Mac vs. PC

Front page Forums Övriga ämnen Mac vs. PC

Viewing 41 posts - 1 through 41 (of 41 total)
  • Author
    Member
    Post count: 102

Jag har en PC. Jag vill ha en Mac. Jag har inte råd. Jag kanske har råd om några månader. Jag använder Mac i skolan. Jag använder PC hemma. Jag vet egentligen inte så mycket om Macdatorer.

I denna tråd tycker jag att vi (eller de som kan rättare sagt), tar upp fördelar och nackdelar med Mac respektive PC.

Macen är nästan dubbelt så dyr och jag har aldrig riktigt förstått vad det är som gör att Mac är så mycket bättre?

Jag använder datorn endast tills surf, chatt och musik/film; inget mer.

Så, berätta nu; fördelar och nackdelar med Mac respektive PC!?

diXet
    Member
    Post count: 236
    blast11
    Member

@dixet 25892 wrote:

Let me google that for you

Underbar funktion, eller hur? Jag läser självklart på andra ställen. Vill bara höra användarna på detta forums åsikter.

Kungen
    Member
    Post count: 985

Sitter i samma sits som du.. Har inte mac i skolan och ”vardagsanvänt” den men pillat lite har man ju gjort i olika butiker. Iofs har jag råd, men skulle vara skönt att ha lita pengar på kontot nu, speciellt när det kanske blir moppe i sommar…

Hela operativsystemet är så snyggt gjort tycker jag (leopard) och det verkar enkelt att använda. Nu på senare tid har jag kört på en gammal dell (20 gigs hårddisk, typ 256 mb ram) för att den har xp, och kör ett spel som endast funkar på xp, men i den andra datan har norman/norton(vet ej vilket) ställt till det lite. Varje gång jag öppnar internet kommer det upp en skylt: internet explorer försöker ansluta till internet. Och man får då välja på acceptera eller neka. Jättekul varje gång man startar ett program (dock stör jag mig inte så mycket av det), varje gång jag öppnar en applikation (t.ex quickpwn) måste den veta lösenord för ”huvudanvändaren” ingen aning om vad morsan har för användarnamn liksom? Detta var i ett kritiskt läge(:P) då ´jag behövde jailbreaka för att få tillgång till yellowsn0w för att jag skulle bort, så man kunde snacka i telfonen 😛 Sen insåg jag bara att man kunde klicka enter och ”hoppa över” lösenordet 😛

Dock börjar jag fundera lite nu när windows 7 kommit, det verkar ganska snyggt(mac likt om man vill) och smidigt, inte lika segt som vista m.m. Skulle onekligen spara lite pengar 🙂 Men kom gärna med förslag:)

blast11
    Member

@kungen 25896 wrote:

Sitter i samma sits som du.. Har inte mac i skolan och ”vardagsanvänt” den men pillat lite har man ju gjort i olika butiker. Iofs har jag råd, men skulle vara skönt att ha lita pengar på kontot nu, speciellt när det kanske blir moppe i sommar…

Hela operativsystemet är så snyggt gjort tycker jag (leopard) och det verkar enkelt att använda. Nu på senare tid har jag kört på en gammal dell (20 gigs hårddisk, typ 256 mb ram) för att den har xp, och kör ett spel som endast funkar på xp, men i den andra datan har norman/norton(vet ej vilket) ställt till det lite. Varje gång jag öppnar internet kommer det upp en skylt: internet explorer försöker ansluta till internet. Och man får då välja på acceptera eller neka. Jättekul varje gång man startar ett program (dock stör jag mig inte så mycket av det), varje gång jag öppnar en applikation (t.ex quickpwn) måste den veta lösenord för ”huvudanvändaren” ingen aning om vad morsan har för användarnamn liksom? Detta var i ett kritiskt läge(:P) då ´jag behövde jailbreaka för att få tillgång till yellowsn0w för att jag skulle bort, så man kunde snacka i telfonen 😛 Sen insåg jag bara att man kunde klicka enter och ”hoppa över” lösenordet 😛

Dock börjar jag fundera lite nu när windows 7 kommit, det verkar ganska snyggt(mac likt om man vill) och smidigt, inte lika segt som vista m.m. Skulle onekligen spara lite pengar 🙂 Men kom gärna med förslag:)

Äh, vem behöver en moppe? 🙂

Windows 7 är väldigt likt Vista till utseendet, bara smärre förändringar. Syrran har Windows 7, och det är väl inget jag skulle uppdatera mig till just nu; XP fungerar utmärkt till PC.

