Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Nyheter i iOS 5
-
AuthorPosts
-
I skrivande stund presenterar Apple bland annat nya operativsystemet OS X Lion men även iOS 5 på WWDC 2011.
Länken hittar ni här!
Vad tycker ni? Är ni nöjda? Förväntade ni er något annat?Snabb genomgång av iOS 5:
* Ny påminelser/notifications funktion, förr kom en ruta upp för tex SMS “Visa” eller “Stäng”. Nu syns istället smset på toppen av skärmen, du kan dra ner med finger som en gardin likt Android för att få alla påminelser. Även på låsskärmen syns nya händelser.* Twitter är efter iOS 5 en standardfunktion i iPhone/iPad.
* Tidningar kommer gå att köpa och inte bara böcker.
* Kameran kommer att kunna nås från låsskärmen. Du kan nu även zooma vid fototagning genom att dra med två fingrar över skärmen, likt zooma på en bild. Man kan även ta bilder genom att trycka på “+” på sidan av iPhonen.
* Mail förändrat, du kan nu flagga dina ex. viktiga mails.
* Uppdateringar sker inte längre via iTunes utan direkt i iPhonen
* Förbättrad GameCenter, ladda ner spel direkt i applikationen.
* Ny chattjänst mellan iPhones/iPod touch/iPads. iMessage. Likt BlackBerry messenger skickar du numer gratis mellan iPhones/iPod touch/iPads.
Även iCloud presenterades idag.
*Ungefär som en traditionell säkerhetskopia, fast trådlöst online. Du kan dela den mellan dina iPhones/iPod touch/iPads. Nytt är att även apps, musik och böcker kan delas/säkra.
Tas en bild med din iPhone kan den automatiskt laddas ner till din iPad som ligger hemma och dammar.Just nu en ny funktion som jag tror är lättast att testa för att riktigt förstå
Den där länken funkar inte särskilt bra….
Redigerad länk! /mod
och där försvann allt med google calendar… Bara att synca Apple imellan.
Tycker att detta är soft:
iMessage: No longer need an excuse not to talk to Android/Blackberry/WP7/Nokia users
Twitter är ingen hit. Bort med den.. Tycker att man kan få installera den som ad-on…
Tidningar samt iBooks är typ kört för oss i svergie..
Helt ärligt, rätt så värdelös uppdatering. Flagga mails har funnits hur länge som helst i Android och de andra funktionerna har folk med jailbreak också haft länge. Besviken.
@h3nr11k 91860 wrote:
Twitter är ingen hit. Bort med den.. Tycker att man kan få installera den som ad-on…
Tidningar samt iBooks är typ kört för oss i svergie..
Håller med dig, ser personligen Facebook som en grundfunktion istället för Twitter. Tycker Android är snäppet vassare än iOS med detta, att automatiskt synka Facebook med telefonen, lite synd trodde det skulle fixas i iOS 5!
Sen som du nämnde vid tidigare post, iMessage är en tjänst jag saknat oerhört länge. Detta var definitivt ett måste! Skönt!
Jag funderar kring uppdateringar och hur i så fall dessa kan påverka jb ?
@iPhoneReservdelar.se 91864 wrote:
Jag funderar kring uppdateringar och hur i så fall dessa kan påverka jb ?
Tänkte också på det. Lite osäker faktiskt, minns att det var så förr iallafall, att om man återställde sin Jailbreakade iPhone inne i den, så kunde den inte göra det pga jailbreak. Det återstår att se huruvida det är med uppdateringar.
Får vänta helt enkelt. De råkade läcka iOS5 samt Lion nyss… Men alla länkar är nere nu verkar det som. Skall testa iOS till iPad då jag inte har så mkt jb på den..
Nya safari är som jag vill ha de. Tack!
Dumpa twitter
Och där var iOS 5 Beta fixat!! 🙂
Har ios 5 nere osv men måste aktivera det.. och de vill den inte utan Dev konto.. nån som kommit på nåt bra sett att komma förbi detta?
