iPhone os 4.0 (ny tråd)

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone iPhone os 4.0 (ny tråd)

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 140 total)
  • Author
    Member
    Post count: 893

jfu22s.jpg

källa: Macworld, skrivit efterhand medans dom rapporterar

-kommer i sommar
    -Utvecklarversionen kommer redan idag
    -100 nya funktioner för oss användare
    -En nyheter är ett ramverk som heter accelerate som ska snabba upp matematikfunktionerna i appar
    -Byta bakgrundsbild på hemskärmen & Låsskärm
    -Blåtandstangentbord

-Multitasking
    Steve Jobs erkänner: vi är inte de första att stödja multitasking,
    men vi kommer att bli bäst, det är lätt att göra det här på
    ett sätt som drar massor av patteri och prestanda,
    gör man fel, kommer telefonen kännas långsam.
    man dubbelklickar på hemknappen och då får man en lista på alla program
    som är igång i bakgrunden precis som det ryktats om alltså.
    Steve visar hur han byter mellan appar, spel och mejl.
    Appen fortsätter där den var senast, spel pausas alltså

-Digitalzoom
    5x digital zoom på kameran,
    meningslös funktion men skvallrar om att
    den nya iPhone som väntas till sommaren
    kommer att ha en betydligt bättre kamera.

-En annan nyhet är fast app switching,
    snabbväxling mellan program. En stor fördel för utvecklare
    eftersom det innebär att appen sparar sitt tillstånd
    så att du kan återuppta “arbetet” där du var när du böt app

– folders (Kategorisera dina appar i mappar)

Om man byter ut alla sina 180 möjliga app-platser till mappar
    så kan man med OS 4.0 ha 2168 appar installerade.

– Bättre mejlapp
    Gemensam inkorg för alla konto och fler exchangekonton
    melj kan organiseras som trådar, precis som
    meljprogrammet i mac os X

– Möjlighet finns att öppna bilagor med tredjeparsprogram
    från app store

-iBook kommer till iPhone
    hemskärmen i iBook ser ut som en bookgylla precis som i iPad
    böcker behöver bara köpas engång, sedan får du tillgång till dem alla
    tillgängliga plattformar. de synkas trådlöst.

FÖRETAGSFUNKTIONER
    – Bättre skydd för information
    e-post och bilagor krypteras, gränssnitt för utvecklare
    så att de kan kryptera sina appar och dessutom hantering
    av mobila enheter.

– företag kan skicka ut appar trådlöst till sina anställda,
    ingen inkoppling till datorn behövs.

GameCenter
    – Ett socialt nätverk för spel
    du kan spela mot andra, du kan hitta motspelare m.m.
    – highscoretavlor
    – iAd mobil marknadsföring byggs in direkt i os 4.0
    kommer låta utvecklare stoppa in annonser i sina applikationer
    själva, något som de förut har fått göra med egna verktyg.

– Apple kan leverera interaktiva o videobaserade annonser
    utan att man lämnar appen, apple hostar o säljer annonserna
    och utvecklarna får 60% av intäkterna.

– annonserna är interaktiva o man kan klicka runt i dem.
    finns till o med spel i annonsen…

imported_pongo
    Member

edit klar… lite sur över att multitask inte funkar på 3g…
    får väl vänta o se vad den nya iphone har att erbjuda till sommaren.

Molo
    Member
    Post count: 196

Så om jag fatta rätt så kommer jag kunna uppgradera min iPhone till Os 4 och använda multitasking och alla andra programm eller måste jag köpa en ny iPhone… är helt yr om detta

imported_pongo
    Member

det kommer funka fint på 3gs och 3gen touch. men inte iphone 3g-2g o touch under 3gen

Molo
    Member

PERFEKT 😀 Nu slipper man köpa ny iPhone 😀

Jibbson
    Member
    Post count: 29

galet nice med GameCenter! hehe ett nytt sätt att fördriva tiden på 2 timmars lektionerna! 😛

medzz
    Member
    Post count: 259

fan va tråkigt att det inte kommer att funka på 3g .. jag som trodde att jag satt säkert med den 🙁

