Kanppen "sleep", funkar ibland, oftast inte. Gäller 3GS, vad är fel?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kanppen "sleep", funkar ibland, oftast inte. Gäller 3GS, vad är fel?

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Member
    Post count: 658

Som i ämnesraden. Vad är det som hänt? Kan det vara mjukvarurelaterat eller är det så att en 3GS inte ska hålla mer än 18 månader? Det är så länge jag haft den. Dessutom har ju Apple bara 12 månaders garanti. 🙁

Min lur är jaibreakad har iop 4.2.1 och baseband från juni -09

Så vad kan man göra åt detta?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Om du har tappat telefonen så är det gannska troligt att kabeln klämts och blivit skadad.
    I så fall behöver du byta hela hörlurs flex

r_o_n
    Member

@iPhoneReservdelar.se 89382 wrote:

Om du har tappat telefonen så är det gannska troligt att kabeln klämts och blivit skadad.
    I så fall behöver du byta hela hörlurs flex

Den åkte hårt i golvet i förra veckan. PM:a mig vidare om detta problem.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Hej,
    Det är denna som behöver bytas
    iPhoneReservdelar.se Reservdelar och Service till din iPhone Glasbyte LCD Displaybyte
    Värt att tillägga är att vi innom kort (ca 2 veckor) kommer att erbjuda byte av hela baksidan. Då just hörlursflex är svår att återanvände (sitter limmad och den är gannska skör) så kommer denna samt alla tillhörande knappar (volym, vibrator samt sleep) att ingå i bytet.
    Priset är inte satt ännu men kommer troligtvis att ligga lite under 1000kr inkl tur retur frakt

r_o_n
    Member

@iPhoneReservdelar.se 89386 wrote:

Hej,
    Det är denna som behöver bytas
    iPhoneReservdelar.se Reservdelar och Service till din iPhone Glasbyte LCD Displaybyte
    Värt att tillägga är att vi innom kort (ca 2 veckor) kommer att erbjuda byte av hela baksidan. Då just hörlursflex är svår att återanvände (sitter limmad och den är gannska skör) så kommer denna samt alla tillhörande knappar (volym, vibrator samt sleep) att ingå i bytet.
    Priset är inte satt ännu men kommer troligtvis att ligga lite under 1000kr inkl tur retur frakt

Ok, tack för svaret. Men hur kan ni ta 199 kr för samma grej som kostar 69 kr hos annan firma? Flexkabel till hörlur iPhone 3GS – importgrossisten
    Iofs inte lagervara, men det är det priset man betalar där iaf.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Hej,
    Det tillkommer frakt hos importgrossisten men du har helt rätt, vi ska sänka priset.

r_o_n
    Member

@iPhoneReservdelar.se 89490 wrote:

Hej,
    Det tillkommer frakt hos importgrossisten men du har helt rätt, vi ska sänka priset.

Oj, cred till er för bemötandet. 🙂

Frakten är bara 19 kr. Så totalpris 88 kr. Det är ändå en bit upp till 199 kr.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det är fixat nu och priset är på 85kr inkl frakt.
    Det är därför vi har prisgaranti, vi vill att kunder ska vara prismedvetna och meddela oss om de hittar lägre pris annanstans så att vi kan sänka våra.
    importgrossiten är så pass stora så att vi behöver inte kontrollera detta närmare och sänker priset med det samma.

youfixit
    Member
    Post count: 81

Du säger att sleepknappen fungerar ibland, eller hur?

Eftersom du tappat den kan det betyda att det blivit ett litet glapp vid knappen. Är det någon synlig glipa runtom knappen?
    Det kan hända att du inte ens behöver köpa en ny flex kabel.

Kolla först om du kan rätta till knappen så det inte glappar längre. Det kan spara dig mycket tid och dessutom 85kr.

r_o_n
    Member

@youfixit 89497 wrote:

Du säger att sleepknappen fungerar ibland, eller hur?

Eftersom du tappat den kan det betyda att det blivit ett litet glapp vid knappen. Är det någon synlig glipa runtom knappen?
    Det kan hända att du inte ens behöver köpa en ny flex kabel.

Kolla först om du kan rätta till knappen så det inte glappar längre. Det kan spara dig mycket tid och dessutom 85kr.

Kollade lite springorna ser jämna ut, ett visst glapp i framåt bakåt (bredsidan) vilket jag tror är normalt.

