Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Nätverk = Ej tillgängligt? varför de?
-
AuthorPosts
-
hej
jag har jailbeakat och unlockat min iphone 3g 16gb som jag köpt nyligen begagnad, den har ver. 3.0 och allt funkar bra, för utom att det inte går ansluta till något nätverk med den? någon som vet varför det är så? kan den förra ägaren ha spärrat imei numret? och kan man ta reda på något sätt om den är spärrad eller inte?
tack på förhand.
Polisen vet väl sånt? Fast om det visar sig att IMEI-numret är spärrat så har du gjort dig skyldig till ett brott, häleri. Så du tar en chansning genom att ringa. Du borde kanske ha kollat ifall det funkade med hans SIM-kort innan du köpte den. Om du nu gjorde affären face-to-face.
Jag har ungefär samma problem.. köpte min begagnad igår.
Jailbreakad med redsn0w och upplåst.. han jag köpte den av säger att det funkade med hans komviq kontantkort.
själv har jag 3 abonemang och har lyckats få sändning några sekunder om dagen men omöjöigt att ringa messa osv. står bara Ingen Service.Prövat ta ut simkort stänga av, flygläge, sökt o donat. Även återställt den helt och gjort om jailbreak och upplåsning men samma sak igen… varför!?
Har haft min iphone 3g med ultrasn0w nu i ca 2 månader utan problem, fram tills idag. I morse då ja skulle bryta knapplåset så märker jag att luren inte har sändning! Lätt att åtgärda tänkte så ja startade om telefonen, men fortfarande ingen sändning! vet någon varför?
@mickex 41357 wrote:
Har haft min iphone 3g med ultrasn0w nu i ca 2 månader utan problem, fram tills idag. I morse då ja skulle bryta knapplåset så märker jag att luren inte har sändning! Lätt att åtgärda tänkte så ja startade om telefonen, men fortfarande ingen sändning! vet någon varför?
Sjukt, jag har precis samma problem. Raderat en hel del av de apparna jag installerat den senaste tiden, installerat om Ultrasn0w via Cydia och startat om flera ggr och ingenting fungerar:eek:
@freebo 41358 wrote:
Sjukt, jag har precis samma problem. Raderat en hel del av de apparna jag installerat den senaste tiden, installerat om Ultrasn0w via Cydia och startat om flera ggr och ingenting fungerar:eek:
Hur länge har du använt telefonen problem fritt? Har du testat med olika operatörer? Till vilken operatör är den egentligen låst till? Kan du ladda ner ngt från appstore? Fick du med kvitto när du köpte telefonen om det är en andrahandstelefon? själv har jag bara fått abonnemangspapperet på att telefonen är köpt hos telenor och att säljare hade tagit ut 2 till telefoner på ett och samma kvitto! vågar man gå tillbaka till affären om det nu skulle vara så att telefonen är stöldspärrad? Kan säljaren ha strulat med att betala abonnemangsräkningarna så att telenor har tvingats spärra min telefon som är köpt i andra hand?
Enl. modellnumret är den ursprungligen låst till Telia DK men jag körde med Telenor samt senaste dagarna med Telia SE. När jag sedan bytte tillbaka till Telenorkortet fick den ingen signal. Att ominstallera Ultrasn0w fungerade inte, dock att avinstallera och installera på nytt från Cydia via wireless. Dock får jag ingen 3G signal och wirelessfunktionen är allt annat än frisk… blir nog att blåsa telefonen helt ren och vara något mer restriktiv med vad som installeras…
Det där med att ta ut 2 extra telefoner på kvittot får du nog förklara, jag tror inte Telenor spärrar telefonen om han slarvar med betalningen, jag är 100% säker på att kravet går till Kronofogden.
/Fredrik
Hej Fredrik,
Har ett exakt likadant problem. Jag har en blocket köpt 3G 16Gb som jag hade ett fakesim i ibörjan. Sedan efter Yellowsn0w så fick jag telefonen att fungera med alla nät. En dag så fungerade inte Telenor utan att jag hade fipplat med telefonen.