Visst är leopard snyggt och stilrent. Ska försöka läsa på mer om hela Macvärlden. Känns som att det behövs; och har man tur och fixar ett sommarjobb kanske man har den där Macen efter sommare; det hade varit underbart.

Men som sagt, det vore kul mer fler åsikter kring PC och Mac; synnerligen ifrån de som använder Mac!

generuss
    Member
    Post count: 285

Varför inte köra Vista på din PC och sen köra NOD32 som virusprogram och Firefox? Alla era bekymmer med Explorer och Norton är som försvunna, och de tar hälften av kraften mot sina konkurenter.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

Fick hem min MacBook för 1 vecka sedan och jag måste säga att jag är helt knäckt att jag använt PC så länge.

Största fördelen enligt mig är att det är snabbt så i ! Tar inte 1/5 av tiden det tog att starta min PC att starta min Mac. Likaså när man stänger av den det tar knappt 5 sekunder. Och när man har igång datorn och navigerar i menyer osv, allting flyter så underbart. Har blivit så kär i min Mac att jag nästan blir lite illamående när jag sitter vid en PC nu.
    Allting som har med Mac att göra är så jäkla snyggt, själva datorn är underbart snygg, Mac osx är stiligt.

Det enda negativa jag kan komma på är att det inte går att använda exe. filer.
    Men det har ju Apple löst med BootCamp (installera ett Xp eller Vista) Så man kan välja om man vill starta upp i Xp eller i Mac 🙂

Priset är ju i och för sig lite negativt. Det är ju inte billiga datorer direkt.
    Men väl värt pengarna, jag säger bara vilken dator!

steffe
    Member
    Post count: 2452

Mac är säkert bra till surf och multimedia,och apples os brukar vara kända för god stabilitet(till skillnad från widows),men de är grisigt dyra och förvisso inte lämpliga som speldatorer utan bootcamp,men då måste man köpa windowslicens också,och det kostar ett par tusingar(ja,jag vet att det finns folk som inte vill göra rätt för sig.Fy skäms,piratkopiering är olaglig.).

imported_Thian
    Member

@steffe 25926 wrote:

Mac är säkert bra till surf och multimedia,och apples os brukar vara kända för god stabilitet(till skillnad från widows),men de är grisigt dyra och förvisso inte lämpliga som speldatorer utan bootcamp,men då måste man köpa windowslicens också,och det kostar ett par tusingar(ja,jag vet att det finns folk som inte vill göra rätt för sig.Fy skäms,piratkopiering är olaglig.).

Min åsikt om det där är att om man lägger ut så mycket pengar på en dator, så kan man lika väl lägga lite till och få en Mac/windows dator 🙂

steffe
    Member

Ja du har fan rätt,men det är lika bra att folk som inte vet det får veta att det kostar,eller hur?

diXet
    Member
    Post count: 236

ni kanske borde testa linux(wubi) 😀

Kungen
    Member

Har tittat på en massa tester av leopard m.m. på youtube och får känslan av att det är som mitt xp med rocketdock, ingen skilland i finder/utforskaren m.m. Men antar att man märker skillnaden först när man börjat ”använda” den (inte bara pillat på den) och man slipper alla virusprogram m.m. Och det bara funkar.

Har nu gjort en deal morsan soom lyder: En veckas plugg på sommarn ger 1.500 🙂 I vanliga fall brukar jag sitta tennisdomare någon vecka på sommaren när vi e ute med husvagnen och har då tjänat ca 1500 på en vecka 🙂 Sen är det inte helt fel heller när farfar kom idag för att fira pappas födelsedag och gav mig 500 spänn bara sådär:P

Sen är det skumt vad gäller pengar: har du jobbat etc och får pengarna i handen och du köper en dator, känns det som du FICK den, medans om de blir instoppade på kontot (eller om det är sparpengar) känns det verkligen helt annorlunda 😛

blast11
    Member

@thian 25919 wrote:

Fick hem min MacBook för 1 vecka sedan och jag måste säga att jag är helt knäckt att jag använt PC så länge.

Största fördelen enligt mig är att det är snabbt så i ! Tar inte 1/5 av tiden det tog att starta min PC att starta min Mac. Likaså när man stänger av den det tar knappt 5 sekunder. Och när man har igång datorn och navigerar i menyer osv, allting flyter så underbart. Har blivit så kär i min Mac att jag nästan blir lite illamående när jag sitter vid en PC nu.
    Allting som har med Mac att göra är så jäkla snyggt, själva datorn är underbart snygg, Mac osx är stiligt.