@rödluva 91879 wrote:
Har ios 5 nere osv men måste aktivera det.. och de vill den inte utan Dev konto.. nån som kommit på nåt bra sett att komma förbi detta?
Finns nog inget sätt att undgå detta. Än.
Om du inte vill betala någon snubbe via paypal för UDID-Aktivering så är det lättaste att kontakta olika personer via deras videos på youtube där de visar upp nya iOS 5. Skicka PM till flera stycken så får du nog napp till slut!Inte så där vansinnigt intressant precis, förutom möjligen.
@steffeiphone 91855 wrote:* Uppdateringar sker inte längre via iTunes utan direkt i iPhonen
Då kanske man slipper att StinkTunes fuckar upp uppdateringen varenda gång, som den gör för mig numera. Får alltid ett okänt fel och sen får man synka om rubbet i 40 minuter :mad2: . Fast jag har ju 3GS så den lär väl inte gå att uppdatera till 5… 🙁
@flash 91886 wrote:
Inte så där vansinnigt intressant precis, förutom möjligen.
Då kanske man slipper att StinkTunes fuckar upp uppdateringen varenda gång, som den gör för mig numera. Får alltid ett okänt fel och sen får man synka om rubbet i 40 minuter :mad2: . Fast jag har ju 3GS så den lär väl inte gå att uppdatera till 5… 🙁
haha ja iTunes alla errors kan vara riktigt irriterande!
iOS 5 funkar faktiskt med 3Gs 😉@steffeiphone 91889 wrote:
iOS 5 funkar faktiskt med 3Gs 😉Ah, gör det!? Tyckte jag såg något om att det inte gjorde det… Yay, i så fall blir jag lite nöjd…:)
@steffeiphone 91889 wrote:
iOS 5 funkar faktiskt med 3Gs 😉Hur mkt gav du för att få din aktiverad?
Såhär får du iOS 5 beta 1 utan att ha ett registrerat UDID:
1. Fixa iOS 5 beta för just din iphone modell. Googla och ladda ner
2. Fixa iTunes 10.5 beta. Googla och ladda ner Windows/Mac
3. Återställ till 5.0 i iTunes 10.5. Håll nere SHIFT/Alt och klicka restore, välj 5.0 filen.
4. När det är klart ska man egentligen gå igenom aktiveringssteg..
..SKIPPA DET OCH GÖR SÅHÄR:
*Trippelklicka på hemknappen. Detta aktiverar VoiceOver.
*Trippellicka igen och Nödsamtal kommer upp.
*Välj Nödsamtal, peka där. Så fort den börjar öppna Nödsamtal, dra med tre fingrar ner på skärmen.
*Du ska nu vara inne i det nya påminelsesystemet. Peka på väder och låt den ta dig till väderappen. Tryck på hemknappen. Du har nu iOS 5 utan att ha registrerat UDID.@steffeiphone 91899 wrote:
Såhär får du iOS 5 beta 1 utan att ha ett registrerat UDID:
1. Fixa iOS 5 beta för just din iphone modell. Googla och ladda ner
2. Fixa iTunes 10.5 beta. Googla och ladda ner Windows/Mac
3. Återställ till 5.0 i iTunes 10.5. Håll nere SHIFT/Alt och klicka restore, välj 5.0 filen.
4. När det är klart ska man egentligen gå igenom aktiveringssteg..
..SKIPPA DET OCH GÖR SÅHÄR:
*Trippelklicka på hemknappen. Detta aktiverar VoiceOver.
*Trippellicka igen och Nödsamtal kommer upp.
*Välj Nödsamtal, peka där. Så fort den börjar öppna Nödsamtal, dra med tre fingrar ner på skärmen.
*Du ska nu vara inne i det nya påminelsesystemet. Peka på väder och låt den ta dig till väderappen. Tryck på hemknappen. Du har nu iOS 5 utan att ha registrerat UDID.Uhm.. känns som jag väntar till Final … annars kommer säkert min telefon att börja prata i tungor och spy grönt klägg…
Fattar inte varför twitter ska finnas, och jag är glad för att dom hoppade över FB. Använder FB massor, men det buggar ju rätt ofta och då vill jag verkligen inte ha det inbyggt.
