iPhone apps programmering?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone iPhone apps programmering?

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • sitting
    Member
    Post count: 69

    tjenare, det är så att jag tänkt skaffa mig en iphone, men undrar hur man gör egna apps? eller fixar så att program som finns ute redan funkar. tänkte mig mer typ fixa in något gammalt spel osv.

    svårt att förklara, men hur gör man egna program till iphone? hur konverterar man windows program så att dem funkar på iphone?

    // Jonathan

    molle34
    Member
    Post count: 25

    @sitting 4025 wrote:

    hur konverterar man windows program så att dem funkar på iphone?

    H-a-h-a jag hoppas du driver med oss?

    haren
    Member
    Post count: 200

    ladda ned “windows program –> iPhone app converter” bara……:rolleyes:

    // h

    sitting
    Member
    Post count: 69

    @molle34 4052 wrote:

    H-a-h-a jag hoppas du driver med oss?

    vadå, det var ett exempel, mac har ju typ inga program till sin dator -.-

    haren
    Member
    Post count: 200

    @sitting 4143 wrote:

    vadå, det var ett exempel, mac har ju typ inga program till sin dator -.-

    Och där fälls nästa geniala kommentar!

    // h

    ptr
    Member
    Post count: 248

    gör detta tråd till en sticky 😀

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Vadå, kan man inte köra Crysis med högsta inställningarna i 1920*1200?
    Fan va sämst iPhone är!

    Och som ett sista litet råd, om nu inte TS försöker vara rolig dvs., tänk igenom din egna fråga ett en gång. Allt blir lite mer själklart när man väljer den logiska vägen 🙂

    Tiax
    Member
    Post count: 58

    @sitting 4025 wrote:

    tjenare, det är så att jag tänkt skaffa mig en iphone, men undrar hur man gör egna apps? eller fixar så att program som finns ute redan funkar. tänkte mig mer typ fixa in något gammalt spel osv.

    svårt att förklara, men hur gör man egna program till iphone? hur konverterar man windows program så att dem funkar på iphone?

    // Jonathan

    Köp en telefon som är MSA-kompatibel (inte Iphonen), lär dig Java och börja koda.
    Det är väl det tråkigaste för mig som javautvecklare att den inte har stöd för det. 🙁

    sitting
    Member
    Post count: 69

    läste att man kunde ta source koden från något program/spel och köra en kompliator <- "stavas?" som komplimerar den så att den funkar på mac. vilket låter lite logist, då iphone inte skiljer så mycket från mac…. eller?

    får väll lära mig programera, nu när apple sdk är ute =/

    @rastersize 4154 wrote:

    Vadå, kan man inte köra Crysis med högsta inställningarna i 1920*1200?
    Fan va sämst iPhone är!

    det där va inte roligt alls =/

    kanske inte crysis fast andra spel ^^ dock inte i högsta… men i alla fall spelbart läge.
    http://kotaku.com/364772/ea-confirms-iphone-spore-other-games-coming

    men erskän att windows har 50 % mer program till sitt oprativ gemfört med mac… =D

    haren
    Member
    Post count: 200

    @sitting 4195 wrote:

    läste att man kunde ta source koden från något program/spel och köra en kompliator <- "stavas?" som komplimerar den så att den funkar på mac. vilket låter lite logist, då iphone inte skiljer så mycket från mac…. eller?

    får väll lära mig programera, nu när apple sdk är ute =/

    det där va inte roligt alls =/

    kanske inte crysis fast andra spel ^^ dock inte i högsta… men i alla fall spelbart läge.
    http://kotaku.com/364772/ea-confirms-iphone-spore-other-games-coming

    men erskän att windows har 50 % mer program till sitt oprativ gemfört med mac… =D

    Finns windows emulator så att man kan köra windows program på mac!

    // h

    sitting
    Member
    Post count: 69

    @haren 4220 wrote:

    Finns windows emulator så att man kan köra windows program på mac!

    // h

    hahah ja… fortfarande windows program…. men finns det någon typ av windows emulator till iphone?

    molle34
    Member
    Post count: 25

    @sitting 4238 wrote:

    men finns det någon typ av windows emulator till iphone?

    H-a-ha vafan tror du??!?!

    haren
    Member
    Post count: 200

    @sitting 4238 wrote:

    hahah ja… fortfarande windows program…. men finns det någon typ av windows emulator till iphone?

    Herregud, mitt skratt har övergått i total förtvivlan,

    off topic, 13-14 år? eller hur gammal e du?

