Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer
-
AuthorPosts
-
Hej.
Jag har sett här på forumet att alla operatörer utom 3 (tre) ska funka, varför?
Jag har försökt kolla igenom forumet och inte hittat frågan förut.
Tre är en operatör som endast använder 3G Nät (Förutom när den inte har 3G täckning då den lånar av Telenor). Och som du säkert vet stödjer inte iphone 3G. Men det finns simkortslösningar som påstår att de kan använda sådan operatörer, jag tror det hette Next To Sim eller något liknande. Google vetja.
Edit: Du hann före mig haren 😉
@william_3000 1103 wrote:
Tre är en operatör som endast använder 3G Nät (Förutom när den inte har 3G täckning då den lånar av Telenor). Och som du säkert vet stödjer inte iphone 3G. Men det finns simkortslösningar som påstår att de kan använda sådan operatörer, jag tror det hette Next To Sim eller något liknande. Google vetja.
Edit: Du hann före mig haren 😉
hihi………. 😀
okej… Dom andra alternativen (jag har läst lite om NEXT Sim 2) och det låter ju inte alltför övertygande ;(
Om jag skulle byta till Halebop så har dom ju “Surfa i mobilen via GPRS 14,99 kr/MB (max 9 kr/dygn när du surfar via mobil.halebop.se)” men om man använder Iphone så surfar man ju inte genom mobil.halebop.se, vad händer med priset då?
Kan någon rekomendera billigaste operatören ?:D@lingen 1122 wrote:
okej… Dom andra alternativen (jag har läst lite om NEXT Sim 2) och det låter ju inte alltför övertygande ;(
Om jag skulle byta till Halebop så har dom ju “Surfa i mobilen via GPRS 14,99 kr/MB (max 9 kr/dygn när du surfar via mobil.halebop.se)” men om man använder Iphone så surfar man ju inte genom mobil.halebop.se, vad händer med priset då?
Kan någon rekomendera billigaste operatören ?:Dta ett telia abonnemang och lägg till datatjänsten för 99 kr. då får du surfa via deras surfport samt via kurens webbläsare för fast pris 99 kr månaden
Tele2 har surfa 1GB/månad för 39:- och det kommer du aldrig lyckas komma upp i!
// h
Enligt tele2’s hemsida kostar det 15kr per megabyte med gprs
@lingen 1101 wrote:
Hej.
Jag har sett här på forumet att alla operatörer utom 3 (tre) ska funka, varför?
Jag har försökt kolla igenom forumet och inte hittat frågan förut.
Det rätta svaret är att Tre använder USIM i stället för SIM, och det krävs UMTS-telefoner. Inte att de bara använder 3G-nätet – i så fall hade inte Tre fungerat där det inte finns 3G-täckning.
iPhone är ingen UMTS-telefon.
@jumpcut 1135 wrote:
Det rätta svaret är att Tre använder USIM i stället för SIM, och det krävs UMTS-telefoner. Inte att de bara använder 3G-nätet – i så fall hade inte Tre fungerat där det inte finns 3G-täckning.
iPhone är ingen UMTS-telefon.
Tack för ett väldigt utförligt svar angående det! 🙂
@iPhoneinfo.se 1138 wrote:
Tack för ett väldigt utförligt svar angående det! 🙂
Varsågod, det kanske passar bra i en FAQ kom jag på nu 😉
För lite mer djuplodande studier kan man t ex kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/UMTS
Speciellt det här:
wikipedia wrote:UMTS är baserat på GSM-systemet och är den planerade globala standarden för mobil telekommunikation. Under en övergångsperiod kommer mobiltelefoner att stödja både UMTS och nuvarande GSM-nät för att förenkla för de länder där UMTS inte ännu är fullt utvecklat.Det innebär att det inte finns en suck att Apple kommer undan att trycka in 3G-stöd i iPhone i framtiden. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta…
Sen kan man ju fantisera vidare om att det kommer kunna erbjudas renodlade WiFi-lösningar (i alla fall i storstäder) där man ständigt är uppkopplad mot stadsnätets snabba bredband, ringer över IP-telefoni och så vidare. I stället för att betala minut- eller MB-kostnader så betalar man 100 kronor i månaden för obegränsad tillgång. Dessutom behövs inget SIM-kort, utan man kan klara sig på mjukvarucertifikat…
Fast det kanske är en helt annan diskussion :rolleyes:
Jag satt o läste lite på International-orders.com… Gick in på “iPhone Unlocked Swedish version”
Om man läser i texten så står det nästan direkt att tre funkar?!?!
Är detta bara en felskrivning eller?En snabb fråga till: Abonemang funkar inte va? det måste vara kontantkort?
Då till min fråga kommer man kunna nu när 2.0 kommer om den har stöd för 3G ?(inte för att jag ska byta till skit 3) 😛
@bozz 4181 wrote:
Jag satt o läste lite på International-orders.com… Gick in på “iPhone Unlocked Swedish version”
Om man läser i texten så står det nästan direkt att tre funkar?!?!
Är detta bara en felskrivning eller?En snabb fråga till: Abonemang funkar inte va? det måste vara kontantkort?
Det är fel av dem. Däremot fungerar det om du har 3G-kort hos någon annan operatör. Men 3 använder sig uteslutande av USIM-kort som nuvarande iPhone inte kan läsa.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.