Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Hur långt kommer man med 250MB datatrafik?
-
AuthorPosts
-
tja
jag funderar på att köpa Iphonen med Imidi,
Ringa: 250min/mån -> Lagom
SMS 250st/mån -> använder inte en tredjedel
datatrafik: 250mb/Mån, -> vet inte hur mycket man lär använda
Iphonen: 2695kr -> Billigtmin fråga är, 250mb, hur snabbt använder man upp det igentligen då man surfar å så? (På iphonen)
saxat från nån peters prylblogg på aftonbladet
• Youtube – ett klipp på Youtube på 3,23 min är 3 MB – tio klipp är hela dagsransonen
• Uppdatera vädret på fem platser = 3 KB/gång
• Kolla fem aktiekurser = 5 KB/gång
• Hitta Globen i Stockholm på Google Maps = 63 KB
• Få vägbeskrivning från Täby till Stockholm i Google Maps= 370 KB
• Surfa in på Aftonbladet.se, mobilversionen=117 KB
• Hämta e-post= 3-5 KB/mejl plus eventuella bilagor. En bifogad pdf är i snitt 2 MBLäs hela här AFTONBLADETS PRYLBLOGG – Telia har inte förstått hur en Iphone fungerar
Om man enbart har 100/250 Mb att förbruka i månaden kanske man inte bör surfa in på YouTube 10 ggr om dagen. Det är väl ganska uppenbart att man bränner av kvotan på ett bräde då. Vill man titta på YouTube-klipp i mobilen kan man ju faktiskt använda sig av Wlan. Åtminstone i städerna finns det allt som oftast öppna wlan, antingen tillhandahållna av Telia/Condeco/McDonals, eller bara personer/företag som kör okrypterat fortfarande.
Men visst, vill man kunna kolla mailen hela tiden på mobilen rinner det säkerligen iväg om man får mycket bilagor, det är ju tyvärr nackdelen.
Det som oroar mig är att GPS:en kommer kosta att använda. Särskilt som jag planerar att inte ta full fri surf, utan enbart webbläsar-surf.
jag kommer skaffa fast pris + fri surf (man måste inte ha iMini/Midi/Maxi…)
det kommer kosta mig 798kr/månad och 3320 för luren (bunden 24månader)
i fastpris ingår 3000sms och helt fria samtal.Mitt tips:
1 räkna ut hur många minuter du ringer upp någon/månad
2 räkna ut hur många sms du skickar varje månad (i snitt)
3 jämför alla abonemang mot fastpris+fri surf (500+199) och se om det lönar sig att skaffa nångonting annat.tänk på att iMini/iMidi/iMaxi EJ går att kombinera med fri surf
Vart läser du att det inte går att kombinera med Fri Surf? Jag antar att du syftar på 99kr/mån då. Det går hur som helst alldeles utmärkt att köra Fastpris och surfa fritt för 199kr/mån.
Tror ni Telia kan spärra så att efter 250mb internet användning så kan ma ninte använda mer?
Eller kanske något program?
iMini/iMidi/iMaxi har en MB-kvot, surfar man utöver den gränsen så börjar det kosta max 9kr/dag
Du kan fortfarande teckna Fastpris som gör att du får surfa obegränsat för 199kr/mån!!
mm men blir för dyrt då….
500kr/Mån för sj kortet är bara det over price, min student ekonomi tillåter inte 199kr till 😛 speciellt inte då jag redan har ett kort från TRE som jag betalar på.
@rolle 5653 wrote:
ok å under de 9kr/Dagen får man surfa för hur mycket man vill?
– ifall man inte använder telefonen alls någon dag, måste man ändå betala de där 9kr?
nänä det behöver du inte göra, men problemet med odm här “9 kronorna” är att dom inte gäller iphone eftersom iphone har en egen webläsare (safari). För att få surfa för max 9 kr per dyg måste du surfa genom surfport, vilket telias egen lilla otrevlia lösning.
Om du kör Mini/Midi/Maxi får du surfa fritt för maximalt 9 kr/dag, oavsett applikation.
jag gör så här ist.
köper telefonen/kortet på avbetalning, men tar det billigaste kortet.
sen väntar jag tills man kan låsa upp den, å då sätter jag i mitt TRE kort ist.
