identifiera bootrom för upplåsning/JB

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak identifiera bootrom för upplåsning/JB

Viewing 19 posts - 1 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Member
    Post count: 95

har serial med 3-4-5 digits 942 och iboot version 359.3, är jailbreakad och upplåst utan problem, kan startas om osv utan problem, är ett halvår gammal.

Vill nu lista ut om en annan iPhone är upplåsningsbar, men när jag söker sägs det att serial 3-4-5 digits >942 och iboot version 359.x är ej fullt jailbreakningsbara om ni förstår hur jag menar

Någon som vet hur identifiera om nytt eller gammalt bootroom?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

En tethered jailbreak får endast 3Gs’er med den nya bootromen. Är din iphone tillverkad efter vecka 39 så har den förmodligen den nya bootromen och det finns ingen lösning till det för tillfället. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx)

Notera ordet ‘förmodligen’

Olliver
    Member

Ok tack!
    Då stämmer inte den metoden, jag har serial xxx42xxxxxx vilket nog stämmer ungefär när jag fick telefonen MEN den är alltså både jailbreakad och upplåst.

Freebo
    Member

Ja din 3GS kunde jailbreakas på fw 3.1.2 fram till ca. 4/2 innan Apple slutade signera/godkänna 3.1.2 (& 3.13 släpptes)

bad_baboon
    Member
    Post count: 71

har en upplåst 3Gs tillverkad v 41
    vågar jag jailbreaka?
    tänker främst på att jag vill ta bort jailbreaken ( om det nu går) ifall det visar sig att min lur har den nya boot rommen..

går det?

Freebo
    Member

Baboon, vill du ta bort jailbreaket så återställer du bara telefonen i iTunes. Söker du i forumet på iboot så hittar du efter ett tag en metod för att ta reda på vilken version av bootromen du har. Så slipper du JBa i onödan.

bad_baboon
    Member

jo visst.. men Olliver här hade iboot version 359.x och ändå kunde JB och starta om luren utan problem.
    så verkar vara en chansning för min del oavsett. Eller har jag missuppfattat er båda 🙂

cheers

Freebo
    Member

så länge du har 359.3 och inte 359.32 så är det lugnt

.32=tethered jb/nya bootromet

bad_baboon
    Member

@freebo 59690 wrote:

så länge du har 359.3 och inte 359.32 så är det lugnt

.32=tethered jb/nya bootromet

Freebo det visade sig efter mycket om och men att min iboot är av version 359.3 🙂

visst är det bara att JB OS 3 för att sedan ge sig på JB av iOS 4 ?

eller är det kört nu? kör itunes 9.2

cheers

Freebo
    Member

@bad_baboon 69243 wrote:

Freebo det visade sig efter mycket om och men att min iboot är av version 359.3 🙂

visst är det bara att JB OS 3 för att sedan ge sig på JB av iOS 4 ?

eller är det kört nu? kör itunes 9.2

cheers

359.3 = bra
    359.3.2 = dåligt

:laugh:

Du kan JBa med PwnageTool 4.0.1

Dag
    Member
    Post count: 57

iphone 3gs, 359.3 , xxx41xxxxxx
    tidigare:
    3.1.2 + blackra1n
    3.1.3 + spirit
    nu:
    4.0

If you have a Jailbroken iPhone 3GS with the OLD BOOTROM and you DID NOT use Spirit to jailbreak then you can create the ipsw with PwnageTool 4.0 and restore with your jailbroken recovery mode.

Alltså kan jag inte jailbreaka? Inte ens om jag går tillbaka till 3.1.2?

Freebo
    Member

Dag, om du sparat SHSH för 3.1.2 så kan du återstālla till 3.1.2 igen och uppdatera till 4.0 och jailbreaka med t.ex. PwnageTool 4.0.1

Dag
    Member
    Post count: 57

@freebo 69267 wrote:

Dag, om du sparat SHSH för 3.1.2 så kan du återstālla till 3.1.2 igen och uppdatera till 4.0 och jailbreaka med t.ex. PwnageTool 4.0.1

Oj, tack för det snabba svaret! Ska genast prova!

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@dag 69269 wrote:

Oj, tack för det snabba svaret! Ska genast prova!

Ps. glöm inte att jailbreaka med redsn0w/pwnagetool först när du är på 3.1.2, annars kan du inte uppdatera till en custom 4.0 ipsw.

bad_baboon
    Member

@freebo 69260 wrote:

359.3 = bra
    359.3.2 = dåligt

:laugh:

Du kan JBa med PwnageTool 4.0.1

Låt oss se om jag har uppfattat dig rätt Freebo,,

Jag kan alltså, med min factory unlocked och aldrig JB 3.1.2 med FW 05.11.07 & iBoot 259.3, JBa med PwnageTool 4.0.1 direkt.. utan att behöva göra något innan???

om så är fallet har jag varit en lyckliga man länge utan att ha vetat om det 🙂

Freebo
    Member

@bad_baboon 69304 wrote:

Låt oss se om jag har uppfattat dig rätt Freebo,,

Jag kan alltså, med min factory unlocked och aldrig JB 3.1.2 med FW 05.11.07 & iBoot 259.3, JBa med PwnageTool 4.0.1 direkt.. utan att behöva göra något innan???

om så är fallet har jag varit en lyckliga man länge utan att ha vetat om det 🙂

Summary: Currently, PwnageTool only works on previously jailbroken 3GS devices with the old bootrom. (Din kan jailbreakas med Blackra1n så CHECK på det)
    If you have a Jailbroken iPhone 3GS with the OLD BOOTROM and you DID NOT use Spirit to jailbreak then you can create the ipsw with PwnageTool 4.0 and restore with your jailbroken recovery mode. (CHECK)
    If you have an iPhone 3GS with the NEW BOOTROM this is NOT supported by PwnageTool 4.0 (CHECK)

Så svaret är JA men JBa den med Blackra1n först

bad_baboon
    Member

JB 3.2.1 med Blackra1n Check 🙂
    fick ASL.dll error lösningen blev att placera Blackr1n.exe i c:Program FilesCommon FilesAppleApple Application Support

Inväntar access till en MAC för JB med PwnageTool 4.01

Olliver
    Member

du kan köra sn0wbreeze 1.6.1 via Windows också

bad_baboon
    Member

@olliver 69761 wrote:

du kan köra sn0wbreeze 1.6.1 via Windows också

läste ngn stans att en del fick problem med synk/återställning av sin data och fick börja om som en ny telefon.

Viewing 19 posts - 1 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.