Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › iTunes 9.0 Samt 3.1 Släppt!
-
AuthorPosts
-
Hej! Nu har iTunes 9.0 släppts och finns på apples hemsida att ladda ner. Någon som har hunnit utforska det? Själv har jag bara installerat men har inte hunnit titta på det.
Hur värkar det? Någon som vågat sig på 3.1? Någon som vet om det går att jailbreaka 3.1 än? Ställ gärna era frågor om iTunes 9.0 och nya 3.1 här.Mvh 🙂
Dev-Team Blog – Rock Out without Lockout
Ingen JB än men jag gissar att vi har det innan lördag, anyone will to bet against this? 😉
Alltid kul med nya grejer. Men jag väntar med 3.1 tills Jailbreak finns ..
Men iTunes 9.0 sätter jag nog tänderna i redan ikväll 🙂Har hunnit utforska iTunes lite mer nu. Tycker att läget när man ska synkronisera är mycket bättre. Typ om man trycker på musik, program enskilt. Tycker det är mycket lättare.
Angående 3.1 så har jag hört väldigt många kommentarer att deras AjFånes har blivit mycket snabbare.
Själv väntar jag till Jailbreak kommit. Hoppas bara inte det dröjer allt för länge. 🙂
jag har uppdaterat till 3.1 nu och appstore är borta :O
nu fick jag tillbaka det, ett par omstarter och sånt så fick jag tillbaka ikonen’:P
@freebo 41840 wrote:
Dev-Team Blog – Rock Out without Lockout
Ingen JB än men jag gissar att vi har det innan lördag, anyone will to bet against this? 😉
Haha hoppas men tror att det kommer ta lite längre tid kanske söndag:P nä men nån vecka.. Men i slut ändan så kommer devteam köra över Apple igen 🙂 så det är ingen oro för det inte:)
Föresten för alla er som har en jailbreakad 3GS hoppas att ni har tagit iPhone BEC&iBSS filen innan ni körde jailbreakad för det verkar som att det verkligen kommer behövas. Då apple har gjort så att man inte kan downgrade’a. Vet inte vilka här inne som har uppdaterat Cydia för söndagens uppdatering (tror det var söndag) fanns det en tjänst med, från Saurik där man låter cydia spara nödvändiga filerna/information på sauriks server så att det ska bli enklare med jailbreak. Nu är det dock försent då Apple har släppt 3.1.
Känner att jag måste läsa på nu.
BEC&iBSS?
Kan jag som jailbrakat min med purpelera komma åt sådant?
Ogillar apples uppgradringar…Något riktigt gött i iTunes 9 är funktionen där man kan sortera apparna på sina iphoneskärmar!! Hur fint som helst
Varför ligger denna tråden i Upplåsning och jailbreak delen? 😛
Och detta verkar vara det nya i 3.1:
-Genius recommendations for Applications
-Support for iTunes 9 (Mac and Windows downloads), which offers Genius Mixes, app organization in iTunes, improved syncing options for music, movies, TV shows, podcasts, and photos, iTunes U Content organization
-Redeem iTunes Gift cards, codes, and certificates in the App Store
-Display available iTunes account credits in the App Store and iTunes Store
-Browse and download ringtones wirelessly from the iTunes Store
-Save video from mail and multimedia messages into Camera Roll
-Option to “save as new clip” when trimming a video on iPhone 3GS
-Better iPhone 3G Wi-Fi performance when Bluetooth is turned on
-Remotely lock iPhone with a passcode via MobileMe
-Use Voice Control on iPhone 3GS with Bluetooth headsets
-Paste phone numbers into the Keypad
-Option to use Home button to turn on Accessibility features on iPhone 3GS
-Warn when visiting fraudulent Web sites in Safari (antiphishing)
-Improved Exchange calendar syncing and invitation handling
-Fixes issue that caused some app icons to display incorrectly@mevvan 41854 wrote:
Föresten för alla er som har en jailbreakad 3GS hoppas att ni har tagit iPhone BEC&iBSS filen innan ni körde jailbreakad för det verkar som att det verkligen kommer behövas. Då apple har gjort så att man inte kan downgrade’a. Vet inte vilka här inne som har uppdaterat Cydia för söndagens uppdatering (tror det var söndag) fanns det en tjänst med, från Saurik där man låter cydia spara nödvändiga filerna/information på sauriks server så att det ska bli enklare med jailbreak. Nu är det dock försent då Apple har släppt 3.1.
