Hur mycket är egentligen 3GB?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Operatörer & abonnemang Hur mycket är egentligen 3GB?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 39

Hej!

Jag ska i dagarna beställa Halebop Surf Plus till mitt Halebop abbonemang då jag lyckats få tag i en Iphone 4 ! Som ni säkert vet är det 6Mbit/s som gäller upp till 3GB i månaden för 99kr. Efter 3GB sänker dom automatiskt hastigheten till 120kbit/s. Detta tycker jag verkar som en fair deal. Eller?

Räcker det med 3GB om man som mig, en medelmåttlig surfare, planerar att kolla: aftonbladet, facebook, youtube, och ladda hem nån kul app då och då?

Sen till följdfrågan.

Om det nu visar sig att man går från medelmåttlig surfare till hardcore surfare och överskrider sina 3GB, hur slött kommer det då bli med 120kbit/s. Helt hopplöst? Eller kommer det fortfarande att gå att kolla aftonbladet/youtube men med visst tålamod?

Har liksom lite svårt att greppa om detta då jag aldrig använt min mobil till att surfa med förut.

Alla svar uppskattas! 🙂

//Sigge

SNappz
    Member
    Post count: 30

jag gör i princip samma saker som dig.. du ska få se specifikation på min första faktura ang användandet av internet när jag fick min iphone 4.. då är jag ny Iphone användare och ville testa massa roliga appar.

Surfar konstant på facebook och msn då och då, jag ligger mellan 5 och 50mb om dagen

datatrafik.png

Den 3:e Augusti fick jag min Iphone och därefter ser du mitt användande fram till och med 11:e augusti

Totalen hamnade då på 911mb totalt den månaden

och månaden efter hamnade jag på 933mb

Så 3gb kommer du garanterat klara dig på (:

Och SKULLE du hamna över så är det garanterat i slutet av månaden och det kostar dig ju inget extra utan bara till begränsad hastighet..

Du kanske kommer ihåg hur det var att surfa på ett gammalt 56k modem? detta är alltså dubbelt så snabbt som det, inte för att modemet av direkt snabbt men aah, du förstår, folk spelade på en sådan internet uppkoppling så lite facebook surfade klaras av med lite tålamod 🙂

Hoppas det var te nån nytta

WreckSigge
    Member

Tack för det utförliga svaret SNappz! Känner mig genast lugnare 🙂 Får bli att beställa med en gång och köra igång med surfandet!

SNappz
    Member
    Post count: 30

Det var så lite 🙂

Lycka till med nya abonnemanget och hoppas du blir nöjd 🙂

WreckSigge
    Member

Hej igen! En liten fundering bara, hur mycket datortrafik tar egentligen GPS:en? Säg att man ska ut på en liten resa som tar X antal timmar. Bränner man mycket av sin buffert då?

muffins
    Member
    Post count: 1906

@wrecksigge 80305 wrote:

Hej igen! En liten fundering bara, hur mycket datortrafik tar egentligen GPS:en? Säg att man ska ut på en liten resa som tar X antal timmar. Bränner man mycket av sin buffert då?

Beror på. Kör du med Offline-kartor, dvs att kartorna redan finns på mobilen så kostar det dig 0 SEK sammanlagt, för då behöver du inte hämta hem kartor över nätet med din telefon.

WreckSigge
    Member

Okej! Men säg att man har kartorna inlagda, borde den ändå inte ligga och streama för att hela tiden uppdatera så den har koll på vart du är? Eller menar du att det är just kartuppdateringen som tar mycket bandbredd?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

GPS i med app som har förinstallerade kator (Tomtom Navigon iGO) behöver inte internet trafik alls. GPS är en antenn, altså mottagare. Den sänder inte ut signal, den tar emot signal från flera sateliter och på detta vis uppdaterar sin position

muffins
    Member
    Post count: 1906

@wrecksigge 80307 wrote:

Okej! Men säg att man har kartorna inlagda, borde den ändå inte ligga och streama för att hela tiden uppdatera så den har koll på vart du är? Eller menar du att det är just kartuppdateringen som tar mycket bandbredd?

Kartor tar upp bandbredd, utifall man använder sig utav online-kartor.
    Dvs du hämtar information (kartor) i realtid från nätet.

Har du kartorna redan på telefonen s.k offline-kartor så används enbart gps-signalen för att visa vart du befinner dig.
    GPS med offlinekartor = Kostar ingenting.
    Online-kartor = Använder sig utav din operatörs anslutning för att komma ut på nätet och hämta kartor och därmed kostar bandbredden.

WreckSigge
    Member

Då får jag tacka så mycket för dom svaren 🙂 !

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.