    //h

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4195 wrote:

    läste att man kunde ta source koden från något program/spel och köra en kompliator <- "stavas?" som komplimerar den så att den funkar på mac. vilket låter lite logist, då iphone inte skiljer så mycket från mac…. eller?

    får väll lära mig programera, nu när apple sdk är ute =/

    det där va inte roligt alls =/

    kanske inte crysis fast andra spel ^^ dock inte i högsta… men i alla fall spelbart läge.
    http://kotaku.com/364772/ea-confirms-iphone-spore-other-games-coming

    men erskän att windows har 50 % mer program till sitt oprativ gemfört med mac… =D

    Det tyckte jag var roligt.

    Sen så om du tänker på hur mycket resurser som behövs för ett spel och kollar hur mycket iPhone har (resurser = minne, processorkraft, “grafikkort” osv.) så inser nog du också att det inte är så lätt.

    Du länkar till en artikel om ett spel som utvecklas för att köras på iPhonen. Det betyder inte att du kan köra valfritt program.

    Ja det finns något som heter kompilator och den gör om källkod (som du inte har tillgång, till de flesta spel i alla fall) till maskinkod som din processor kan jobba med.
    Men en kompilator kan inte ta koden för valfritt program/spel och skapa maskinkod för en platform (mac/iphone/windows) som källkoden inte är skriven för.

    När man skriver program använder man oftast något som kallas bibliotek. För mac kallas “huvudbiliteket” (som är en samling av många) för Cocoa samt Foundation. Dessa bibliotek finns inte på till exempel Windows utan där används andra bibliotek.

    För att dra en liknelse, om du läser en bok om andra världskriget och det finns en referens till en annan bok. Men du har inte den boken så du går till din bokhylla och ta ut en annan bok (som kanske råkar vara en skönlitterär roman utav George Orwell). Då kommer saker och ting inte riktigt hänga ihop, det blir fel.

    Förstår du nu varför det du vill göra inte “går” (såvida du inte lägger ner en förbannad massa tid, vi snackar år, på att porta alla bibliotek osv. fram och tillbaka).

    sitting
    Member
    Post count: 69

    @molle34 4251 wrote:

    H-a-ha vafan tror du??!?!

    det var någon som sa i tråden att det fanns windows emulator till mac, så det är inte omöjligt…

    sitting
    Member
    Post count: 69

    @rastersize 4314 wrote:

    Det tyckte jag var roligt.

    Sen så om du tänker på hur mycket resurser som behövs för ett spel och kollar hur mycket iPhone har (resurser = minne, processorkraft, “grafikkort” osv.) så inser nog du också att det inte är så lätt.

    Du länkar till en artikel om ett spel som utvecklas för att köras på iPhonen. Det betyder inte att du kan köra valfritt program.

    Ja det finns något som heter kompilator och den gör om källkod (som du inte har tillgång, till de flesta spel i alla fall) till maskinkod som din processor kan jobba med.
    Men en kompilator kan inte ta koden för valfritt program/spel och skapa maskinkod för en platform (mac/iphone/windows) som källkoden inte är skriven för.

    När man skriver program använder man oftast något som kallas bibliotek. För mac kallas “huvudbiliteket” (som är en samling av många) för Cocoa samt Foundation. Dessa bibliotek finns inte på till exempel Windows utan där används andra bibliotek.

    För att dra en liknelse, om du läser en bok om andra världskriget och det finns en referens till en annan bok. Men du har inte den boken så du går till din bokhylla och ta ut en annan bok (som kanske råkar vara en skönlitterär roman utav George Orwell). Då kommer saker och ting inte riktigt hänga ihop, det blir fel.

    Förstår du nu varför det du vill göra inte “går” (såvida du inte lägger ner en förbannad massa tid, vi snackar år, på att porta alla bibliotek osv. fram och tillbaka).

    tackar för ett seriöst svar =) det förklarade en del. trode faktist att windows och mac byggde på samma sak i grunden. men använder inte mac sig av c++, java, och osv som programerings språk till sitt oprativ? eller kör mac sitt eget språk? förlåt. jag har inte en mac, så jag har inte någon anning hur mac funkar. de samma gäller iphone.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4337 wrote:

    tackar för ett seriöst svar =) det förklarade en del. trode faktist att windows och mac byggde på samma sak i grunden. men använder inte mac sig av c++, java, och osv som programerings språk till sitt oprativ? eller kör mac sitt eget språk? förlåt. jag har inte en mac, så jag har inte någon anning hur mac funkar. de samma gäller iphone.