jag fick något meddelande från Cydia när jag startade de, tror det var i söndags, “make my life easyer”. o där tryckte jag 🙂
kör iphone 3gs 3.0.1 jailbreakad.
när jag startar cydia nu så står de ovanför welcome; “this iphone has an ECID SHSH on file.
vad innebär de? att det är sparat hos Cydia så jag kan jailbreaka utan att spara mitt iBEC & iBSS? det verkade krongligt att spara ut de annars..
upplys mig !
😎
EDIT:
där var mer info på Cydia nu:
där står; “upgrading you iphone 3gs to 3.1..may make it unable to be jailbroken ever again….”
“..its hoped that in the near future and exploit will be found for 3.1..”
“… if u must upgrade to 3.1, you should only do so if you have and ECID
SHSH “on file” with Cydia. It is assumed(but not yet known) that this info will be usable to allow one to downgrade to 3.0 at a later point.”så då antar jag att jag senare kanske skulle kunna nergradera till 3.0 ifall jag råkar uppgradera till 3.1..
snurrigt, men hoppas de löser sig bra för 3.1, vill inte ha min iphone ojailbreakad, den e ju så fet nu 🙂
-Paste phone numbers into the Keypad
Det enda jag har saknat sedan 3.0 och äntligen så händer det. Som ett trissskrap.
Nej jag rekommenderar att alla sitter lugnt på sina stolar och väntar på att det ska komma både jailbreak och upplåsning innan ni uppdaterar till 3.1. ALLA som uppgraderat sin iPhone förr i tiden har fått bita i det sura äpplet eftersom de gjorde det på impuls. Så gör inte du det heller.
Jag uppdaterade lite på impuls eftersom min 3G kändes seg som fan. Insåg försent att Basebandet uppdateras i och med uppdateringen. Vet inte om detta blir problem för ev jb framåt.
Däremot är luren betydligt kvickare och rappare nu än innan uppdateringen. Bara att öppna Meddelanden tog tidigare 6-7 sekunder. Går på någon sekund nu. Tror att jailbreak segar ner luren en hel del. Det enda jag hade installerat tidigare var SBsettings (som jag kommer att sakna) samt Cydia och ett par apps till. Dessutom saknar jag möjligheten att ha valfri sms-ton. För helvete Apple, när lägger ni in möjlighet att välja valfri sms-ton? Tycker att SBsettings funktionalitet borde vara standard i iPhone eftersom det har ett lysande gränssnitt. Procentindikatorn för laddningen är dock kvar vilket är väldans bra.
@kurtson 41856 wrote:
Känner att jag måste läsa på nu.
BEC&iBSS?
Kan jag som jailbrakat min med purpelera komma åt sådant?
Ogillar apples uppgradringar…såhär är det den läsningen jag har gjort har lärt mig att ibec och ibss är som ett “unikt” nummer/registrering för just din mobil. Anledningen till att vi troligtvis kommer behöva den är att med nya uppdateringen 3.1 så kan vi inte ladda upp osignerad firmwire. Och med dessa ibec och ibss filer så ska den framtida jailbreak program vi använder kunna signera den firmwire som tillåter upplåsning. Rätta mig gärna om jag har fel 😉
@tehfiskk 41861 wrote:
jag fick något meddelande från Cydia när jag startade de, tror det var i söndags, “make my life easyer”. o där tryckte jag 🙂
kör iphone 3gs 3.0.1 jailbreakad.
när jag startar cydia nu så står de ovanför welcome; “this iphone has an ECID SHSH on file.
vad innebär de? att det är sparat hos Cydia så jag kan jailbreaka utan att spara mitt iBEC & iBSS? det verkade krongligt att spara ut de annars..
upplys mig !
Japp precis som du säger det är sparat hos Saurik’s server så att i framtiden ska jailbreak programmen kunna kontakta denna server för att ta just dina signerings filer
jag accepterade också “make my life easier” men var för sent ute då 3.1 var redan släppt så min är inte sparad på servern. Men jag har dem sparade manuellt på datorn.
