Kostar det att använda GPSen i iPhone?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kostar det att använda GPSen i iPhone?

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Participant
    Post count: 799

Tjollahoppsan!

kostar det något i datatrafik att använda iPhones GPS? Altså att man inte betalar för surfkostnader.

Har aldrig testat, man vill ju inte liksom få hem en fet räkning i onödan 🙂

Turbotrojkan
    Member
    Post count: 155

@steffeiphone 24677 wrote:

Tjollahoppsan!

kostar det något i datatrafik att använda iPhones GPS? Altså att man inte betalar för surfkostnader.

Har aldrig testat, man vill ju inte liksom få hem en fet räkning i onödan 🙂

Själva GPS:en tror jag inte drar någon datatrafik alls. (Rätta mig om jag har fel) Dock så använder programmet i Iphone datatrafik (Google maps). Det är alltså inte GPS:en som drar datatrafik, utan själva kartorna du måste ladda ner med google maps.

Så svaret är ja, det kostar datatrafik att använda GPS:en i Iphone.

steffeiphone
    Participant

Okej tack 🙂

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@turbotrojkan 24679 wrote:

Själva GPS:en tror jag inte drar någon datatrafik alls. (Rätta mig om jag har fel)

Det ska jag (alltså rätta dig). På ett sätt har du rätt, gpsen kostar inget. iPhone har en vanlig gps-mottagare som inte alls funkar bra. För att fixa detta använder iPhone då s.k. “assisted gps”, som alltså förstärks via telenätet. Då skickar iPhonen på något sätt lite info och får exakta positionen tillbaka 🙂 Så ja, assisted gps kostar pengar (om man inte har fri surf :P)

steffeiphone
    Participant

@mekke 24737 wrote:

Det ska jag (alltså rätta dig). På ett sätt har du rätt, gpsen kostar inget. iPhone har en vanlig gps-mottagare som inte alls funkar bra. För att fixa detta använder iPhone då s.k. “assisted gps”, som alltså förstärks via telenätet. Då skickar iPhonen på något sätt lite info och får exakta positionen tillbaka 🙂 Så ja, assisted gps kostar pengar (om man inte har fri surf :P)

Okej tack så mycket, denna tråden handlade nästan bara om jealbreak ändå 😛

DAvidkoh
    Member
    Post count: 64

@mekke 24737 wrote:

Fel. Assisted-GPS är bättre än “vanlig GPS”. Det den gör är att bland annat förkorta laddtiderna genom att först begränsa området du är i via telemasterna. Så telefonen snabbare vet “var den är”.

Mekke
    Member

Från Wikipedia:

Simply capturing a brief snapshot of the GPS signal, with approximate time, for the server to later process into a position.

DAvidkoh
    Member

@mekke 25306 wrote:

Från Wikipedia:

Vilket var precis vad jag sa. Det är inget fel i GPS mottagaren i iPhone, den är helt normal. Assisted GPS borde alla GPSer ha då det används främst vid uppstart av GPSen.

Mekke
    Member

Det var inte riktigt det du sa… Det som de menar är att iPhonen har en svag/billig gps-mottagare som förstärks av telenätet. Därav det hyfsat låga priset på iPhonen 😉

DAvidkoh
    Member

@mekke 25324 wrote:

Det var inte riktigt det du sa… Det som de menar är att iPhonen har en svag/billig gps-mottagare som förstärks av telenätet. Därav det hyfsat låga priset på iPhonen 😉

Om du tror det är vad de menar bör du läsa hela wikipediatexten eller gå tillbaka till skolan och lära dig engelska… Det de säger är att A-GPS har bättre starttider och fungerar bättre i förhållanden där du ofta har mobiltelefoner, dvs platser där du är omgiven av byggnader. A-GPS behöver inte ha lika stark signalstyrka för att kunna lokalisera dig, inte heller krävs det lika lång tid för att få första “fixen” när du startar GPS tjänsten.

Mekke
    Member

@davidkoh 25325 wrote:

Om du tror det är vad de menar bör du läsa hela wikipediatexten eller gå tillbaka till skolan och lära dig engelska… Det de säger är att A-GPS har bättre starttider och fungerar bättre i förhållanden där du ofta har mobiltelefoner, dvs platser där du är omgiven av byggnader. A-GPS behöver inte ha lika stark signalstyrka för att kunna lokalisera dig, inte heller krävs det lika lång tid för att få första “fixen” när du startar GPS tjänsten.

Det stämmer, men en av orsakerna är att förstärka dåliga signaler, men det du säger är rätt 🙂

DAvidkoh
    Member

@mekke 25330 wrote:

Det stämmer, men en av orsakerna är att förstärka dåliga signaler, men det du säger är rätt 🙂

Ja, helt klart hjälper det till i dåliga signaler. Men inte för att iPhonen har kass GPS i sig, snarare sagt att hjälpa till när hus och liknande gör att sikten ej är optimal.

Mekke
    Member

@davidkoh 25332 wrote:

Ja, helt klart hjälper det till i dåliga signaler. Men för att iPhonen har kass GPS i sig, snarare sagt att hjälpa till när hus och liknande gör att sikten ej är optimal.

Bra sagt, nu är vi överens 😀 Åter till tråden 😉

steffe
    Member
    Post count: 2452

Iphonens gps är väldigt bra där man har bra 3G,men ute på landsbygden är den asdålig,eftersom det oftast inte finns mer än 1-2 3G master inom räckhåll(för korrekt pejling behövs minst 3) en vanlig gps tar in fler satteliter än iphonen,och behöver inte telemaster.
    Där jag bor är min magellan crossover dubbelt så snabb som iphonen,och den visar rätt,telefonen visar oftast ett par kilometer fel(för lite master).

