Front page › Forums › Övriga ämnen › Hjälp formatera datorn
-
AuthorPosts
-
hej allihop har en bärbar fujitsu siemens den heter lifebook series s modell s6410 det är en 12.1 tums skärm med finger läsare. Min fråga är har den nån knapp man trycker för att den ska formatera till fabriksinställing, jag har testat f9 f10 f11 f12 det går inte sen har jag testat fn f9 fn f10 fn f11 fn f12 inget av dom funkar vet nån snälla hjälp eller länka där man kan ladda ner en windows xp med serie nummer eller nåt fungerande tacksam för svar och hjälp
det var vista länka en vista där man kan ladda ner
Jag har då aldrig hört talas om en resetknapp på en dator. 🙂
Men på HP så finns på vissa modeller att man trycker på F10 för att komma åt partitionen med återställning. Detta gör man precis efter start, innan windows har laddats.
Borde stå i din manual vilket som gäller för din dator. Är den dessutom yngre än 3 år så kan du ringa supporten på Fujitsu Siemens.At sedan be någon om att tipsa om var man laddar ner en piratkopia på XP i ett forum som har vissa riktlinjer de följer är nog mer än lite dumt. 🙂
ÄR det en Fujitsu så borde du ha cdskivor som följde med datorn vid inköp. Har du inga så kostar XP oem under tusenlappen.
@r_o_n 37407 wrote:
Jag har då aldrig hört talas om en resetknapp på en dator. 🙂
Men på HP så finns på vissa modeller att man trycker på F10 för att komma åt partitionen med återställning. Detta gör man precis efter start, innan windows har laddats.
Borde stå i din manual vilket som gäller för din dator. Är den dessutom yngre än 3 år så kan du ringa supporten på Fujitsu Siemens.At sedan be någon om att tipsa om var man laddar ner en piratkopia på XP i ett forum som har vissa riktlinjer de följer är nog mer än lite dumt. 🙂
ÄR det en Fujitsu så borde du ha cdskivor som följde med datorn vid inköp. Har du inga så kostar XP oem under tusenlappen.
jag köpte den i blocket fick ingenting så det därför ja på hp funkar den då borde göra så på alla lite dumt utav dom som inte har vet du nånstans man kan ladda ner windows vista men på rätt sätt jag har serie nummer under bärbaran
@volvo-s60 37408 wrote:
jag köpte den i blocket fick ingenting så det därför ja på hp funkar den då borde göra så på alla lite dumt utav dom som inte har vet du nånstans man kan ladda ner windows vista men på rätt sätt jag har serie nummer under bärbaran
och att vem orkar vänta till måndag när man kan lösa det på annat sätt fins det ingen data proffs som kan hjälpa mig
@volvo-s60 37409 wrote:
och att vem orkar vänta till måndag när man kan lösa det på annat sätt fins det ingen data proffs som kan hjälpa mig
Välj rätt forum isf…kolla på FB
Du kan ju inte lösa det, annars hade du ju inte frågat, lr?Ska man följa reglerna så funkar det faktiskt dåligt med nerladdade windows, testade själv medans jag väntade på cd-skivor från HP. Gick inte att regga det ens med min riktiga licensnyckel…
@r_o_n 37410 wrote:
Välj rätt forum isf…kolla på FB
Du kan ju inte lösa det, annars hade du ju inte frågat, lr?Ska man följa reglerna så funkar det faktiskt dåligt med nerladdade windows, testade själv medans jag väntade på cd-skivor från HP. Gick inte att regga det ens med min riktiga licensnyckel…
Det är därför man ser till och bli datornörd så man kan ta sig förbi Windows Genuine activation som är en riktig plåga.
Ska du formatera en bärbar dator ser du till att säkerhetskopiera dina filer till antingen bra skivor eller externa hårdiskar.
Om du behöver windows xp så söker du på google. Tyvärr är det sant.
För att formatera en dator stoppar man i en skiva med ett operativsystem och väntar på att det ska stå: BOOT FROM CD PRESS ANY KEY.
Sen följer man anvisningarna i installationen och väljer FORMATERA ICKE LÅNGSAM METOD. För en XP-installation ska ta långt tid så att hårdisken blir ren och fin.Är inte din XP-version på Svenska, då får du stå ut med en grammatiskt korrekt engelsk version där du aldrig får ett felmeddelande om att datorn är helt dum i huvudet. Lite synd blir det i Firefox då rättstavningen lutar åt Engelska, men det är inte Svenska vi har problem att skriva eller?
Sen kan du alltid ringa din kusin eller brorson som är så mycket bättre på datorer än vad du själv är som garanterat kan hjälpa dig.;)
Lycka till där ute i havet.
I vistas installation ser det ut lite som windows, både mus och tangentbord används. Formateringen döljer sig bakom en drop-downmeny. I XP är det mer åt doshållet och där använder man tangentbordet.
Man ska vid alla installationer av operativ undvika snabbformateringen. Även om det kan ta ett halvt dygn för en disk på 1TB.
Valideringen är lätt att kringgå, efter installation. Det som finns nu klipper valideringen på både operativ och officepaket. Sök även där på google.
Håller man sig fortfarande inom regelverket för forumet?
@r_o_n 37436 wrote:
I vistas installation ser det ut lite som windows, både mus och tangentbord används. Formateringen döljer sig bakom en drop-downmeny. I XP är det mer åt doshållet och där använder man tangentbordet.
Man ska vid alla installationer av operativ undvika snabbformateringen. Även om det kan ta ett halvt dygn för en disk på 1TB.
Valideringen är lätt att kringgå, efter installation. Det som finns nu klipper valideringen på både operativ och officepaket. Sök även där på google.
Håller man sig fortfarande inom regelverket för forumet?
Det är mest att du ska låta bil att distrubera länkar för upphovsskyddat material och inte disskutera allt för djupt i sakerna så att du uppmanar folk. Du får inte heller guida folk till att hitta materialet.
§8 Piratkopiering
Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material. All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.Sen får du inte gå runt och säga att du äger upphovsrättsskyddat material för då får du smisk.
Jag äger Windows XP Black edition btw. Väldigt fint att slippa allt onödigt som spel och dll-filer man aldrig kommer använda. Tog endast 500 MB och sköter sig väldigt snyggt.
Och givetvis är det helt lagligt att ladda ner Windows XP-skiva om man redan äger originalskivan samt en hederlig nyckel. Så skaffa Windows XP Black Edition om du är trött på Windows CP-edition.Nu har jag brottom så hinner inte läsa igenom hela tråden men kända att detta kanske blir rätt iaf 🙂 En guide som jag brukar följa när jag formaterar mina xp datorer:
Hur du formaterar om datorn, även för nybörjare! Endast Windows XP! – MoppeNet Forum -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.