😎Observera att detta bara gäller 3GS!
@mevvan 41876 wrote:
såhär är det den läsningen jag har gjort har lärt mig att ibec och ibss är som ett “unikt” nummer/registrering för just din mobil. Anledningen till att vi troligtvis kommer behöva den är att med nya uppdateringen 3.1 så kan vi inte ladda upp osignerad firmwire. Och med dessa ibec och ibss filer så ska den framtida jailbreak program vi använder kunna signera den firmwire som tillåter upplåsning. Rätta mig gärna om jag har fel 😉
Japp precis som du säger det är sparat hos Saurik’s server så att i framtiden ska jailbreak programmen kunna kontakta denna server för att ta just dina signerings filer
jag accepterade också “make my life easier” men var för sent ute då 3.1 var redan släppt så min är inte sparad på servern. Men jag har dem sparade manuellt på datorn.
Hm.. har läst gång på gång men fattar inte. Om det skulle komma jailbreak någon gång i framtiden för 3.1, är det inte bara att uppdatera o jailbreaka då?
Ang. iTunes. Är det någon mer än jag som saknar möjligheten att kunna synka musik, bilder, aspps osv. trådlöst med itunes? Det vore grymt. 🙂
Längtar efter jb till 3.1 :).
@mevvan 41876 wrote:
Men? Varför kan man inte tanka över sina filer till servern nu? även efter det att 3.1 är släppt och man inte har uppdaterat?
Fick mess IDAG om detta via din it-blogg, men då är det alltså försent redan?@matt3 41887 wrote:
Hm.. har läst gång på gång men fattar inte. Om det skulle komma jailbreak någon gång i framtiden för 3.1, är det inte bara att uppdatera o jailbreaka då?
Alltså hoppas det blir så, men det verkar som att vi kommer vara tvugna att använda ibec och ibss filerna sen exakt hur dem kommer användas har jag svårt för o veta.. Det verka som att dem som har sina filer sparade genom saurik(cydia) kommer denna process gå automatisk vid framtida jailreak. Vi andra dom sparat filerna på datorn kommer förmodligen ha en funktion där vi väljer filerna själva. Men som sagt jag är inte säker.
@kurtson 41895 wrote:
Men? Varför kan man inte tanka över sina filer till servern nu? även efter det att 3.1 är släppt och man inte har uppdaterat?
Fick mess IDAG om detta via din it-blogg, men då är det alltså försent redan?Om jag inte har fattat det fel så är det för att Saurik kontaktar Apples server när han ska spara filerna för att verifera. Men nu när 3.1 är ute så kan han inte göra det då 3.0.1 är borta från iTunes. Igen rätta mig någon om jag har fel ;):)
@mevvan 41904 wrote:
Alltså hoppas det blir så, men det verkar som att vi kommer vara tvugna att använda ibec och ibss filerna sen exakt hur dem kommer användas har jag svårt för o veta.. Det verka som att dem som har sina filer sparade genom saurik(cydia) kommer denna process gå automatisk vid framtida jailreak. Vi andra dom sparat filerna på datorn kommer förmodligen ha en funktion där vi väljer filerna själva. Men som sagt jag är inte säker.
Hur sparar man de där filerna på datorn då? Vart hittar jag de?
Köpte iphone 3g idag som var jailbreakad.. Uppdaterade via itunes i godan ro till programvaran iphone 3.1 förstår när jag läser detta mm. att det var riktigt dumt..
Någon som har något förslag på hur jag skall gå till väga eller var mina surt förvärvade pengar helt bortkastade??
Tack
/ ww@wwiktor 41912 wrote:
Köpte iphone 3g idag som var jailbreakad.. Uppdaterade via itunes i godan ro till programvaran iphone 3.1 förstår när jag läser detta mm. att det var riktigt dumt..
Någon som har något förslag på hur jag skall gå till väga eller var mina surt förvärvade pengar helt bortkastade??