Det enda negativa jag kan komma på är att det inte går att använda exe. filer.
    Men det har ju Apple löst med BootCamp (installera ett Xp eller Vista) Så man kan välja om man vill starta upp i Xp eller i Mac 🙂

Priset är ju i och för sig lite negativt. Det är ju inte billiga datorer direkt.
    Men väl värt pengarna, jag säger bara vilken dator!

Wow, får man fråga var du köpt den? Och är det den nya generationens macbook med aluminium? 🙂 Sjukt fager är den!

imported_Thian
    Member

@blast11 25940 wrote:

Wow, får man fråga var du köpt den? Och är det den nya generationens macbook med aluminium? 🙂 Sjukt fager är den!

Köpte den online från Apple, Det är en Macbook white 13.3″ , med allt standard, Vågar knappt tänka på hur snabb och smidig en MB Pro 17″ är ..

Som någon annan sa så är det underbart att man inte behöver tänka på virusskydd och sånt, allt bara flyter. 🙂

blast11
    Member

@thian 25944 wrote:

Köpte den online från Apple, Det är en Macbook white 13.3″ , med allt standard, Vågar knappt tänka på hur snabb och smidig en MB Pro 17″ är ..

Apple – MacBook Det är inte den nya macbooken då?

Hur är det med garantin? Om den skulle krångla, hur gör du då?

snook
    Member
    Post count: 2190

@blast11 25947 wrote:

Apple – MacBook Det är inte den nya macbooken då?

Hur är det med garantin? Om den skulle krångla, hur gör du då?

Det är den nya.

På Apple har du 90 dagars fri support och mjukvaru garanti, ett års hårdvaru garanti.

Alt kan du köpa till “extra” support och garanti med Applecare.

imported_Thian
    Member

@snook 25948 wrote:

Det är den nya.

På Apple har du 90 dagars fri support och mjukvaru garanti, ett års hårdvaru garanti.

Alt kan du köpa till “extra” support och garanti med Applecare.

Stämmer att det är den nya, eller jag vet inte hur pass ny modellen är men jag beställde ju klart den senaste..

Hur funkar det med applecare, kan jag köpa den när som helst eller måste jag köpa den tillsammans med datorn ?

blast11
    Member

snook, jag menade inte så som du trodde. Thian sa att han köpt “white”; då skickade jag länken till alumiummacbooken och sa: “inte den nya då?”, alltså jag frågade om han inte köpt den nyaste macbooken. Gud så krångligt det blev.

Thian, jag tror man kan köpa applecare närsomhelst; även nu, efter du köpt datorn.

Men återigan: Thian, har du macbook white eller den nya macbook aluminium?

Men, om man får problem efter två år? Hur gör man då när man köpt online från apple? Garantin är ute och allt…

imported_Thian
    Member

@blast11 25954 wrote:

snook, jag menade inte så som du trodde. Thian sa att han köpt “white”; då skickade jag länken till alumiummacbooken och sa: “inte den nya då?”, alltså jag frågade om han inte köpt den nyaste macbooken. Gud så krångligt det blev.

Thian, jag tror man kan köpa applecare närsomhelst; även nu, efter du köpt datorn.

Men återigan: Thian, har du macbook white eller den nya macbook aluminium?

Men, om man får problem efter två år? Hur gör man då när man köpt online från apple? Garantin är ute och allt…

MB White 🙂 om jag får problem om 2 år och jag inte köpt applecare så borde jag väl kunna lämna in den till något ställe där de lagar den och betala skiten själv.. 🙂

QeuDee
    Member
    Post count: 463

fördelar
    windows har dierctX och pixelshader ,om du e gamer
    mac e säkrare och den har inte så kallade “drivers” ,om du e designare elr nått me ljud o video

nackdelar
    windows: VIRUSEN :(:(:(:(:(
    mac: inte så många spel till den… INGA sånna enorma spel som gta IV elr assassins creed….

steffe
    Member

Inte age of empires eller command & conqer heller….

imported_Thian
    Member

@steffe 25987 wrote:

Inte age of empires eller command & conqer heller….

AOE 3 finns väl till mac ? tror jag såg det på Apple.

Kungen
    Member

Men om man är gamer köper man inte mac 🙂 Sen finns ju bootcamp också:P

EDIT: Hmm vad är då detta?

