Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Opera mini snart i app store!
-
AuthorPosts
-
Japp, igår så skickades den in för att godkännas. Länk och film finns på min blogg. (Japp, desperat försök till att få läsare…:o)
iPhone & Android i samma blogg: Opera mini snart till iPhone! Ny supersnabb webläsare.Edit: nu finns den publicerad i Appstore. Det grämer mig att jag inte var först men så går det när man sover ut. Se gärna min blogg för länk till Operas hemsida och Appstore för att ladda ner:)
Wow tittade precis 5 gnger snabbar än safari ofattbart, undrar om det kommer att Kosta ngt hoppas inte
neeej hoppas den kostar 99kr då är den bra. när ett program kostar då är programet bra
Jo så är det såklart, allt som är gratis är sämst… NOT
Opera mini kommer lätt att pensionera safari efter den videon jag såg när det gäller 2g så undrar jag bara som fan hur snabbt det kommer att gå över wifi och 3G…
@kingmartin92 60829 wrote:
neeej hoppas den kostar 99kr då är den bra. när ett program kostar då är programet bra
Sämsta kommentaren hittills! 😮
Aa jag med verkligen, haha ajfånen kommer nästan att ta över datorn 😀
Varför är denna webläsaren snabbare än Safari?
Du trycker på en länk som skickas till en server hos Opera.
Server bearbetar den riktiga hemsidan och gör om den till ett bildliknande format som är 75% mindre och komprimerat till iPhonen.
Det når iPhonen och uppackningen sker på direkt.Varför Apple inte kommer godkänna den om ifall att:
Opera använder “javascript” utanför iPhonens SDK etc.
Opera tar mindre bandbredd från operatörer > Operatörer klagar för att kunderna får “mer för pengarna” > Apple portar appen.
Opera konkurrerar med Apples egna produkt i Appstore. Har inte funkar för liknande program som podcasthanterare som redan finns i iPhonen. Däremot finns det mailapps och andra apps som konkurrerar med Apple.
Opera är gratis > Apple tjänar inte ett öre.Som mossarelli finns det mycket som tyder på att den inte kommer godkännas men.
Det finns ju andra gratis webbläsare. Dock vad jag vet så komprimerar de inte data nog och bygger på samma motor som Safari. Enligt reglerna borde ju alltså Opera mini skilja sig mer från Safari än de andra.
Spotify godkändes ju och det finns mailappar som är väldigt lika apples egna, jag håller tummarna!:DOm den inte ersätter Safari sömlöst och är minst dubbelt så bra=Ingen kommer att behålla Opera ngn längre stund
Operan skulle lätt ersätta safari när man är “ute” och surfar men den kanske är samtidigt ganska onödig då de flesta iphone ägarna har ett data paket pga iphonens tendens att käka så mycket data den bara kan :d
Om man trycker på länkar i andra program kommer ju dessa fortfarande att öppnas i Safari ju. Kanske något man kan lösa med JB?
Rykten säger dock att de inte har inkluderat pinch zoom 😡
Detta kan ju vara för att Apple inte ska känna sig lika hotade, men man kan ju hoppas på att det kommer i någon uppdatering eller så.@Märdin 60884 wrote:
Dock vad jag vet så komprimerar de inte data nog och bygger på samma motor som Safari.
Orkar inte leta upp länken som förklarar hur Opera Mini fungerar men den har fungerat på sådant sätt på alla plattformar länge nog.
Den bygger inte på samma motor som Safari om dem använder sitt eget sätt att visa hemsidan på.
@Märdin 60896 wrote:Om man trycker på länkar i andra program kommer ju dessa fortfarande att öppnas i Safari ju. Kanske något man kan lösa med JB?
Rykten säger dock att de inte har inkluderat pinch zoom 😡
Detta kan ju vara för att Apple inte ska känna sig lika hotade, men man kan ju hoppas på att det kommer i någon uppdatering eller så.Pinch Zoom > Enkel tap
Zoom finns fortfarande. Saknar kanske landscape.@mossarelli 60921 wrote:
Orkar inte leta upp länken som förklarar hur Opera Mini fungerar men den har fungerat på sådant sätt på alla plattformar länge nog.
