och min iphone skulle komma till liv igen 🙁
mvh
I vilket steg av guiden får du detta meddelande? Kör du med fw 2.x på en 3G?:eek:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.