Molo
    Member

Aa precis då man har tråkigt på matten eller kanske lite på några håltimmar 😀

imported_pongo
    Member

ja vem trodde inte det, men men antar att det finns en anledning till att 3gs är dubbelt så snabb

medzz
    Member

aa sant, men dom visste ju att backgrounder á la cydia funkade fel fritt på iphone 3g så varför inte lägga in den där också. . deras version altså

imported_pongo
    Member

oj tror du missuppfattar allt, du kommer kunna ha os 4.0 på en 3g, men den enda funktionen som inte kommer fungera är multitasking. allt annat kommer vi få tillgång till. (lite osäker om digitalzoom)

medzz
    Member

jojo jag förstod att vi kunde ha os 4.0, men jag menade att det finns en multi tasking typ i cydia som funkar på 3g n och jag förstod bara inte varför dom kapade av 3g från listan.

imported_pongo
    Member

bra fråga faktist, vet inte det. vill väl tvinga oss till att köpa en ny iphone ;p

medzz
    Member

Mm, trodde inte jag behövde göra det men nu överväger jag en 4g iphone, bättre hopp till den än 3gs 🙂

utalker
    Member
    Post count: 403

@medzz 62073 wrote:

aa sant, men dom visste ju att backgrounder á la cydia funkade fel fritt på iphone 3g så varför inte lägga in den där också. . deras version altså

Men hallå, det är Apple vi snackar om;)

jonas19
    Member
    Post count: 120

satt ett nytt JB är bara att glömma de närmsta dagarna ? 🙁

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

Tog två snabba bilder efter att ha kört in 4.0 på min 3GS

Nya homescreenen med en omgjord docka istället för den gamla tråkiga.
    Samt ny bakgrund som så klart går att ändra.
    [ATTACH]591[/ATTACH]

Vyn för program som körs i bakgrunden.
    [ATTACH]592[/ATTACH]

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@jonas19 62082 wrote:

satt ett nytt JB är bara att glömma de närmsta dagarna ? 🙁

Tveklöst ja, om ingen läcker ut Spirit jailbreak (som faktiskt är så publikt det kan bli) som ändå kommer att patchas i nästa release

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@antonfjanton 62087 wrote:

[ATTACH]591[/ATTACH]

[ATTACH]592[/ATTACH]

Åh, Trevligt att se lite bilder 🙂

Molo
    Member

Vadå… Kan man uppdatera till någon testversion av 4.0 redan nu????

nimren
    Member
    Post count: 250

@antonfjanton 62087 wrote:

[ATTACH]591[/ATTACH]

[ATTACH]592[/ATTACH]

Finns den redan för uppdatering?

imported_pongo
    Member

@molo 62095 wrote:

Vadå… Kan man uppdatera till någon testversion av 4.0 redan nu????

japp om ditt udid är reggat hos apple sdk

Molo
    Member

Ehh fattar inget av det dära… Hur vet jag det?

imported_pongo
    Member

@molo 62098 wrote:

udid ((unique device identifier) -identiferar just din iphone)
    tro mig du vet om du har slösat 99usd/år eller köpt en reg plats via någon “vän”

sdk = software development kit
    iPhone Developer Program – Apple Developer

Freebo
    Member

@molo 62098 wrote:

Jag lovar, du har inte reggat dig för betorna. Njut av Nimrens screens istället

Molo
    Member

Precis… Då jag såg det dära med 99usd/år så tänkte man bara OHH Shit.. Men shit vad man längtar till releasen..!!

johanfo
    Member
    Post count: 52

Känns som att jailbreak är helt onödigt efter uppdateringen mtp multitasking och folders ?

Cophe
    Member
    Post count: 1079

Undrar om det är värt att vänta på 4g.n eller man ska ta och köpa en ny 3gs nu.

Freebo
    Member

@johanfo 62110 wrote:

Känns som att jailbreak är helt onödigt efter uppdateringen mtp multitasking och folders ?

Om det är vad du saknat så visst. Själv klarar jag mig inte utan minst 5 ytterligare features som Apple troligen aldrig skulle släppa på.

