Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Kan ej skriva SMS/anteckningar/kalender etc
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag återställde min iphone för att jag kände att jag ville ha en “ren” och jailbreaka den på nytt. Innan jag återställde den kopierade jag ut .db filerna (hittas – var/mobile/Library/SMS – t.ex.) för anteckningar, kalender och sms. Efter att ha återställt luren och jailbreakat den på nytt (allting fungerar som det ska) så slängde jag in .db filerna där dom Ska vara och startade om mobilen.
Smsen finns i inkorgen, likaså anteckningar och kalender påminnelser etc MEN! När jag ska skriva nytt sms eller anteckning eller lägga till något i kalendern så går det inte. Hela meddelande appen stängs ner när jag trycker på “skicka”. När jag ska skriva ny anteckning så sparas det inte, när jag raderar en nuvarande anteckning så kommer den tillbaka och kalendern går inte heller att skriva nytt i. – VAD GÖRA? :confused:
Vill jätte gärna ha kvar, främst, alla smsen. 🙁 Tacksam för all hjälp jag kan få!
Fungerar appsen om du tar bort de databasfilerna du la över?
Jag testade just att ta bort .db filen för anteckningar och då fungerade det. Vad kan felet vara tro? Det blev ju inget fel när jag kopierade över .db filerna, så dom kan ju inte vara skadade, eller?
@ming0ze 48423 wrote:
Jag testade just att ta bort .db filen för anteckningar och då fungerade det. Vad kan felet vara tro? Det blev ju inget fel när jag kopierade över .db filerna, så dom kan ju inte vara skadade, eller?
Det finns alltid risk att något blir skadat när man flyttar på dom.
Låter som om dina db-filer är korrupta då appsen fungerar så fort du plockar bort dom.Typiskt! Kalender och anteckningsfrågan kan jag ordna lätt.
Mitt bekymmer nu är smsen.. Och det är många sms. Nu när jag ändå har dom synliga i luren, går det inte att spara över dom på något annat sätt än att fiffla med .db? I ju med att min nuvarande verkar vara skadad.Har för mig att sms sparas när man säkerhetskopierar i itunes? Då betyder det väl att jag skulle behöva återställa luren igen och sedan skriva över med den kopian. Frågan är då om problemet kvarstår? Att den “kopian av .db filen också är skadad” och det fortfarande inte funkar.
@ming0ze 48426 wrote:
Typiskt! Kalender och anteckningsfrågan kan jag ordna lätt.
Mitt bekymmer nu är smsen.. Och det är många sms. Nu när jag ändå har dom synliga i luren, går det inte att spara över dom på något annat sätt än att fiffla med .db? I ju med att min nuvarande verkar vara skadad.Har för mig att sms sparas när man säkerhetskopierar i itunes? Då betyder det väl att jag skulle behöva återställa luren igen och sedan skriva över med den kopian. Frågan är då om problemet kvarstår? Att den “kopian av .db filen också är skadad” och det fortfarande inte funkar.
Ja sms och kontakter sparas när man gör en säkerhetskopia i iTunes.
Bara att testa, du har ju inget att förlora i dagsläget om man säger så.
Gah. Vad jobbigt.. Nu ska man behöva göra om allting! Jag som just blev klar med hela “anpassningen” av luren 😎 Well well.. Testar och kollar om det funkar!
Har du gjort en säkerhetskopia på telefonen då när du hade en fungerande databas med sms osv?
Valde du rätt säkerhetskopia när du fick välja?Ja alltså syftet var ju att jag ville ha en ren. Dvs ville inte slänga över säkerhetskopian från förr, med fungerande db. Finns den kvar f.ö? Om man nu gjort nya säkerhetskopior?
Det framgick inte så himla tydligt tyvärr att du ville ha det så. Då hade jag sagt nej direkt att det går inte med iTunes.
En säkerhetskopia är ju en kopia från tidigare. Så då får du inte en “ren” telefon som du säger.
Det jag tänkte på var säkerhetskopian från innan du kopierade db filerna.Blev visst en kommunikations-krock här.
@muffins 48437 wrote:
Det framgick inte så himla tydligt tyvärr att du ville ha det så. Då hade jag sagt nej direkt att det går inte med iTunes.
En säkerhetskopia är ju en kopia från tidigare. Så då får du inte en “ren” telefon som du säger.
Det jag tänkte på var säkerhetskopian från innan du kopierade db filerna.Blev visst en kommunikations-krock här.
Ber om ursäkt för min oklarhet isf. Men tack så jätte mkt för hjälpen ändå! Får klura på det här lite, har ju dom “skadade” db för smsen på datorn, så jag kommer ju åt dom på ngt sätt ändå.. Tråkigt att jag inte kan ha dom i luren! Men men. Någon annan kanske har en lösning av något slag 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.