Nya iPhone 3Gs

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Nya iPhone 3Gs

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 147 total)
  • Author
    Member
    Post count: 893

då vart det officiellt
    YouTube – Apple iPhone 3GS Guided Tour and features
    YouTube – New Apple iPhone 3GS TV ad 2009 3G S

Apple – iPhone – Compare iPhone 3G S and iPhone 3G
    en ny iphone kommer ut den 17juni och i sverige kommer den ut 19juli.
    ska kosta i usa 199usd (säkert med abonnemang)
    Går dubbelt så fort med nästan allt
    16gb och 32gb

• iPhone 3Gs där S står för speed
    • 16gb och 32gb
    • 3mp kamera med autofokus och vitbalansjusteringar, du kan peka var du vill fokusera, Nytt läge för dålig belysning och makro
    • samma design som iphone 3g
    • inbyggd kompass
    • 7.2 megabits per sekund HSDPA
    • VIDEOINSPELNING 30 bilder per sekund (VGA) 480*640 pixlar, Byt snabbt mellan bild och film inne i programmet
    • Voice controll, Håll nere hemknappen för att köra voice controll (Fråga iPhonen “Whats playing now” och då svarar den. Styr iPoden med typ “Spela låtar av Glennmark, Eriksson och Strömstedt” och då tar den hela Leijons bibla.)
    • Voiceover kommer som läser upp det du pekar på
    • Support för Nike Plus
    • Alla data kan krypteras- efterlängtat!
    • Förbättrad batteritid! ( 10 timmars videotittande, 30 timmars musiklyssnande räcker batteriet till. 12 timmars prat på 2G-nätverk, 5 timmar på 3G)

taget från macworld:
    iPhone 3GS heter Apples nya mobiltelefon. Den påminner, som ryktena gjort gällande, om “gamla” 3G, men har en hel del nyheter under skalet.

Ny kamera med autofokus, bättre vitbalans och 3 megapixlar har det ryktats om så länge nu att knappast någon förvånas över det. Ett nyligen publicerat rykte om att du kan styra var fokus ska ligga med fingret visade sig också stämma, liksom möjligheten att spela in video.

S:et i namnet står möjlighen för “speed”, då Apple stoppat i en snabbare processor som gör det mesta dubbelt så snabbt i telefonen. Att visa ett Excel-dokument går nästan fyra gånger så snabbt. Stöd för hsdpa-standarden gör även surf via 3G snabbare.

Röststyrning är en annan nyhet. Du kan nu både ringa och styra musikuppspelning med röstkommandon. Säg “vad spelas nu?” och telefonen svarar.

Den digitala kompass det ryktats om ingår mycket riktigt, och ett tidigt exempel på hur den kan användas finns i kartprogrammet, som kan vrida kartan utifrån hur du håller telefonen.

Precis som nya iPhone OS 3.0 kommer iPhone 3GS börja säljas i USA och ett litet gäng andra länder redan den 19:e juni. Priset blir detsamma som idag, fast med dubbelt så mycket minne, och gamla iPhone 3G kommer finnas kvar till ett billigare pris.

Till Sverige når den nya modellen den 9:e juli.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Vill ha!! 😀

Synd att mina pengar gick åt till att laga min “gamla” iPhone 3G 🙁

Men det är lite dåligt av Apple att inte slänga in video-inspelning och voice-control i iPhone OS 3.0 för iPhone 3G :mad2:

rebinrr
    Member
    Post count: 91

@mekke 33038 wrote:

Vill ha!! 😀

Synd att mina pengar gick åt till att laga min “gamla” iPhone 3G 🙁

Men det är lite dåligt av Apple att inte slänga in video-inspelning och voice-control i iPhone OS 3.0 för iPhone 3G :mad2:

De har ju gjort så taktiskt, för om de skulle slängt in det i OS 3.0 skulle ju alla som har Iphone 3G att behålla sin gamla istället för att köpa den nya med fler funktioner.

carpe
    Member
    Post count: 904

Tycker knappt att det är något som lockar för att jag ska göra ett byte ifrån min 3G till 3GS

diXet
    Member
    Post count: 236

dax o sälja 3G då hehe 🙂

imported_pongo
    Member

kanske ska säga, att jag säkert missat något mer som är nytt. men det där är iallafall dom “stora” förändringarna.

