Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Iphone 3Gs – min sorgliga historia
-
AuthorPosts
-
hejsan, mitt första inlägg här.
Det gäller min grabbs 3Gs med version 4.2.1
En fråga först, vad är skillnaden mellan “jailbreak” och att “låsa upp”?
Här är min story:
Ber om tips och kloka råd i ett dilemma min familj hamnat i.
Vi köpte en iPhone 3Gs för 3000 kr till vår 12-årige grabb Kalle via annons på Blocket den 4 januari i år. Han hade tjatat i ett halvår och betalade själv en del med hela sin veckopeng, 1000 kr. Jag tyckte jag hade kommit på en smart idé att köpa en begagnad iPhone för ett beskedligare pris än en ny som kostar alldeles för mycket för en 12-åring. Jag tyckte jag gjorde en mängd säkerhetskontroller innan jag satte mig i bilen till Stockholm där affären skulle göras upp vid lunchtid den 4 januari.
Mannen jag köpte av verkade reko, klädd i kostym, sade sig ha egen butik inom mobiltelefoni, visade ett garantibevis för telefonen i fråga och jag hade kollat hans hemadress via det telefonnummer jag ringde upp honom på. Ett barn hade svarat, en familjefar således… Det mesta verkade tryggt. Tyckte jag.
Problemet var att telefonen var låst till operatören 3. Jag ringde Comviq direkt på väg hem från Stockholm och fick beskedet att det inte var mycket att göra åt, vi skulle tvingas byta och ha 3 som operatör (i stället för Comviq som jag varit nöjd kund hos sedan 1997).
Allt var dock frid och fröjd och tiden gick.
Efter två månader slutade telefonen att fungera. Den 2 mars närmare bestämt. Jag kontaktade 3 som meddelade att telefonen (IMEI-numret) var anmäld stulen till dem, de hade därför stängt Kalles abonnemang. Vi blev chockade, och jag kände mig som tidernas idiot. Men värst var det förstås för Kalle.Jag gjorde en polisanmälan samma kväll. Dels var det en anmälan mot mannen som sålt telefonen till mig, dels en anmälan mot mig själv (detta var ju stöldgods uppenbarligen). Men polisen meddelade direkt att dom hade ingen polisanmälan på själva stölden, det aktuella IMEI-numret fanns inte i deras databas. Därmed kunde dom inget göra, annat än upprätta en anmälan om bedrägeri, inte stöld. Jag frågade om jag inte ändå skulle komma in med telefonen till dem, men det ville dom absolut inte. “Den telefonen är inget stödgods” (ingen anmälan – ingen stöld, tydligen med polisens logik). “Men vad ska vi göra då?” frågade jag. Något häpen, minst sagt, blev jag av att polisassistenten rekommenderade att jailbreaka den. “Det finns hemsidor på nätet som beskriver hur man gör…”.
Det vill vi inte svarade jag, “det är ju stöldgods!”. Inte enligt vårt sätt att se det, blev svaret. Nåväl, jag ville inte ens tänka den tanken, och inte använda en stulen telefon som någon annan ägde och saknade. Jag har sedan den 2 mars varit i kontakt med 3 för att försöka lösa detta. Jag har bett och bönat att dom ska ta kontakt med ägaren och fråga om han (det är en han) vill komma i kontakt med mig. Han kanske vill ha tillbaka telefonen, och vi kan även tänka oss att köpa loss den av honom (max 2000 kr). Problemet är att 3 inte lyckas få kontakt med honom. Han svarar inte på de telefonnummer som han står på. 3 har även skickat SMS till honom men ingen kontakt. Jag pratade med 3 alldeles nyss igen. Dom bara “beklagar”…
Dödläge alltså. Vi har en iPhone 3Gs som ingen har polisanmält stulen, däremot anmält till operatören 3 som stulen varvid 3 stängt abonnemanget. Polisen vill inte ha telefonen. Uppenbarligen har den rätte ägaren inte heller något intresse av att få den tillbaka. Vi har den, den går att surfa på och jag bedömer som att så här kommer det att förbli.
Så. Nu. Kan man låsa upp en låst telefon? Eller är det “jailbreaka” jag menar egentligen? Vad säger ni alla kloka erfarna på detta fantastiska forum?
Vad hade ni gjort?Vad jag inte fattar är att 3 har spärrat telefonen utan en polisanmällan ?
De måste nog ha en för att spärr den.
I övrigt kan jag säga att en IMEI spärrad telefon inte går att låsa upp.