När jag trycker på knappen rakt, som man ska, så tar den inte. Om jag trycker ner vid ytterkanten och samtidigt drar mitt finger lite mot hörlurskontakten och trycker stänger den var enda gång. Tvärtom drar utåt nedåt så stänger den inte alltså samma som ett rakt tryck uppifrån.

youfixit
    Member

Då är det förmodligen så att knappen du trycker på får inte kontakt med flexkabeln. Den rubbades förmodligen någon/några millimeter. Det har hänt mig förr.
    Jag föreslår att du försöker fixa det glapp du har emellan knappen och flexkabeln först.

Du kanske behöver limma ihop glappet, rätta till knappen så den träffar flexkabeln.
    Jag är övertygad om att du kan fixa detta utan att behöva köpa ny flexkabel.

r_o_n
    Member

@youfixit 89504 wrote:

Då är det förmodligen så att knappen du trycker på får inte kontakt med flexkabeln. Den rubbades förmodligen någon/några millimeter. Det har hänt mig förr.
    Jag föreslår att du försöker fixa det glapp du har emellan knappen och flexkabeln först.

Du kanske behöver limma ihop glappet, rätta till knappen så den träffar flexkabeln.
    Jag är övertygad om att du kan fixa detta utan att behöva köpa ny flexkabel.

Tack för svaret. 🙂
    Jag är med på allt utom “limma”. Sitter knappen normalt ihop med sladden? Alltså demontera bakstycket och se hur det sitter ihop uppe vid knappen, eller?

youfixit
    Member

Själva plastknappen sitter inte fastlimmad i flexknappen. Den sitter skruvad mot ramen där plastknappen sitter.

Lite svårt att förklara..:)

Om du trycker ihop glappet där vid knappen och trycker på knappen. Fungerar den då?

Det du skulle kunna göra då är att lägga lite superlim där glappet är (Limma inte fast knappen bara!)

Jag kan ta några bilder ikväll så jag kan visa vad jag menar.

r_o_n
    Member

@youfixit 89534 wrote:

Själva plastknappen sitter inte fastlimmad i flexknappen. Den sitter skruvad mot ramen där plastknappen sitter.

Lite svårt att förklara..:)

Om du trycker ihop glappet där vid knappen och trycker på knappen. Fungerar den då?

Det du skulle kunna göra då är att lägga lite superlim där glappet är (Limma inte fast knappen bara!)

Jag kan ta några bilder ikväll så jag kan visa vad jag menar.

Plocka inte isär din lur bara för det. Men om du har en demonterad vore det strålande. 🙂
    Inget konstigt som bara ramlar ut så fort man tagit bort skruvarna? Tar man bort glaset, eller går man från baksidan?

Hade en SonyEricsson där saker under locket var fjäderbelastade, tog man isär den var det ett he*vete att få ihop den igen….

youfixit
    Member

Jag plockar inte isär den.
    Tänkte bara visa var man kan limma för att slippa det där glappet.

Om du vill plocka isär den så går du från glaset.
    Inget sitter löst inuti telefonen så du behöver inte oroa dig för att något ska falla ut.

r_o_n
    Member

@youfixit 89539 wrote:

Jag plockar inte isär den.
    Tänkte bara visa var man kan limma för att slippa det där glappet.

Om du vill plocka isär den så går du från glaset.
    Inget sitter löst inuti telefonen så du behöver inte oroa dig för att något ska falla ut.

Hade du någon bild?

r_o_n
    Member

Fixat, j*vligt svårt, men fixat. Som ny i knappen igen.

youfixit
    Member

Va bra!

Bytte du ut knappen eller rättade du till den?

Ledsen att jag inte la upp en bild. Jag har inte haft tillgång till internet de senaste 2 dagarna.

Roligt att du fixat det!

r_o_n
    Member

@youfixit 89655 wrote:

Va bra!

Bytte du ut knappen eller rättade du till den?

Ledsen att jag inte la upp en bild. Jag har inte haft tillgång till internet de senaste 2 dagarna.

Roligt att du fixat det!

Tack. 🙂 Hittade en guide på ifixit som förklarade allt utom de sista 8 skruvarna som man behövde ta bort runt mute-knappen.
    Var själv tveksam till de tips jag fått om att byta hörluringång skulle fixa sleepknappen. Inte mycket logik i det. 🙂

Men det stämde. Nu ligger knappen lite lägre än innan, när den inte fungerade. Den svarar på alla knapptryck och känns lite mer “fjädrande” än precis innan jag bytte hörlursingången.

Får hoppas att det inte händer igen, så man slipper göra om det.

youfixit
    Member

Va bra!
    Du har alltså sparat 85 kronor.

Länka gärna till iFixit som har guiden. Kan vara fler med samma problem.

r_o_n
    Member
Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.