Problem med Tele2?

Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • Freebo
    Member
    Post count: 4365

    Har du problem med avbrutna samtal och No Service när du ringer med Tele2 på en OLÅST iPhone? (Utan att ha installerat någon operatörsspecifik IPCC-fil)

    (Som bakgrund; Tele2/Comviq var inte en av de utvalda operatörerna som fick sälja bundna iPhone’s, man valde därfor att importera olåsta iPhones från Italien som man sålde med Tele2/Comviq abonnemang. Detta för att ‘blidka’ sina många företagskunder. Ett flertal kunder har rapporterat undermålig service men operatören har valt att inte kommentera…)

    Wester
    Member
    Post count: 200

    Kan ju bidra med ett till svar här…

    Nej, jag har inga problem alls. Min telefon är ursprungligen en telialåst men som jag jailbreakat samt låst upp. Borde för i övrigt inte skilja vilken iphone 3g man använder eftersom hårdvaran är den samma?

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @wester 63372 wrote:

    Kan ju bidra med ett till svar här…

    Nej, jag har inga problem alls. Min telefon är ursprungligen en telialåst men som jag jailbreakat samt låst upp. Borde för i övrigt inte skilja vilken iphone 3g man använder eftersom hårdvaran är den samma?

    Ultrasn0w och Blacksn0w gör saker med din telefon som påverkar systemet, denna vote gäller bara på olåsta iPhone’s

    Wester
    Member
    Post count: 200

    ja jag vet.. dah? min poäng är den att isåfall borde det påverka mer åt det negativa hållet? eller tycker du ultrasn0w är bättre än en fabriksupplåst? 😛

    brit
    Member
    Post count: 46

    avbrutet svar, ingen voice mail, och data cellular services funkar inte – bara på wifi men annars inte och den sista kan vara pg. av fel inställning.

    brit

    Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

    Min flickvän använder min gamla iPhone 3G som är upplåst av Telia, alltså lika upplåst som de iPhone man köper i Italien. Hon använder Tele2 och har haft problem med det sen dag 1. Droppade samtal och tappar mottagning hela tiden. För att kunna få mottagning igen måste hon starta om mobilen eller sätta på/av flygplansläge. Har provat allt, byt simkort, installerat ipcc och provat alla olika fw. Det enda som verkar hjälpa är att stänga av 3Gn, då funkar den som den ska. som jag tidigare har skrivit så har jag ingen riktig förklaring till detta bara en teori. Min teori är att eftersom Tele2 använder Telias 3G nät, så skapas det nån sorts konflikt i iPhones system när man har 3Gn på med Tele2.

    alexxx
    Member
    Post count: 32

    har 3 st 3gs som strular med Comviq, droppar samtal hela tiden, ofta så segar 3g när man surfar också….safari tuggar utan att det händer något.

    QuamraZ
    Member
    Post count: 59

    Jag har en iPhone 3Gs köpt i USA. Jag har jailbreakat den och låst upp den och använder nu tele2. Fungerar klockrent för mig. Jag har inga problem över huvudtaget. Jag har nästan alltid full teckning och det fungerar super bra att ringa med den och att skicka SMS. Det är heller inga problem att surfa med 3G.
    Så NEJ jag har absolut inga problem med tele2.

    H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

    Nada problem innan ipcc och nada efter ipcc

    brit
    Member
    Post count: 46

    Jag har bytt SIM kort till mitt Iphone (Tele2) och det ser ut lite bättre så länge. Men vet inte om avbryttsamtalsproblem är löst ännu.

    brit

    Wester
    Member
    Post count: 200

    Alla borde nämna vad de har för telefoner samt i vilket skick de är. Fabriksupplåsta, upplåsta utav operatör, någon form av modifiering(redsn0w,pwnagetool,blackrain osv.)

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @wester 63447 wrote:

    Alla borde nämna vad de har för telefoner samt i vilket skick de är. Fabriksupplåsta, upplåsta utav operatör, någon form av modifiering(redsn0w,pwnagetool,blackrain osv.)

    Pollen gäller bara OLÅSTA iPhones, ingen verkar dock greppa det :confused:

    brit
    Member
    Post count: 46

    Ingen genombrott. Tappar signale 4 gånger idag.

    Sista prov är att använda ett SIM kort från 3Mobil och Telia och se vad händer.

    Brit
    @brit 63445 wrote:

    Jag har bytt SIM kort till mitt Iphone (Tele2) och det ser ut lite bättre så länge. Men vet inte om avbryttsamtalsproblem är löst ännu.

    brit

    brit
    Member
    Post count: 46

    @wester 63447 wrote:

    Alla borde nämna vad de har för telefoner samt i vilket skick de är. Fabriksupplåsta, upplåsta utav operatör, någon form av modifiering(redsn0w,pwnagetool,blackrain osv.)