(Den fungerar säkert prima utanför skandinavien)
Jag tycker att du ska kontakta 3 och säga att telefonen inte är stulen då den inte är polisanmäld och så vida finns det inget skäl att spärra den.Du har ju adressen till IDIOTEN som sålde den till dig, köp ett brännbollsträ och ta med dig några kompisar.
Jag blir så förbannad !!
I övrigt kan du kolla m killarna här -> Lås upp din Låsta Iphone , de kanske kan hjälpa dig.
Hmm. Nu ger ni två helt olika svar eller?
Esmir säger, “går inte”, medan du ändå ser en möjlig utväg?Jag har också svårt att förstå varför Tre har spärrat telefonen utan en polisanmälan. Har Tre förklarat varför dom har spärrat den, på vilka grunder. Vem hade anmält den stulen till dom?
Gör då så här prata med ngn på 3 och säg att det INTE finns ngn polisanmälan på telefonen och att dom ÄR skyldiga att KOLLA med polisen ang detta OM det inte fungerar så lämna in telefonen som “upphittad” eftersom INGEN verkar vilja ha telefonen så kommer din son att få den efter en viss tid “kommer inte ihåg hur länge” Och då ÄR han den LAGLIGE ägaren av telefonen och då MÅSTE 3 låsa upp den ….Lycka till
är det så? Är du helt säker?
Jag försöker komma i kontakt med min poliskontakt för att kolla om det kommit in någon anmälan de sista två veckorna. Jag gissar att det inte gjort det. I så fall blir Kalle på sikt den laglige ägaren??
Jag har även skrivit till 3 om det ni just tipsade, “hur kan ni veta att den är stulen utan polisanmälan”?
PS
@whywhy99.Jag vet inte om jag vet det. Jag rinde numret i annonsen och bedragaren svarade, ja. Jag kollade numret via Eniro och fick det knutet till en adress och ett namn i Bandhagen. Gott, tänkte jag. Gottja!
Den här infon delgav jag polisen men dom lade ner anmälan ändå. Det går inte att identifiera bedragaren skrev dom kort o gott. Jag tänker fråga om dom kollade upp den där adressen och namnet som numret stod på i Bandhagen. Men jag frukar att detta var en driven skojare. Mycket driven. Jag föreslog nämligen att komma hem till honom för att göra upp affären, “jag har ju adressen här”, men det ville han inte. Det “passade illa”. Nu i efterhand kan jag misstänka att den attityden kom av att han inte alls var den person som numret stod på. Han kanske använde ett stulet SIM-kort..6295gl:
Det får jag inte veta, “sådant uppger vi inte”, säger 3. Och det kan jag väl kanske förstå. Men dom borde göra mer än dom gör för att nå och få besked av mannen. Och duckar han tycker jag att då ska dom banne mig låsa upp telefonen…Jag har sagt att det inte går då det är olagligt att byta IMEI nr på telefoner !
Så det whywhy:s länk erbjuder är olagligheter?
@eone 89607 wrote:
är det så? Är du helt säker?
Jag försöker komma i kontakt med min poliskontakt för att kolla om det kommit in någon anmälan de sista två veckorna. Jag gissar att det inte gjort det. I så fall blir Kalle på sikt den laglige ägaren??
Jag har även skrivit till 3 om det ni just tipsade, “hur kan ni veta att den är stulen utan polisanmälan”?
PS
@whywhy99.Jag vet inte om jag vet det. Jag rinde numret i annonsen och bedragaren svarade, ja. Jag kollade numret via Eniro och fick det knutet till en adress och ett namn i Bandhagen. Gott, tänkte jag. Gottja!
Den här infon delgav jag polisen men dom lade ner anmälan ändå. Det går inte att identifiera bedragaren skrev dom kort o gott. Jag tänker fråga om dom kollade upp den där adressen och namnet som numret stod på i Bandhagen. Men jag frukar att detta var en driven skojare. Mycket driven. Jag föreslog nämligen att komma hem till honom för att göra upp affären, “jag har ju adressen här”, men det ville han inte. Det “passade illa”. Nu i efterhand kan jag misstänka att den attityden kom av att han inte alls var den person som numret stod på. Han kanske använde ett stulet SIM-kort..6295gl:
Det får jag inte veta, “sådant uppger vi inte”, säger 3. Och det kan jag väl kanske förstå. Men dom borde göra mer än dom gör för att nå och få besked av mannen. Och duckar han tycker jag att då ska dom banne mig låsa upp telefonen…Har du långt till Bandhagen ? Annars är det ju bara att ringa på dörren…..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.