DAvidkoh
    Member

@steffe 25363 wrote:

Iphonens gps är väldigt bra där man har bra 3G,men ute på landsbygden är den asdålig,eftersom det oftast inte finns mer än 1-2 3G master inom räckhåll(för korrekt pejling behövs minst 3) en vanlig gps tar in fler satteliter än iphonen,och behöver inte telemaster.
    Där jag bor är min magellan crossover dubbelt så snabb som iphonen,och den visar rätt,telefonen visar oftast ett par kilometer fel(för lite master).

Du vet att iPhonen klarar sig fint helt utan master? 🙂

eddy
    Member
    Post count: 58

jag har några frågor om nya xgps appen som kommer nu .

1. jag har iphone 3g en “riktig” gps motagare (som tar in sateliter) eller går den efter telefon masterna ? (eller måste jag köpa en extern gps mottagare ?)

2. måste jag ha fri surf eller kan man ladda ner kartor direkt i telefonen och sedan köra efter dem ?

steffe
    Member

Om iphonen inte har tillräckligt med master visar den oftast fel eller här för dålig noggrannhet.
    En riktig gps (inte en sån man har i bilen)har en noggrannhet på ungefär 3-5 meter på hela den bebyggda delen av planeten(funkar dock lite taskigt i antarktis) min iphone har i områden utan master en noggrannhet på i bästa fall 300-600 meter,det är åt helsike för dåligt för båtnavigering i småländska insjöar vid dålig sikt!
    Jag vill helst inte knäcka min propeller,så jag håller mig till min gamla magellan istället.

eddy
    Member

kostar det pengar att använda xgps om man inte har internet abbonemang till iphonen använder den data trafik eller telefonmaster som kostar pengar eller är det gratis ?

steffe
    Member

Det kostar,men inte särskilt mycket.
    Off topic:en iPhone utan internet måste väl vara rätt meningslöst,ringa och messa kan du göra med en mycke billigare lur.
    Men ok,iphonen är kul att skryta med…

eddy
    Member

jag tyckte inte jag hade lust att betala 200 kr i månaden extra för internet abb när jag har tillgång till wlan både hemma och på jobbet ….

steffe
    Member

Okej!I så fall förstår jag varför du inte har internet.
    Men då blir det väl lite kukigt att byta karta i iphonen ute i busken va?
    Du kan heller inte söka efter POI:er utan internet,och då är gps:en ganska meningslös.

eddy
    Member

jag tror det går att ladda ner kartor till iphonen i xgps appen men jag är inte säker.men om det gör det så undrar jag om det kostar pengar att använda gps’en :confused:

så man inte får en saftig räkning på ett par tusen efter en bil tur …:laugh:

steffe
    Member

Det blir nog billigare med nedladdade kartor än googlemaps,men det kan fortfarande kosta lite(några spänn bara).
    Tänk på att iphonens gps kan visa fel i områden med för lite master,a-gps kräver minst 3 master i olika riktningar för exakt krysspejling.
    Iphone tar nämligen inte in lika många sattelliter som en navigator.

Garm
    Member
    Post count: 1

Har ingen Iphone änn men inte måste man ladda ner ny karta för varje gång?? eller hur funkar det.

steffe
    Member

@garm 32118 wrote:

Har ingen Iphone änn men inte måste man ladda ner ny karta för varje gång?? eller hur funkar det.

Normalt sett laddas kartan vartefter man flyttar sig.
    Har man råd med en iPhone så lär man väl få ha fastpris på surfen också,annars är det bättre med en annan telefon.

wariorman
    Member
    Post count: 87

gäller GPSen för de där 9krs max per dag?

Miche
    Participant
    Post count: 358

@wariorman 32160 wrote:

gäller GPSen för de där 9krs max per dag?

Yes. .

steffe
    Member

Tänk på att dessa 9 kr/dag beräknas pä månadsbasis,totala maxbeloppet är alltså 9•31 kronor,det blir alltså 300 spänn max på en månad.
    Surfar man mer än nån gång ibland med 3G eller använder GPS ofta eller tänker sig att använda strömmad musik i joggingspåret så är fastpris billigare.
    För att klargöra:om du surfar för 18 spänn en dag och 0 nästa så blir kostnaden totalt 18 spänn eftersom överskjutande surf debiteras på de dagar man inte använt internet,det är alltså oftast billigare med fastpris om man surfar med 3G!

Mekke
    Member

@steffe 32173 wrote:

Tänk på att dessa 9 kr/dag beräknas pä månadsbasis,totala maxbeloppet är alltså 9•31 kronor,det blir alltså 300 spänn max på en månad.
    Surfar man mer än nån gång ibland med 3G eller använder GPS ofta eller tänker sig att använda strömmad musik i joggingspåret så är fastpris billigare.
    För att klargöra: om du surfar för 18 spänn en dag och 0 nästa så blir kostnaden totalt 18 spänn eftersom överskjutande surf debiteras på de dagar man inte använt internet,det är alltså oftast billigare med fastpris om man surfar med 3G!

Om jag inte minns fel så har detta sagts förut, men det motbevisades. Dvs detta stämmer (om jag inte minns fel :P) inte 😉 Inte för Telia iaf..

steffe
    Member

@mekke 32175 wrote:

Om jag inte minns fel så har detta sagts förut, men det motbevisades. Dvs detta stämmer (om jag inte minns fel :P) inte 😉 Inte för Telia iaf..

Enligt telia själva stämmer uppgiften!

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.