Har kontrollerat med det internationella registret, Polisen, Telia samt Telenor…telefonen är ej spärrad eller rapporterad stulen.
Jag vet att min modellbeteckning visar att telefonen inte är svensk, utan antingen Telia DK eller ifrån Norge. Störst sannolikhet är Danmark, då den är köpt i norra Skåne.Jag är hyfsad slängd i elektronik etc och jag har definitivt gjort alla åtgärder rätt. Dock så kvarstår felet…den fungerar med Telia Sverige men inte med Telenor. Skall inom några veckor köpa ett simkort (kontantkort) ifrån Telia i Danmark och prova att aktivera telefonen med detta och inte via JB. Det har tydligen hjälpt för några andra, verkar ha något med nätverk att göra.
Annars har jag verkligen gjort allt och dessutom flera gånger under ett par månader. Får nöja mig med Telia S så länge :rolleyes:
Hälsningar,
PeterPS: Har nu senaste mjukvaran och Ultrasn0w i den med ovanstående resultat
Tjena Peter, kort efter att Telenor SIM-kortet tappade kontakten med nätet hände samma sak med Telia SIM-kortet. Skit i luren, bäst att göra om all tänkte jag och har nu tryckt in Redsn0w & Ultrasn0w ett par gånger utan att få kontakt med nätet. Först får jag “Söker…” och sedan står det bara “….. E”
Jag började misstänka att det någonting inte var helt koscher med telefonen så jag har mailat IEMI-numret till Telia DK för att se om den är anmäld stulen, turnaround för ett svar är dock 5 vardagar. Polisen gjorde en sökning men visste inte om de hade IMEI-koder reggade för telefoner stulna i utlandet, troligen inte.
Nu har jag en dyr Ipod Touch och bara för att jag för snål att köpa en via Tradera och inte en acceptabel kanal 😡
Hej igen,
IMEI går in i ett internationelt register på Irland. Jag har gått in på följande hemsida:
CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade CheckingGenom att betala ca 25 kr får du en sökning i detta register och du får fram följande:
- Ever blocked US
- Ever blocked UK
- Ever blocked Rest of World
- IMEI current blocked
- Stolen
- Lost
- Insurance claims
- Possible counterfeit
- Possible clone
- Owners
Denna sida används mycket av köpare på Ebay och du får ett svar direkt i rutan samt till din epost.
Min telefon var blockerad av ett nätverk i världen enligt denna uppgift, dvs operatörslåst 🙂 ,annars såg allt jättebra ut. Skall bara lösa resten nu…en kompis skall till Danmark om några veckor och skall då köpa ett Danskt simkort som jag kan aktivera med och kanske kan få bot på allt. Vet att JB skall lösa detta, men många har faktiskt haft liknande problem och löst detta genom en omläggning av mjukvaran som en ny telefon, sedan aktiverat med ett sim, därefter JB och vips försvann problemet. Får se om det är sant snart 😀
Hälsningar,
Petereko eko, det verkar bara vara du och jag här idag =)
Tack för länken, min IEMI sökning bekräftar min misstanke:
Ever blocked Rest Of World
– This item has been blocked during its lifetime by one or more Rest Of World network(s).IMEI Currently blocked
– This item is currently blocked on one or more networks. It may still work on some networks.Detta var de enda två flaggorna i rapporten, resten var grönt och det förvånade mig lite att den inte var rapporterad som stulen eller dylikt.
/Fredrik
Rapporterad stulen kan väl inte dom kolla upp? Men samtidigt så borde ett blockar Imei-nummer innebära att den är stulen eller borttappad.
Att den är spärrad (blocked) menas att den är operatörslåst pga ex. rabatterat erbjudande. Det innebär inte stulen …:cool: . Man kan låsa upp blockering som finns i registret genom sin operatör som man har köpt telefonen hos. I mitt fall någonstans i Danmark 😉
Hade den varit stulen hade den kolumnen/raden varit ifylld i din rapport!! Det är hit våra polisanmälningar hamnar runt om i världen och fylls på i det register som ligger i Irland (EIR tror jag det heter).
