iPhone/iPod/iPad guider & Apple-nyheter

Front page Forums Övriga ämnen iPhone/iPod/iPad guider & Apple-nyheter

Viewing 34 posts - 1 through 34 (of 34 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1906

iMedia

Har tänkt lite på detta då jag själv behövt surfa runt på mängd olika sidor på nätet för att ta reda på guider.

Min tanke är att starta upp en sida som främst vänder sig till svenskar gällande olika guider för iPhone/iPod/iPad som samlas på en och samma sida. Men även kommer engelska översättningar att finnas för tex de som är i Sverige och studerar men ej kan svenska så bra.

Detta har jag tänkt ska kombineras ihop med nyheter som kan dyka upp gällande nyheter med iPhone/iPod/iPad.

Är jag helt ute och cyklar, eller kan det ligga något intresse av att starta upp en sådan sida?

Spåna lite med idèer och tankar kring detta.

Vill gärna tipsa om att även användare/besökare kan skriva egna guider för iPhone, recensioner för apps, spel & tillbehör i forumet.

En administratör kommer sedan att godkänna det du skrivit och sedan får du ditt egenskrivna material publicerat på iMedia.nu bland guider/nyheter/recensioner .

Forumlänk: iMedia.nu • Index

Initialt smakprov på hur det kan tänkas se ut med upplägget:
    99177949.png

hugorosenlund
    Member
    Post count: 97

Hejsan!

Kul att du tar dig an ett sådant projekt!
    Personligen har jag ibland inget problem med engelska guider, dock är det alltid sjyst med en samlad sida med översättningar.

Om man frågar varför folk skall besöka din sida, och argumentet endast är “Det är på svenska”, kanske inte drar till sig så många. (Allt finns ju redan på andra sidor)

Att läsa en engelsk guide för svenska operativsystem gör mig ibland förvirrad; just för alla menyer, saker och ting skiljer sig på språken. Vissa perioder har jag använt endast engelska operativ system, och hittat en svensk manual (?)!

Detta forumet är tillbelåtenhet men en ren och fin sida men exempelvis hur man får igång Gmail i Iphonen (på alla sättet som finns), är hellre att föredra.

Gmail har ju sin supportsida på engelska, att länka till/översätta och snygga till på svenska är en idé.

Fördelen med en hemsida är att väldigt få personer har rätt att “skriva”.
    Så man kan hålla det rent utan att varje tråd spårar ur och börja handla om andra saker än originalet!

Kan tänka mig att hjälpa till med översättning ifall ditt projekt kommer igång.

muffins
    Member

Det kanske blev en liten missuppfattning gällande språket i min första post.
    Det är meningen att man ska kunna gå in i tex en guide och där står allt på svenska.
    Men om man vill, så kan man klicka på en ikon så ändras guiden om till engelsk version.
    Allt kommer vara förinställt för svenska, men man kan klicka på respektive flagga på sidan för att få det på de språk som finns tillgängliga.

Projektet är redan igång och kommer ha sin grund i WordPress och filat på en design till det hela.

Argumentet för att besöka denna sida är inget jag filat på i dagsläget, mer än att istället för att ha 1 000 guider utspridda på 1 000 olika sidor på nätet så samlar man ihop allt direkt istället.

Tackar och bockar vänligen för din input!

Positivt som negativt är all inputs välkomna, i den form att man håller saker på en mogen nivå 🙂

muffins
    Member

Detta är bara ett litet smakprov på hur det kan se ut.
    Bilder, text, logo osv är bara ditsatta för att ge en helhetsbild om hur det kan se ut.

99177949.png

hugorosenlund
    Member

Lyx!!

muffins
    Member

@hugorosenlund 73717 wrote:

Lyx!!

Jag kommer inte underfull av vad du menar med det :S.
    Du får ursäkta min tröghet, då jag setat uppe hela natten inatt.

Mvh

bozz
    Member
    Post count: 1199

Kan vi inte gå ihop och köpa loss iphoneinfo istället? Känns inte som nuvarande ägaren gör så mycket med den? Sidan har ju redan många besökare men tror de flesta bara besöker forumsdelen.. Nån som har kontakt med ägaren?

muffins
    Member

@bozz 73719 wrote:

Känns inte som nuvarande ägaren gör så mycket med den?

Där håller jag med dig.
    Därför jag fick upp tanken på något liknande med ett projekt, som denna tråd handlar om. För att kunna få lite nytt och härligt flow i det hela där saker och ting rör på sig med uppdateringar etc.

hugorosenlund
    Member

@muffins 73718 wrote:

Jag kommer inte underfull av vad du menar med det :S.
    Du får ursäkta min tröghet, då jag setat uppe hela natten inatt.

Mvh

Lyx är ett ord som ibland används i min krets.
    Att något är “Lyx” betyder helt enkelt att det är bra. sjyst och snyggt

muffins
    Member

@hugorosenlund 73721 wrote:

Lyx är ett ord som ibland används i min krets.
    Att något är “Lyx” betyder helt enkelt att det är bra. sjyst och snyggt

Tack för infon! Nu förstår jag lite bättre. Hade svårt att tänka ut vad det innebar i detta sammanhang bara.