SBSettings
    LockInfo
    MyWi
    My3G
    Filsystem access

jonas19
    Member

Så bra är nya iPhone – IT & prylar – Tester Tips Mobiltelefoner Datorer | Expressen

I denna artikeln står det att det är oklart att de ska kosta med 4.0..

Oklart om kostnad

När uppgraderingen finns tillgänglig är det enkelt för användaren att uppdatera operativsystemet.
    – Det är bara att koppla Iphonen till datorn och välja Itunes som då kommer att fråga om du vill uppgradera till version fyra. Det som är oklart i dagsläget är om uppdateringen kommer att kosta något.

Om det nu kommer kosta något så är detta rena skiten ju 🙁

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

När OS 3.0 skulle släppas då sa dem att uppdateringen skulle vara gratis för 3G och 3Gs men inte för 2G, de valde sen att även göra det gratis för 2G. Kommer definitivt att inte kosta för 3Gs och nu när Apple har valt att blockera nergradering av fw och tvingar folk att uppgradera så tror jag inte heller att det kommer att kosta för 3G. Dessutom så funkar inte ens den bästa biten för 3G, multitasking.

jonas19
    Member

@ponyboy 62118 wrote:

När OS 3.0 skulle släppas då sa dem att uppdateringen skulle vara gratis för 3G och 3Gs men inte för 2G, de valde sen att även göra det gratis för 2G. Kommer definitivt att inte kosta för 3Gs och nu när Apple har valt att blockera nergradering av fw och tvingar folk att uppgradera så tror jag inte heller att det kommer att kosta för 3G. Dessutom så funkar inte ens den bästa biten för 3G, multitasking.

Jaa vi får ju hoppas på att du har rätt annars så är det fruktansvärt absurt, vill ju inte betala för något jag tvingas göra, dvs uppgradera min telefon..
    Men hur tror du att det kommer att bli med JB? alltså kommer den “nya” Jb:n bara funka för 3.1.3 ? eller tror du att dom väntar till efter 4.0 satt den kommer att funka för 4.0 med ? 😀

imported_pongo
    Member

[YOUTUBE]I56Zi7cNK30[/YOUTUBE][YOUTUBE]4maAqW3BAwk[/YOUTUBE]

tehfiskk
    Member
    Post count: 154

@freebo 62112 wrote:

Om det är vad du saknat så visst. Själv klarar jag mig inte utan minst 5 ytterligare features som Apple troligen aldrig skulle släppa på.

SBSettings
    LockInfo
    MyWi
    My3G
    Filsystem access

håller med, os4 utan JB är samma som nu… nästan ;D OK för multitasking och folders, men annars är de same same.. för mig iaf.

KingMartin92
    Member
    Post count: 186

Men om vi ska vara helt ärliga så är Iphone 3g mycket bättre än 3gs och 4g har jag inte rätt? Tänk efter? apple har mer kontroll över 3gs och 4g te.x 3gs kan man inte jailbreaka och låsa upp lika lätt som 3g. För 3g kan apple aldrig uppdatera bakom ryggen typ klockan 3:00 när vi sover så känner dom för att uppdatera alla iphone i sverige utan att fråga, Programvaran bara uppdateras. Läste på en hemsida så här står det.

Apple to Block SHSH Downgrade With Next iPhone!
    Mar 29, 2010 – 12:23 AM – by WIDOW

The firmwareumbrella published in his blog that he found a new key named APTicket that might be a means for Apple to stop us jailbreakers from restoring to versions of firmwares that are not signed anymore.

This would mean Apple would get complete control over what you restore and when you restore it. While jailbroken devices are able to accept custom firmwares, the new bootroom 3gs and the ipt3g and MC can’t be restored to a custom firmware as of now, so this might become a real situation for the devices to come. This is, of course, until the great team of iPhone hackers, finds a workaround.