Hälsningar,
Peter@pri 41447 wrote:
Att den är spärrad (blocked) menas att den är operatörslåst pga ex. rabatterat erbjudande. Det innebär inte stulen …:cool: . Man kan låsa upp blockering som finns i registret genom sin operatör som man har köpt telefonen hos. I mitt fall någonstans i Danmark 😉
Hade den varit stulen hade den kolumnen/raden varit ifylld i din rapport!! Det är hit våra polisanmälningar hamnar runt om i världen och fylls på i det register som ligger i Irland (EIR tror jag det heter).
Hälsningar,
PeterDu har koll på detta 😉 kan du även svara på vad “Ever blocked rest of world” stycket innebär? Kan inte ringa men surfar nu via Edge så mysteriet tar aldrig slut…
Edit: fick det förklarat: “The term ‘Ever blocked in Rest of World’ refers to any phone blocks that have been put on the phone by countries that are not the US or the UK. For example it might be blocked on one or more Chinese or Australian phone networks. It does not mean there is or isn’t anything locking it to a specific network and the phone might still work on other networks.”
Har nu gjort ett sista JB/unlock försök utan att lyckas så har givit den brickade skiten till mina barn att leka med 😮
Brorsan hade samma problem, och det var ipsw filen (den hackade fw) som var fel, så pröva en annan fil och “tanka” om den… funkade för honom
Flax! Jag gav skiten till mina barn och beställde en 3GS. Efter att de spelat ngn dag så var batteriet helt slut och fånen stendöd. Det verkar som om det krävdes en DJUPURLADDNING för att Ultrasn0w skulle få någon effekt. Jag har aldrig hört talas om ngt liknande men nu har jag täckning igen…
Tack till alla som kommit med tips och varit behjälpliga!
Kul att det gick, skall genast prova det!
Har annars letat efter lite firmwares etc som jag har provat, fast fortfarande ingen framgång. Får invänta mitt danska sim…fast innan dess skall jag prova ditt tips 😀
/PeterJag vet att jag sa att jag skulle ge upp och låta er vara 😉 men då samma fel visat sig igen har min tekniska tarm börjat vrida på sig något helt enormt…
Skall till Danmark nästa vecka och skall då försöka få tag på ett Telia SIM-kort.
/Fred
Samma sak har hänt mig, fungerade felfritt igår under hela dagen. Fick slut batteri på eftermiddagen, for hem och ladda den och nu har jag ingen täckning något mer.
Har googlat runt lite och fattat det som att det är något fel i senaste ultrasn0ws uppdatering, någon som vet mer om detta stämmer, eller hur man ska lösa det?
Sjukt jobbigt att vara utan telefon, och sålde min gamla fungerande iförrgår 🙁
Hej du, eftersom få originaltelefoner råkar ut för detta så kan vi nog utgå från att det är ultrasn0w som gör något mindre bra. Jag har kommit så långt att jag fått min att fungera, dock bara med Telenor och endast med 2G. Slår jag på 3G dör hela telefonen och bara en cold reboot gör att jag får tillbaka täckningen.
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att JB:a/låsa upp den igen och se om det fungerar bättre
Min nästa blir en olåst från Italien….
Tack för infon!
Men jag har redan JBat om den, samma sak. Då går till inställningar -> allmänt -> om -> Nätverk ej tillgängligt -> telefonen tillåts inte.Har dragit slutsatsen att det här är inte bra, men jag kan inte förstå varför det blivit så, den fungerade utan problem iförrgår, fick slut ström, efter jag laddat den fungerar det inte något mer.
Kan inte ringa, sms:a eller ta emot något av de, men internet fungerar, både på 3G och edge.
Börjar bli frustrerad nu, och förstår ingenting. Har provat att installera om 3.0 och använt ett telenor kort, samma sak där. Telefonen tillåts inte, och kan inte hitta nät.