    Wester, jag tror att Iphones av samma model måste om allt är korrekt funkar på samma sätt. Du säger du har inga problem with Tele 2.

    Jag har ett olåst Iphone 32 Gb som köptes genom Tele2 (kanske Italy) så jag forstör inte varför ditt funkar och inte mitt. Kanske du välja de som du ringer til?

    Har du nårön lust att dela din inställningar?

    Is this whole thing “black magic” – temperament. I think it’s a bit like cars that can only turn right!

    Brit

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @brit 63713 wrote:

    Ingen genombrott. Tappar signale 4 gånger idag.

    Sista prov är att använda ett SIM kort från 3Mobil och Telia och se vad händer.

    Brit

    I’ll be willing to bet a vital part of myself that any other provider will work just fine.

    But I won’t 🙂

    brit
    Member
    Post count: 46

    Yes, but this does not make sense. Some users say rheir Iphone is working perfectly with Tele2, e.g. Wester , and I’ve asked if he would share his settings but no response, so perhaps it is not working any more. Wester?

    By the way is there a setting that notifies me when someone replies to a message of mine or topic I am interested in.

    Can’t find it anywhere.

    Brit

    brit
    Member
    Post count: 46

    Or is Wester connected to Tele2?

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    Brit, when you respond to a message in this thread there are options down at the bottom under ( Tilläggsalternativ ), allowing you to specify if to receive emails whenever someone posts.

    Wester is not using a factory unlocked iPhone, he’s unlocked it himself – hence his views are not valid =)

    brit
    Member
    Post count: 46

    So the question is this:

    Is anyone using Tel2 successfully (no line dropping) with an unlocked Iphone supplied by Tele2?

    Could you display this prominently? Anfd then I’ll buy you a beer at the pool?

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    That would limit the sample to a mere handful of people, iPhones supplied by Tele2 are Factory Unlocked just like the ones you can now buy anywhere. The only ones in your very position are Ponyboy; factory unlocked iPhone w/ Tele2 that only works if he switches off 3G and H3NR11K; factory unlocked iPhone w/ Tele2 which works 100%

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 63871 wrote:

    Wester is not using a factory unlocked iPhone, he’s unlocked it himself – hence his views are not valid =)

    Why should Wester’s phone (personally unlocked) work compared with a factory unlocked phone?

    What is the difference?

    And, is it better to have personally unlocked, in which case I have been a “bloody” fool.

    brit

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @brit 63877 wrote:

    Why should Wester’s phone (personally unlocked) work compared with a factory unlocked phone?

    What is the difference?

    And, is it better to have personally unlocked, in which case I have been a “bloody” fool.

    brit

    Self-unlocked iPhones have a tendency to be very unstable, Wester is just one lucky sod… and managing a self-unlocked iPhone is like buying an crack-addicted alligator. You need to guard and pamper it like nothing else or it might a) kill you b) fail you just when you need it the most.

    Edit: interesting parallel: Olåst 3GS, telefonen vägrar aktiveras med Tele2/Comviq – 99.se

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 63875 wrote:

    That would limit the sample to a mere handful of people, iPhones supplied by Tele2 are Factory Unlocked just like the ones you can now buy anywhere. The only ones in your very position are Ponyboy; factory unlocked iPhone w/ Tele2 that only works if he switches off 3G and H3NR11K; factory unlocked iPhone w/ Tele2 which works 100%

    Tack Freebo – one in a million.

    So H3NRIK – varför är du så framgångsrik med Tele 2 Ipgone, kan du avslöja hemligheter?

    Brit

    brit
    Member
    Post count: 46

    @h3nr11k 63431 wrote:

    Nada problem innan ipcc och nada efter ipcc

    H3NR11K Jag försöka kommer till botten med krångel mellan Tele 2 och Iphone.

    Kan du dela dina tänkande varför din Iphone funker – ingen signal “dropping” – och allting funkar perfekt?

    Brit

    H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

    @brit 63956 wrote:

    H3NR11K Jag försöka kommer till botten med krångel mellan Tele 2 och Iphone.

    Kan du dela dina tänkande varför din Iphone funker – ingen signal “dropping” – och allting funkar perfekt?

    Brit

    Min telefon är “fin” upplåst av tre. Så det är alltså real deal. Har du unlockat din?

    Jag hade inga problem utan den ipcc fil som jag installerat. Det som störde mig var att “vidarekoppling aktiverad” kom upp när man ringde. Det var bara därför jag installerade ipcc.