Here is an extract from thefirmwareumbrella

“My guess is that in future versions of iTunes, Apple will probably handle the TSS request/response and later this year implement the code to process the response in the actual bootrom of the device. Here’s what I mean:

The newer iTunes versions will send a certificate request in the TSS request by adding a new key to the TSS request.
    Their TSS server will create a new certificate with an effective date attached to it. (Making it invalid if used after that date) Until the new bootrom rolls out, iTunes will handle the decrypting of the response blobs using the nifty new signed certificate response ala APTicket.
    … [Read More]

Ponyboy
    Member

Kan inte hålla med dig om att “Iphone 3g mycket bättre än 3gs och 4g” bara för att det är enklare att nergradera en 3G. Upplåsningen är detsamma för både 3G och 3Gs och om man ska resonera som dig så är 2G bättre än alla för den kan man alltid jailbreaka och låsa upp. Angående plötslig uppdatering så kan Apple aldrig uppdatera din iPhone om du själv inte väljer att göra det, vare sig du har en 3G eller 3Gs. Att du skulle vakna upp kl 03.00 och märka att Apple har uppgraderat din fw är helt absurt, det enda de kan göra är att sluta signera den tidigare fw och om du själv väljer att återställa så kan du bli tvungen att uppdatera. Apple kommer alltid att försöka hindra jailbreak men om man är “vaken” så kan man undvika att falla i fallgroparna.

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Men kära idioter som jobbar på apple… FM app då? Hur svårt kan det vara? Fm kort – Check
    iPod app som funkar med iPod (Hur svårt kan de vara att koda om?) – Check

SUCK!!

antonfjanton
    Member

@jibbson 62069 wrote:

galet nice med GameCenter! hehe ett nytt sätt att fördriva tiden på 2 timmars lektionerna! 😛

har inte riktigt utforskat den delen än.. hur fungerar det riktigt?

KingMartin92
    Member
    Post count: 186

PonyBoy du har helt rätt? Men om man uppdaterar itunes hela tiden då kommer itunes inte godkänna jailbreakta iphones i nya itunes?

TruB
    Member
    Post count: 476

tråkigt att man inte kan få använda sig av multitasking, men jag har inte behövt det innan. bara saknat att kunna hoppa snabbt tillbaka till förra programmet. men det finns mycket godsaker som ännu inte kommit fram som hur kalender standarden CalDAV kommer användas. 2 månader då tills den kommer.

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

Jailbreak sägs ju redan ha kommit till 4.0
    dock får vi vänta på publicrelease…

iClarified – Apple News – iPhone Dev-Team Jailbreaks iPhone OS 4.0 Already!

Macys
    Member
    Post count: 114

Har bara en liten fråga om Multitasking, om jag tex e inne på ett program å klickar en gng på hem knappen stängs den då eller kan jag gå in på tex mail å sen dubbelklicka på hem knappen å sen välja det programet jag var inne på nyss.

Tex om jag går in på ett program, hur stänger jag det liksom utan att ha det igång i bakgrunden? Varje program jag går in i måste jag stänga det liksom genom att öppna multitask å sen kryssa. Asså menar om man stägner med ett tryck på hemknappen hur gör man då när man öppnar nya? då msåte man ju dubbelklicka varje gng å då kan man ju itne öppna ngt nytt för de har ju stängts om man bara klickat en gng och kan ju inte öppna ngt osm inte e öppet med dubbel klick:D ^^ Visst säkert ingen som vet för de e just presenterats men ngn som har ngn aning eller så? 😀

antonfjanton
    Member

@macys 62170 wrote:

Har bara en liten fråga om Multitasking, om jag tex e inne på ett program å klickar en gng på hem knappen stängs den då eller kan jag gå in på tex mail å sen dubbelklicka på hem knappen å sen välja det programet jag var inne på nyss.

Tex om jag går in på ett program, hur stänger jag det liksom utan att ha det igång i bakgrunden? Varje program jag går in i måste jag stänga det liksom genom att öppna multitask å sen kryssa. Asså menar om man stägner med ett tryck på hemknappen hur gör man då när man öppnar nya? då msåte man ju dubbelklicka varje gng å då kan man ju itne öppna ngt nytt för de har ju stängts om man bara klickat en gng och kan ju inte öppna ngt osm inte e öppet med dubbel klick:D ^^ Visst säkert ingen som vet för de e just presenterats men ngn som har ngn aning eller så? 😀

När du trycker på “home”-knappen så kommer du tillbaka till homescreenen precis som vanligt, skillnaden är att så fort du startar ett program eller en app så ligger den kvar bakgrunden tills du stänger av den i FastSwitch(?)-menyn.