Vore toppen med lite mer inputs ang. idèn som finns nerprintad i min först post i denna tråd. Positivt som negativt.

SNappz
    Member
    Post count: 30

Jag tycker detta låter som en toppen idé faktiskt!

Hoppas verkligen att detta projekt kommer att ro i land.. då kommer jag befinna mig på den sidan ofta 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag är den förste att erkänna att första sidan på denna site är sorgligt eftersatt, vi har letat efter eldsjälar och bloggare som kan ta sig an denna funktion men det var av olika anledningar aldrig riktigt skjutit fart.

Jag känner till Muffins energi och är säker på att det där kan bli en svensk version och iClarified =)

muffins
    Member

@freebo 73732 wrote:

Jag är den förste att erkänna att första sidan på denna site är sorgligt eftersatt, vi har letat efter eldsjälar och bloggare som kan ta sig an denna funktion men det var av olika anledningar aldrig riktigt skjutit fart.

Jag känner till Muffins energi och är säker på att det där kan bli en svensk version och iClarified =)

Ja denna framsida som finns på iphoneinfo är lite tråkig tyvärr.
    Hoppas på att den i framtiden får sig en skjuts framåt :).

Själv fastnade jag för iphoneinfo tack vare dess fina forum med massa sköna folk :). Utan forumet hade det blivit svårt att hålla mig kvar.

iMedia <– Kommer att släppas inom kort när man fått upp lite guider.

Men finns det något intresse för ett sådant här koncept, eller känns det döfött? Tänker inte ödsla min tid och energi om det inte finns något intresse för en iPhone-innehavare att ha tillgång till sådan sida.
    Men finns intresset så kommer det brinna i knutarna med guider & nyheter i olika format.

Vet att ett fåtal har sagt sitt, och hoppas även på fler svar i denna tråd om det känns tilltalande eller ej.
    Grunden är iaf lagd. Bara finputsning som återstår.

bozz
    Member
    Post count: 1199

@freebo har du nån kontakt med ägaren? Tror du han vill sälja/skänka? 🙂

@muffins Tycker sidan är riktigt snygg, enkel och ren! Behöver du hjälp med något ställer jag gärna upp. Bara PMa 🙂

muffins
    Member

@bozz 73735 wrote:

@freebo har du nån kontakt med ägaren? Tror du han vill sälja/skänka? 🙂

@muffins Tycker sidan är riktigt snygg, enkel och ren! Behöver du hjälp med något ställer jag gärna upp. Bara PMa 🙂

Jadu just nu så är det bara fantasin jag behöver hjälp med, dvs vilka guider man ska börja skriva om.

Sen får man se vad detta utvecklar sig till.
    Finns det ett generellt intresse så kommer nog även ett par skribenter behövas.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

Angående startsidan på iPhoneinfo så är den mycket riktigt som någon beskrev “eftersatt”.

Jag skriver en och annan nyhet och notis, men det gör jag helt ideellt.
    Har helt enkelt inte tid att skriva så ofta.

Skulle vara kul om någon kunde lägga upp lite bra svenska guider.

Gå in under kontakta oss och skicka ett mail till ägaren.

muffins
    Member

Vore toppen om någon har nå idèer på lite guider man kan skriva ihop.
    Har lite torka om vart jag ska börja nånstans.

muffins
    Member

Fick ett tips på ett annat forum att liknande existerar redan.

Så vet inte riktigt hur jag ska fortgå med detta.
    Designen på den bifogade bilden tycker jag personligen är för mörk och för rörig.
    En skara blandning av svenska och engelska för att vara svenskspråkig sida.
    Och en drös med reklam överallt på sidan.

Men lite konkurrens har väl ingen mått dåligt utav?

muffins
    Member

Ingen vänlig själv som har något tips om ett bra och stabilt forum man kan använda sig av, som har svenska som språkalternativ?

Kevin
    Member
    Post count: 41

Jag tycker detta låter väldigt intressant och jag längtar till uppstart :). jag kommer definitivt besöka sidan dagligen om du uppdaterar den ofta och med bra information 🙂

muffins
    Member

@kevin 75008 wrote:

Jag tycker detta låter väldigt intressant och jag längtar till uppstart :). jag kommer definitivt besöka sidan dagligen om du uppdaterar den ofta och med bra information 🙂

Det kommer vara bra snurr med uppdateringen och svar i forumet.
    Inte långt kvar tills vi öppnar upp dörrarna.

Mjuköppningen sker den 21 Augusti.