    Ett språk är (oftast) inte bundet till ett specifikt operativsystem (Windows/Mac/Linux) men det är bibliotek. Så kod som är skriven för Macs bibliotek funkar inte på Windows datorer då Windows inte har samma bibliotek. Och vice-versa då så klart.

    Språk – så som C, C++, Objective-C osv. – blir så kallad maskinkod (vilket är massor med ettor och nollor, alltså binärt, då processorn jobbar med ström av/ström på) som processorn kan arbeta med. Denna maskinkod är dessutom olika beroende på vilken processor typ man använder.
    Vanliga datorer och (nyare Intel) Mac använder till exempel processorer av typen x86. iPhone däremot använder sig av ARM. I praktiken betyder detta att om du skapar ett program för t.ex. Windows eller Mac så kan du inte köra den på iPhonen eftersom maskinkoden (hittar bara på betydelsen här) “84” betyder addera 1 till ett värde medans det på iPhonen kanske betyder subtrahera 1 ifrån ett värde.

    Hoppas du förstår varför man inte kan ta ett färdig kompilerat program och bara köra det på en annan platform.

    Ett annat problem (som jag täckt innan men jag tänkte ta ett exempel till så det blir ännu klarare) är ju biblioteken.
    Säg att du har skrivit ett program som ska använda sig av en webbkamera för att ta kort. Din kod ser ut något sådant här:

    Code:
    #inkludera “webbkamerabiblioteket”

    funktion: main()
    // Detta tar en bild med webbkameran:
    bild = webbkamera_ta_bild();

    // Detta sparar bilden på hårddisken:
    spara_bild_till_disk( bild );
    funktionslut;

    Du kompilerar sedan programmet på Windows (vilket det skapats för) där “webbkamerabiblioteket” är standard och finns med för alla datorer med Windows installerat. Du får en taBildMedWebbkameran.exe fil.
    Du flyttar sedan över koden till en Mac och försöker kompilera det men då kommer du få felet “Biblioteket ‘webbkamerabiblioteket’ finns inte’.

    Man skulle då kunna tänka sig att det skulle gå att flytta taBildMedWebbkameran.exe filen till Macen. Men icke, för det första så finns ju faktiskt inte biblioteket “webbkamerabiblioteket” på Macen så när programmet körs kommer det att krascha eftersom det försöker använda en bibliotek som inte finns. (Ta ut en bok som inte står i bokhyllan och läsa den för att få reda på vad programmet ska göra för att kunna ta en bild med webbkameran).

    Här kan man också knyta an lite andra fundamentala olikheter mellan Windows och Mac osv.. De är extremet olika. Inte nödvändigtvis till utseende/hur man gör saker i de olika operativsystemen men det du inte ser när du använder din dator. De grundläggande sakerna. Som till exempel hur program pratar med din hårdvara och till exempel säger till ditt grafikkort att rita upp saker ur spelet du just spelar.
    Andra saker som skiljer dem (som du som användare lätt märker) är att .exe filer inte funkar på något annat än Windows eftersom andra operativsystem inte använder samma typ av körbara filer. De som används på Mac/Linux osv. går för den delen inte att köra direkt på Windows.

    Nu vill jag dock inte få dig att tro att det är omöjligt att programmera och skriva kod som funkar på fler än ett operativsystem. Det finns massor med bibliotek som funkar på Windows, Mac, Linux och andra operativsystem. Det finns också bibliotek som fungerar som “omslagsbibliotek” (eng: wrappers) som gör att du bara behöver använda det bibliotekets funktioner sen sköter det biblioteket resten och kontaktar rätt bibliotek beroende på vilket operativsystem det körs på. Dock måste man kompilera en version för varje operativsystem man vill stödja.

    Sen kommer vi in på resurser. Din vanliga dator har sjukt mycket mer resurser än iPhone. På grund av detta kan man till exempel inte köra vissa program på iPhone även om man såg till att ens program (som var skrivet med tanke på vanliga datorers resurser) bara använde bibliotek som iPhone har och kompilerade det för iPhone.

    Sen kommer vi till Java.