    Vilken iPhone har du? Fw? Osv..

    brit
    Member
    Post count: 46

    @h3nr11k 63961 wrote:

    Min telefon är “fin” upplåst av tre. Så det är alltså real deal. Har du unlockat din?

    Jag hade inga problem utan den ipcc fil som jag installerat. Det som störde mig var att “vidarekoppling aktiverad” kom upp när man ringde. Det var bara därför jag installerade ipcc.

    Vilken iPhone har du? Fw? Osv..

    Tack Henrik
    Så vad freebo skrev stämmer inte, nedan
    “H3NR11K; factory unlocked iPhone w/ Tele2 which works 100%”

    Du är inte i samma situation som jag. Jag har ett Iphone 3GS 32 Gb (originell olöst), köpt genom Tele2 – and it drops the line 50 % of the time. Oänvändbar.
    brit
    brit

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @brit 63980 wrote:

    Tack Henrik
    Så vad freebo skrev stämmer inte, nedan
    “H3NR11K; factory unlocked iPhone w/ Tele2 which works 100%”
    brit
    brit

    Brit, Henriks iPhone is Factory Unlocked, just like yours. The only difference between you two guys, is that his works 100% ok and yours doesn’t

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 63983 wrote:

    Brit, Henriks iPhone is Factory Unlocked, just like yours. The only difference between you two guys, is that his works 100% ok and yours doesn’t

    Som Henrik skrev var det 3 somupplåst den.
    It was not factory unlcoked.
    “Min telefon är “fin” upplåst av tre. Så det är alltså real deal.”

    Am I missing something?

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @brit 63985 wrote:

    Som Henrik skrev var det 3 somupplåst den.
    It was not factory unlcoked.
    “Min telefon är “fin” upplåst av tre. Så det är alltså real deal.”

    Am I missing something?

    It is factory unlocked. Threre’s no difference between buying an unlocked iPhone and letting Apple unlock it after purchase. You’re on equal terms

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 63986 wrote:

    It is factory unlocked. Threre’s no difference between buying an unlocked iPhone and letting Apple unlock it after purchase. You’re on equal terms

    It was unlocked by 3, and he has a subscription with Tele2 and it works perfectly. And this you say is identical to my situation?

    The reason I ask is that small differences might explain beavioural differences.

    I also conclude that there is no one in my situation – Tele 2, factory unlocked, where all functions are working 100 correct (i.e. no 3G turned off) – compared to Telia.
    Brit

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    @brit 63987 wrote:

    It was unlocked by 3, and he has a subscription with Tele2 and it works perfectly. And this you say is identical to my situation?

    The reason I ask is that small differences might explain beavioural differences.

    I also conclude that there is no one in my situation – Tele 2, factory unlocked, where all functions are working 100 correct (i.e. no 3G turned off) – compared to Telia.
    Brit

    again, you and Henrik are as identical as can be.

    In all honesty, from experience I have learned that not two iPhones seem to be alike. There seems to exist an inner being in them =)

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 63988 wrote:

    again, you and Henrik are as identical as can be.

    In all honesty, from experience I have learned that not two iPhones seem to be alike. There seems to exist an inner being in them =)

    Oh, my God …. it’s not technical facts- but idiosyncratic personalities! I thought these were standardised “commodities” !

    I am now going to place a demand on tele 2 that they confirm that the Iphone works as intended with their services, and if not why not. It is ridiculous that users should do test a, b, c etc when perhaps Tele2 knows that the Iphones they7 supply unlocked do not work properly with their services.

    The last remaining test I have is to use a SIM card from an operator as you said sometime ago . If that resolves the problem, then it is basic incompatibility with Tele2’s infrastructure.

    brit

    brit
    Member
    Post count: 46

    @ponyboy 63402 wrote:

    Min flickvän använder min gamla iPhone 3G som är upplåst av Telia, alltså lika upplåst som de iPhone man köper i Italien. Hon använder Tele2 och har haft problem med det sen dag 1. Droppade samtal och tappar mottagning hela tiden. För att kunna få mottagning igen måste hon starta om mobilen eller sätta på/av flygplansläge. Har provat allt, byt simkort, installerat ipcc och provat alla olika fw. Det enda som verkar hjälpa är att stänga av 3Gn, då funkar den som den ska. som jag tidigare har skrivit så har jag ingen riktig förklaring till detta bara en teori. Min teori är att eftersom Tele2 använder Telias 3G nät, så skapas det nån sorts konflikt i iPhones system när man har 3Gn på med Tele2.