Tack
/ wwdu kan nog fortfarande nergradera iphone 3G till 3.0 firmware som jag uppfattade de, bara 3Gs detta gällde.
ifrån iClarifield http://http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=5155
Since the release of iTunes 9 and the iPhone OS 3.1 yesterday the Dev Teams have been busy analyzing the software to find changes.Here is the current status…
– MuscleNerd confirms that it is safe to update to iTunes 9 for those who have already jailbroken/unlocked.
– saurik has noted that Apple has blocked the downgrade to 3.0 for iPhone 3GS users. This means that he can no longer signature hashes for users. Users who have saved their ECID SHSH information will have to wait for someone to build something to use that information. We will post more explaining this in the near future. In the meanwhile you may want to look at this (Windows, Mac) tutorial.
– chronicdev has confirmed that the iPhone 3.1GM is still vulnerable
– the new firmware does include a baseband upgrade which will cause you to lose your unlock unless you are on the iPhone 2G or have an iPhone 3G with the 5.8 bootloader. If you do have the 5.8 bootloader please note that no tools are available to perform the baseband downgrade yet.
– it is NOT okay to update to 3.1 if you are jailbroken or might want to jailbreak in the near future. WAIT!
Nu är det bara vänta och se om dom kan knäcka detta
Då är det bara att vänta då, men det jag är orolig för är ju att till slut kommer ju apple hitta något system som gör att det inte går att jailbreaka eller låsa upp iphone. Ni ser ju hur det gick för sony och deras ps3, den har ingen lyckats knäcka än för brända spel. Och den har ju funnits i 3 år nu. Så det är väl bara en tidsfråga innan apple knäcker nått?
Precis som morp säger, det går inte. Just för att iTunes kontaktar Apple för att verifiera programmvaran skulle jag gissa.
@matt3 41925 wrote:
Då är det bara att vänta då, men det jag är orolig för är ju att till slut kommer ju apple hitta något system som gör att det inte går att jailbreaka eller låsa upp iphone. Ni ser ju hur det gick för sony och deras ps3, den har ingen lyckats knäcka än för brända spel. Och den har ju funnits i 3 år nu. Så det är väl bara en tidsfråga innan apple knäcker nått?
Näe tveksamt, någon kommer alltid hitta en lösning. Apple täpper igen devteam och andra öppnar upp. Katt och rått leken så kommer det vara så oroa er inte även om det tar lite tid så kommer det gå:D
@matt3 41925 wrote:
Tror inte det så länge det handlar om mjukvarulösningar från Apples sida. Allt går att knäcka. Värre är det med hårdvarulösningar men det kan ju Apple inte komma med till befintliga lurar i alla fall 🙂
@wwiktor 41945 wrote:
Hur gör jag det? Kommer nämligen varken in i mobilen via simkortet eller via itunes..
iClarified – iPhone – How to Put an iPhone Into DFU Mode (Comments)
där har du guiden på hur man sätter luren i dfu mode, finns länkat sedan tidigare men kör på igen:)@mevvan 41989 wrote:
iClarified – iPhone – How to Put an iPhone Into DFU Mode (Comments)
där har du guiden på hur man sätter luren i dfu mode, finns länkat sedan tidigare men kör på igen:)Har haft den i dfu mode men jag kan inte nedgradera pga att itunes automatiskt laddar ner senaste versionen (3.1) efter dfu-omstart.. får helt enkelt vänta till det går bryta sig genom 3.1!?
@wwiktor 41999 wrote:
Har haft den i dfu mode men jag kan inte nedgradera pga att itunes automatiskt laddar ner senaste versionen (3.1) efter dfu-omstart.. får helt enkelt vänta till det går bryta sig genom 3.1!?
Testa ladda ner firmwiren 3.0.1 sök efter den på Google. Därefter håll in shift och klicka på återställ i iTunes.
OM du har 3.1 i din 3G så kolla här
https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/5278-nedgradera-firmwire-3-1-3-0-iphone-3g.htmlhittade detta programmet:i-FunBox | File Manager and Hi-Speed Transfer Tool for iPhone and iPhone 3G (iFunBox Download Page)
Skulle det kunna användas för att komma åt de där filerna man behöver?Hittar inte på Sky Sport i ITunes 9 appstore. Varför har den försvunnit?
