Front page › Forums › Övriga ämnen › Navigon adresser
-
AuthorPosts
-
Har precis köpt Navigon till min IPhone. Ingen manual o ganska kryptiska vägar till vissa inställningar. Hur anger man hemadress eller en adress överhuvudtaget. Redigeringsverktyget för adresser funkar absolut inte som jag önskar. Vilka skiljetecken skall det vara mellan adressrader. Retur saknas ju!?.
Eftersom ingen svarat så vill jag också tillägga det att “Hem”-funktionen funkar inte. Det är en sallad på gatunamn o destinationer när jag är nästan hemma. Samma gata finns på flera ställen och en vägsträckning har olika gatunamn på olika ställen, som inte alls stämmer med verkligheten. Nog för att jag hittar hem ändå, men hur kommer navigationen till andra halvudda ställen bli??
Har jag missat nåt i handhavandet? Jag bor på Sollerön i Dalarna. (Många tyskar hittar hit iallafall.)
Navigon väljer ibland också ganska udda vägar till destinationer. Jag vill ha den som en hjälp och inte nåt man ska “käfta” med hela tiden.Jag har Navigon europa. Aldrig använt nån GPS till bil förut men andra vägfinnarprogram som Eniro och SPCS vägguiden.
MVH
AndersOm jag minns rätt… så gör du detta för att ordna till din hem adress…
Starta navigon… låt den lokalisera dig… Välj “MER” .. Där någonstans skall man kunna ange HEM adressen.
@andersm 58633 wrote:
Har precis köpt Navigon till min IPhone. Ingen manual o ganska kryptiska vägar till vissa inställningar. Hur anger man hemadress eller en adress överhuvudtaget. Redigeringsverktyget för adresser funkar absolut inte som jag önskar. Vilka skiljetecken skall det vara mellan adressrader. Retur saknas ju!?.
Eftersom ingen svarat så vill jag också tillägga det att “Hem”-funktionen funkar inte. Det är en sallad på gatunamn o destinationer när jag är nästan hemma. Samma gata finns på flera ställen och en vägsträckning har olika gatunamn på olika ställen, som inte alls stämmer med verkligheten. Nog för att jag hittar hem ändå, men hur kommer navigationen till andra halvudda ställen bli??
Har jag missat nåt i handhavandet? Jag bor på Sollerön i Dalarna. (Många tyskar hittar hit iallafall.)
Navigon väljer ibland också ganska udda vägar till destinationer. Jag vill ha den som en hjälp och inte nåt man ska “käfta” med hela tiden.Jag har Navigon europa. Aldrig använt nån GPS till bil förut men andra vägfinnarprogram som Eniro och SPCS vägguiden.
MVH
AndersAtt ange en destination är ju hur enkelt som helst:
Ange Ort
Ange Gatunamn
Ange Gatunummer
Starta NavigationHemfunktionen fungerar perfekt för mig, där jag anger ovastående information 1 gång. Det är klart att alla navigationspgm har problem i vissa områden och ibland blir det helt enkelt jäkligt fel… du kanske bara har oturen att bo i en “sallad”. Mitt råd är att ange hemadressen till en vettig punkt strax intill ett större samhälle, om du nu bor nära ett större samhälle, eller en POI som Navigon faktiskt känner igen. Därifrån bör du ju hitta själv, precis som du påpekar.
Om du tycker den väljer udda alternativ bör du först kontrollera att du angivit rätt “Resvägsprofil”; undvika färjor, gator för boende, avgiftsbelagda vägar osv. Den kan dock inte veta precis hur du valt att köra samma sträcka under 20 års tid 😛 så bli aldrig förvånad om den föreslår en alternativ väg. tar du en annan rutt anpassar den ju så småningom om sin egen rutt.
Du behöver inte vara missnöjd med ditt inköp, jämfört med TomTom och andra konkurrenter är Navigon kalas. Testar du den på en längre färd så kommer du att kasta ut din andra bilnavigator genom fönstret, den ersätter alla de jag testat.
Ja att ange adressen var nog för enkelt så jag hade till och med glömt bort hur jag gjorde. Det som har hänt är nog att jag har på nåt sätt lyckats att ompositionera min hemadress till andra koordinater och Navigon försöker väl att matcha vägnätet efter det. Hur gör man för att ta bort felaktigt angiven position på en adress (hemadress)?
@andersm 58842 wrote:
Ja att ange adressen var nog för enkelt så jag hade till och med glömt bort hur jag gjorde. Det som har hänt är nog att jag har på nåt sätt lyckats att ompositionera min hemadress till andra koordinater och Navigon försöker väl att matcha vägnätet efter det. Hur gör man för att ta bort felaktigt angiven position på en adress (hemadress)?
Sök upp din hemadress eller POI du vill ange som “hemma”. Tryck på MER… knappen längst ned och välj “Spara som hemadress”
Försökt lägga om hemposition, men den hamnar ute i skogen på fastlandet varje gång. Gatunamn/placeringar stämmer inte alls på Sollerön. Raderade programmet i telefon och startade om den och synka in det igen, fortfarande fel på hempositionen på kartan. Kollar jag mitt läge hemma med hempositionen – den felaktiga – så är det samma koordinater men helt fel på kartan. Vad gör man? Verkar ju som att den kommer ihåg vad som hänt iallafall trots radering och omladdning. Går det inte att backa en feltryckning så tycker jag att detta program är uruselt. Vad jag minns så hamnade hemadressen rätt på kartan första gången jag la in den. Sen måste jag ha tryckt nåt dumt när jag var ute och åkte på väg hem. Finns det ingen funktion för att säga att angiven adress är på aktuell position? Verkar som GPS-griden har “skrynklat ihop sig” för att adress/GPS-koordinater skall stämma. Finns det ingen GPS-mangel att ladda ner?
Snälla någon hjälp! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.