Olåst iPhone.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

Hejsan.

Jag har en snabb fråga, och jag antar att svaret finns här någonstans på forumet, men har varken tid eller lust att leta. Så ursäkta om ni har svarat på liknande frågor hundra gånger om.

Jo, det är så att min gamle far börjar närma sig 40, och inget skulle göra honom gladare än en iPhone. Problemet är bara att han är tvungen att ha Telenor på grund av sitt arbete, så jag antog att det var kört.

Men nu är det så att en god vän till mig flyger till New York i mitten av nästa vecka, och då undrar jag helt enkelt om det är möjligt att köpa en olåst iPhone där för att sedan ta hem den till Sverige och binda den till ett telenorabonnemang.

Är mycket tacksam för svar och diskussion!

fullrulle
    Member
    Post count: 4

Vad jag förstår från min fråga lite tidigare…

https://www.iphoneinfo.se/forum/operatorer-abonnemang/1706-iphone-med-telenor.html#post11759

…så går det att köpa olåsta iPhones i Italien och som jag nu förstår även i Grekland. Vet inte om det går att köpa i USA, men jag tror att de är låsta till AT&T där.

jocke
    Member
    Post count: 189

De är låsta till en operatör i hela Amerika. Då får köpa ett unlocking simkort för 300 kr för att låsa upp operatörslåset.

Brunsberg
    Member

Tack för hjälpen, jag antar att det inte var så lätt som jag hade hoppats.

Angående det här med att låsa upp simkortet, hur lagligt är det egentligen på en skala?

JohnFa
    Member
    Post count: 461

Om du köper från Italien är de olåsta. Amerikanska är som sagt låsta.

Upplåsning av simkortet med hjälp av upplåsningssimkort är olagligt. Den ändrar den informationen som telefonen skickar ut i nätet för att identifiera sig (IMSI-koden). Att ändra den koden är olaglig, men huruvida telefonbolag bryr sig, det vet jag inte.

Brunsberg
    Member

Alright, så nu har jag valt att gå en annan väg, nämligen att köpa en iPhone 2G i nyskick.

Nu undrar jag ju bara såklart vad man förlorar jämfört med iPhone 3G.
    Än så länge vet jag att man får:
    GPS
    “Slickare” form – Hur mycket skönare egentligen?
    3G-funktionalitet
    Mottagningen är mycket bättre – Hur mycket bättre?
    Bättre ljud – Återigen, hur mycket bättre?

Tack!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.