Front page › Forums › Övriga ämnen › Komprimera musik med iTunes 9.1.
-
AuthorPosts
-
“The whole process of converting all 10.8 GB (1695 files) took about three and a half hours, and once the dust settled, that number had dwindled to 6.39 GB — an approximate difference of 4.54 GB. My hard drive, unsurprisingly, lost a bit of space — about 500 MB worth. I’m guessing that these are temporary files from all of the conversions somewhere, although I’m not sure where to look for them.”
Källa Just Another iPhone BlogLäste i denna blogg om att man kan med iTunes 9.1 komprimera sin iTunes musik och tjäna en massa ledig utrymme i iPhone. Detta låter ju hur bra som helst men det står även att kvalitet på låtarna kan försämras. All min musik är i mp3 format och då skulle de konverteras till 128kbps AAC. Jag har själv inte uppdaterat till iTunes 9.1 och jag kan därför inte testa detta ännu så jag frågar er. Ska man komprimera sin musik i iTunes eller blir kvaliten så mycket sämre att det inte ens är värd det? Hör man ens nån skillnad efter komprimeringen med iPhones standard hörlurar?
Halva bitraten är väl ca 25% sämre ljud. Jag tror definitivt du märker en skillnad även med orginallurarna men låt oss invänta Mossarelli’s kommentar – han brukar ha sköna åsikter om detta =)
Tack Freebo.
128 Kbit/s är godkänt i musikindustrin som en säker kvalité men endast de mest fåfänga audiofilerna känner skillnad.
Min kusin jobbar med musik dagligen, han måste ha de där hörlurarna för 2000 kr, 320kbit/s mp3orna och dubbla ljudkort i datorn. Han till och med köpte en Mac. 😀Detta är inget att rekommendera om du trivs med din encoding kallad mp3. AAC är Apple patenterad och du lär inte kunna spela aac-relaterat i windows media player om du inte tankat massa codecs. (Vi snackar .m4a-formatet)
Har du däremot massor med 256 och 320 kbits-musik som tar upp massor med plats på din iUnit så kan du ju alltid lägga några timmar på att kompremera alla låtar. Så länge du har plats på hårddisken din.
Personligen har jag blandade låtar på iPhonen, 128 känns inte någon större skillnad mot 320 förrutom poprock som skårrar i öronen när alla i bandet hammrar på trummorna, skriker i miccen, köttar gitarren och pluckar keyboarden.
Tack för svaren!
Så med andra ord är 128Kps acceptabelt och är man inte nån ljudfreak så känner man inte nån större skillnad. Personligen gillar jag att massa låtar i min iPhone, även om jag sällan lyssnar på dem alla så känns det bra att veta att de finns där (ifall) :). Så det blir att komprimera för mig, tvivlar fortfarande på iTunes 9.1. Det väntar jag med, är alltid skeptisk till iTunes uppdateringar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.