Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Kan inte lägga till/radera/redigera kontakter
-
AuthorPosts
-
Hoy
Har jag återställde min iPhone för ett tag sedan. Ville ha den som ny så jag återställde inte den med en säkerhetskopia.
Däremot så la jag in min fil med kontakter genom iFunBox. Men inte för ens idag så upptäckte jag att jag varken kan lägga till/radera/redigera kontakter.
Sist jag hade detta problemet så rörde det sig om anteckningarna då jag också gjorde en backup på dem.
Har för mig att jag löste det genom att köra “Fix User Dir Permissions”. Men den här gången hjälper det inte. Jag har testat flera gånger och även startat om min mobil.
Då ska du göra så här:
Du ska ssha in i din mobil och ändra user permissions på mapparna manuellt.
Du högerklickar på dem och så kryssar du i alla rutor på “rättigheter”/permissions.
Om du inte kan ssha så anävnder du i-funbox och letar upp mappen med dina kontakter. Sparar filerna inne i mappen, raderar mappen och respringar mobilen. Efter respring, lägg till filerna i mappen igen.
Om det inte funkar, pröva ssha.
@mossarelli 54672 wrote:
Då ska du göra så här:
Du ska ssha in i din mobil och ändra user permissions på mapparna manuellt.
Du högerklickar på dem och så kryssar du i alla rutor på “rättigheter”/permissions.
Om du inte kan ssha så anävnder du i-funbox och letar upp mappen med dina kontakter. Sparar filerna inne i mappen, raderar mappen och respringar mobilen. Efter respring, lägg till filerna i mappen igen.
Om det inte funkar, pröva ssha.
Tack för tipsen. Ska testa ta bort mappen med iFunbox först. Återkommer med svar om hur det gick.
EDIT: Det fungerade inte. Får testa ssh nu.
EDIT2: Skulle testa SSH men får felmeddelandet Network Error: Connection Refused.
Kan det betyda att jag har fel lösenord? Eller återställs lösenordet till alphine när man återställer iphonen till fabriksinställningarna?
Finns det inget program som klarar att ändra permissions, alltså så man slipper ansluta via nätverket? Bara genom datakabeln till datorn.
Perfekt, jag kunde ändra permission i iPhone PC Suite 😀
Bra att det löste sig men när det gäller kontakter så är det onödigt att hålla på och i system mapparna. Du kan ju spara dina kontakter separat i Outlook, gmail mm. och synka in dem utan säkerhetskopia.
@ponyboy 54702 wrote:
Bra att det löste sig men när det gäller kontakter så är det onödigt att hålla på och i system mapparna. Du kan ju spara dina kontakter separat i Outlook, gmail mm. och synka in dem utan säkerhetskopia.
skriv en svensk guide på hur man fixar det så klistrar vi den i problemforumet. Jag har inte sökt på hur man gör men jag gav det ett försök med gmail men lyckades inte. Får söka sen på det.
@Trådskaparen: oavsett om du inte kan spara i kalendern, SMS, kontakter, notes så handlar det om permissions. Att radera mapparna ska funka, annars fix user dir.
@mossarelli 54727 wrote:
skriv en svensk guide på hur man fixar det så klistrar vi den i problemforumet. Jag har inte sökt på hur man gör men jag gav det ett försök med gmail men lyckades inte. Får söka sen på det.
@Trådskaparen: oavsett om du inte kan spara i kalendern, SMS, kontakter, notes så handlar det om permissions. Att radera mapparna ska funka, annars fix user dir.
Jodå jag vet vad som var felet. Problemet kom när det inte fungerade att ändra Permission i SBsettings. Sen kunde jag inte få winSCP att fungera.
Men hur som helst så är det fixat nu.
Jag hade heller inte sagt nej till en guide angående hur man gör backup på kontakterna. Det enda sättet jag vet är att kopiera filerna ur root/user/library/adressbook
Jag har gjort en tråd för länge sedan.
https://www.iphoneinfo.se/forum/problem-och-felsokning/2768-saekerhetskopiera-mera.html
Men en guide, nej. Jag tänker inte skriva något stort förrän vi har lite ordning och reda här på forumet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.