IP-adress på datorn vid användning av iphone som modem

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone IP-adress på datorn vid användning av iphone som modem

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

Hej,

När man använder IPHONE som modem till datorn, så blir datorn tilldelad en “intern” adress ifrån 192.168.20.x -spannet.

Denna adress krockar tyvärr med vårat företags nätadresser, vilket gör att det fungerar dåligt att använda telefonen som modem och sedan köra VPN till vårt nät.

Finns det något sätt att ändra det adress-span som IPHONE delar ut vid tethering/internetdelning? Till exempel till 192.168.40.x eller liknande?

mvh

Martin

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Det ska gå att kunna ändra spannet på ip-adresser men jag har inte sån kunskap.
    Om du tethrar internet via USB-sladden så ska du inte få ett ip. Använder du pdanet eller liknande?

mati
    Member

Hej,

Det är inte jag som använder det utan en kollega till mig (jag jobbar på it, så därför kom frågan till mig).
    Han har testat att koppla både via usb och BT och får 192.168.20-adress på båda. Han kör bara internetdelning direkt, inga andra applikationer.
    Inte delar väl Telias 3G ut 192-adresser?

Någon kunnig som har möjlighet att testa att koppla dator-iphone och sedan kolla vad ni får för ip? (jag kör tyvärr inte iphone och mac själv)

mvh

Martin

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Nej Telias 3G-adresser ligger på 200-spannet så det 192-numret du får upp är ett lokalt ip mellan router och PC.

Jag vet inte om du jailbreakat din iPhone men om man har SBsettings så kan man snabbt och enkelt kolla vilket ip man har mot 3G och vilket ip man har mot wifi.

Och för att hjälpa dig lite på traven:
    [ATTACH]423[/ATTACH]
    Mitt wifi ip är inte den samma som mitt dataip.

mati
    Member

Ok tack.

Då måste det, trots allt, vara telefonen som delar ut adressen via usb(inga routers eller liknande inblanadade och telefonen är orginal).

Jag får försöka söka vidare och se om jag kan hitta något sätt att ändra spannet den delar ut (om någon vet hur man gör får de gärna dela med sig av det i den här tråden).

Tack för hjälpen.

mvh

Martin

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.