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Kör hårt, vi behöver fler sidor till iPhone användare.
    Lägg lite tyngd på tester, folk vill gärna veta hur ett visst skal sitter om is är verkligen så bra osv.
    Nåt i stil med iPhoneGuiden.se
    Ta kontakt med företag som oss, och andra som säljer reservdelar och tillbehör.
    Testa tjänster och produkter och skriv om det.
    Vi ställer gärna upp på gratis reparation om du skriver en artikel om hur du upplevde det osv.
    Jag kan tänka mig att det fins en hel del butiker som säljer tillbehör som gärna skickar ut en vara för att du ska testa den och skriva artikel om den.

muffins
    Member

@iPhoneReservdelar.se 75012 wrote:

Kör hårt, vi behöver fler sidor till iPhone användare.
    Lägg lite tyngd på tester, folk vill gärna veta hur ett visst skal sitter om is är verkligen så bra osv.
    Nåt i stil med iPhoneGuiden.se
    Ta kontakt med företag som oss, och andra som säljer reservdelar och tillbehör.
    Testa tjänster och produkter och skriv om det.
    Vi ställer gärna upp på gratis reparation om du skriver en artikel om hur du upplevde det osv.
    Jag kan tänka mig att det fins en hel del butiker som säljer tillbehör som gärna skickar ut en vara för att du ska testa den och skriva artikel om den.

Detta kommer att ske. Dock inte direkt vid mjukstarten av siten.
    Men det är tänkt att vi ska skriva om lite tillbehör för iPhone/iPad/iPod Touch också.
    Det kommer ske med förfrågningar till företag om sponsring av diverse tillbehör av dessa i utbyte med att de får lite reklam.

Men initialt så är detta inget som har påbörjats, varken med kontakter till företag eller skriverielser ännu.
    Men som sagt, det är på ingång.

Fokusen kommer ligga på guider i förstahand. Efter det så är det nyheter/recensioner/tester av tillbehör.

Mvh

Kevin
    Member
    Post count: 41

Jag som ny användare av Iphone är inte allt självklart, så ta gärna mycket från grunden och nån liten ordlista kanske skulle sitta bra 🙂 Om du behöver nån hjälp med photoshop eller nått så skriv gärna ett pm 🙂 eftersom att jag är ny på detta forum kanske det inte är nån idé att fråga om du behöver nån sorts ordningsvakt, då du inte vet hur jag skriver, fungerar eller hur ofta jag är online på forumet :), men är du sugen så fråga 🙂

muffins
    Member

@kevin 75337 wrote:

Jag som ny användare av Iphone är inte allt självklart, så ta gärna mycket från grunden och nån liten ordlista kanske skulle sitta bra 🙂 Om du behöver nån hjälp med photoshop eller nått så skriv gärna ett pm 🙂 eftersom att jag är ny på detta forum kanske det inte är nån idé att fråga om du behöver nån sorts ordningsvakt, då du inte vet hur jag skriver, fungerar eller hur ofta jag är online på forumet :), men är du sugen så fråga 🙂

Det kommer vara allt från grunden och upp till avancerade guider ska du se :).

Vill gärna tipsa om att även användare/besökare kan skriva egna guider för iPhone, recensioner för apps, spel & tillbehör i forumet.

En administratör kommer sedan att godkänna det du skrivit och sedan får du ditt egenskrivna material publicerat på iMedia.nu bland guider/nyheter/recensioner :).

Forumlänk: iMedia.nu • Index

muffins
    Member

Öppningsdagen har blivit framskjuten till den 22 Augusti istället för den 21.
    Detta pga sjukdom som varit denna vecka och har därmed inte kunnat jobba fullt ut med siten.

Men det kommer vara klart för öppning på Söndag iaf.

Mvh

muffins
    Member
    apple 3g
    Member
    Post count: 482

@muffins 75743 wrote:

Välkommen in får jag väl säga – iMedia – iPhone/iPod/iPad-guider samlade på ett och samma ställe |

är där just nu men det är svårt att skapa trådar kunde bara starta på ett ställe vet att jag startade tråden på fel ställe 🙁 men aja

muffins
    Member

@apple 3g 75751 wrote:

är där just nu men det är svårt att skapa trådar kunde bara starta på ett ställe vet att jag startade tråden på fel ställe 🙁 men aja

Testade dina behörigheter och det gick hur bra som helst att skapa tråd i rätt forumsdel.

Det kanske var lite svårt att hitta länken för att skapa en ny tråd bara 🙂

jSYITtrRR.png

apple 3g
    Member
    Post count: 482

@muffins 75754 wrote:

Testade dina behörigheter och det gick hur bra som helst att skapa tråd i rätt forumsdel.

Det kanske var lite svårt att hitta länken för att skapa en ny tråd bara 🙂

jSYITtrRR.png

jaha kollade inte där 🙁 sorry

muffins
    Member

Ingen fara, det är ovant när man som besökare kommer till ett nytt forum.
    Det löste sig med att tråden hittade rätt iaf till slut 😉

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det är svårt att hitta länken för svar med
    Integrera snabbsvar 🙂

muffins
    Member

@iPhoneReservdelar.se 75764 wrote:

Det är svårt att hitta länken för svar med
    Integrera snabbsvar 🙂

Ber om ursäkt för mina paint-skills.
    Det du eftersöker finns redan :).
    Klicka där jag har ringat in i forumet så sker det med en ajax-lösning så att snabbsvarsfältet kommer fram.

cSVMCVtSo.png

iPhoneReservdelar.se
    Member

Ok ser det nu

Viewing 34 posts - 1 through 34 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.