Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › "Inget SIM-kort installerat"
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag har sedan ett par år tillbaka varit en lycklig iPhone-ägare, men har nu stött på ett problem med min iPhone 3G; varje gång efter att ha låst upp SIM-kortet säger den att mitt SIM-kort inte är installerat, vilket därigenom stänger av SMS- och telefonfunktionerna. Jag har läst andra forumtrådar om folk som haft liknande problem med sin telefon, men jag har aldrig riktigt fått någon klar lösning på mitt problem. Nedan står lite information och historia om min iPhone som kan tänkas vara hjälpsam:
I somras blev telefonen vattenskadad, vilket orsakade att den på egen hand stängde av sig så fort den försattes i viloläge. Detta kunde jag temporärt förhindra genom att spruta in antioxiderande elektronikspray i USB-anslutningsjacket, samt i SIM-kortshålet. Jag tvingades ändå senare lämna in den på lagning. Efter att den lämnats in fungerade den utmärkt igen. För 5 månader sedan bytte jag operatör och bytte från kontantkort till abonnemang. För att det nya SIM-kortet skulle fungera var jag tvungen att uppdatera programvaran till iOS 4 – något som jag tidigare undvikit på grund av undersökningar om att iPhone 3G blev segare av programvaran. Min telefon blev inte märkbart segare till en början, utan segheten kom först ett par månader senare (knappt märkbar, dock; lite segare och inte lika responsivt tangentbord som tidigare var de största bieffekterna).
För ett litet tag sedan upptäckte jag att mina 3G-nät- och telefonfunktioner försvann lite då och då. Spalten i det vänstra hörnet där operatörnamnet brukar synas ersattes då och då med “Söker”. Som en följd av detta tog jag ut SIM-kortet och stoppade sedan in det igen. Då fungerade telefonen i ett par dagar till innan detta fel uppstod igen. Efter några dagar ersattes “Söker” med “Inget SIM” och meddelandet “Inget SIM-kort installerat”, det som man vanligtvis får när man tagit ut kortet, dök upp. Så jag utförde samma procedur igen: tog ut SIM-kortet, kollade så att inget damm fastnat i SIM-kortshålet, och stoppade in det igen. Nu fungerade alla funktioner i runt 8 timmar innan jag var tvungen att ta ut-och in kortet igen. Tiden då jag faktiskt kunde använda min iPhone som en telefon förminskades successivt. Detta ledde till att jag uppdaterade den till den senaste programvaran, iOS 4.2, i hopp om att tidigare problem för iPhone 3G (med iOS 4) skulle rättas till. Detta förvärrade snarare situationen; så fort jag stoppade in kortet kom texten “Inget SIM-kort installerat” direkt. Så jag försökte återställa den via iTunes. De två första återställningarna kunde inte genomföras helt, medan det tredje gjorde så att iTunes “inte kunde läsa av maskinvaran”. På det fjärde försöket genomfördes återställningen utan felmeddelanden från iTunes, men det ursprungliga problemet återstod.
Jag vill helst ha gjort allting jag kan göra innan jag lämnar in själva telefonen på lagning eller får ett nytt SIM-kort av min operatör, och jag undrar om ni har några förslag på vad mitt problem kan bero på och vad jag kan göra åt det/dem? Kan det vara vattenskadan (orsakad av saltvatten) som aldrig riktigt reparerats, eller kan det bero på något annat? Jag tror inte att jag någonsin överhettat den. Telefonen är köpt via ett företag, vilket gör att jag inte har någon självrisk eller annan form av försäkring på den. Alltså skulle jag behöva betala fullt pris för en ny. iPhone 3G är den bästa telefon jag någonsin haft; jag vill inte att den ska sluta fungera på grund av ett dumt misstag orsakat av mig själv, haha!
Tack på förhand!
Prova med nytt simkort.
Rengörning av kontaktytan för simkort kan rekomenderas också
Troligt är att oxidering byggts upp kring komponenter (blir så efter vattenskada) och de börjar tappa kontakt med logikkortetOK, tack! Jag ska rengöra SIM-kortet och se ifall det blir en förändring. Om inte, får jag fråga min operatör om nytt SIM-kort. Och, ja, det verkar som det det har skett oxidationer på komponenterna. Det brukar ske en tillfällig förbättring när jag behandlar den med anti-oxidationsmedel, men att skadan beror på saltvatten gör det nog svårt att hindra den kemiska processen (utan att plocka isär den och göra en rejäl städning). Jag behandlade den senast igår, och den fungerar längre nu utan att jag behöver ta ut kortet (effekten lär nog avta någon dag senare, om jag känner till mönstret rätt, heh).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.