Den bygger inte på samma motor som Safari om dem använder sitt eget sätt att visa hemsidan på.Pinch Zoom > Enkel tap
Zoom finns fortfarande. Saknar kanske landscape.Finns klart fortfarande zoom men tap är inte alls bekvämt som pinch. Hoppas inte de har tagit bort landacape. Hoppas hellre att de har som flera andra tredjeparts, att man kan låsa den i antigen stående eller liggande oberoende på hur du håller telefonen.
@ponyboy 60928 wrote:
[YOUTUBE]
något som ser lite oroande ut är att Safari laddar den mobila sidan men inte Opera. Visserligen drar Opera mindre data ändå men det är så mycket lättare att navigera och läsa mobila sidor. *host*detta forum…*host*
ponyboy;60928 wrote:speed test. Safari har ingen chans!damn!
Opera har satt in en räknare på deras hemsida om hur länge sen det är
sedan man skickat in appen för godkännande och man utlyser här även
en liten tävling där man ska gissa när den kommer att godkännas…Priset är naturligtvis en sprillerny iPhone såklart 😛
My Opera – When do you think Opera Mini will be available on the iPhone?
Om den inte blir godkänd vad händer då ?, Cydia?
tror inte det. För Opera vill nog inte gå bakom ryggen för apple
Gått snart två veckor nu sedan den skickades in. Man får väl hoppas att de de som godkänner appar har påsklov..
Medan vi väntar på Opera så ville jag bara tipsa om en annan grym webbläsare som finns till iPhone. Mercury heter den, fullversionen kostar 7 kronor men finns även en gratisversion som har några färre funktioner.
Den komprimerar också så som Opera, provade att gå in på DN.se – Nyheter – DN.se över Edge i den och Safari idag, gick betydligt snabbare i Mercury.
Definitivt bättre än Safari då den har alla funktioner i Safari+några fler, så som komprimering och att man kan låsa den i landscape/stående.Tjo jag sökte på opera mini idag i app store men fick fram denna i stället ”mini browser PRO” jag skrev ju opera mini ju. Kan det vara den?
@kingmartin92 61754 wrote:
Tjo jag sökte på opera mini idag i app store men fick fram denna i stället ”mini browser PRO” jag skrev ju opera mini ju. Kan det vara den?
Det är inte den, det är en annan tredjeparts-webbläsare. De verkar ha en del funktioner som Safari inte har. Jag tror dock att Operas komprimering kommer vara bäst.
Är det någon som använder Opera på datorn?
Jag testade det igår. Men det gick fan sjukt slött.opera mini blev nog inte godkänt för så här långt tid tar det inte?
Den var nog för bra. Nu måste de försämra den så att den inte blir så bra
@stickaaan 61762 wrote:
Jag testade det igår. Men det gick fan sjukt slött.Använder inte det men har provat det och för mig gick det snabbt! Speciellt om man slår på Turbo-läge.
@Märdin 61781 wrote:
Använder inte det men har provat det och för mig gick det snabbt! Speciellt om man slår på Turbo-läge.
Okej, min bara stod och tuggade hela tiden. Speciellt typ aftonbladet med massa bilder.
@stickaaan 61762 wrote:
Jag testade det igår. Men det gick fan sjukt slött.Jag använde opera till min dator ett tag, men märkte ingen direkt skillnad. Men när det kommer till deras mini till telofoner så vet d vad de sysslar med…. hoppas den går igenom:)
Men hur länge ska det ta för Apple att godkänna appen?
Jag som kör med en gammal 2G upplever safari otroligt segt, så jag ser verkligen fram emot Opera Mini, jag tror det kommer att snabba upp en smula…
Hur länge brukar det ta innan dom tar beslut? är det nån som har erfarenhet av tidigare appar som skickats in?
Själv har jag gett upp hoppet redan. Då slipper man bli besviken sen;)
@ssnd 62151 wrote:
Men hur länge ska det ta för Apple att godkänna appen?
Jag som kör med en gammal 2G upplever safari otroligt segt, så jag ser verkligen fram emot Opera Mini, jag tror det kommer att snabba upp en smula…
Hur länge brukar det ta innan dom tar beslut? är det nån som har erfarenhet av tidigare appar som skickats in?
Säger det igen, Mercury pro och sätt på mobilizer för sidor som inte är mobila och aktivera compression:) För någon Opera mini får vi nog inte se..