    När man skapar Java-program så får man inte en färdig körbar fil som det bara är att starta (alltså en fil med maskinkod) utan man måste ha en så kallad virtuell java maskin installerad. Finns det en sådan för platformen så kan man också köra vilket java-program som helst. Såvida datorn/enheten har tillräckligt med resurser för det. Sen finns det också olika versioner av javas virtuell maskin, den vanliga med stöd för i princip allt och en nedbantad som är tänkt till telefoner och andra liknande enheter.

    Hoppas du orkade läsa allt, det blev lite mycket, och att du förstod varför det inte går att göra det du vill direkt. Är det något du inte förstår eller vill att jag ska förklara (inom området) så är det bara att hojta till.

    iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

    En stor eloge till rastersize som tog sig tid att skriva ett grymt bra inlägg till vår förvirrade man (?) 😉

    😀

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @iPhoneinfo.se 4364 wrote:

    En stor eloge till rastersize som tog sig tid att skriva ett grymt bra inlägg till vår förvirrade man (?) 😉

    😀

    Man tackar, hoppas bara han inte blir mer förvirrad 😛

    sitting
    Member
    Post count: 69

    @rastersize 4363 wrote:

    Ett språk är (oftast) inte bundet till ett specifikt operativsystem (Windows/Mac/Linux) men det är bibliotek. Så kod som är skriven för Macs bibliotek funkar inte på Windows datorer då Windows inte har samma bibliotek. Och vice-versa då så klart.

    Språk – så som C, C++, Objective-C osv. – blir så kallad maskinkod (vilket är massor med ettor och nollor, alltså binärt, då processorn jobbar med ström av/ström på) som processorn kan arbeta med. Denna maskinkod är dessutom olika beroende på vilken processor typ man använder.
    Vanliga datorer och (nyare Intel) Mac använder till exempel processorer av typen x86. iPhone däremot använder sig av ARM. I praktiken betyder detta att om du skapar ett program för t.ex. Windows eller Mac så kan du inte köra den på iPhonen eftersom maskinkoden (hittar bara på betydelsen här) “84” betyder addera 1 till ett värde medans det på iPhonen kanske betyder subtrahera 1 ifrån ett värde.

    Hoppas du förstår varför man inte kan ta ett färdig kompilerat program och bara köra det på en annan platform.

    Ett annat problem (som jag täckt innan men jag tänkte ta ett exempel till så det blir ännu klarare) är ju biblioteken.
    Säg att du har skrivit ett program som ska använda sig av en webbkamera för att ta kort. Din kod ser ut något sådant här:

    Code:
    #inkludera “webbkamerabiblioteket”

    funktion: main()
    // Detta tar en bild med webbkameran:
    bild = webbkamera_ta_bild();

    // Detta sparar bilden på hårddisken:
    spara_bild_till_disk( bild );
    funktionslut;

    Du kompilerar sedan programmet på Windows (vilket det skapats för) där “webbkamerabiblioteket” är standard och finns med för alla datorer med Windows installerat. Du får en taBildMedWebbkameran.exe fil.
    Du flyttar sedan över koden till en Mac och försöker kompilera det men då kommer du få felet “Biblioteket ‘webbkamerabiblioteket’ finns inte’.

    Man skulle då kunna tänka sig att det skulle gå att flytta taBildMedWebbkameran.exe filen till Macen. Men icke, för det första så finns ju faktiskt inte biblioteket “webbkamerabiblioteket” på Macen så när programmet körs kommer det att krascha eftersom det försöker använda en bibliotek som inte finns. (Ta ut en bok som inte står i bokhyllan och läsa den för att få reda på vad programmet ska göra för att kunna ta en bild med webbkameran).

    Här kan man också knyta an lite andra fundamentala olikheter mellan Windows och Mac osv.. De är extremet olika. Inte nödvändigtvis till utseende/hur man gör saker i de olika operativsystemen men det du inte ser när du använder din dator. De grundläggande sakerna. Som till exempel hur program pratar med din hårdvara och till exempel säger till ditt grafikkort att rita upp saker ur spelet du just spelar.
    Andra saker som skiljer dem (som du som användare lätt märker) är att .exe filer inte funkar på något annat än Windows eftersom andra operativsystem inte använder samma typ av körbara filer. De som används på Mac/Linux osv. går för den delen inte att köra direkt på Windows.

    Nu vill jag dock inte få dig att tro att det är omöjligt att programmera och skriva kod som funkar på fler än ett operativsystem. Det finns massor med bibliotek som funkar på Windows, Mac, Linux och andra operativsystem. Det finns också bibliotek som fungerar som “omslagsbibliotek” (eng: wrappers) som gör att du bara behöver använda det bibliotekets funktioner sen sköter det biblioteket resten och kontaktar rätt bibliotek beroende på vilket operativsystem det körs på. Dock måste man kompilera en version för varje operativsystem man vill stödja.