OTA-updates blir soft.
Sen måste dom fixa autocorrect/stavningskontrollen. Den föreslår ju ord som man aldrig kan använda konstant@rödluva 91907 wrote:
Du kommer in i den med denna men du får ingen täckning osv inte jag iallafall
Sorry, när jag posta guiden på hur man får iOS 5 utan aktivering hade inte många testat. Man kan inte få täckning på detta sättet!
Har man en iPad WiFi eller iPod Touch är det dock lugnt, då de inte använder mobilnät!
@steffeiphone 91930 wrote:
Sorry, när jag posta guiden på hur man får iOS 5 utan aktivering hade inte många testat. Man kan inte få täckning på detta sättet!
Har man en iPad WiFi eller iPod Touch är det dock lugnt, då de inte använder mobilnät!
har du lyckats fixa betan? jag har laddat hem ispw för iphone 4. men har ännu inte testat att uppdatera. Tänkte först kolla ifall någon har lyckats med det.
@ludii 91932 wrote:
har du lyckats fixa betan? jag har laddat hem ispw för iphone 4. men har ännu inte testat att uppdatera. Tänkte först kolla ifall någon har lyckats med det.
Jag har iOS 5 Beta, ja. Men jag har ett aktiverat UDID nummer, vilket gör att jag kan uppdatera utan att krångla med guider.
Rekommenderar att du googlar eller kollar youtube efter UDID aktivering för att få optimalt resultat.
Såhär hittar du ditt UDID nrom man ska ladda ner ios5 beta till ip4, vilken version ska man ta då?
iPhone 4 iOS 5.0 Beta 1 (CDMA)
eller
iPhone 4 iOS 5.0 Beta 1 (GSM)MVH
@steffeiphone 91940 wrote:
iPhone 4 iOS 5.0 Beta 1 (GSM)
Okej. Tack!
en fråga till bara.
måste man ha iTunes 10.5 beta för detta?jag har Leopard 10.5.8 i VM Ware och när jag installerat iTunes så tappar den kontakten med iPhonen. “datorn” hittar den men den kommer ej upp i itunes.
går det att köra på den äldre versionen av itunes så man kan göra detta på windows?Löste det. tack ändå:)
@steffeiphone 91933 wrote:
Jag har iOS 5 Beta, ja. Men jag har ett aktiverat UDID nummer, vilket gör att jag kan uppdatera utan att krångla med guider.
Rekommenderar att du googlar eller kollar youtube efter UDID aktivering för att få optimalt resultat.
Såhär hittar du ditt UDID nrJag betalade 7 dollar för att få mitt aktiverat för två dagar sedan, men inget har ännu hänt. jag har inte fått någon mail av killen.
vart är multitaskingen i ios5 betan? eller hur får man fram det?
Jailbreak ute till iOS 5 Beta 1
Läs detta VIKTIGT!Om du fortfarande vill jailbreaka, använd dessa guider:
iPhone 4
iPhone 3GsJag fattar nada om detta. Är det något “olagligt” eller e det en uppdatering alla med iphone får tillgång till? Jag har en ip4, kan jag göra detta via iTunes isf hur?
@qua1nt 91990 wrote:
Jag fattar nada om detta. Är det något “olagligt” eller e det en uppdatering alla med iphone får tillgång till? Jag har en ip4, kan jag göra detta via iTunes isf hur?
Detta är inte olagligt.
För att få ta del av Apples beta versioner måste man vara registrerad programutvecklare, det kostar 99dollar.
Är man det får man registrera 100 enheter till Beta testing via enhetens UDID nummer.