Är en telenor spärrad iPhone 3G, som jag låst upp och använt ett Telia kontantkort i.
Någon som har någon information om det här, hittat någon lösning eller har någon aning om vad jag ska göra som nästa steg? Har provat allt jag kommer på….
Har exakt samma problem..Har själv en jailbreak ultrasn0wad 3g 8gb som fungerar perfekt..men polarn köpte en 16gb häromdagen, fick med kvitto o hela kruxet men skiten verkar inte vilja hitta nät…Den säger “phone not allowed” på nätverksinställningar även ifall jag hittar comviq, telia och telenor (har comviq kort i nu).
Det sjuka är att jag kan surfa på 3g o edge med comviq kortet så om den vore spärrad eller stulen så hade det ju inte gått alls? Polarn vill anmäla killen han köpte ifrån men jag tvekar på att den är spärrad då den förmodligen får kontakt med comviqkortet eftersom jag kan surfa på 3g o edge…
Frågan är nu vad i helvete man ska göra? Testa aktivera den med ett telia sim ist för hacktivate? För hacktivate fungerar inte just nu.
@pori 42663 wrote:
Har exakt samma problem..Har själv en jailbreak ultrasn0wad 3g 8gb som fungerar perfekt..men polarn köpte en 16gb häromdagen, fick med kvitto o hela kruxet men skiten verkar inte vilja hitta nät…Den säger “phone not allowed” på nätverksinställningar även ifall jag hittar comviq, telia och telenor (har comviq kort i nu).
Det sjuka är att jag kan surfa på 3g o edge med comviq kortet så om den vore spärrad eller stulen så hade det ju inte gått alls? Polarn vill anmäla killen han köpte ifrån men jag tvekar på att den är spärrad då den förmodligen får kontakt med comviqkortet eftersom jag kan surfa på 3g o edge…
Frågan är nu vad i helvete man ska göra? Testa aktivera den med ett telia sim ist för hacktivate? För hacktivate fungerar inte just nu.
Låter som ett konstigt problem! Men är nyfiken på vad hacktivate är för något? Aldrig hört talas om nämligen. När man jailbrejkar så brukar det ju bli aktiverat automatiskt så undrar om det du nämner är något annat sätt att aktivera telefonen?
@miche 42665 wrote:
Låter som ett konstigt problem! Men är nyfiken på vad hacktivate är för något? Aldrig hört talas om nämligen. När man jailbrejkar så brukar det ju bli aktiverat automatiskt så undrar om det du nämner är något annat sätt att aktivera telefonen?
Hacktivate= att man jailbreakar telefonen innan den aktiveras “lagligt” av t.ex ett telia sim-kort.
Jag vet att den är låst till telia, men frågan är om jag ska orka köpa mig ett telia kontaktkort för att det sedan inte skall fungera. Det verkar som andra har kvar det problemet även ifall de har aktiverat den med ett giltigt sim-kort.
@pori 42668 wrote:
Hacktivate= att man jailbreakar telefonen innan den aktiveras “lagligt” av t.ex ett telia sim-kort.
Jag vet att den är låst till telia, men frågan är om jag ska orka köpa mig ett telia kontaktkort för att det sedan inte skall fungera. Det verkar som andra har kvar det problemet även ifall de har aktiverat den med ett giltigt sim-kort.
Jaha 🙂 Tänkte att de var något nytt program eller så. Men då är jag med!
Du kan hur som helst beställa hem ett gratis kontantkort från telia som du kan använda, jag gjorde det till min lur! Funkar alldeles utmärkt och kostar inget. 🙂Oj det har jag missat helt 🙂 Tack så mycket för tipset..får ta och göra det :=)
Kanske kan detta inlägg vara till hjälp som svar på frågan “Telefonen tillåts inte”: https://www.iphoneinfo.se/forum/problem-och-felsokning/7804-ingen-service-telefonen-tillats-inte.html#post84064
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.