    Hej
    Jag tror jag har samma problem sonn din flickvän med droppade samtal (Iphone med Tele 2). Har hon fått en lösning? Eller kompensation?
    Är du nöjd men en lösning var du måste stänga av 3G?

    brit

    Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

    @brit 64006 wrote:

    Hej
    Jag tror jag har samma problem sonn din flickvän med droppade samtal (Iphone med Tele 2). Har hon fått en lösning? Eller kompensation?
    Är du nöjd men en lösning var du måste stänga av 3G?

    brit

    Det stämmer som Freebo säger att en “fabriksupplåst” iphone är precis samma som en upplåst från operatören. I både dessa fall är mobilen mjukvaru upplåsta av Apple, alltså exakt samma hårdvara och mjukvara efter upplåsning.

    Min tjejs iPhone har ingen garanti kvar så svårt att få kompensation för det. Har inte kunnat lösa det och hon verkar klara sig med att ha 3G på endast när hon ska surfa. Hon kommer att skaffa 4G modellen så fort det släpps så hon står ut tills dess.

    Jag är som “iPhone support” för många av mina kompisar och har stött på att flera av de som använder Tele2 har faktisk problem, som jag skrev har ingen förklaring och kan bara spekulera. Jag tror inte det är nåt mystisk problem i Iphone som orsakar detta, det är nåt problem med Tele2 nät. En av mina kompisar som hade detta problem bytte simkort och telefonnummer och har inte haft problem sen dess, de andra är för envisa för att prova. I min tjejs fall så funkar mobilen bättre om man använder ett annat Tele2 simkort. Jag har provat att beställa en ny simkort till henne men samma problem efteråt, problemet kan ligga i hennes abbonemang/nummer.

    Det du kan göra är att testa din iPhone med andra Tele2 kort, låna av dina vänner och se om problemt återstår med deras simkort i din iPhone.

    Wester
    Member
    Post count: 200

    I think the problem has to do with apple and the different Firmwares and basebands in the phones we are talking about. Mine works because I have 3.1.3 but with the 04.26.08 baseband. I think the problem is with the phones that has a newer baseband than 04.26.08. So even if the phone is “factory unlocked” the basebands that came after 04.26.08 makes sure that the phone doesn’t work with tele2. Hence tele2 is NOT an official carrier for apple. If everyone with a “factory unlocked” (and those who experiences problems) phone, would post what FW and BB they have if they have we might se a pattern…

    H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

    FW 3.1.2
    BB;05.11.07
    3GS Model; MC133KS
    Serial XXX37XXX

    The only thing that I can think of is that I have installed a IPCC file for Tele2. I did not experience any problem before but I installed the IPCC to get rid of the “Vidaekoppling aktiverad” everytime I called someone.

    brit
    Member
    Post count: 46

    Ponyboy, Wester, H3NR11K , and Freebo Magnificent Guys

    Thank you so much. I have tried new SIm with Tele 2(no joy). now getting a SIM from 3Mobil (which I am still paying for but not using ahhh). If the 3Mobil works then I am going to tell Tele2 to sort the wholle problem out and compensate me, it’s their responsibility ( I am no good on these telecom things).

    I only got the Iphone because I thought it was the first usable phone. Little did I realise how much time would be wasted). Whetgher its Tele 2 or Apple – I don’t know. Certainly if Apple was less proprietary, and more open these problesm might not exist.

    It is also stange that Apple (I think) has been forced to have non-exclsuive agreements in France and Italy, but not in Sweden. But that’s another issue. Law makers in Sweden.

    Apologies for ranting, justr frustration, but thank you so much for trying to help me.

    So far Tele 2 has not replied, they refer to Datametrix as giving support. And when I spoke to Datametrix aboutr 6 months ago, they said it was Tele 2. The usual loop.

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    feeding your crack-addicted alligator with a 3Mobil SIM-card will result in success, I’m sure of it.

    brit
    Member
    Post count: 46

    A pool beer on it??!!

    Freebo
    Member
    Post count: 4365

    anytime =)

    brit
    Member
    Post count: 46

    @freebo 64218 wrote:

    anytime =)

    Probaly going Pool wise monday around 7.30, could be good to try that beer, or possibly Wed. Got some ideas.

    brit

    Krolle-G
    Member
    Post count: 25

    Hej!
    Jag har en iPhone (2G) med tillhörande tele2 abonemang, men jag lyckas inte att få surfen att fungera. Köpt i USA och har aldrig krånglat, FW 3.1.2.
    Jag har försökt allt, APN är korrekt och data roamingen är påslagen.
    Några förslag?

Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.