Är man inte programutvecklare kan man betala en så lägger han till din enhets UDID nr i deras testlista, då kan även du ta del av betor.Tack för ett bra svar. När tros det komma ut för allmänheten?
här blev det fel opsssssss:o
@ludii 91947 wrote:
Jag betalade 7 dollar för att få mitt aktiverat för två dagar sedan, men inget har ännu hänt. jag har inte fått någon mail av killen.
synd, själv tar jag 50kr för aktivering och så fort jag ser pengarna på kontot så aktiverar jag den. det går på mindre än 1min.
kontakta killen igen.
Hej!
Jag tänkte att dela med mig av mina erfarenhet med Beta 1 av iOS5, så att ni som är väldigt kåta på att köra betan, får lite bättre beslutsunderlag:
- Första av allt: Det är en BETA, och det innebär att det är mycket som krånglar!
- Om du väljer att installera iOS5, så kan du inte sedan ångra dig, och nedgradera dig till iOS4.x! (inte enligt Apple i alla fall. Det går, men då måste du ha förberett dig innan). Alltså så är du “stuck” med att köra iOS5 beta fram till att den färdiga version kommer någon gång i höst…
Om du ändå vill köra betan, så är här mina erfarenheter av vad som funkar och inte funkar. Vore intressant att höra vad ni andra som kör 5’an upplever.
Det är inte så himla mycket nytt än, många funktioner har inte implementerats än. T.ex. kan du inte synka trådlöst med iTunes, och iCloud synkning av musik kommer inte till oss i Sverige i år.
Vad som jag tycker funkar riktigt bra är Notification Center och kamera förbättringarna.
Det är super smidigt att man nu kan komma åt kameran från Lock Screen, och det funkar bra att att bilder med volymknappen. Även Auto-Enhance verkar funka bra, fast jag har ännu inte fört över bilderna till datorn för att kolla kvalitén ordentligt.iCloud, som är något jag ser mycket fram emot är inte riktigt på plats än:
Just nu är det säkert bra om du vill synka data mellan 2 iOS5 devices, men inte mer än så, då det enbart funkar med iOS/Lion beta. Blir mer intressant när Lion kommer ut.
Funkar dock ej med musik i Sverige. Mailen funkar bara med @me.com konto.
Photostrem enbart med iphoto 9.2, som Apple avråder att använde irl.
Har testat iTunes kopplingen för att synka apps, och det funkar klockrent: Köp en app i iTune spå datorn, och den börjar direkt att installera i telefonen.Sen är her en lista över apps som jag upplevar små eller stora problem med än så länge, fyll gärna på med egna erfrarenheter:
- Aftonbladet supernytt: Problem med navigeringen och grafik i toppen
- Facebook: låser sig när du skriver kommentarer på inlägg. Måste startas om då!
- Grillfest: crashar under uppstart
Personligt är jag lite ledsen att inte min Facebook funkar längre. De andra kan jag nog klara mig utan!
Sen upplever jag att den drar mycket mer batteri, vilket är ganska vanligt i en beta, men ändå… måste typ ladda den 2 gångar om dagen, istället för 1.Vad säger ni, tänker ni ändå att uppgradera? Ni som har uppgraderat, upplever ni samma problem som jag?
Jag vill nog rekommendera den nyfikna att vänta 1 eller 2 betar versioner till, innan jag gav mig på att uppgradera från iOS4, om jag inte var utvecklare (och extremt nyfiken/teknikkåt 😉 )
Finns rotera foto i justeringarna eller är det bortglömt för massa onödigt strunt?
Kommer man få möjlighet att se när ett foto är taget?
@lindhardsen 92036 wrote:
Hej!
Jag tänkte att dela med mig av mina erfarenhet med Beta 1 av iOS5, så att ni som är väldigt kåta på att köra betan, får lite bättre beslutsunderlag:
- Första av allt: Det är en BETA, och det innebär att det är mycket som krånglar!
- Om du väljer att installera iOS5, så kan du inte sedan ångra dig, och nedgradera dig till iOS4.x! (inte enligt Apple i alla fall. Det går, men då måste du ha förberett dig innan). Alltså så är du “stuck” med att köra iOS5 beta fram till att den färdiga version kommer någon gång i höst…
Om du ändå vill köra betan, så är här mina erfarenheter av vad som funkar och inte funkar. Vore intressant att höra vad ni andra som kör 5’an upplever.