å¨skaffar fri suft från dom ist.kostar 3kr/dagen, blir typ 90kr/mån – mycket billigare än Telia.
@antiz 5695 wrote:
nänä det behöver du inte göra, men problemet med odm här “9 kronorna” är att dom inte gäller iphone eftersom iphone har en egen webläsare (safari). För att få surfa för max 9 kr per dyg måste du surfa genom surfport, vilket telias egen lilla otrevlia lösning.
Nu har du väll ändå fel? Maxtaxan på 9kr är för all datatrafik för iMini/iMidi/IMaxi. Det du pratar om är vad telia har haft sedan innan iPhonen lanserades.
Saxat från Telia.se
Till din iPhone 3G kommer du att kunna beställa något av våra tre speciellt anpassade abonnemang. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn.
Efter det att man har använt upp sina fria Mb kommer telia att ta 20kr/Mb betalt, men med en maxtaxa på 9kr/dag. Så om du laddar hem knappt 0,5Mb så har du nått maxtaket för den dagen och kan då surfa hur mycket du vill och det kommer bara kosta dig 9kr för den dagen.
vet någor hur mkt dataminne det tar om man går in på App store eller iTunes??
vart slår man på/stänger av 3g så man bara använder wi-fi när man är hemma?
Detta är en iPhone, då kan du inte göra några inställningar om du trodde det. Svaret är med andra ord att det verkar inte gå.
Kan ju alltid kolla manualen annars. Nej just det, det medföljde ingen. Men kolla länken till användarguiden i Safari. Nej just det, länken fungerar inte.
Kan meddela att jag sedan lunchtid har förbrukat 30MB. Lär ju inte gå åt så mycket när nyhetens behag väl har lagt sig, men iaf.
@tjofras 5741 wrote:
Nu har du väll ändå fel? Maxtaxan på 9kr är för all datatrafik för iMini/iMidi/IMaxi. Det du pratar om är vad telia har haft sedan innan iPhonen lanserades.
Efter det att man har använt upp sina fria Mb kommer telia att ta 20kr/Mb betalt, men med en maxtaxa på 9kr/dag. Så om du laddar hem knappt 0,5Mb så har du nått maxtaket för den dagen och kan då surfa hur mycket du vill och det kommer bara kosta dig 9kr för den dagen.
Men om man då inte väljer iMini/iMidi/iMaxi och kör exempelvis Telia till vänner och väljer att inte köra med fastpris 199:-, är det ändå max 9 :- per dygn som gäller? Jag har mycket svårt att tro det…men det vore ju bra!
Förtydliga vad? Det är en maxtaxa på 69 kr/dygn, det vill säga 69 svenska riksdaler som du blir avgiftsbelagd varje 24h-period enligt kalendern.
9 kr/dygn gäller, som sagts nu 500 ggr, enbart med i-abonnemangen, eller om du surfar via SurfPort, som, enligt Telia, inte går att använda sig av på detta sätt med iPhone.
@mysticum 6107 wrote:
Förtydliga vad? Det är en maxtaxa på 69 kr/dygn, det vill säga 69 svenska riksdaler som du blir avgiftsbelagd varje 24h-period enligt kalendern.
9 kr/dygn gäller, som sagts nu 500 ggr, enbart med i-abonnemangen, eller om du surfar via SurfPort, som, enligt Telia, inte går att använda sig av på detta sätt med iPhone.
Tackar vänligast för ditt ödmjuka svar. :rolleyes:
Nu hittade jag informationen på den här sidan:
https://www.tewss.telia.se/files/TSP1129_TeliaMobil_priser_16juni.pdfUnder rubriken datatrafik längst ner framgår det vilka taxor som gäller och om man dessutom läser det finstilta nr 26 ute i kanten så ser man ju att det är precis så som du skriver att det bara gäller om man surfar via Surfport.
Beklagar så hemskt mycket att jag inte hittade det från början och var tvungen att ställa en så synnerligen korkad fråga…:confused:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.