    Sen kommer vi in på resurser. Din vanliga dator har sjukt mycket mer resurser än iPhone. På grund av detta kan man till exempel inte köra vissa program på iPhone även om man såg till att ens program (som var skrivet med tanke på vanliga datorers resurser) bara använde bibliotek som iPhone har och kompilerade det för iPhone.

    Sen kommer vi till Java.

    När man skapar Java-program så får man inte en färdig körbar fil som det bara är att starta (alltså en fil med maskinkod) utan man måste ha en så kallad virtuell java maskin installerad. Finns det en sådan för platformen så kan man också köra vilket java-program som helst. Såvida datorn/enheten har tillräckligt med resurser för det. Sen finns det också olika versioner av javas virtuell maskin, den vanliga med stöd för i princip allt och en nedbantad som är tänkt till telefoner och andra liknande enheter.

    Hoppas du orkade läsa allt, det blev lite mycket, och att du förstod varför det inte går att göra det du vill direkt. Är det något du inte förstår eller vill att jag ska förklara (inom området) så är det bara att hojta till.

    wow! tack, det förklarade en hel del! =) får fördjupa mig mer i iphones/mac;s biblotek, några tips på hur man ska börja?
    programmerar du själv apps?

    jag har nyss börjat med c++ ^^ läser en bok om c++ programering. använder dev++ som kompliator <-stavas?

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4383 wrote:

    wow! tack, det förklarade en hel del! =) får fördjupa mig mer i iphones/mac;s biblotek, några tips på hur man ska börja?
    programmerar du själv apps?

    jag har nyss börjat med c++ ^^ läser en bok om c++ programering. använder dev++ som kompliator <-stavas?

    Jo jag programmerar själv.
    Ska du programmera för Mac/iPhone så bör du skriva dina applikationer i Objective-C. Då Apple tillhandahåller bindings (biblioteket Cocoa, som är det man använder när man skriver Mac applikationer, är skrivet i Objective-C och endast språk där som det finns bindings för kan man använda biblioteken) för just det språket.

    Dessutom måste du (om du inte har en Mac, eller tänkt köpa en, kan du kolla på OSX86, googla) ha OS X 10.5 (senaste versionen av Apples operativsystem för Mac) för att kunna skriva iPhone applikationer.

    Men innan du springer iväg och köper dig en Mac för att kunna skriva applikationer för Mac/iPhone så testa lite mer att programmera och se om det passar dig. Tänk också på att det finns andra språk än C++ vill du testa ett lite lättare kan du kolla på Python.

    Om du redan har en Mac (eller kör en hackingtosh, OSX86) så är steg ett (1) att gå till http://developer.apple.com/iphone/ och skaffa ett konto och därefter, steg två (2), ladda ner XCode 3.1 Beta 6 (vilket heter “iPhone SDK”) på sidan.
    Steg tre (3) är att installera.
    Steg fyra (4) är att läsa på (vilket du kan börja med medans iPhone SDK laddas ner):
    4.1 Tools for iPhone OS Development
    4.2 Introduction to The Objective-C 2.0 Programming Language
    4.3 iPhone OS Programming Guide

    Bra böcker om Mac (Cocoa) programmering (kunskap som nästan direkt går att använda vid iPhone programmering) är “Cocoa Programming For Mac OS X” av Aaron Hillegass (tredje upplagan kom precis ut och använder sig av senaste versionen av XCode).

    bandoe
    Member
    Post count: 138

    @tiax 4157 wrote:

    Köp en telefon som är MSA-kompatibel (inte Iphonen), lär dig Java och börja koda.
    Det är väl det tråkigaste för mig som javautvecklare att den inte har stöd för det. 🙁

    du kan programmera i java :O

    kolla google 😀

    Wahlqvist
    Member
    Post count: 93

    ÅH Herre gud va rolig topic:D höll nästan på att kissa på mig ett tag xD

    Helt Underbart! Jag vill tacka alla medlemmar å iphoneinfo.se’s forum för att ni gör min dag enu ljusare (:

    LOVE!

    iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

    En stor eloge till rastersize som tog sig tid att förklara allt på ett fruktansvärt bra sätt! 😉

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.