QeuDee
    Member
    Post count: 463

@thian 25988 wrote:

AOE 3 finns väl till mac ? tror jag såg det på Apple.

även om spelet finns 🙂 windows e bättre man kan inte neka, med directx….
    men om man e gamer o vill ha mac?
    det finns ju en ny teknik att man installerar windows på mac dartorer över mac os…
    köper du en mac me bra grifik kort o sen lägger windows 7… då ere perfekt tycker jag

steffe
    Member

Vadå?Tror inte riktigt att microsoft skulle släppa hela aoe till apple!
    I så fall bara något av spelen,men jag kanske är felunderrättad?
    AOE är förvisso utvecklat av microsoft iaf.

imported_Thian
    Member

@qeudee 25992 wrote:

även om spelet finns 🙂 windows e bättre man kan inte neka, med directx….
    men om man e gamer o vill ha mac?
    det finns ju en ny teknik att man installerar windows på mac dartorer över mac os…
    köper du en mac me bra grifik kort o sen lägger windows 7… då ere perfekt tycker jag

BootCamp, ja.

wyl5310903
    Member
    Post count: 39

PC är lättare att avända. Mac är lite komplexera. men jag gilla Mac ändå:)

wyl5310903
    Member
    Post count: 39

Och nu har Billzard släppt WOW Mac-version. så den finns ingen skillnad för mig.

MHalle
    Member
    Post count: 24

Apple tar sjuka överpriser för sina Mac. Man får en märkes-pc som är två gånger så bra hårdvarumässigt som en mac för samma pris.

Apple borde skämmas!

steffe
    Member

Håller med ovanstående,dock är apple bättre när det gäller stabilitet i operativsystemet,windows är lite knökigt ibland….

MHalle
    Member
    Post count: 24

@steffe 27065 wrote:

dock är apple bättre när det gäller stabilitet i operativsystemet,windows är lite knökigt ibland….

Det har du säkert 100% rätt i. Dock anser inte jag att det motiverar det höga priset.

steffe
    Member

Instämmer,macarna är grisigt dyra.

imported_Thian
    Member

@steffe 27118 wrote:

Instämmer,macarna är grisigt dyra.

Men fina 😀

Miche
    Participant
    Post count: 358

@thian 27161 wrote:

Men fina 😀

Finns massa pc’s som är fina också. Kolla bara på de exklusiva lapparna från sony vaios serie som är gjorda i kolfiber bland annat, de kostar inte heller en förmögenhet till skillnad från mac.

imported_Thian
    Member

@miche 27169 wrote:

Finns massa pc’s som är fina också. Kolla bara på de exklusiva lapparna från sony vaios serie som är gjorda i kolfiber bland annat, de kostar inte heller en förmögenhet till skillnad från mac.

Macbook vs. Vaio, där är valet ganska lätt ..
    Man kan ju få en Macbook för 9 lakan , inte så farligt

steffe
    Member

En hygglig PC laptop rycker ungefär 4 papp,och då får man oftast större skärm också(billigaste macbooken har bara 13″!).

imported_Thian
    Member

@steffe 27626 wrote:

En hygglig PC laptop rycker ungefär 4 papp,och då får man oftast större skärm också(billigaste macbooken har bara 13″!).

Köpte en acer några månader innan jag köpte min macbook,
    Den gick loss på 6 tuss, långsam utav bara helvete var den 😛

steffe
    Member

Kolla på Dells hemsida om du inte tror på min prisuppgift.

snook
    Member
    Post count: 2190

Men man får ju vad man betalar för 🙂

imported_Thian
    Member

@steffe 27683 wrote:

Kolla på Dells hemsida om du inte tror på min prisuppgift.

Jag tror dig, men som snook säger:
    @snook 27689 wrote:

Men man får ju vad man betalar för 🙂

🙂

steffe
    Member

Javisst,man får oftast vad man betalar för.
    Vad man vill betala för beror på vad man vill göra.
    Själv vill jag kunna spela lite,surfa,och eftersom jag jobbar en del borta från hemmet måste det vara en laptop.
    Dessutom är en 17″ skärm ett krav för att jag ska kunna köra avancerad bildbehandling.
    Dessa krav fylls av en PC för under 10 papp,motsvarande Mac rycker det dubbla.
    Visst,jag vill gärna ha en,eftersom Mac har stabilare os,men att pynta över 20 papp för att få nåt som passar mig känns fel.

Viewing 41 posts - 1 through 41 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.