Kan inte ringe eller ta emot samtal

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kan inte ringe eller ta emot samtal

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4

Hej,

Jag har precis köpt en begagnad iPhone som är låst för 3. Jag har ett 3abonnemang sedan länge så det ska ju fungera tycker man.

Nu har jag satt in simkortet och synkat den med itunes men det går inte att ringa på telefonen och inte heller att ta emot samtal. Däremot kan jag ta emot sms.

Behöver jag göra något mer? Behöver 3 göra något med mitt abonnemang?

Någon som vet vad det kan bero på. När jag ringer till min egen telefon säger den att numret inte är i bruk….

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Hur vet du att den är låst till Tre?

jontan74
    Member

Han jag köpte den av sa det samt att jag fick med kvittot från 3.

Freebo
    Member

Kolla vad den har för modellnummer
    iphone_2_1_model_number.png

jontan74
    Member

Det står så här:
    Version 3.1.3 (7E18)
    Operatör 3 SE 5.0
    Modell MC133KS
    Model firmware 05.12.01

Freebo
    Member

Ja du, MC133KS kan även vara en Telenor- eller Telialåst iPhone men testa att återställa telefonen totalt via iTunes och sedan med ditt TRE-kort. Är den låst till TRE skall du inte behöva göra någonting annat än putta in SIM-kortet

Känner du säljaren eller var det Blocket/Tradera?

Om du har möjlighet skulle jag även testa ett Telia eller Telenor SIM

Edit: ser att du kan ta emot SMS. Då är det TRE, så återställ

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Det låter som den är spärrad, jag har sett IMEI-spärrade iphones som det går att smsa ifrån men inte ringa. Du borde ringa Tre och kolla upp det med de.

jontan74
    Member

Ok jag ska ringa dem när de öppnar. Kan man göra något åt det i så fall eller har man blivit lurad? Man tror ju att allt ska vara grönt när man får med kvitto och allt…..:(

Freebo
    Member

@jontan74 67158 wrote:

Ok jag ska ringa dem när de öppnar. Kan man göra något åt det i så fall eller har man blivit lurad? Man tror ju att allt ska vara grönt när man får med kvitto och allt…..:(

Sök i forumet på
    stulen
    tradera
    blocket
    spärrad

så ser du att det dessvärre kan vara en rätt hopplös situation =/

Spanx
    Member
    Post count: 2

Hejsan
    Har samma problem med min iphone. Har haft den i ca 4 månader nu och det va förra månaden den tappade täckningen helt plötsligt.
    Hade den upplåst och jailbreakad med ett tele2 kort i..
    Testade att sätta i ett 3 SIM och då fungerade den igen efter ett par återställningar.
    Nu kan jag göra allt på den förutom att ringa till/ringa från.
    Är det någon som vet exakt vad som händer när en iphone blir IMEI spärrad för jag har hört en del olika saker men inte att allt ska fungera förutom ringandet?

Kollade nu på mitt model nr och då står det MC132KS, men testade med ett telia kontantkort (som är ganska gammalt vet ej om det fungerar) men då stod det “ogiltigt SIM”

Hittade denna
    ============
    Country: Sweden
    Carrier: Telia

MB489KS/A
    MB496KS/A
    MB500KS/A
    MC131KS/A
    MC132KS/A
    MC133KS/A

Spanx
    Member
    Post count: 2

Okej jag ringde till 3 och frågade om hon kunde se om den va stulen och först sa hon att den inte va det sen när jag förklarade situtationen jag satt i så sa han att “jo jag kan se att den är stulen nu” ska man kanske ringa en gång till och få en andra åsikt tro? lät inte som hon hade så stor koll..?

Ringde till 3s kundtjänst igen och frågade im IMEI spärrning och fick som svar att den INTE ska ha någon täckning och man ska inte kunna skicka eller ringa med den… ganska lustigt att dom säger att min e spärrad då..

em-ess
    Member
    Post count: 1

@spanx 67425 wrote:

Okej jag ringde till 3 och frågade om hon kunde se om den va stulen och först sa hon att den inte va det sen när jag förklarade situtationen jag satt i så sa han att “jo jag kan se att den är stulen nu” ska man kanske ringa en gång till och få en andra åsikt tro? lät inte som hon hade så stor koll..?

Ringde till 3s kundtjänst igen och frågade im IMEI spärrning och fick som svar att den INTE ska ha någon täckning och man ska inte kunna skicka eller ringa med den… ganska lustigt att dom säger att min e spärrad då..

Tjena !
    Jag har precis samma problem.
    Efter att ha kontaktat 3’s kundtjänst fick jag dom tillslut att söka på mitt IMEI-nummer utan att få någon träff alls. Vilket i sig är väldigt märkligt men det borde i teorin innebära att telefonen iaf inte är IMEI-spärrad. För att försäkra mig ytterligare åkte jag till min lokala 3-butik, fick även killarna där att kolla på telefonen och även de gjorde en sökning på IMEI-nummret utan att få någon träff.
    Dom kunde inte ge mig något svar på vad som är fel men likförbannat sitter jag med en telefon som inte går att ringa med.

Modellen är MC133KS btw, om det nu hjälper något.

Är det någon som har några tips på vad man kan försöka göra ??
    Jag börjar bli lite desperat.

Jag har självklart provat att ta ut simkortet, återställt telefonen, provat simkortet i en annan telefon, provat ett annat simkort i min telefon (också ett 3 simkort)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.