samt så ska förpackningen vara 23%mindre (tänka på miljön) men vem fan bryr sig om en mobilförpackning

bozz
    Member
    Post count: 1199

Du har lagt tråden i fel del av forumet! :mad2: ska ju ligga i 3gs forumet

haha bara skojja

Nice detta tycker jag! blir kanske till att sälja 3gn till lillebror? :O

Pear
    Member
    Post count: 322

jag undrar fan över priset. 199 dollar = ca 1600 kr i sverige. Dem måste seriöst ta det priset med abonnemang. Att skapa en sån mobil med försäljningspris på 1600 utan abonnemang är ju fan löjligt. Dessutom när Iphone 3G kontaktkort kostar 5600 kr. 4000 kronors prissänkning, wtf?

Någon som vet vad iphone 3g kostade i usa när den kom ut?

Conradiminja
    Member
    Post count: 6

Synd att man inte kan lämna in sin iphone 3g och få iphone 3g S 😛
    Eller kan man :0?

Skulle ju vara trevligt 😛

imported_pongo
    Member

@pear 33048 wrote:

jag undrar fan över priset. 199 dollar = ca 1600 kr i sverige. Dem måste seriöst ta det priset med abonnemang. Att skapa en sån mobil med försäljningspris på 1600 utan abonnemang är ju fan löjligt. Dessutom när Iphone 3G kontaktkort kostar 5600 kr. 4000 kronors prissänkning, wtf?

samma sas om 3g 199usd, men sedan kommer abonnemangsavgifterna

jasifil
    Member
    Post count: 300

@mekke 33038 wrote:

Är du säker på att inte voicecontrol kommer i 3.0? Det finns ju troligen inget hårdvarumässigt hinder i 3G. Verkar ju helsnurrigt att tjuvhålla på funktioner som borde varit med från början i 3G. Alla nya mobiler har väl röstuppringning idag? Knappast en funktion som konkurrerar med andra av en tillverkares modeller.

Tycker för övrigt inte att 3Gs är något som gör att jag ångrar mitt köp av 3G för endast ca 2 månader sedan. Det är klart att om inte min gamla lur pajat den 1 april så hade jag ju väntat in den nya Iphonen. 🙂

imported_pongo
    Member

@jasifil 33051 wrote:

Är du säker på att inte voicecontrol kommer i 3.0? Det finns ju troligen inget hårdvarumässigt hinder i 3G. Verkar ju helsnurrigt att tjuvhålla på funktioner som borde varit med från början i 3G. Alla nya mobiler har väl röstuppringning idag? Knappast en funktion som konkurrerar med andra av en tillverkares modeller.

Tycker för övrigt inte att 3Gs är något som gör att jag ångrar mitt köp av 3G för endast ca 2 månader sedan. Det är klart att om inte min gamla lur pajat den 1 april så hade jag ju väntat in den nya Iphonen. 🙂

jag använder 3.0 beta 5 just nu och något voicecontrol finns inte

Pear
    Member

pongo: säker? så vanliga 3G kostade ocskå 199 dollar? det är alltså bara operatörerna som tar ut sina avgifter vilket gör att priset ökar?

Jasifil: detta kanske bara är en början. Det kan vara så att dem inte lägger in det i 3.0 för att 3GS ska sälja mer, sen med 3.1 kanske voicecontroll kommer?

Förstår verkligen inte varför inte videoinspelning kommer till 3G? Hårdvaran lär ju inte hindra eftersom de redan finns 3 varianter av videoinspelare till jailbreakade lurar. Och om apple tycker att det krävs bättre hårdvara för att ha videoinspelare så borde dem kunna fixa en bantad variant i stil med Cycorder -.-‘

imported_pongo
    Member

@pear 33056 wrote:

pongo: säker? så vanliga 3G kostade ocskå 199 dollar? det är alltså bara operatörerna som tar ut sina avgifter vilket gör att priset ökar?

stämmer fint det, jag minns mycket väl när 3g skulle komma ut, och apple sa att den skulle kosta 199usd. men tji fick vi.

snook
    Member
    Post count: 2190

Priserna är i USA, sedan tillkommer nog moms + lite skatter på det när dom kommer till sverige.

jasifil
    Member

Dessutom så är det de subventionerade priserna i USA som gäller när man tecknar ett två-årsabb hos AT&T. Utan abb så är priserna betydligt högre.