Hittade en guide i en annan forum,
I accidentally updated my iPhone and took me awhile to get back to 3.0.1 so i guess this is just to help out anyone who upgraded by mistake
note: This doesn’t work for iPhone 3Gs
This will not change the updated baseband1. Restore your iPhone using tunes. download iPhone 3G 3.0.1 direct link to updatehttp://appldnld.apple.com.edgesuite….0_Restore.ipsw. You need your iphone in DFU mode. Then in iTunes hold shift and press restore a navigate to were you have downloaded the 3.0.1 update.
2. After you you restore you will get an error of 1015 in iTunes, ignore this, your iPhone will currently still be in DFU mode. Next you have to download iRecovery
iRecovery (windows)
You will need to install Microsoft Visual C++ 2008 and libusb (inside the iRecovery folder) to use iRecovery
In command prompt locate iRecovery folder and type (irecovery.exe -s) a whole bunch of text will load,
once loaded type in (fsboot) , the iphone will now restart.your iPhone is now back to 3.0.1 firmware
Then you just use redSn0w to jailbreak
This doesn’t change the updated basebandHope This helps
@kurtson 42033 wrote:
hittade detta programmet:i-FunBox | File Manager and Hi-Speed Transfer Tool for iPhone and iPhone 3G (iFunBox Download Page)
Skulle det kunna användas för att komma åt de där filerna man behöver?Tror inte det eftersom dessa filer är inte konstanta i mobilen men du kannju pröva
Tänkte installera om min telefon, och eftersom min dator gått sönder och jag använder laptopen, har jag inte iTunes installerat, så min fråga är, vilken iTunes ska jag installera då? Vad jag förstod av morps inlägg så funka det inte.
Vilken är isåfall den senaste versionen som fungerar att jailbreaka om med?
@bozz 41858 wrote:
Något riktigt gött i iTunes 9 är funktionen där man kan sortera apparna på sina iphoneskärmar!! Hur fint som helst
Och detta verkar vara det nya i 3.1:
Ja det funkar klockrent. Nä några flera tror ja dom har .gjort. Vet att 3.1 har problem med activsynk. Känns som om min e e i webbläsaren med 3.1
@kurtson 42099 wrote:
ehu?
Är de bara där tillfälligt?
Var ligger de då i så fall (under tiden de är där)?alltså dem finns i telefonen men är inte synlig hela tiden tror jag, när man kör restore på telefonen får man ut den genom att den typ blir tillgänglig i 4 sekunder på datorn.
Det tog 5 återställningar för mig innan jag hann få ut den.. Har kollat på telefonen efter just dem filerna sedan men inte hittat dem så dem är väl “osynliga”..
får väl testa och se vad jag kan göra…
när du säger restore, menar du att du startar om telefonen?
eller att du via itunes säger att du skall göra restore?@kurtson 42103 wrote:
får väl testa och se vad jag kan göra…
när du säger restore, menar du att du startar om telefonen?
eller att du via itunes säger att du skall göra restore?Menar att jag sätter telefonen i DFU mode och återställer hela telefonen. Postade en guide på hur man gör annars finns den på iclarified, men som jag sa så vet jag inte om den fungerar nu när 3.1 finns tillgänglig. Så vet inte om risken är värd att ta. Vad har du för firmwire på luren nu är det 3gs eller 3g?
Jag har 3.0.0 och 3GS.
Vågar INTE köra restore.
Så som det blivit nu så vet jag inte om jag skulle trivas med telefonen om jag inte fick ha sbsettings och de olika hacken för att kunna köra skype via 3G osv…@kurtson 42130 wrote:
Jag har 3.0.0 och 3GS.
Vågar INTE köra restore.
Så som det blivit nu så vet jag inte om jag skulle trivas med telefonen om jag inte fick ha sbsettings och de olika hacken för att kunna köra skype via 3G osv…Alltså ett råd från mig är att kör på 3.0 fortsätt där för 3GS är sårbar tror Apple kommer satsa mycket kring upplåsning på 3GS. Visserligen kommer vi behöva våra ibec filer etc, men jag tror det kommer komma en bra lösning till det. Vänta och se är mitt råd..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.