Jag har dock en fråga om detta, jag märkte att inte Spotify fortsatte fungera när jag försökte skriva ett meddelande under tiden jag lyssnade på en låt.
    Nu vet jag inte riktigt hur detta är byggt av apple, men fungerar det så att appen bara sparas undan i ett “saved state” och inte i verkligheten körs i bakgrunden så är detta en stor besvikelse för mig.

Detta hjälper iaf inte mig ett dugg som vill att apparna verkligen ska kunna ta emot information/skicka information/spela/logga etc. i bakgrunden. Annars ser jag inte meningen med detta.

tl;dr Är det verkligen fullfjädrad background processing i 4.0?

Macys
    Member
    Post count: 114

@antonfjanton 62182 wrote:

När du trycker på “home”-knappen så kommer du tillbaka till homescreenen precis som vanligt, skillnaden är att så fort du startar ett program eller en app så ligger den kvar bakgrunden tills du stänger av den i FastSwitch(?)-menyn.

Jag har dock en fråga om detta, jag märkte att inte Spotify fortsatte fungera när jag försökte skriva ett meddelande under tiden jag lyssnade på en låt.
    Nu vet jag inte riktigt hur detta är byggt av apple, men fungerar det så att appen bara sparas undan i ett “saved state” och inte i verkligheten körs i bakgrunden så är detta en stor besvikelse för mig.

Detta hjälper iaf inte mig ett dugg som vill att apparna verkligen ska kunna ta emot information/skicka information/spela/logga etc. i bakgrunden. Annars ser jag inte meningen med detta.

Men alltså så du menar att varje progrma jag går in på å öppnar msåte jag gå in i multitaskign å sen stänga ner? Det e ju skti jobbigt isf om jag liksom kollar runt på olika apps liksom:S

Ponyboy
    Member

@antonfjanton 62182 wrote:

Just nu kan du inte använda alla appliktioner med multitasking, av vad jag förstått så måste applikationerna anpassa sig till detta innan release. Enligt Apple ska det vara väldigt lätt anpassa en app, “man kan göra det på en eftermiddag”.

antonfjanton
    Member

@ponyboy 62189 wrote:

Just nu kan du inte använda alla appliktioner med multitasking, av vad jag förstått så måste applikationerna anpassa sig till detta innan release. Enligt Apple ska det vara väldigt lätt anpassa en app, “man kan göra det på en eftermiddag”.

Det var det svaret jag hoppades på, alltså handlar det bara om att pilla om lite kod. Tack för ditt svar Pony

jasifil
    Member
    Post count: 300

Kommer vi att kunna välja valfri sms-signal i version 4? Någon jävla gång inför de väl den möjligheten kan man hoppas.

🙂

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@jasifil 62229 wrote:

Kommer vi att kunna välja valfri sms-signal i version 4? Någon jävla gång inför de väl den möjligheten kan man hoppas.

🙂

Någon som inte jailbreakat här ja.
    Krävs ett program och jailbreak, sen kan du ändra dina jävla sms-signaler hur mycket du vill.

jasifil
    Member
    Post count: 300

@mossarelli 62232 wrote:

Någon som inte jailbreakat här ja.
    Krävs ett program och jailbreak, sen kan du ändra dina jävla sms-signaler hur mycket du vill.

Hehe, jo men nu var ju tanken att man skulle kunna ändra utan jailbreak. Dessutom var det ju inte gjort i en handvändning ens med jailbreak. Undrar varför en så extremt simpel sak ska vara så ruskigt svår för Apple att implementera. Trodde att iPhone var en smartphone men man tvivlar ibland.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Mycket väsen för lite s pigan som klippte grisen.

ÄR detta vad som kommer när det går upp till en full version, 4.0.
    Inget man behöver öht. Det enda som verkar vara något är multitasking. Men det kunde ju räckt med en versionsuppgradering till 3.1.4.

Skönt, då behöver man inte köpa någon ny iPhone….

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 140 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.