Pear
    Member

jasifil: Så om man lägger ett två års abb hos at&t, DÅ får man en 16 gb 3GS för 199 dollar?

TwiZteD
    Member
    Post count: 238

Vad var ni release datumen ?

Juni 19 – USA
    Aug 09 – Sverige

Eller ?

// TwiZteD

carpe
    Member
    Post count: 904

9 Juli Sverige

steffe
    Member
    Post count: 2452

@pear 33064 wrote:

jasifil: Så om man lägger ett två års abb hos at&t, DÅ får man en 16 gb 3GS för 199 dollar?

Troligtvis ja,men AT&T har ingen täckning i sverige,så då får du i dagsläget försöka köra med fakesim och pröjsa 2 abb.
    Kan tala om att min 3G kostade 1200 spänn+ett tvåårsabb när jag köpte den på telia i höstas.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@carpe 33073 wrote:

9 Juli Sverige

Inte 9 juli, juli ’09 😉

jompao
    Member
    Post count: 456

@pear 33048 wrote:

?? Inte lär det bli billigare nu. Telefonen ligger ju på 5-6.000:- som Felia suger ut med 24 månaders kontrakt. Samma i USA och där är kontrakten rätt dyra. Tror de har helt annorlunda deals än här hemma, tex betalar även du om någon ringer till dig..

Om Telia ger en bra deal med max 12 månaders förlängning av mitt abb så kanske jag köper den nya, annars avstår jag. Så mycket nytt är det inte. Ser mest fram emot 3.0 och TomTom navigering.

steffe
    Member

Det som skiljer 3Gs från 3G med 3.0 är väl mest magnetkompassen och kameran (3Gs har 3 mp och video),samt naturligtvis snabbare processor.
    Tycker personligen inte att dessa fördelar väger upp kostnaden för att byta,eftersom 3.0 inte kommer att kosta en enda spänn.
    Min 8Gb 3G lär jag nog inte frivilligt skiljas ifrån än på ett tag.

TriNitro
    Member
    Post count: 3

Själv har jag ingen Iphone sen förut så nu blir det att vänta tills 3gs finns hos Telia/Telenor och köpa. Men om jag hade haft en 3g sen förut hade jag då inte uppdaterat.

Kungen
    Member
    Post count: 985

Är det klart vilka operatörer som kommer sälja 3gs? Är det fortfarande telia/ telenor/ halebop som man måste köpa av? 🙂

Xavier
    Member
    Post count: 41

Känns sjukt jobbigt att man är fast i telias abbonemang till i slutet av Jan tack vare förra köpet av iPhone. Dom borde ha nån sorts inbytes deal eller nått 🙂

freeride00
    Member
    Post count: 59

vad tror ni att priset här i Sverige kommer att hamna på?

Pear
    Member

freeride00: troligen samma. Alltså kommer du få punga ut med lika pengar om du ska byta upp dig 😉
    Kungen: troligtvis ja, dem har som ja förstått det ett avtal med Apple, och inte just med ngn speciell avdelning som enbart inriktat sig på Iphone 3G, så dem borde ju ta hem 3Gs ja 🙂

bozz
    Member
    Post count: 1199

@kungen 33101 wrote:

Är det klart vilka operatörer som kommer sälja 3gs? Är det fortfarande telia/ telenor/ halebop som man måste köpa av? 🙂

Telia och Telenor har ju iaf bekräftat att de ska sälja den

sarkostik
    Member
    Post count: 81

@xavier 33113 wrote:

Känns sjukt jobbigt att man är fast i telias abbonemang till i slutet av Jan tack vare förra köpet av iPhone. Dom borde ha nån sorts inbytes deal eller nått 🙂

Det lär nog gå att förlänga abonnemanget och betala resten för telefonen.

Ason
    Member
    Post count: 83

@jompao 33085 wrote:

Så mycket nytt är det inte. Ser mest fram emot 3.0 och TomTom navigering.

Men navigering från tomtom ingår väll inte i 3.0 mjukvaran till iPhone 3G? Eller har ja missat nått?

jasifil
    Member

@ason 33139 wrote:

Men navigering från tomtom ingår väll inte i 3.0 mjukvaran till iPhone 3G? Eller har ja missat nått?

Nix. Tomtom kommer att säljas separat. Förmodligen till ett saftigt pris.

steffe
    Member

Nej,men det snackas om att det kommer i appstore.