Tagit hem och testat nu…
Är mycket snabbare än safari precis som videorna visat, men en sak jag
stör mig på är zoomfunktionen som verkar vara antingen helt utzoomad så att det inte går att läsa nåt alls eller så på tok för nära så man måste flytta bilden hela tiden.I Safari går det ju att zooma steglöst så man kan hitta bra mellanlägen då man både ser mer av sidan samtidigt som den går att läsa.
WAAOOO! Den är verkligen mycket snabbare!! Går nästan dubbelt så fort på vissa sidor på min 3G!
Jobbigt dock att man inte kan zooma med nypningen, finns bara två lägen.Ursäkta mig men vad är detta för sk*tapp. Den renderar sidorna sämre än en hemkodad webläsare på en Amgia, statusfältet tar upp 5% av skärmen, likaså adressfält och verktygsfältet i botten av skärmen
Inte för att mina förhoppningar var speciellt höga så grattis Opera till pr-manövern och hej då
Lite långsam scroll. Opera kommer mycket troligt att lyckas med den här webbläsaren.
Jag sitter just nu på iphonen och det första jag märker är att rättstavningen inte funkar.
jag tankade hem den nyss men inte hunnit testa ännu.. läser denna tråd och raderar appen på dirren.
störigt med 2 läges zoom.. och freebos senaste kommentar hjälper ju inte.hoppas dom släpper en ny version med bättre funktioner.
Dumt att radera ju, Opera har haft en tendens att ta betalt för sina webbläsare. Tänker på till exempel den till Wii och PC-versionen som båda har varit gratis/kostat i omgångar.
Nää nu tycker jag ni är lite negativa.
Freebo, visst har du ingen zoom på “stora” sidor ser du inget, men zoomar du blir det bra, även om 2stegszoomen är tråkig… I inställnigarna kan du sätta på Fullscreen, då får du mer bild än i Safari.
Visst den är inte lika smooth (vad det nu heter på svenska) som safari, men snabbheten väger över. Iaf för mig.😉
Man kan väl säga att den har potetial att bli riktigt bra! Snabbheten är ju ett bra argument, men jag vill ha mer 8)
@bozz 62516 wrote:
Nää nu tycker jag ni är lite negativa.
Freebo, visst har du ingen zoom på “stora” sidor ser du inget, men zoomar du blir det bra, även om 2stegszoomen är tråkig… I inställnigarna kan du sätta på Fullscreen, då får du mer bild än i Safari.
Visst den är inte lika smooth (vad det nu heter på svenska) som safari, men snabbheten väger över. Iaf för mig.😉
Visst kan jag köra full screen men grejjen är den att 3rd-party apps som denna alltid känns påklistrade. Integrationen med operativsystemet saknas och få av de som hoppar upp och ned idag kommer att öppna sina websidor i Opera om 1 vecka. Trist men troligen rätt sannolikt.
Det är precis samma sak som när de första OS-konkurrerande mail- och webklienterna dök upp, de första åren var inte enkla för oss slutanvändare men nu har OS-tillverkarna tvingats öppna upp sina system och integrerat dem snyggt, i vissa fall krävdes dock vitesföreläggande från EU-kommissionen 😎
Har provkört den lite nu, den är ju snabb som vinden ! jäklar i havet.
2stegszoomen är ju rätt jobbig. men man kan ju alltid hoppas på förbättring.
Jag tror faktiskt jag kommer använda denna en hel del 🙂Någon är som har lite koll på nätverk?
Det är nämligen så att Opera inte fungerar för mig i skolan.
Samma sak gäller för Spotify, dock så fungerar Safari, Appstore och Radiobox tex.How can this be?
@utalker 62580 wrote:
Någon är som har lite koll på nätverk?
Det är nämligen så att Opera inte fungerar för mig i skolan.
Samma sak gäller för Spotify, dock så fungerar Safari, Appstore och Radiobox tex.How can this be?
antagligen skolans brandvägg som blockerar de. att opera inte fungerar verkar ju skumt efter som man surfar på http endå.. spotify kanske streamar på nån skum port som är stängd..
snacka med it snubben på skolan o be han öppna lite i brandväggen ;D om han nu vill de..
2stegszoomen ska ni inte klaga på. Du kan läsa texten utmärkt på det andra steget och bilder du vill spara gör du lätt. Det zoomläget Safari har kommer mycket troligt med en senare uppdatering och om vi lägger lite konstruktiv kritik på Operas hemsida.
Så kan du Engelska så lägg en kommentar i iTunes store på appen så kommer Opera att suga på sig som en svamp.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.