Det är inte så himla mycket nytt än, många funktioner har inte implementerats än. T.ex. kan du inte synka trådlöst med iTunes, och iCloud synkning av musik kommer inte till oss i Sverige i år.
Vad som jag tycker funkar riktigt bra är Notification Center och kamera förbättringarna.
Det är super smidigt att man nu kan komma åt kameran från Lock Screen, och det funkar bra att att bilder med volymknappen. Även Auto-Enhance verkar funka bra, fast jag har ännu inte fört över bilderna till datorn för att kolla kvalitén ordentligt.iCloud, som är något jag ser mycket fram emot är inte riktigt på plats än:
Just nu är det säkert bra om du vill synka data mellan 2 iOS5 devices, men inte mer än så, då det enbart funkar med iOS/Lion beta. Blir mer intressant när Lion kommer ut.
Funkar dock ej med musik i Sverige. Mailen funkar bara med @me.com konto.
Photostrem enbart med iphoto 9.2, som Apple avråder att använde irl.
Har testat iTunes kopplingen för att synka apps, och det funkar klockrent: Köp en app i iTune spå datorn, och den börjar direkt att installera i telefonen.Sen är her en lista över apps som jag upplevar små eller stora problem med än så länge, fyll gärna på med egna erfrarenheter:
- Aftonbladet supernytt: Problem med navigeringen och grafik i toppen
- Facebook: låser sig när du skriver kommentarer på inlägg. Måste startas om då!
- Grillfest: crashar under uppstart
Personligt är jag lite ledsen att inte min Facebook funkar längre. De andra kan jag nog klara mig utan!
Sen upplever jag att den drar mycket mer batteri, vilket är ganska vanligt i en beta, men ändå… måste typ ladda den 2 gångar om dagen, istället för 1.Vad säger ni, tänker ni ändå att uppgradera? Ni som har uppgraderat, upplever ni samma problem som jag?
Jag vill nog rekommendera den nyfikna att vänta 1 eller 2 betar versioner till, innan jag gav mig på att uppgradera från iOS4, om jag inte var utvecklare (och extremt nyfiken/teknikkåt 😉 )
Riktigt bra svar!
En liten rättelse bara, man kan gå tillbaka till 4.3.3 om man sätter iPhonen i DFU-Mode och eventuellt redigerar en HOSTS fil på datorn.
Har samma problem som du, vissa appar är inte utvecklade för iOS 5, vilket vi får lämna över till utvecklarna.Upplever samma problem som du när det gäller Facebook.
Min kamerarulle krånglar, den visar miniatyrbilder på foton jag tagit bort.
Instagram går inte att fota med.
24h klocka fungerar, men inte när man ska ställa ett alarm. Så jag har FM/EM
Trots allt detta tycker jag att iOS 5 beta är betydligt bättre än till exempel iOS 4 beta var! Jag ser inga som helst problem att använda den varje dag. 🙂@rödluva 92075 wrote:
Sugen på att aktivera upp min?
gör det på iPhonebeta istället, kostar 25kr, gjorde det nyss och blev aktiverad inom 5minuter (hade väl tur att killarna satt vid datorn när jag betalade väl)
För er som kör betan.. Beta 2 finns ute nu. en massa buggfixar
Nytt i Beta 2:
* Massa buggfixar som pongo säger
* WiFi-Synking mellan iPhone och iTunes
Tänk på att iTunes 10.5 beta 2 krävs, men den kan inte synca din iPhone med beta 1!
Rekomenderas: Säkerhetskopiera din iPhone med iOS 5 Beta 1 i iTunes beta 1.
Installera iTunes beta 2.
Du kommer få ett felmeddelande att iPhonen inte gick att synka. Lugn.
Återställ till iOS 5 beta 2. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.