Ason
    Member

@jasifil 33141 wrote:

Nix. Tomtom kommer att säljas separat. Förmodligen till ett saftigt pris.

Kommer det att finnas i appstore menar du? Kommer de släppas samtidigt som mjukvaran månne elle komme de att dröja längre?

steffe
    Member

Vet faktiskt inte mer än att det kommer en app.

tomastara
    Member
    Post count: 2

@jasifil 33060 wrote:

Dessutom så är det de subventionerade priserna i USA som gäller när man tecknar ett två-årsabb hos AT&T. Utan abb så är priserna betydligt högre.

hur funkar deras abb? man vill väl inte ha ett abbonemang där nere när man kommer hem med en ny Iphone?

Ason
    Member

@steffe 33146 wrote:

Vet faktiskt inte mer än att det kommer en app.

Ok bara att vänta och se då…

jasifil
    Member

@ason 33145 wrote:

Kommer det att finnas i appstore menar du? Kommer de släppas samtidigt som mjukvaran månne elle komme de att dröja längre?

Den kommer att släppas snart i Appstore. Hur de definierar “snart” är inte lätt att veta. Troligen släpps det väl när de fått fram tillräckligt med Iphone-hållare. Hållaren kommer att ladda telefonen samtidigt som den förstärker GPS-signalen och håller i luren på ett snyggt sätt. Verkar rätt fräck faktiskt. Men som sagt, troligen inte billig.

Edit: Läste förresten att den släpps ungefär samtidigt som OS 3.0.

steffe
    Member

@tomastara 33147 wrote:

hur funkar deras abb? man vill väl inte ha ett abbonemang där nere när man kommer hem med en ny Iphone?

Antar att deras abb funkar ungefär som hos svenska operatörer,så billigare lär det nog inte bli.

Mhellstrom
    Member
    Post count: 42

Kollade nyss igenom den officiella “trailern” Blev väll mest sugen på kameran och de(n) nya GPS funktionerna. Här kommer svar angående priset, blev själv lite skrämd när jag såg 199 USD, skulle ju inte gå att få över 1000:- för 3Gn.

Requires new two-year AT&T wireless service contract, sold separately to qualified customers; credit check required; must be 18 or older. For non-qualified customers, including existing AT&T customers who want to upgrade from another phone or replace an iPhone 3G, the price with a new two-year agreement is $499 (8GB), $599 (16GB), or $699 (32GB). Visit Cell Phones and cell phone plans – | Wireless from AT&T, formerly Cingular for eligibility information. Service may not be available in all areas or at the signal strength, rates, speeds, or bandwidth as demonstrated. Wi-Fi Internet access required for some features; broadband recommended; fees may apply. Some applications, features, and services are not available in all areas. Visit Cell Phones and cell phone plans – | Wireless from AT&T, formerly Cingular to check AT&T network coverage in your area. iPhone is configured to work only with wireless service provided by AT&T. Warranty information available at Apple – Legal. When available, transferring your mobile number to a different service provider will terminate your service with your existing provider; termination fees and other charges may apply. Some features may require added fees. Contact your service provider for more details. Use constitutes acceptance of Apple’s software license agreement and third-party terms located in the iPhone box. Unauthorized modification of your iPhone software violates the software license agreement. Inability to use an iPhone due to unauthorized modifications is not covered under your warranty. In CA, MA, and RI, sales tax is collected on the unbundled price of iPhone.

steffe
    Member

Som sagt,det lär inte bli billigare än att köpa hos svenska operatörer.
    Tror inte att man har nån större glädje av att pröjsa AT&T för nåt man knappast lär använda.

diXet
    Member
    Post count: 236

hur e de när de gäller de här GPS och den funktionen där man kan hitta telefonen via GPS kommer den med i 3.0 elle e de bara för 3GS ?

jompao
    Member

@jasifil 33149 wrote:

Den kommer att släppas snart i Appstore. Hur de definierar “snart” är inte lätt att veta. Troligen släpps det väl när de fått fram tillräckligt med Iphone-hållare. Hållaren kommer att ladda telefonen samtidigt som den förstärker GPS-signalen och håller i luren på ett snyggt sätt. Verkar rätt fräck faktiskt. Men som sagt, troligen inte billig.

Edit: Läste förresten att den släpps ungefär samtidigt som OS 3.0.

Ja för djävla dyrt kan det väl inte bli en komplett TomTom enhet är väl inte så dyr idag.

jolinjom
    Member
    Post count: 818

Någon som har priser?

Robert L
    Member
    Post count: 403

@jompao 33206 wrote:

Ja för djävla dyrt kan det väl inte bli en komplett TomTom enhet är väl inte så dyr idag.

Med licens till Apple mm så skulle jag inte bli förvånad om den kostar 1500kr när den kommer ut i handeln.

Räkna också med 3-400kr/år för uppdatering av kartorna, det är TomTom duktiga på att ta pröjs för och jag tror inte det blir kartor som laddas via 3G allt efter som man använder dem.

kivve
    Member
    Post count: 70

Hoppas telia kommer ha sjyssta priser på den ifall man förlänger sitt tidigare abonnemang. Skulle vara surt att behöva punga ut 5k till för att få ytterliggare 18månader. Dock kommer jag antagligen att köpa 3GS ändå 😛

spjonky
    Member
    Post count: 138

hahaha tog en chansning och mailade telia idag och frågade om man kunde på något sätt byta ut sin iPhone 3G mot den nya Iphone 3G S om man betalar en viss summa eller liknande

Kille verkade inte så insatt men det gick inte att byta + pengar men om man har köpt loss sin iPhone 3G och bara betalar för abb så fanns det är möjlighet i framtiden

hahaha sitter med abb iSurf och så som han säger så skulle jag behöva betala först ca3000 för att lösa ut min iphone 3G ….sen en månadsavgift på iphone 3G S och den lär ju inte vara billig hahahaha

känns som han gjorde en tavla där

jompao
    Member

@robert L 33227 wrote:

Med licens till Apple mm så skulle jag inte bli förvånad om den kostar 1500kr när den kommer ut i handeln.

Räkna också med 3-400kr/år för uppdatering av kartorna, det är TomTom duktiga på att ta pröjs för och jag tror inte det blir kartor som laddas via 3G allt efter som man använder dem.

1.500 kan jag leva med om det är komplett med hårdvaran (vill ändå ha en bra hållare i bilen) färska kartor kostar alltid pengar och jag hoppas verkligen att kartorna lagras i luren och inte en sådan lösning som ska ladda hem dom över 3G, den lösningen suger (Wayfinder). Men jag tror nog att det kommer att bli rätt bra pris på mjukvaran, TomTom vill nog sälja miljontals ex… Sen lär det väl dyka upp konkurrenter på navigering.

jompao
    Member

@spjonky 33266 wrote:

hahaha tog en chansning och mailade telia idag och frågade om man kunde på något sätt byta ut sin iPhone 3G mot den nya Iphone 3G S om man betalar en viss summa eller liknande

Kille verkade inte så insatt men det gick inte att byta + pengar men om man har köpt loss sin iPhone 3G och bara betalar för abb så fanns det är möjlighet i framtiden

hahaha sitter med abb iSurf och så som han säger så skulle jag behöva betala först ca3000 för att lösa ut min iphone 3G ….sen en månadsavgift på iphone 3G S och den lär ju inte vara billig hahahaha

känns som han gjorde en tavla där

Normalt på Felia är väl att man som mest får ha 3 månader kvar på existerande avtal innan man får teckna på ett nytt… Själv har jag 12 månader kvar när 3GS kommer och om jag måste vänta 9 månader kan jag lika gärna vänta 3 månader till på nästa iPhone..

Blir intressant att se detta, visst de lär sälja till dom som bara måsta ha den senaste oavsett pris, men när det har lagt sig så undrar jag vilka som ska köpa den. Antar att de flesta som ville ha iPhone har köpt den vid det här laget…

jompao
    Member

@kivve 33235 wrote:

Hoppas telia kommer ha sjyssta priser på den ifall man förlänger sitt tidigare abonnemang. Skulle vara surt att behöva punga ut 5k till för att få ytterliggare 18månader. Dock kommer jag antagligen att köpa 3GS ändå 😛

Drömma kan man ju alltid.. :laugh: Seriöst så tror jag det tyvärr inte, i så fall måste du säkert betala av kvarvarnade månadsavgifter innan du får binda upp dig på ett nytt 18/24 månaders abb. Så är det säkert i början. Frågan är vad som händer efter en tid då de märker att det stora flertalet sitter kvar med sin iPhone 3G….

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 147 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.